نحله در شرع و قانون ب چ معناست؟

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6

نحله در شرع و قانون به چه معناست؟​



》 " نحله " یکی از حقوق مالی زن بوده که به بر عهده شوهر قرار دارد و تنها در شرایط خاصی به زن تعلق می گیرد


》نحله در لغت به معنی بخشش است و مستند شرعی آن آیه چهارم سوره نساء می باشد . البته این حق ، تنها از منظر شرعی معتبر نبوده و قانون گذار نیز آن را معتبر می داند .

✔️با توجه به بند ب ماده 6 قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق ، زمانی که امکان تعیین اجرت المثل برای زوجه به دلیلی فراهم نباشد ، با توجه به مدت زمان زندگی مشترک و کارهایی که زن در طول زندگی انجام داده است ، مبلغی به عنوان نحله برای او در نظر گرفته می شود .

✔️ نحله با توجه به وسع مالی شوهر تعیین شده و قاضی به صلاح دید خود مبلغ آن را مشخص می کند

✔️ بنابراین نیازی به نظر کارشناس رسمی دادگستری برای تعیین نحله نیست . یکی از شروط بسیار مهمی که در رابطه با استحقاق زن برای دریافت نحله وجود دارد ، آن است که باید مرد دادخواست طلاق داده و برای این دادخواست عذر موجهی وجود نداشته باشد .

✔️ در زمان زندگی مشترک نحله به زوجه تعلق نمی گیرد و این حق صرفا مربوط به زمانی است که مرد تقاضای طلاق داده باشد .

✔️ اگر زن از انجام وظایف زناشویی کوتاهی کرده و هر دلیل دیگری که از منظر دادگاه برای طلاق موجه محسوب شود ، دیگر نحله به زن تعلق نمی گیرد .


_ تفاوت ها و شباهت های نحله و اجرت المثل​



》 تنها زمانی نحله به زن تعلق می گیرد که امکان تعلق گرفتن اجرت المثل وجود نداشته باشد . بنابراین در صورتی که اجرت المثل به زن تعلق گرفته باشد ، دیگر نوبت به پرداخت نحله نمی رسد .


》 اجرت المثل در واقع حق الزحمه کارهایی است که زن در منزل شوهرش انجام داده اما وظیفه ای در خصوص انجام آن ها نداشته است . در این حالت زن مستحق دریافت اجرت المثل می باشد مگر آنکه قصد انجام رایگان این کارها را داشته باشد که اثبات این موضوع بر عهده شوهر است .

》اما نحله در واقع یک بخشش از جانب شوهر بوده و لازم نیست حتما زن بابت دریافت آن کاری انجام داده باشد ، به نوعی این یک بخشش بلاعوض است .

》در زمان طلاق از طرف مرد و بدون عذر موجه به زن تعلق می گیرد . شباهت دیگر آن است که قبل از اجرای صیغه طلاق می توان نسبت به دریافت این حقوق اقدام کرد و لازم نیست که بعد از طلاق پرداخت شود .
 

موضوعات مشابه

بالا