مجازات سقط جنین نی نی سایت 🔴 پاسخ ۱۰۰درصد درست

  • نویسنده موضوع اعتصامی
  • تاریخ شروع
اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
22,967
پسندها
22,644
امتیازها
113
مدال ها
6
InShot

مجازات سقط جنین نی نی سایت 🔴 پاسخ ۱۰۰درصد درست

با توجه به این که قانون کشور ایران با فقه اسلامی عجین شده است و از منظر اسلام سقط جنین یا انداختن جنین به شکل عمدی، قتل نفس و گناه کبیره به حساب می آید ، قانون نیز اگر این عمل بدون عذر موجه و قابل قبول و مجوز قانونی انجام شود، آن را جرم انگاشته است . سقط جنین به معنای دفع ارادیِ جنین از بدن مادر به شکلی که توان زندگی از او گرفته شود. در این مطلب به جرم عمل سقط جنین و حکم سقط جنین (اعم از عمدی و غیرقانونی) خواهیم پرداخت.

مجازات انجام سقط جنین​

بر اساس‌ قانون مجازات اسلامی، سقط جنین می‌تواند از موقع بسته شدن نطفه قابل مجازات باشد و هیچ گونه ارتباطی به مدت زمان گذشته از بارداری ندارد. قوانین سقط جنین در مواد ۴۸۷ تا ۴۹۳ قانون مجازات اسلامی و همین طور در مواد ۶۲۳ و ۶۲۴ همان قانون، به روشنی بیان شده است.
بر اساس ماده‌ ۶۲۳ قانون مجازات، هر کس با دادن دارو یا ابزار دیگر سبب شود که زن جنین را سقط کند، از شش ماه تا یک سال به زندان محکوم می‌شود و اگر به شکل عمدی و با آگاهی زن را راهنمایی کند تا دارو یا وسایل دیگری را استفاده کرده و جنین خود را معدوم کند، به حبس از سه تا شش ماه محکوم خواهد شد؛ مگر این که اثبات شود این کار را برای حفظ جان مادر انجام داده است. هر چند در همه این مواقع پرداخت دیه قطعی خواهد بود.
بر طبق ماده‌ ۶۲۴ همان قانون، اگر پزشک، ماما یا داروفروش، موادی برای سقط جنین فراهم کنند یا برای این عمل یاری کنند، به حبس از دو تا پنج سال محکوم شده و بایستی طبق قانون دیه جنین را پرداخت کنند. براساس این مواد قانونی مشخص می‌شود که مجازات افرادی که در زمینه‌ پزشکی تخصص دارند، از افراد عامه بیشتر خواهد بود.
حکم سقط جنین در مورد های قانونی دیگری که نام برده شد (۴۸۷ تا ۴۹۳ قانون مجازات اسلامی) نیز بیان شده و بر اساس شرایط مختلف برای سقط‌کننده حتی اگر مادر باشد، پرداخت دیه در نظر گرفته شده است.

حتما بخوانید:سقط جنین تا چند ماهگی گناه ندارد نی نی سایت 🔴 پاسخ ۱۰۰درصد درست

مجازات سقط جنین به شکل غیرقانونی​

اشاره شد که چنانچه جنین به شکل عمد و بدون مجوز از بین برود، حکم سقط جنین پرداخت دیه است، قانون مجازات اسلامی در ماده‌ ۷۱۶ خود اندازه دیه را برای این کار بر اساس مرحله‌ای که جنین در آن قرار دارد شرح داده است:
  1. اگر جنین به صورت نطفه بسته شده باشد، دوصدم دیه کامل.
  2. اگر جنین به شکل علقه یا خون بسته شده باشد، چهارصدم دیه کامل.
  3. چنانچه به شکل مضغه یعنی پاره ای گوشت باشد، شش صدم دیه کامل.
  4. اگر به صورت استخوان باشد و هنوز گوشت نداشته باشد، هشت‌صدم دیه کامل.
  5. اگر در شرایط گوشت و استخوان‌بندی کامل باشد ولی روح در آن دمیده نشده باشد، یعنی پیش از چهارماهگی، یک‌دهم دیه کامل.
  6. و اگر روح در آن دمیده شده باشد یعنی بعد از چهار ماهگی، اگر پسر باشد، دیه‌ انسان کامل را دارد و اگر دختر باشد، نصف دیه و اگر در جنسیت جنین شک داشته باشید ، سه‌چهارم دیه کامل.

مجازات مشخص شده برای سقط جنین توسط مادر​

بر اساس توضیحات داده‌شده، در هیچ جای قانون مجازات حبس یا جریمه برای مادر در نظر گرفته نشده و حتی اگر به شکل غیرقانونی این کار را انجام دهد، مجازاتی به دنبال نخواهد داشت . دیه نیز باید به وسیله مرتکب سقط جنین پرداخت شود.

مواردی که سقط جنین مجاز است​

این نکته را بایستی بدانید که قانون در برخی موارد اجازه‌ سقط جنین را می دهد ، مثل حالتی که ادامه‌ بارداری برای مادر مرگ آور باشد یا سلامتی او را به خاطر بیاندازد و یا جنین اختلالات داشته باشد که قادر به زندگی طبیعی نباشد. به این موارد سقط درمانی نیز گفته می‌شود که طبق قانون اجازه‌ سقط جنین داده می‌شود، امّا باید همه شرایط زیر را هم داشته باشد:
  • بیماری جنین عقب ماندگی یا نقص جنین آن که مادر را به سختی بیندازد یا به او فشار بیاورد و یا بیمار بودن مادر به شکلی که جان او در خطر باشد. مشخص شدن این موارد بر عهده‌ سه پزشک متخصص و معتمد و با تأیید پزشکی قانونی ممکن است؛
  • و بایستی هنوز در جنین روح دمیده نشده باشد، به این معنی که تا چهار ماهگی که تشخیص این مورد با سونوگرافی‌های دوره‌ای و معتبر است؛
  • زن باردار باید در مرکز پزشکی قانونی، رضایت خود را به این کار بیان کند. لازم به ذکر است که حضور پدر جنین برای اعطای مجوز سقط درمانی ضروری است.

قصاص برای انداختن جنین​

باید دقت داشته باشید که بر اساس قوانین ایران، مجازات قصاص برای سقط جنین در صورتی که عمدی باشد جنایت در نظر گرفته نشده است و در بر طبق شرایطی که پیش از این بیان شد، مرتکب با حبس و پرداخت دیه مواجه خواهد شد. هر چند باید به یاد داشت که اگر جنینی زنده متولد شود و دارای امکان ادامه حیات باشد و جنایت قبل از تولد، منجر به نقص یا مرگ او بعد از تولد شود و یا نقص او پس از تولد باقی بماند، قصاص ثابت است.

حکم سقط درمانی چیست؟​

در موارد بسیار اندکی که ممکن است تمامی شرایط قانون منع سقط جنین و قانون نوین جوانی جمعیت محرز شود، نهادهای نظارتی بر مسئله سقط جنین، مجوز انجام سقط قانونی را صادر می‌کنند.
نخستین شرطی که لازم است برای انجام سقط قانونی ، درخواست مادر از پزشکی قانونی است. دومین شرط ضروری برای انجام این کار هم مشخص شدن سن بارداری یا همان سن جنین است. قانون تنها در موقعی مجوز سقط درمانی را صادر می‌کند که سن جنین بیشتر از ۴ ماه نباشد و به‌ زبان فقهی، هنوز روح در کالبد او دمیده نشده باشد. علاوه بر آن، بعد از ۴ ماه از گذشتن سن جنین، تنها در موردی می‌توان جنین را سقط کرد که در صورت عدم سقط، جنین و مادر هر دو فوت خواهند کرد و سقط جنین تنها راه نجات جان مادر است.

سقط قانونی در بیمارستان​

بر طبق آخرین تغییرات قوانینی این حوزه، مراکز درمانی و آزمایشگاه‌های غربالگری موظف‌اند موقع مراجعه‌ زنان باردار اطلاعات آن‌ها را ثبت کنند تا مشخص شود آیا فرزندشان به دنیا خواهد آمد یا نه. پس بنابراین اگر پس از گذشتن دوره‌ بارداری جنین آن‌ها به دنیا نیاید، متهم به سقط غیرقانونی خواهند شد و حکم سقط جنین غیرقانونی درباره آن‌ها مقرر خواهد شد. اما با اجرای طرح جوانی جمعیت کشور در بسیاری از موارد حتی پزشکان نیز نمی‌توانند اقدام به اجرای حکم سقط جنین کنند. بعد از اجرای این قانون، سقط جنین به عنوان یکی از جرایم عمومی شناخته شده و نمی‌توان تنها با اتکا به نظر پزشک آن را به‌ شکل قانونی انجام داد.
بر طبق همین قانون در هر استان کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون سقط قانونی برگزار می شود و همه‌ درخواست‌های سقط جنین در این کمیسیون بررسی می گردد . کمیسیون سقط جنین شامل یک پزشک متخصص زنان و زایمان، یک پزشک متخصص از سوی سازمان پزشکی قانونی و یک قاضی ویژه است. در اصل کمیسیون است که ارجاعات ديگر پزشکان را بررسی کرده و قانونی‌ بودن و نبودن آن‌ها را مشخص می‌کند تا در این صورت ، حکم سقط جنین اجرا شود.
روند انجام سقط جنین هم تنها در مراکزی امکان‌پذیر است که از سمت سازمان پزشکی قانونی تعیین شده باشند. این مراکز فقط در مواردی می‌توانند اقدام به سقط کنند که رای کمیسیون سقط قانونی صادر شده و قاضی ویژه‌ پرونده جهت سقط مجوزهای لازم را ابلاغ کرده باشد.

سخن آخر​

اکنون می‌دانید که حکم سقط جنین و انداختن عمدی جنین در قانون چیست و در چه مواقعی به شکل قانونی می‌توان این عمل را انجام داد.
 
بالا