دستور تهیه برشتوک/ شیرینی اصیل کرمانی

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
سویل

سویل

کاربر نمونه
Ms
تاریخ ثبت‌نام
17/11/23
نوشته‌ها
138
پسندها
170
امتیازها
43
مدال ها
7
جنسیت
خانم👩

در بخش شیرینی پزی سایت وطن وی با دستور تهیه برشتوک شیرینی سنتی کرمان، در خدمت شما هستیم لطفا با ما همراه باشید.
به هر شهری از ایران که سفر کنید، شیرینی‌های محلی مختلفی را می بینید، که با روش های گوناگونی تهیه می‌شوند. یکی از این شهرها کرمان است و احتمالا شما هم درباره تنوع شیرینی‌های محلی کرمان چیزهای زیادی شنیده‌اید. تهیه این شیرینی‌ها باعث می‌شود تا انتخاب‌های عصرانه یا پذیرایی در مهمانی‌های خود را متنوع‌تر کنید.

شیرینی برشتوک یکی از ساده‌ترین شیرینی‌های اصیل کرمان است که مواد اولیه آن نیز در اکثر خانه‌ها پیدا می‌شود. این شیرینی از دو لایه مختلف خمیری درست شده و پس از زمان کوتاهی، شیرینی‌های شما آماده سرو هستند.

طرز تهیه شیرینی برشتوک کرمانی

در طرز تهیه شیرینی برشتوک کرمان، ابتدا آرد سفید و آرد نخودچی را به طور جداگانه تفت دهید. آردها را با پودر قند مخلوط و الک کنید. آرد را به دو قسمت تقسیم کرده و به یکی از قسمت‌ها پودر هل و پودر کاکائو و به قسمت دیگر، تنها پودر کاکائو بیفزایید. به هر قسمت نیمی از ترکیب روغن و کره را اضافه کنید و هم بزنید. ابتدا لایه شکلاتی و سپس لایه ساده را روی کاغذ روغنی پهن کنید. در انتها شکلات آب شده را روی شیرینی ریخته و در یخچال بگذارید.

مواد اولیه برای تهیه شیرینی برشتوک

آماده کردن مواد اولیه را می‌توان اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی برشتوک اصیل کرمانی دانست. برای تهیه این شیرینی به مواد اولیه زیر احتیاج دارید:

_ آرد سفید: ۳۵۰ گرم
_ آرد نخودچی: ۱۵۰ گرم
_ پودر قند: ۲۰۰ گرم
_ روغن جامد: ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم
_ کره: ۱۰۰ گرم
_ پودر کاکائو: ۲ قاشق غذاخوری
_ پودر هل: ۲ قاشق چایخوری
_ گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
_ شکلات: نصف پیمانه
_ بادام یا پسته خرد شده (برای تزئین): به مقدار لازم

روش تهیه شیرینی برشتوک

پس از آماده‌سازی مواد اولیه، روش تهیه این شیرینی اصیل کرمانی را مطابق مراحل زیر دنبال کنید:

آرد سفید را الک کنید، داخل تابه ریخته و تفت دهید. دقت داشته باشید که حرارت شعله باید کم باشد و آرد به‌آرامی تفت بخورد. زمانی که خامی آرد گرفته شد و بوی آن را احساس کردید، آرد شما آماده است. این مرحله بین نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

در یک تابه دیگر آرد نخودچی را مطابق مرحله قبل تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. دقت داشته باشید که آرد نخودچی در زمان کمتری و در حدود ۱۵ دقیقه آماده می‌شود.

اجازه دهید آرد سفید و آرد نخودچی کمی خنک شده و حرارت اولیه آن کمتر شود. حالا هر دو آرد را مخلوط کرده و پدر قند الک شده را به آن اضافه کنید.

مخلوط آرد و پودر قند را به دو قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را در یک ظرف جداگانه الک کنید.

پودر کاکائو و ۱ قاشق غذاخوری پودر هل را الک کرده و به همراه یک قاشق گلاب به یکی از قسمت‌های آرد اضافه کنید. به قسمت دیگر هم مابقی پودر هل و یک قاشق گلاب بیفزایید و هم بزنید.

کره و روغن را روی حرارت ذوب کرده و نصف کنید. حالا به هر یک از قسمت‌های آرد، نیمی از روغن و کره را اضافه کنید. روغن را آرام آرام اضافه کرده و مقدار آن را کنترل کنید تا خمیر نسبتا سفتی ایجاد شود.

روی ظرفی مناسب کاغذ روغنی قرار دهید و خمیر شکلاتی را روی آن پهن کنید، به گونه‌ای که قطر خمیر در تمامی قسمت‌ها یکسان باشد. حالا سطح خمیر را با پشت قاشق صاف کنید.

خمیر ساده را بین دو لایه نایلون قرار داده و با وردنه پهن کنید. دقت کنید که اندازه این لایه نیز مشابه لایه خمیر شکلاتی باشد. حالا خمیر ساده را روی لایه خمیر شکلاتی بگذارید.

شکلات را به روش بن‌ماری با بخار آب جوش ذوب کرده و روی خمیر شیرینی بریزید و پهن کنید. روی لایه شکلاتی را نیز با پسته و بادام خرد شده تزئین کنید.

حالا شیرینی برشتوک را داخل یخچال بگذارید تا سفت و آماده سرو شود. در نهایت شیرینی‌ها را به شکل لوزی، برش‌های اریب داده و به ظرف سرو منتقل کنید.

نکات مهم در تهیه شیرینی برشتوک کرمان

برای آنکه بتوانید شیرینی برشتوک را به بهترین شیوه و مطابق روش تهیه کرمانی‌ها درست کنید، باید نکات زیر را مدنظر قرار دهید تا نتیجه کار یک شیرینی خوشمزه و حرفه‌ای باشد:


- گلاب عطر شیرینی برشتوک را جذاب‌تر می‌کند، اما استفاده از آن‌ اختیاری است و به ذائقه شما بستگی دارد.

- در مرحله تفت دادن آرد سفید یا آرد نخودچی دقت کنید که آرد نسوزد و رنگ آن قهوه‌ای نشود؛ آرد سوخته باعث تلخ شدن شیرینی‌های شما می‌شود.

- پس از اضافه کردن هر لایه شیرینی، صاف کردن سطح آن اهمیت زیادی دارد تا ظاهر شیرینی شما زیباتر باشد.

- الک کردن آرد پس از تفت دادن در تابه، تاثیر زیادی در کیفیت نهایی شیرینی شما دارد؛ پس حتما آرد را الک کنید.

- شما می‌توانید شیرینی برشتوک را مطابق سلیقه خود به شکل مثلث، مربع یا اشکال دیگر نیز برش بدهید. یک روش دیگر برای تهیه آن، قرار دادن لایه‌های شیرینی در قالب‌های سیلیکونی است تا بتوانید شیرینی‌های به شکل قلب و گل آماده کنید.نوش ِِجاان....
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا