هنگام سکته قلبی چه باید کرد؟

  • نویسنده موضوع مهرانه عسلی : )
  • تاریخ شروع
مهرانه عسلی : )

مهرانه عسلی : )

ارزشمند
تاریخ ثبت‌نام
16/11/22
نوشته‌ها
2,019
پسندها
2,591
امتیازها
113
مدال ها
4

علائم سکته قلبی چیست؟​

به نقل از Healthline علائم عمومی حمله قلبی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد قفسه سینه یا احساس ناراحتی در این ناحیه
  • تنگی نفس
  • درد در بازو، شانه یا گردن
  • حالت تهوع
  • تعریق
  • سبکی سر یا سرگیجه
  • خستگی
  • درد بالاتنه
  • مشکل در تنفس.
اگر فردی هر یک از علائم بالا را دارا باشد، باید فوراً با اورژانس تماس بگیرد و به مراکز درمانی مراجعه کند.
 
مهرانه عسلی : )

مهرانه عسلی : )

ارزشمند
تاریخ ثبت‌نام
16/11/22
نوشته‌ها
2,019
پسندها
2,591
امتیازها
113
مدال ها
4

سکته قلبی خاموش چیست؟​

سکته قلبی خاموش حالتی از سکته قلبی است که یا کلاً بدون علائم است و یا علائم قابل‌شناسایی‌ به همراه ندارد. در این حالت ممکن است فرد تا زمانی که تست تشخیصی ندهد، متوجه سکته قلبی خود نخواهد. هنگام سکته قلبی خاموش اغلب فرد دردی احساس نمی‌کند؛ در نتیجه، متوجه حمله قلبی نمی‌شوند. معمولاً افرادی که سکته خاموش دارند، هیچ علامت یا نشانه‌ای را تجربه نمی‌کنند. فقط پزشکان ممکن است بعداً از طریق آزمایش‌هایی مانند نوار قلب آن را تشخیص دهند.

مدت‌زمان حمله قلبی خاموش می‌تواند متفاوت باشد. در صورت بروز علائم، فرد باید فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشد. هنگامی که جریان خون به قلب برای حدود ۱۵ دقیقه متوقف شود، قلب ممکن است آسیب ببیند. پس از حدود ۳۰ دقیقه، آسیب غیرقابل‌برگشت است. بااین‌حال، این مقیاس‌های زمانی می‌تواند متفاوت باشد.

سکته قلبی خاموش به سکته‌ای گفته می‌شود که علائمی ندارد. اگر حمله قلبی شما علائم داشته باشد مشکلاتی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس، درد در بالاتنه، حالت تهوع و تعریق را تجربه خواهید کرد.

سکته قلبی در خواب​

از نظر احتمال وقوع سکته قلبی اینکه فرد خواب باشد یا بیدار تفاوتی ندارد و در هر دو یکسان است. اما رابطه‌ای بین مشکلات خواب و سکته قلبی وجود دارد که به شرح زیر است.

رابطه خواب و نارسایی قلبی یک ارتباط دوطرفه است. ابتلا به نارسایی قلبی به این معنی است که احتمالاً به سایر مشکلات سلامتی از جمله مشکلات خواب نیز مبتلا خواهید شد. به همین ترتیب، مشکلات خواب، از جمله آپنه انسدادی خواب (OSA) و بی‌خوابی، می‌توانند نارسایی قلبی شما را شدیدتر کنند و حتی منجر به سکته قلبی شوند.

چه قلب شما سالم باشد و چه نباشد، خواب خوب شبانه اهمیت زیادی دارد. داشتن استراحت کافی به سلامت قلب شما و همچنین سطح انرژی، مهارت‌های تفکر و سلامت کلی شما کمک می‌کند. اگر بتوانید با مشکلات خواب خود کنار بیایید، ممکن است فشاری که روی قلب خود دارید را کاهش دهید.

سکته قلبی در خواب
مشکلات خواب بر سلامت قلب تاثیر زیادی دارد و خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

علائم سکته قلبی قبل از وقوع​

اگر هر یک از این علائم هشداردهنده سکته قلبی را تجربه کردید منتظر دریافت کمک نباشید. برخی از حملات قلبی ناگهانی و شدید هستند، اما بیشتر آنها به‌آرامی و با درد یا ناراحتی خفیف شروع می‌شوند. به بدن خود توجه کنید و اگر موارد زیر را تجربه کردید با اورژانس یا مراکز درمانی تماس بگیرید:

  • ناراحتی قفسه سینه: بیشتر حملات قلبی همراه با ناراحتی در مرکز قفسه سینه شروع می‌شوند. این ناراحتی بیش از چند دقیقه طول می‌کشد، یا ممکن است از بین برود و سپس برگردد.
  • ناراحتی در سایر نواحی بالایی بدن: علائم می‌تواند شامل درد یا ناراحتی در یکی یا هر دوی بازوها، کمر، گردن، فک یا معده باشد.
  • تنگی نفس: ممکن است همراه یا بدون ناراحتی قفسه سینه اتفاق بیفتد.
نشانه‌های دیگر علائم احتمالی عبارت‌اند از:

  • عرق سرد
  • حالت تهوع
  • سبکی سر.
درد در قفسه سینه، درد در بازوها و گردن و دردی شبیه به درد معده و تنگی نفس را حتی اگر خفیف باشد، باید جدی گرفت.
 
مهرانه عسلی : )

مهرانه عسلی : )

ارزشمند
تاریخ ثبت‌نام
16/11/22
نوشته‌ها
2,019
پسندها
2,591
امتیازها
113
مدال ها
4

سکته قلبی چقدر طول می کشد؟​

سکته قلبی در همه افراد یکسان نیست و از نظر زمان و شدت می‌تواند در حالات مختلفی اتفاق بیفتد. در برخی افراد، علائم حمله قلبی ممکن است به‌تدریج بروز کنند و در برخی دیگر به طور ناگهانی. همه افراد تمام علائم حمله قلبی را تجربه نمی‌کنند و علائم ممکن است از نظر شدت و مدت‌زمان متفاوت باشند. حتی اگر فردی درگذشته حمله قلبی را تجربه کرده باشد، در دفعه بعد علائم می‌تواند نسبت به دفعه اول مشابه یا متفاوت باشد.

حملات قلبی در صورت عدم درمان فوری می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند. به همین دلیل درک علائم و نشانه‌های بدن فرد هنگام سکته قلبی اهمیت بالایی دارد. به‌طورکلی سکته یا حمله قلبی می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.
 
مهرانه عسلی : )

مهرانه عسلی : )

ارزشمند
تاریخ ثبت‌نام
16/11/22
نوشته‌ها
2,019
پسندها
2,591
امتیازها
113
مدال ها
4

بعد از سکته قلبی چه اتفاقی می افتد؟​

قلب در هنگام سکته قلبی آسیب می‌بیند. میزان و شدت خساراتی که این آسیب ایجاد می‌کند به موارد زیر بستگی دارد:

  • چه مقدار از جریان خون به قلب مسدود شده است؟
  • میزان اکسیژن موردنیاز عضله قلب چقدر است؟
  • سرعت درمان.
پس از حمله قلبی، قلب شروع به ترمیم می‌کند. گاهی اوقات روی ناحیه آسیب‌دیده زخم بافتی ایجاد می‌شود. در برخی موارد، قلب برای همیشه ضعیف می‌شود و خون کمتری پمپاژ می‌کند.

هرچند ضربان قلب بالا در طولانی‌مدت می‌تواند باعث حمله قلبی شود، اما از علائم سکته قلبی نیست. همچنین فشارخون می تواند در طول حمله قلبی به دلیل عملکرد ضعیف قلب کاهش پیدا کند یا در اثر استرس افزایش پیدا کند.

تغییرات ضربان قلب هنگام سکته قلبی​

ضربان قلب یک فرد ممکن است در طول حمله قلبی افزایش یابد یا ثابت بماند. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ در ۵۸ بیمارستان، ضربان قلب بالای ۸۰ ضربه در دقیقه بالاترین خطر مرگ‌ومیر در اثر سکته قلبی را به دنبال داشت.

آیا ضربان قلب بالا نشانه حمله قلبی است؟​

به گفته medicalnewstoday طبق نظر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) و انجمن قلب آمریکا که افزایش ضربان قلب را به‌عنوان نشانه یا علامت حمله قلبی نمی شناسند؛ ضربان قلب بالا به‌عنوان علائم سکته قلبی شناخته نمی‌شود.

تغییرات فشارخون هنگام سکته قلبی​

انجمن قلب آمریکا بیان می‌کند که در طول حمله قلبی، عضله قلب به دلیل کمبود اکسیژن آسیب می‌بیند. این عامل می‌تواند قلب را ضعیف کند که ممکن است منجر به کاهش فشارخون در طول یا پس از حمله قلبی شود. فشارخون پایین می‌تواند گردش خون در قلب را به خطر بیندازد.

استرس در هنگام حمله قلبی نیز می‌تواند فشارخون را افزایش دهد. پس از شروع درمان، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی فشارخون را کنترل کرده و در صورت نیاز آن را تثبیت می‌کنند. فشارخون بالا می‌تواند نیاز قلب به اکسیژن را افزایش دهد.
 
بالا