مرداب هسل🌸Hassel

  • نویسنده موضوع ساره
  • تاریخ شروع
ساره

ساره

کاربر نمونه
Ms
تاریخ ثبت‌نام
9/10/22
نوشته‌ها
444
پسندها
1,060
امتیازها
93
مدال ها
6
جنسیت
خانم👩
مرداب هسل کجاست؟

شمال ایران یکی از پرجاذبه ترین قسمت‌های ایران است. اغلب سفر بسیاری از افراد به سمت شمال ختم می‌شود.

یکی از دیدنی‌ترین استان‌هایی که می‌توان با سفر به شمال ایران از امکانات رفاهی و بسیار دیدنی آن لذت برد، استان مازندران است.
استان مازندران به تنهایی شامل مجموعه‌ای از زیبایی‌ها است. در این استان رودخانه‌ها، جاذبه‌های دیدنی و تفریحی متعدد، تالاب‌ها و مرداب‌های متعددی وجود دارد.
یکی از این دیدنی‌های پرطرفدار مرداب هسل است.
2

مرداب هسل کجاست؟​

این مرداب زیبا و دوست داشتنی در دل جنگل‌های مازندران واقع شده است. در شهرستان چالوس در نزدیکی روستای طلاجو می‌توان این مرداب بسیار زیبا را دید.
اگر قصد جنگل گردی داشته باشید می‌توانید در جنگل‌های اطراف این مرداب که با نام مشمل موزی یا سینوا شناخته می‌شوند، ساعاتی را سپری کنید.


0b9bbdb0 d531 4f81 bd3d b015eede8d10

https://quicktravel.ir/
مرداب هسل

مرداب هسل جاذبه‌ای زیبا برای تمام فصول​



مرداب هسل یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های چالوس است. این مرداب به دلیل قرار گرفتن بین درختان متعدد، رنگ و روی بسیار زیبایی دارد.
حتی در هر فصل می‌توان رنگی منحصر به فرد از این مرداب دید. زیرا روی این آب راکد، از جلبک، برگ و گرد درختان اطراف پوشیده شده است و با تغییر فصل، رنگ آن طبق رنگ درختان تغییر می‌کند.

مرداب هسل کجاست

این مرداب در گذشته دسترسی سخت‌تری داشت اما امروزه مسیر دسترسی همواری برای آن ایجاد کرده‌اند. به همین دلیل گردشگران و طبیعت‌گردان متعددی را به سمت خود جذب می‌کند.
در واقع می‌توان گفت هسل، به عنوان یکی از مقاصد اصلی برای خیلی از افراد تبدیل شده است.
هسل در گویش مازندرانی به معنی آب راکد یا برکه و آبگیر است. این آبگیر بسیار زیبا با نام‌های دیگری همچون:
مشل یا مشعل
مهازچال
کَنیچال
کنوچال
گن اُچال
نیز معرفی می‌شود.

پوشش گیاهی منحصر به فرد مرداب هسل​

این جنگل محلی رنگارنگ است و از پوشش گیاهی بسیار زیبایی ساخته شده است. باید در نظر داشته باشید که آب مرداب کاملا ساکن است. زیرا جلبک‌ها روی سطح آن را پوشش داده‌اند.
این جلبک‌ها حدود نیم سانت از لایه رویی آب مرداب را گرفته‌اند. به همین دلیل رنگ مرداب تحت تاثیر تغییر رنگ جلبک‌ها است. البته باید در نظر داشت که این لایه از جلبک‌ها، سبب جمع شدن برگ و گرده‌های درختان روی آب می‌شوند. پس می‌توان گفت رنگ آب مرداب هسل تحت تاثیر پوشش گیاهی است که با تغییر فصل تغییر می‌کند.
زیبایی چشمگیر این مرداب در هر فصل، نشان دهنده گوشه‌ای از جذابیت‌های طبیعت است. در هر فصل می‌توان تنوعی از رنگ‌های موجود در طبیعت را در این منطقه دید. در پاییز رنگ‌های نارنجی، قرمز و زرد برگ‌های پاییزی چشمگیری زیبایی را به این منطقه می‌بخشند.
بهترین فصل مرداب هسل

در فصل تابستان و بهار سرسبزی درختان سر به فلک کشیده، از جذابیت‌هایی است که سبب جذب افراد مختلف به این منطقه می‌شود. اغلب در فصل زمستان نیز این آبگیر به رنگ متمایل به صورتی در می‌آید که می‌تواند انگیزه‌ای برای سفرهای زمستانی و گرفتن تصاویری خاطره انگیز باشد.
همواره می‌توان در اطراف این آبگیر بسیار زیبا به طبیعت گردی پرداخت و از طبیعت منحصر به فرد منطقه لذت برد.

درختان اطراف مرداب هسل​

درختان انجیلی بیشتر قسمت‌های جنگل‌های مازندارن را پوشش داده‌اند. جنگل‌های اطراف این آبگیر نیز با این درختان پوشیده شده است. همچنین درختان بلوط و ممرز یا کرزل نیز در بیشتر قسمت‌های اطراف این مرداب دیده می‌شوند.
https://quicktravel.ir/gilan-tourist-attractions/

علاوه بر این موارد درختانی همچون درختان سر به آسمان کشیده راش، نیز در این طبیعت زیبا وجود دارند. بوته‌ها آلوچه، بوته‌های ولیک و کنس نیز در این طبیعت به چشم می‌خورند. حتی گاهی گیاهان دارویی مانند بابونه را نیز می‌توانید در این طبیعت شاهد باشید.

وسعت آب مرداب هسل​

امروزه مرداب هسل نسبت به سابق، وسعت کمتری دارد. طبق بررسی‌های انجام شده، این آبگیر بسیار زیبا، مساحتی حدود 4 هزار متر مربع داشته است.
متاسفانه امروزه به دلیل کاهش بارندگی‌ها، آسیب‌های وارده از سمت انسان‌ها و در حالت کلی گرمایش زمین، مساحت آن کاهش یافته است.
باید در نظر داشته باشید منبع آب مرداب هسل، هیچ رود و نهر خاصی نیست. در واقع از هیچ مسیر آبرویی به این آبگیر آب نمی‌ریزد و حتی چشمه‌ای برای پر شدن آب آن وجود ندارد.
تنها منبعی که موجب پر شدن آب این آبگیر است، بارندگی است.
در گذشته موجودات دوست داشتنی مانند لاک پشت‌ها و برخی از انواع پرندگان در آب این برکه وجود داشتند که امروزه کمتر دیده می‌شوند. البته باید در نظر داشت که قورباغه‌های فراوان، وزغ‌ها و زالوها نیز عضو ثابت بیشتر آبگیرها هستند که در آب مرداب هسل نیز وجود دارند.
امروزه پرندگانی همچون ریسک و برخی از انواع توکا در مواقعی در این مرداب دیده می‌شوند.

عمق آب مرداب هسل چقدر است؟​

با توجه به اینکه عمق آب این آبگیر به بارندگی‌ها بستگی دارد، در فصل‌های مختلف ممکن است عمق مختلف داشته باشد.
امروزه به دلیل کاهش بارندگی‌ها و تغییرات آب و هوایی، عمق مرداب کمتر شده است. امروزه در حداکثر عمق خود، 15 متر عمق را شامل می‌شود. این مقدار در گذشته‌ای نه چندان دور به بیشتر از 15 متر می‌رسید.
حیوانات در مرداب هسل

جالب است بدانید حدود 50 الی 60 سال پیش، خانواده‌های بومی دامدار در اطراف نزدیک این مرداب زندگی می‌کردند که به دلیل حفظ منابع طبیعی، آنجا را ترک کردند. اما امروزه گردشگران و طبیعت‌گردان زیادی به این قسمت مراجعه می‌کنند. به ویژه اینکه جاده هموار جنوبی نیز برای آن ساخته شده است. اما با این حال می‌توان با رعایت نکات متعدد این قسمت از طبیعت دوست داشتنی مازندران را حفظ کرد.
https://quicktravel.ir/tehran-park/

کی بریم هسل؟​

همانطور که بیان شد این مرداب در هر فصلی زیبایی خاص خود را دارد. اما اگر قرار است به آب و هوا برای سفر به این آبگیر توجه کنید، بهترین فصل بهار و پاییز است.
البته این را نیز در نظر داشته باشید که تنها قسمت رنگی منطقه در فصل زمستان، مرداب هسل است. پس موقعیتی عالی برای ثبت زیبایی و خاطرات در آن منطقه با عکس، زمستان است. ولی برای سفر در این فصل حتما باید با احتیاط بیشتری پیش رفت.
زیرا بارندگی‌های پاییزی به بالاتر آمدن سطح آب منجر شده و اطراف مرداب و جنگل‌های اطراف آن نیز لغزنده است. اگر از علاقمندان آرامش و سکوت هستید بهترین فصل زمستان است که خطرات خود را دارد.
تابستان پوشش سرسبزی این منطقه را فرا می‌گیرد که برای برخی از افراد جذاب است. اما باید در نظر داشته باشید که این منطقه نسبت به اطراف دریای خزر، رطوبت کمتری در فصول مختلف دارد اما باز هم کمی در تابستان، مرطوب است.
 
  • گل
واکنش‌ها[ی پسندها]: Reza
Nazbanoo

Nazbanoo

کاربر شهروند
Female
تاریخ ثبت‌نام
1/10/22
نوشته‌ها
1,134
پسندها
1,978
امتیازها
113
مدال ها
4
جنسیت
چه قشنگه
کی بریم هسل؟
 
  • پوکر
واکنش‌ها[ی پسندها]: شادی
ساره

ساره

کاربر نمونه
Ms
تاریخ ثبت‌نام
9/10/22
نوشته‌ها
444
پسندها
1,060
امتیازها
93
مدال ها
6
جنسیت
خانم👩
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: Ronak

موضوعات مشابه

اعتصامی
پاسخ‌ها
1
بازدیدها
8,510
راز۷۷
راز۷۷
Q
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
132
Q.T
Q
A
پاسخ‌ها
1
بازدیدها
48
کاجول
کاجول
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
160
اعتصامی
اعتصامی
بالا