🪔همیشه ماندگار: استاد بابک بیات_آهنگ‌ساز

  • نویسنده موضوع اعتصامی
  • تاریخ شروع
اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
23,328
پسندها
22,686
امتیازها
113
مدال ها
6
Irs01 s3old 10531448905212753763

بابک بیات در تهران محله پل چوبی به دنیا آمد، خرداد ۱۳۲۵. بعد از آن به محله های پایین شهر رفتند. اصلیتش از طرف پدر به روستایی حدفاصل تهران و ساوه می رسد.
بابک دو برادر داشت، یکی از خودش کوچکتر با سه سال اختلاف و دیگری ۱۰ سال بزرگتر از او.

استاد بیات آهنگساز ؛ نوازنده ؛ تنظیم کننده و آهنگساز فیلم ایرانی، بیات در گروه کر باغچه بان به عنوان خواننده رسمی، فعالیت هنری خود را آغاز کرد. وی همچنین در کنار ساخت موسیقى، حدود ۸ سال در دانشگاه‌هاى تهران موسیقى فیلم تدریس مى‌کرد.

وی فعالیت سینمایی‌اش را به عنوان سازنده موسیقی متن در سال ۱۳۴۹ با فیلم حسن کچل ساخته علی حاتمی آغاز کرد.

از سن ۱۹ سالگى در اپراى تهران و زیر نظر خانم اولین باغچه بان, آقاى ثمین باغچه بان و نصرت الله زابلى با موسیقى کلاسیک و جهانى آشنا شد و در حدود پنج سال همکارى خود را با این اپرا ادامه داد.

بعد از آن با محمد اوشال آهنگساز و رهبر ارکستر جاز فولکوریک دوستی عمیقی پیدا کرد که این دوستی به ادامه هارمونی و آکومپانی مان و فراگیری دیگر اشتیاقات موسیقایی بیات منجر شد.

ایرج **** عطایی شاعر و ترانه سرا و نمایشنامه نویس که از دوران کودکی تا قبل از انقلاب با بابک بیات همگام با هم موسیقی ترانه را ادامه دادند، در زندگی بیات و خانواده‌اش بسیار مؤثر بود.

بابک بیات موسیقی فیلم را با فیلم غریبه که با همراهی واروژان ساخته شد، شروع کرد. بعد از فیلم غریبه، بیات موسیقی فیلم‌های :خوشید در مرداب، شب آفتابی (با ترانه عروسک قصه من)، برهنه تا ظهر با سرعت، فریاد زیر آب، سریال چنگک و بسیاری موسیقی فیلم‌های دیگر را ساخت.
بابک بیات به آموزش خوانندگان زیادی از جمله محمد اصفهانی، حامی، مانی رهنما، نیما مسیحا، مالک غنمی، سیاوش عباسی و … پرداخت.

بابک بیات آهنگ ساز و هنرمند کشورمان سرانجام با کوله‌باری از تجربه، در سال 1385 و در سن 60 سالگی پس از فعالیت در 68 اثر سینمایی و تلویزیونی چشم از جهان بست.
 
بالا