عید نوروز از دوران باستان تا به امروز

  • نویسنده موضوع Avakin
  • تاریخ شروع
Avakin

Avakin

طلایی
تاریخ ثبت‌نام
16/10/22
نوشته‌ها
161
پسندها
716
امتیازها
93
مدال ها
3
عید نوروز از آغاز تاکنون
Unnamed

دقیقاً مشخص نیست که جشن نوروز از چه زمانی و چگونه شکل‌گرفته است. برخی از مورخان بر این باورند که تغییرات طبیعی آب‌وهوا باعث به وجود آمدن جشن‌ها شده است. برخی آن را یک جشن ملی و برخی دیگر آن را یک آیین مذهبی می‌دانند.
ازنظر زرتشتیان، فروردین‌ماه (اولین ماه گاه‌شماری شمسی ایرانی) به فراوشی ها یا ارواح اطلاق می‌شود که در 10 روز پایانی سال به دنیای مادی بازمی‌گردند؛ بنابراین، آن‌ها دوره 10 روزه را گرامی می‌دارند تا روح اجداد متوفی خود را آرام کنند. شاید سنت ایرانیان در بازدید از قبرستان در آخرین پنجشنبه سال از همین باور نشات گرفته باشد. قدیمی‌ترین سوابق ما از نوروز به دوران اشکانیان/اشکانیان (247 قبل از میلاد تا 224 پس از میلاد) برمی‌گردد.

چرا نوروز را جشن می‌گیریم؟
نوروز، اعتدال بهاری از زمان‌های قدیم توسط مردم ایران و بین‌النهرین جشن گرفته می‌شد. اگرچه تاریخچه نوروز برای حداقل 3000 سال است که به‌طور مداوم در ایران جشن گرفته می‌شود، اما بسیاری از کشورهای حاشیه جاده ابریشم ازجمله افغانستان، آلبانی، آذربایجان، جمهوری مقدونیه یوگسلاوی سابق، گرجستان، هند، عراق، قرقیزستان، قزاقستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان چین، قفقاز و مصر نیز هم این رویداد را جشن می‌گیرند.
تاتارهای کریمه در اوکراین نیز آن را گرامی می‌دارند. جشن نوروز به کشور بستگی دارد. اما این کار یک‌روزه نیست. در ایران، مراسم نوروز با مجموعه‌ای از آیین‌های آماده‌سازی برای سال نو و پایان فصل سرد آغاز می‌شود.
سنت‌های عید نوروز

برخی از سنت‌ها و آداب‌ورسوم عید نوروز در ایران عبارت‌اند از:
احترام به اجداد
آیین‌های سنتی در آخرین پنجشنبه سال ادامه می‌یابد و بسیاری از خانواده‌ها به یاد بستگان مرده خود می‌پردازند و بازدیدکنندگان با آوردن شمع و هدایایی به یاد مردگان می‌پردازند. نوروز برای فارسی‌زبانان دوران احترام عمیق به نیاکان است. در شب عید نوروز در قزاقستان معمولاً دو شمع در درب خانه گذاشته می‌شود. در آذربایجان در روز دوم نوروز که به‌روز پدران معروف است، یاد و خاطره مردگان را گرامی می‌دارند.

حاجی‌فیروز
او شخصیتی داستانی در فولکلور ایرانی است که در آغاز نوروز ظاهر می‌شود. صورتش پوشیده از دوده است و لباس قرمز روشن و کلاه نمدی پوشیده است. او با خواندن ترانه‌های سنتی و رقص و نواختن تنبور خود با چند سکه از عابران پذیرایی می‌کند.

هفت دیده
جشن‌ها با شمارش معکوس برای سال نو به اوج خود می‌رسند و خانواده‌ها دور سفره‌ای که به آن سفره هفت دیده می‌گویند جمع می‌شوند. در راستای معنای لغوی نام آن، «هفت» به عدد هفت و «دیده» به حرف «س» در زبان فارسی اشاره دارد. در حقیقت کلمه هفت به معنای هفت که دلالت بر هفت روز آفرینش دارد در تمام مدت ثابت مانده است. علاوه بر این، هر یک از آن‌ها نمادهای خاص خود را دارند.

سیزده‌بدر
این آیین تا سیزدهمین روز از سال نو ادامه دارد. ایرانی‌ها بر این باورند که ماندن در خانه فال بد است و به همین دلیل همگی برای پیک‌نیک یا باربیکیو در پارک‌ها بیرون می‌روند. احتمالاً پیوندهای تاریخی با آیین زرتشتی نیز داشته است. 12 روز اول سال بسیار مهم است، زیرا نماد نظم در جهان و زندگی مردم است. روز سیزدهم آغاز بازگشت به زندگی عادی روزمره است.
 

موضوعات مشابه

بالا