رمز موفقیت و کلیدهای برقراری ارتباط با دیگران

  • نویسنده موضوع شاهدخت
  • تاریخ شروع
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,299
پسندها
10,250
امتیازها
113
مدال ها
16
کلیدهای برقراری ارتباط با دیگران

44 443947 group png group icon png blue


هنگامی که با خودتان ارتباط دارید شروع میکنید به برقراری ارتباط عمیق تر با دیگران بدون گام اول، گام دوم امکان پذیر نیست در اختصاص دادن مدت زمانی از روز برای برقراری ارتباط با خودتان کوتاهی نکنید.
همه ما هنوز هم درد و رنج و سوء برداشتهایی داریم. هنگام برقراری ارتباط با دیگران باید آگاه باشیم که هنوز هم درد و رنج هایی داریم که باید بهبودشان بخشیم و برداشت هایمان هم سر جایشان هستند. اگر بتوانیم از دم و بازدم خود آگاه باشیم، به خاطر خواهیم داشت که یکی از اهداف ارتباط محبت آمیز این است که به دیگران کمک کنیم کم تر درد بکشند. اگر این را به خاطر داشته باشیم قبلاً به نتیجه رسیده ایم ما همین حالا هم در ایجاد شادی بیشتر و درد و رنج کم تر سهیم هستیم.

Screenshot   Chrome


سلام کردن
خوب است در آغاز هر ارتباطی با شخصی دیگر به یاد داشته باشیم که درون هر یک از ما بودایی هست. «بودا» فقط اسمی است برای مهربانترین و شفیقترین شخصی که میتواند وجود داشته باشد.

شما اگر دلتان بخواهد میتوانید آن را چیز دیگری بنامید مثل خِرَد یا خداوند ما میتوانیم به گونه ای نفس بکشیم بخندیم و راه برویم که این شخص درون ما فرصتی برای ابراز وجود بیابد
در دهکده ،پلام جایی که من در آن زندگی میکنم هر بار که سر راه خود کسی را ،ببینید کف دو دستتان را به هم می چسبانید و با احترام به او تعظیم میکنید چون میدانید که بودایی درون آن شخص هست. حتی اگر آن شخص مثل بودایی ها به نظر نیاید یا عمل نکند، ظرفیت عشق و محبت در او هست. اگر بدانید چگونه با احترام و شادابی تعظیم کنید میتوانید به بودای درون او کمک کنید ظاهر شود.

Group of people icon 1


به هم چسباندن کف دستها و تعظیم کردن
بدین گونه تشریفات صرف نیست. تمرین بیداری است. وقتی که دستهای خود را بالا می آورید و کف آنها را به هم می چسبانید هوشیارانه هوا را فرو ببرید و بیرون دهید. دستان شما به شکل گل در می آیند؛ گل نیلوفر آبی. اگر این کار را با حسن نیت انجام دهید، احتمالاً خواهید توانست قابلیتهای موجود در شخص دیگر را ببینید وقتی که نفس میکشید
شاید دلتان بخواهد آهسته بگویید
نیلوفری آبی برای تو.
بودایی برای بودن

وقتی که کف دستانتان را به هم می چسبانید، باید در شما تمرکز وجود داشته باشد تا فقط رفع تکلیف نکرده باشید. گل نیلوفر آبی دستهای شما به منزله پیشکشی به شخص مقابلتان است. وقتی که تعظیم میکنید زیبایی موجود در شخص مقابل را تشخیص میدهید

در بسیاری از کشورهای آسیایی، وقتی که یکدیگر را میبینند مثل کشورهای غربی با هم دست نمی دهند. ما فقط کف دست هایمان را به هم میچسبانیم و خم میشویم حدود صدو شصت سال پیش فرانسویها وارد ویتنام شدند و به ما آموختند چگونه با هم دست بدهیم.

در ابتدا اینگونه دست دادن برایمان خنده دار بود ولی خیلی زود یاد گرفتیم حالا همه بلدند دست بدهند ولی ما هنوز هم دوست داریم کف دست هایمان را به هم بچسبانیم و تعظیم کنیم، به خصوص در معبد. شاید این کار در زندگی یا محل کارتان چندان مناسب نباشد، بنابراین میتوانید به چشمهایشان نگاه کنید وقتی که لبخند میزنید یا سلام میکنید یا دست میدهید باز هم می توانید در ذهنتان یک گل نیلوفر آبی به آنها پیشکش کنید به نشانه یادآوری از ماهیت بودا در هر دوی شما
دو کلید ارتباط محبت آمیز ما ارتباط برقرار میکنیم تا درک شویم و دیگران را درک کنیم.

اگر صحبت کنیم و هیچ کس گوش ندهد (شاید نه حتی خود خودمان)، در واقع ارتباط ما مؤثر نخواهد بود. دو کلید ارتباط مؤثر و حقیقی اینها هستند اول عمیق گوش کردن و دوم گفتار محبت آمیز عمیق گوش کردن و گفتار محبت آمیز بهترین ابزاری هستند که برای برقراری و دوباره برقراری ارتباط با دیگران
من و کم کردن درد و رنج میشناسم. همه ما دلمان خواهد در کمان کنند.

Screenshot   Chrome
وقتی که با شخصی دیگر ارتباط برقرار میکنیم به خصوص اگر تمرکز حواس بــر درد و رنج خود را تمرین نکرده و به خویشتن خویش گوش نداده باشیم نگرانیم مبادا دیگران فوراً درکمان نکنند. ما دوست داریم با ابراز خود شروع کنیم. ولی در ابتدا اینگونه صحبت کردن معمولاً اثر نمی.کند. عمیق گوش کردن باید در اولویت قرار گیرد تمرین تمرکز حواس بر درد و رنج ــ تشخیص و پذیرفتن درد و رنج در خودمان و در شخص دیگر ـ موجب درک لازم برای ارتباط مفید میشود.

وقتی که با این نیت به کسی گوش میدهیم که یاری اش دهیم کم تر عذاب بکشد این به معنای عمیق گوش کردن است. وقتی که با دلسوزی گوش میدهیم گرفتار قضاوت نمی شویم. شاید قضاوتی صورت بگیرد ولی محکم به آن نمی چسبیم عمیق گوش کردن این قدرت را دارد تا یاریمان دهد لحظه ای شادی و شادکامی بیافرینیم و یاریمان میدهد با حسی دردناک برخورد کنیم.

Screenshot   Chrome

شنونده خوبی باشید
شنونده خوبی‌بودن در بالاترین جایگاه فهرست قرار دارد. موفقیت ما در ارتباط با دیگران به این بستگی دارد که چقدر خوب بتوانیم حرف آنها را گوش بدهیم و آنها را بشناسیم. هرچه شما و طرف مقابلتان سریع‌ تر بتوانید یکدیگر را بشناسید، با سرعت خواهید توانست رابطه‌ای ارزشمند خلق کنید.

فردی که در زمینه ارتباطات اجتماعی مهارت خوبی دارد، می‌داند که دو گوش و یک دهان دارد و باید به نسبت این اعداد از آنها استفاده کند. زمانی که وارد مکالمه‌ای شدید، به حرف‌های طرف مقابل به دقت گوش دهید تا نیازها یا دغدغه‌هایش را بشناسید و بتوانید گامی در جهت رفع آنها بردارید.

صادق و اصیل باشید
می‌توانید به دیگران کمک کنید یا گوش شنوایی برای حرف‌هایش داشته باشید، اما اگر واقعا به او علاقه‌ای نداشته باشید، او متوجه خواهد شد! افرادی که روابط خوبی با دیگران برقرار می‌کنند، می‌دانند که چطور باید صادقانه رفتار کنند. همه چیز به اصالت رفتاری بستگی دارد که از خود نشان می‌دهید. همه ما افرادی را دیده‌ایم که می‌خواهند صمیمانه رفتار کنند اما مشخص است که دارند ادا در‌ می‌آورند! ادا در‌آوردن هیچ‌گاه ماندگار نیست.

معتمد ‌بودنتان را ثابت کنید
یکی از پاسخ‌دهندگان نکته جالبی نوشته بود: «مهم نیست که شخصی چقدر موفق است. اگر من به او اعتماد نداشته باشم، با او کار نخواهم کرد.» زمانی که شخصی را به کسی معرفی می‌کنید، دارید آبرویتان را گرو‌ می‌گذارید. باید بتوانید به آنها اعتماد داشته باشید تا مطمئن باشید که آبرویتان در خطر قرار نمی‌گیرد.


ادامه مطلب را میتوانید از کتاب هنر و برقراری ارتباط نوشته تیچ نات هان بخوانید.
 
بالا