آیا رانندگی خانمها بدتر است؟

  • نویسنده موضوع کاجول
  • تاریخ شروع
کاجول

کاجول

کاربر شهروند
تاریخ ثبت‌نام
15/10/22
نوشته‌ها
4,141
پسندها
6,047
امتیازها
113
مدال ها
12
رانندگی خانم‌ها بدتر است؟ از سوگیری تا واقعیت

🔹 مردها خیلی بیشتر از زن‌ها پشت فرمان
سیگار می‌کشند، با موبایل حرف می‌زنند، راهنما نمی‌زنند، تند می‌روند و قوانین را نادیده می‌گیرند و فکر می‌کنند که این رفتار پرخطر به‌خاطر مهارتشان است. برخلاف باور عموم، بررسی‌های مختلف نشان داده زن‌ها راننده‌های بهتری هستند.
اما چرا مردم اشتباه فکر می‌کنند؟

۱. سوگیری تایید:

ذهن ما به صورت دیفالت فقط چیزهایی را قبول می‌کند که قبلا قبولشان کرده، مثلا کافی است به تور مسافرتی فکر کنید، از فردا تبلیغات آن تور را می‌بینید، پیامک تور لحظه آخری هم برایتان می‌آید. این مورد هم همین است، طی روز مردهای زیادی هستند که بد رانندگی می‌کنند، ولی ما رانندگی بد زن‌ها را می‌بینیم.

۲ .استرس:
وقتی یک آقا پشت فرمان است، معمولا همسرش دخالتی در رانندگی نمی‌کند و رانندگی‌اش را ارزیابی نمی‌کند، اما معمولا آقایان کنار خانم‌ها، مدام نظر می‌دهند و هر اشتباه کوچک را گوشزد می‌کنند و آقا حس می‌کند که رانندگی همسرش خیلی خوب نیست، اما نمی‌داند که رفتار خودش باعث می‌شود که عملکرد خانم افت کند.

۳ .فرصت تجربه:
در سفر خانوادگی کمتر پیش می‌آید که خانم‌ها پشت فرمان بنشینند، معمولا خانم‌ها وقتی فرصت رانندگی پیدا می‌کنند که هیچ مردی کنارشان نباشد، حتی اگر ماشین خودشان باشد، رانندگی یک مهارت است که با تمرین بهتر می‌شود، سوگیری تاییدی باعث می‌شود آدم بی‌تجربه بیشتر به چشم بیاید و قربانی پیش داوری بشود.

۴ .خطای طراحی:
بهترین آدم‌ها در یک طراحی بد، رفتارشان بد است، ولی افراد معمولی در یک طراحی مناسب عملکردشان عالی است.
طراحی خودرو هم همین است، بیشتر ماشین‌ها برای مردانی با قد حدود ۱۷۶ سانت طراحی شده، اما میانگین قد زنان ۱۴ سانت کمتر است.
یک زن دونده نمی‌تواند با کفش مردانه که برایش خیلی بزرگ است، خوب بدود.

۵ .نبود شاخص اندازه‌گیری مهارت:
راننده ماهر کیست؟ کسی که خیلی محتاط و آرام می‌رود یا کسی که لایی می‌کشد و جریمه می‌شود؟ وقتی می‌گوییم یک نفر ماهر است باید بگوییم با چه خط‌کش و پارامتری یک نفر را ماهر یا بی‌مهارت تعریف می‌کنیم؟ عموما ما بدون اندازه‌گیری و فقط بر اساس حسمان حکم صادر می‌کنیم.

۶ .خطای نسبیت: تعداد راننده‌های زن از راننده‌های مرد خیلی کمتر است، وقتی یک زن رانندگی بدی داشته باشد، طبیعتا خیلی بیشتر نسبت به مرد دیده می‌شود. جامعه ۱۰۰ نفری را در نظر بگیرید که تشکیل شده از ۲۰ زن و ۸۰ مرد، اشتباهات یک زن با احتمال ۵ درصد دیده می‌شود، ولی این عدد برای یک مرد ۱.۲۵ درصد است.

۷. بدون هیچ دلیل بعضی‌ها بعد از شنیدن تمام این موارد، هنوز هم می‌گویند «نه، زن‌ها رانندگان بدتری هستن، بحث نداره» برای این‌ها نه استدلال مهم است و نه آمار، چشمشان را می‌بندند و حکم صادر می‌کنند. خیلی وقت‌ها، ما بدون دلیل در مورد مسائل نظر می‌دهیم، ما این‌طور فکر می‌کنیم، چون دوست داریم این‌طور فکر کنیم!
 

موضوعات مشابه

بالا