علت ترشحات واژن چیست؟علت ترشحات بی رنگ واژن چیست؟

  • نویسنده موضوع Nazbanoo
  • تاریخ شروع
Nazbanoo

Nazbanoo

کاربر شهروند
Female
تاریخ ثبت‌نام
1/10/22
نوشته‌ها
1,134
پسندها
1,978
امتیازها
113
مدال ها
4
جنسیت
نداشتن ترشحات واژن نشانه‌ی چیست؟ترشحات زمان پریودی با بارداری فرق دارد ؟


شاید تصور کنید داشتن ترشحات واژن حاکی از مشکلی در اندام تناسلی است؛ اما باید بدانید که این ترشحات جزء طبیعی دستگاه تناسلی زنان هستند که برای حفظ سلامت آن ضروری‌اند. واژن دارای باکتری‌های مفیدی است که مختل شدن تعادل آن‌ها سلامت محیط واژن را تهدید می‌کند. برخی از عواملی که ممکن است تعادل محیط واژن را برهم زنند عبارت‌اند از:
Û°Û¸-Û´Û·-Û´Û·-image_14000809360912.jpg

دوش واژینال (شستشوی بیش‌ازحد واژن)
استفاده از شوینده‌های شیمیایی
محصولات مراقبتی معطر مانند اسپری‌های خوشبوکننده
دیابت
بارداری
مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها
عفونت‎ها
ترشحات واژن غیرطبیعی به‌خصوص اگر با علائمی مانند خارش، سوزش یا بوی بد همراه باشد می‌تواند نشان از ابتلا به عفونت واژن داشته باشد.


انواع ترشحات واژن
ترشحات سفید واژن
ترشحات سفید به‌ویژه در ابتدا یا انتهای سیکل قاعدگی طبیعی است. اگر ترشحات سفید همراه با خارش، سوزش و پنیری شکل باشند یا اگر با بوی بد واژن همراه باشند نشان‌دهنده‌ی عفونت واژن هستند و باید برای بررسی و درمان به متخصص زنان مراجعه کرد.


دلیل ترشحات آبکی واژن
ترشحات آبکی و شفاف از ترشحات طبیعی واژن هستند که ممکن است در طول سیکل قاعدگی مشاهده شوند. ترشحات آبکیممکن است پس از ورزش سنگین افزایش پیدا کنند.


ترشحات شفاف و کشش دار واژن
ترشحات کشداردر زمان نزدیک به تخمک‌گذاری افزایش پیدا می‌کنند. برای افرادی که قصد بارداری دارند انجام نزدیکی در این زمان شانس باروری را بالا می‌برد.


ترشحات قرمز یا قهوه‌ای واژن در پایان دوره‌ی پریود طبیعی است؛ اما اگر ترشحات قرمز در فاصله‌ی بین دو پریود ادامه پیدا کند باید از سوی پزشک زنان بررسی شود.


ترشحات خونی واژن
ترشحات خونییا قهوه‌ای در زمان پریود طبیعی است. در پایان پریود ترشحات از قرمز به قهوه‌ای‌رنگ تغییر می‌کنند. گاهی ممکن است خانم‌ها در فواصل بین دوره‌ی پریود دچار خونریزی به مقدار کم شوند که به آن لکه‌بینی گفته می‌شود.

اگر لکه‌بینی در زمانی غیر از پریود می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ازجمله دلایل لکه‌بینی می‌توان به کیست تخمدان یا پولیپ رحم اشاره کرد. لکه‌بینی اگر بعد از رابطه‌ی جنسی محافظت نشده (بدون پیشگیری) اتفاق بیفتد ممکن است نشانه‌ی بارداری باشد. برای مطالعه‌ی بیشتر دراین‌باره می‌توانید به مقالات سلامت جنسی دکتر ساینا مراجعه کنید. لکه‌بینی در اوایل بارداری می‌تواند حاکی از سقط ‌جنین باشد.

در موارد نادر لکه‌بینی و ترشحات خونی ممکن است نشانه‌ی سرطان رحم، فیبروم یا رشد غیرطبیعی باشد. لکه‌بینی به میزان و دفعات کم معمولاً چندان نگران‌کننده نیست؛ اما بهتر است برای بررسی بیشتر به دکتر زنان رجوع کنید.


ترشحات واژن و سیکل قاعدگی
میزان ترشحات واژن از فردی به فردی دیگر متفاوت است. بسته به اینکه در چه روزی از سیکل قاعدگی قرار دارید ترشحات زنانه از نظر رنگ و مقدار ممکن است تغییر کند. ظاهر ترشحات در طی سیکل ماهانه تغییر می‌کند که کاملاً طبیعی است و جای هیچ نگرانی ندارد. از میزان و شکل آن می‌توان زمان تقریبی تخمک‌گذاری را متوجه شد. شانس بارداری در این دوره بیشتر است.



ترشحات قرمز و خونی
در روز ۱ تا ۵ سیکل قاعدگی به علت ریزش دیواره‌ی رحم ترشحات واژن قرمز و خونی است. یعنی فرد در دوره‌ی پریود قرار دارد.


ترشحات سفید یا زرد کمرنگ
در روز ۶ تا ۱۴ سیکل قاعدگی بعد از اتمام دوره‌ی پریود، ممکن است ترشحات واژن نسبت به قبل کمتر باشد. با شروع تخمک‌گذاری ترشحات واژن به رنگ سفید یا زرد کمرنگ درمی‌آید و ممکن است قوام و حالت چسبنده داشته باشد.



ترشحات غلیظ و چسبناک
در روز ۱۴ تا ۲۵ سیکل قاعدگی ترشحات واژن قوام شبیه به سفیده‌ی تخم‌مرغ خام پیدا می‌کند و ظاهری شفاف و لغزنده دارد. بعد از تخمک‌گذاری ترشحات دوباره کدر، چسبنده و سفیدرنگ می‌شوند.


کاهش ترشح از واژن
در روز ۲۵ تا ۲۸ سیکل قاعدگی مخاط دهانه‌ی رحم نازک شده و مقدار ترشح مهبل کمتر می‌شود و فرد در انتظار شروع پریود بعدی است.


ترشحات واژن و برخی تغییرات آن کاملاً طبیعی و نشانگر سلامت دستگاه تناسلی است. از سوی دیگر ترشحات غیرطبیعی دلالت بر وجود مشکل یا بیماری دارند. تغییرات ترشحات زنانه را در طی سیکل قاعدگی بشناسید. چنانچه متوجه تغییر نامعمولی در ترشحات واژن خود شدید حتماً با یک متخصص زنان مشورت کنید.


تفاوت بین ترشحات بارداری و قاعدگی
ترشحات بارداری با تعدادی ویژگی مشخص می شود که آنها را از دوره قاعدگی متمایز می کند که مهمترین آنها به شرح زیر است:

ترشحات در ابتدای بارداری که به رنگ قهوه ای است و زمانی رخ می دهد که تخمک بارور شده در دیواره رحم لانه گزینی می کند و معمولا بین سه تا چهار روز طول می کشد.
پس از این مدت، ترشحات ممکن است سفید با ظاهری کرمی شوند که دلیل آن بالا بودن سطح استروژن در این دوره است.
ترشحات دوران بارداری می تواند باعث عفونت در خانم باردار در ناحیه حساس شود، بنابراین بهداشت فردی باید رعایت شود.
در حالی که ترشحات دوره قاعدگی با مجموعه ای از خصوصیات مشخص می شود که آنها را از ترشحات دوران بارداری متمایز می کند، مهمترین این ویژگی ها عبارتند از:


ترشحات قاعدگی سفید رنگ شبیه شیر یا پنیر است.
ترشحات مرتبط با قاعدگی می تواند از سفید به صورتی یا قهوه ای تبدیل شود.
ترشحات قاعدگی درست قبل از زمان قاعدگی از رحم خارج می شود.
ترشحات مرتبط با چرخه قاعدگی در زمان تخمک گذاری افزایش می یابد.
ترشحات قاعدگی مواد مضر، باکتری ها و بوی نامطبوع را از واژن خارج می کند.



علائم بارداری
علائم بارداری در زنان متفاوت است، برخی از شایع‌ترین علائم در زیر مشخص می‌شوند، اما به خاطر داشته باشید که ممکن است لزوماً یکسان باشند مگر اینکه توسط پزشک تأیید شود.

این علائم عبارتند از: آمنوره، گرفتگی عضلات، درد پا، نفخ، نوسانات خلقی، آکنه در دوران بارداری، یبوست، ترشح از نوک پستان، تیره شدن ناحیه هاله‌ی نواحی، تهوع صبحگاهی، درد سینه ، سینه‌های متورم، تنگی نفس، کمردرد، سردرد، و غش کردن.» یا سرگیجه، افزایش دمای بدن، نیاز به تکرر ادرار ، خستگی مفرط، احساس سیری یا سنگینی، ترشحات شیری یا سفید رنگ واژن، بیزاری از غذا یا هوس غذا، و همچنین افزایش حساسیت به بوها.

شباهت بین علائم PMS و بارداری
در اینجا برخی از علائم و نشانه های بالینی رایج در هر دو قاعدگی و بارداری آورده شده است:

درد سینه: درد سینه در هر دو مورد، در دوره قاعدگی و بارداری، یک علامت شایع است و برخی تغییرات دیگر مانند تورم یا بزرگ شدن سینه در اوایل بارداری و همچنین قبل از قاعدگی باعث افزایش حساسیت سینه در هر دو مورد می شود.
کمردرد: کمردرد دومین علامت مهم و شایعی است که یک زن در دوران بارداری یا زمانی که پریودش نزدیک می شود، تجربه می کند. اگرچه این یک نوع کمردرد شدید نیست، اما برخی از زنان که عوارض سلامتی دیگری دارند ممکن است احساس کنند که بسیار دردناک است.

یبوست: یبوست یکی دیگر از علائم شایع است که در هر دو مورد قابل مشاهده است.علت اصلی یبوست ناراحتی گوارشی ناشی از سطوح بالای پروژسترون در نیمه دوم سیکل قاعدگی یا اوایل بارداری است.
استرس و اضطراب: استرس، اضطراب و تحریک پذیری علائمی هستند که می توانند در اوایل بارداری و سندرم پیش از قاعدگی رخ دهند. تغییرات خلقی در طول اضطراب رخ می دهد. زنان ممکن است در آن دوره حملات گریه و احساسات غمگین را تجربه کنند.
تکرر ادرار: تکرر ادرار یکی دیگر از علائم شایع و مهم سندرم پیش از قاعدگی و بارداری است.افزایش مقدار ادرار نیز به مصرف مایعات بستگی دارد اما به عنوان علامت افزایش ادرار می تواند بدون مصرف مایعات زیاد رخ دهد.



تفاوت بین علائم قاعدگی و بارداری

خونریزی لانه گزینی یا لکه بینی: این معمولاً شش تا دوازده روز پس از لقاح تخمک رخ می دهد، زمانی که تخمک بارور شده به دیواره رحم می چسبد، خونریزی سبک تر و کوتاه تر است و خون قهوه ای یا صورتی است.
پریود از دست رفته: اگر سیکل های قاعدگی شما منظم باشد، این یکی از علائم بارداری قابل اطمینانی خواهد بود که تجربه خواهید کرد.
تکرر ادرار: زمانی که باردار هستید، رحم شما رشد می کند و سپس به مثانه فشار وارد می کند و در صورت وقوع این اتفاق میل منظم به ادرار کردن خواهید داشت.

تنگی نفس: مانند اکثر زنان باردار ممکن است در این مدت احساس تنگی نفس کنید و این امر به این دلیل است که جنین در حال رشد به اکسیژن اضافی نیاز دارد و به گفته متخصصان، در صورت احساس ناگهانی این علائم و همراه با آن باید فورا به پزشک اطلاع دهید. با درد یا بدتر شدن هنگام دراز کشیدن.
تهوع صبحگاهی: تقریباً 90 درصد زنان این علامت را در دوران بارداری تجربه می کنند و به آن احساس تهوع می گویند و در هر زمانی از روز ممکن است رخ دهد.

افزایش حساسیت به بوها: ممکن است در دوران بارداری از برخی بوها بیزاری شدید، و اینها شامل مواردی است که ممکن است قبلا برای شما لذت بخش بوده باشد.

تیره شدن ناحیه آرئول: افزایش سطح استروژن باعث افزایش اندازه هاله و تیره شدن آن با پیشرفت بارداری می شود.

افزایش دمای پایه بدن: اگر هجده روز یا بیشتر پس از تخمک گذاری ادامه یابد، این یک نشانه مثبت بارداری است.
به طور کلی، تشخیص تفاوت بین علائم بارداری و PMS در سیاه و سفید آسان تر از آنچه در حالت واقعی است وجود دارد. یکی از علائم بارداری یا قاعدگی انجام تست بارداری است.


منبع :آیلا جون
 

موضوعات مشابه

بالا