خوبی که از حد بگذرد نادان خیال بد کند یعنی چه؟

شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,299
پسندها
10,250
امتیازها
113
مدال ها
16
خوبی که از حد بگذرد نادان خیال بد کند یعنی چه؟

Cc902939 4897 416d 95e0 a06d50a1e3dd

لطف و خوبی دو کلمه مترادف هستند , لطف یعنی چیزی که به او بدون چشم داشت هدیه دهی اما خوبی , نشئت گرفته از ذات آدمهاست . همه آدمها به کسی لطف نمی کنند اما همه آدمها خوبی را در خود دارند حتی اگر واقعا آدم خوبی نباشند .

معنی اول : به هر کسی به اندازه ظرفیت خودش محبت کردن.

معنی دوم : دادن جایگاه و ارزش به شخصی که ارزش و لیاقت آن را ندارد و باعث آسیب رسیدن به ما و خودش می شود.

معنی سوم : محبت زیادی آدم ها را بد عادت می کند و همیشه از شوی انتظار دارند لطفی که در حق آن ها کردید را تکرار کنید.

زندگی و روزگار آدم های زیادی را بر سر راهمان قرار می دهند. آدم های مهربان ، آدم های دروغ گو ، آدم های با ایمان، آدم های خائن و یا آدم های بی چشم و رو و بی لیاقت. امان از روزی که با جان و دل با آدم های که فکر می کنی لیاقت دارند، خوبی کنی ولی جواب مهر و معرفت شما را با توهین و بی احترامی یا با بی توجهی بدهند. اینجاست که آدم ها از همدیگر نا امید می شوند، دلگیر و دل سرد می شوند. در این جور موقعیت ها آدم ها دلشان درد دل می خواهد، تا کمی آرام شوند.

در روزگار مجازی ما، حتی درد دل هایمان هم مجازی شده است و در پی جملاتی هستیم تا کمی از حرف های دلمان را بازگو کند .یا شاید بخواهیم با متنی ناراحتی هایمان را سبک کنیم و به طرف مقابل، حرف دلمان را با پیامی و فرستادن متنی بگوییم.

این ضرب المثل برای کدام دسته از افراد به کار می‌رود؟

انسان ها دو دسته اند:

دسته اول: وقتی به آنها خوبی می کنید قدرشناسی می کنند و دوست دارند هر طور که شده خوبی شما را جبران کنند. با خوبی کردن به این دسته، روز به روز مهر و محبت در میان شما بیشتر می شود و از دل و جان یکدیگر را دوست خواهید داشت.

دسته دوم: افراد پر توقعی هستند که وقتی شما به آنها خوبی می کنید نه تنها قدردانی و سپاسگزاری نمی کنند بلکه این کار را وظیفه تان می دانند! و با هر خوبی ای که به این دسته افراد می کنید، توقع اینها بیشتر و انتظاراتشان از شما بیشتر می شود. هیچ گاه از کسی راضی نمی شوند. دوست دارند بقیه همیشه در خدمت اینان باشند.

این ضرب المثل درباره افراد دسته دوم است! اینان نادان هایی هستند که خوبی کردن بهشان وقتی زیاد شود، خیال و توهم برشان می دارد و جسارت و گستاخی شان بیشتر می شود!

یعنی خوبی و نیکی کردن و لطف زیادی به شخص نادان نتیجه عکس می دهد؛ چرا که او پر توقع می شود و حتی ممکن است احترام شما را هم نگه ندارد. پس باید در حد تعادل با فرد نادان رفتار کرد که مبادا از رفتارمان سوء استفاده کند.

خوبی که از حد بگذرد به زبان انگلیسی تقریبا معادل عبارت زیر می باشد.

If you do good more than enough, the unwise thinks something is up

خوبی که از حد بگذرد به زبان عربی تقریبا معادل عبارت زیر می باشد.

إذا فعلت ما يكفي من الأعمال الصالحة ، سيعتقد الأحمق أن شيئًا ما قد انتهى
Screenshot   Chrome

 

موضوعات مشابه

اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
65
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
27
اعتصامی
پ
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
34
پرند اسکارف
پ
بالا