جاذبه های گردشگری تاریخی ودیدنی یزد.. 🦋

  • نویسنده موضوع sahar♡
  • تاریخ شروع
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,200
امتیازها
113
مدال ها
18
استان یزد که در مرکز ایران قرار دارد، در جهان به عنوان اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی شناخته شده است. این شهر به فرمان یزدگرد شاه اول بنا گردیده است و دارای مکان های دیدنی و تاریخی بسیار متنوع و جذاب است. این کهن شهر باستانی که در یونسکو نیز ثبت جهانی گردیده است به اسامی مختلفی همچون: “شهر بادگیر ها”، “عروس کویر”، “شهر خشتی” و… نیز مشهور است.
در ادامه برای معرفی مکان های دیدنی و جذاب یزد، این کهن شهر ایران با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی یزد در فصل بهار​

پیشنهاد میکنیم اگر در فصل بهار به این کهن شهر ایران سفر می کنید ،حتما به این مکان های جذاب سری بزنید و از آنها دیدن کنید.
مجموعه امیر چخماق

۱.مجموعه امیر چخماق​

امیر جلال الدین چخماق در دوران یکی از شاهان تیموری بر شهر یزد حکومت می کرد و این بنا را ایجاد کرد تا به سرزمین تحت فرمان خود رونقی تازه ببخشد.
این مجموعه که از مکان های دیدنی شهر یزد می باشد متشکل از یک میدان، تکیه، آب انبار، مسجد و بازار است و در دوره تیموریان بنا شده است. این اثر، از مشهورترین مجموعه های تاریخی یزد است و در وسط بافت قدیمی شهر بنا شده است.
در این مجموعه همچنین مسجدی وجود دارد که به عنوان یکی از بزرگ ترین حسینیه های ایران شناخته می شود و در گذشته چندین بار مورد نوسازی قرار گرفته است. این مسجد با نمایی سه طبقه و با شکوه و همچنین ایوان های متعدد در هنگام غروب خورشید تصویر چشمگیری را به وجود می آورد.
آتشکده زرتشتیان

۲.آتشکده زرتشتیان​

یکی از مذاهب اصلی در دوران ایران باستان مذهب زرتشتی است و قدمت آن به حدود ۳۵ قرن پیش باز می گردد. با وجود گذشت زمان و فراگیر شدن اسلام در ایران اما باز هم افرادی وجود دارند که به دین زرتشتی گرایش دارند. مرکز زرتشتیان در ایران شهر یزد است و به همین سبب از گذشته چندین مکان تاریخی و مذهبی باستانی در این شهر وجود دارد.
یکی از این مکان های تاریخی و مذهبی آتشکده ای است که گفته می شود آتش آن از قرن پنجم میلادی در حال سوختن است و خاموش نشده است. در حقیقت آتشکده یزد محل محافظت از آتش مقدس زرتشتی و معبدی برای نیایش کردن زرتشتیان ساکن این شهر می باشد.
معماری فوق العاده این آتشکده برگرفته از دوران هخامنشیان است. این بنا در میان حیاطی بسیار وسیع و سرسبز بر روی بلندی بنا گردیده است و رو به روی آن حوض آبی و بزرگی ساخته شده است. آتشکده یزد جلوه ای از تلفیق سبک های مختلف معماری ایران است. بخشی از ستون های ساختمان اصلی و همچنین سنگ های کنار دیوار هنر دست هنرمندان اصفهانی است. نقش و نگار کاشی های فروهر بر پیشانی آتشکده ساخته دست کاشی کاران یزدی است و معماری آن نیز به سبک آتشکده های پارسیان انجام گردیده است.
برج خاموشان

۳.برج خاموشان​

این دخمه زرتشتیان به نام برج خاموشان و برج سکوت نیز مشهور است. این دخمه در حوالی منطقه صفائیه بر بلندای کوهی رسوبی با ارتفاع کم به نام کوه دخمه قرار گرفته است. دو عمارت سنگی به شکل برج بر روی این کوه قرار گرفته است که با نام دادگاه زرتشتیان شناخته می شود.
یکی از عناصر مقدس در دین زرتشتی خاک است و پیروان این دین عقیده دارند قرار گرفتن مردار انسان یا هر موجود دیگری موجب آلوده شدن آن می شود. این باور سبب شد که زرتشتیان حتی تا حدود نیم قرن پیش نیز جسد مردگان خود را به جای دفن کردن در خاک در دخمه های برج خاموشان بگذارند تا زیانی به خاک نرسد و پرندگان نیز از آنها تغذیه کنند.
در میان دو برج این دخمه فضای خالی وجود دارد که یک چاه به نام استودان در آن ساخته شده است. زرتشتیان استخوان های باقی مانده از اجساد خود را در درون این چاه می ریختند و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی و در طول مراسمی خاص که از رسومات آنها بود فضای داخل دخمه رو جارو و ضد عفونی می کردند تا دفعه بعدی از آن استفاده کنند.
در اصل استفاده زرتشتیان از این دخمه ها همانند کاربرد گورستان ها است با این تفاوت که این دخمه ها مردگان بیشتری رو در خود جای داده اند و به صورت چندین باره از آنها استفاده می شده است.
منطقه قدیمی

۴.منطقه قدیمی​

یکی از مناطق مسکونی شهر یزد، منطقه قدیمی آن است که به بهترین شکل حفاظت شده است. با وجود ساختمان های خشتی این منطقه به خوبی مشخص می شود که محیط آن بیابانی بوده است. با وجود شرایط خاص و بسیار دشوار زندگی در این منطقه اما هنر معماری و شهر سازی مسالمت آمیز با طبیعت کویری آن به خوبی قابل مشاهده است و یکی از بارز ترین ویژگی های این شهر به شمار می آید.
کوچه ها و گذر گاه هایی در محله های قدیمی این شهر وجود دارند که سر پوشیده اند و مردم برای در امان ماندن از گرمای سخت و تیز خورشید به سایه خنک آنها پناه می برند. همچنین خانه هایی که در این منطقه ساخته شده اند هم دارای بادگیر های گنبدی شکل هستند که هوای گرم را با کمک محفظه های خود تهویه و خنک می کنند و سپس به خانه می فرستند و به عنوان نوعی خنک کننده هوا در گرمای تابستان عمل می کنند. گردشگران می توانند با کسب اجازه و رعایت حریم همسایگان روی پشت بام یکی از خانه بروند و بهترین چشم اندازه را به این منطقه جالب و قدیمی داشته باشند و از دیدن آن لذت ببرند.


مکان های دیدنی یزد در فصل تابستان​

اگر در فصل تابستان قصد سفر به شهر بادگیر ها و راه رفتن در کوچه پس کوچه های تاریخی آن را دارید، پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب را برای آگاهی از مقاصد مورد بازدید تابستانی یزد از دست ندهید.
باغ دولت آباد

۱.باغ دولت آباد​

یکی از سرسبز ترین باغ های ایران در دل کویر باغ دولت آباد است که از دوره افشاریه بر جای مانده است. یکی از بارز ترین و مهم ترین ویژگی های این باغ که سبب مشهور شدن بیش از پیش آن شده، وجود بلند ترین بادگیر جهان در آن است که ارتفاع آن حدود ۳۴ متر می باشد.
باغ دولت آباد از کهن ترین باغ های کشورمان است که قدمت آن به ۲۶۰ سال قبل باز می گردد و سراسر آن جلوه گر بهشتی در دل کویر است. در هنگام بازدید از این باغ بوی گیاهان و زیبایی حیرت انگیز آن شما را مدهوش کرده و به دنیایی دیگر خواهد برد.
موزه آب یزد، خانه کلاهدوز ها

۲.موزه آب یزد، خانه کلاهدوز ها​

خانه کلاهدوز ها یکی از زیباترین خانه ها در یزد می باشد. این خانه، عمارتی است بسیار با صفا در پنج طبقه بنا گردیده است و یک کاریز چندصد ساله به شکل زیبایی از میان آن عبور گذر می کند.
همچنین بسیاری از ادوات و ابزار اندازه گیری حجم آب، وسایل مورد نیاز حفر قنات و… در موزه آب این عمارت وجود دارد که یکی از مهم ترین منابع شناخت شیوه زندگی مردم یزد در دوران گذشته می باشد. در نزدیکی این موزه آب در خیابان قیام، بازار مسگر ها واقع شده است که می توانید از این بازار نیز دیدن فرمایید.
خانه تهرانی ها

۳.خانه تهرانی ها​

یکی دیگر از بهترین مکان های دیدنی شهر یزد خانه تهرانی ها است که صاحب آن یکی از بازرگانان اهل تهران بوده است. این بازرگان با خانواده خود حدود ۲۵۰ سال پیش در این عمارت زندگی می کردند که پیشه آنها تجارت فرش بوده است و ثروت زیادی نیز داشتند. این خانه به قدری جذاب و چشم گیر است که سال های زیادی به عنوان کنسولگری اقتصادی برخی کشور های اروپایی منصوب شده بود و از آن استفاده می شده است.
در حال حاضر این ساختمان اولین هتل موزه ایران است و از جاذبه های شهر یزد به شمار می آید. نقشه کلی این هتل دارای یک حیاط اصلی، عمارت، سه بادگیر بزرگ و تالار و چاه خانه و سرداب فعال است. همچنین پشت بام این عمارت به بافت تاریخی یزد راه پیدا می کند و از آنجا می توانید به چشم انداز خوبی از بافت تاریخی شهر یزد دست پیدا کنید.


مکان های دیدنی یزد در فصل پاییز​

بسیاری از گردشگران برای دیدار از شهر تاریخی و باستانی یزد، فصل پاییز را انتخاب میکنند. این انتخاب به این دلیل است که یزد آب و هوای کویری و خشک دارد و تابستان های بسیار گرم و زمستان های بسیار سردی دارد. با توجه به این نکته بهترین زمان برای بازدید از آن فصل پاییز یا بهار است که هوای آن مناسب تر و طبیعت، تماشایی تر است. در ادامه برای معرفی مکان های دیدنی یزد در فصل پاییز، با ما همراه باشید.
قلعه اسدان


۱.قلعه اسدان​

این قلعه در شمال مریم آباد یزد بنا شده است و قدمت آن به قرن ها پیش باز می گردد. درباره نحوه ساخت این قلعه گفته می شود که مه ستی در راه فرار خود دخترش مهر بانو نوه یزدگرد شاه ساسانی را از ترس دشمنان به موبد یزدی کی قباد می سپارد و سپس برای پرت کردن حواس دشمنان، خود را به چاه می اندازد و می میرد. پس از آن دشمنانی که در پی آنها بودند برای پیدا کردن جسد او درون و اطراف چاه را می گردند اما جسد مه ستی را پیدا نمی کنند و بدون یافتن او و فرزندش باز می گردند.
روستای خرانق

۲.روستای خرانق​

یکی از بهترین مکان هایی که میتوانید در شهر یزد برای گردش در فصل پاییز پیدا کنید، روستای باستانی خرانق است که قدمتی چند صد ساله دارد. این روستا در شهرستان اردکان قرار دارد و حدود ۸۵ کیلومتر با شهر یزد فاصله دارد.
بخش قدیمی روستا که متشکل از سازه های خشتی است تقریبا به محیطی مخروبه تبدیل گردیده و هم اکنون جمعیت اندکی در حدود ۵۰۰ نفر در زندگی این روستا زندگی کنند. گردشگران علاقه مند به بازدید از این روستا می توانند به آسانی آثار باقی مانده از بافت قدیمی روستا را مشاهده کنند و در این مسیر از دیدن مسجد قاجاری و قنات تاریخی آن لذت ببرند. از دیگر مکان های دیدنی این روستا مزار بابا خادم، بقعه مشهدک، آب انبار، منارجنبان خرانق و… را می توان نام برد.
همچنین کاروان سرای قدیمی این روستا که به تازگی مورد بازسازی قرار گرفته است می تواند محل مناسبی برای اقامت شما در این روستای باستانی و فوق العاده باشد.

مکان های دیدنی یزد در فصل زمستان​

میدان ساعت یزد

۱.میدان ساعت یزد​

در میدان وقت الساعت یزد کهن ترین ساعت شهری ایران نصب گردیده است. فردی به نام ابوبکر ساعت ساز یزدی این ساعت آفتابی را به در سال ۷۲۵ قمری در مدرسه ای نصب گردانید. نصب این ساعت در آن باعث شد که این میدان در چندین سال بعد به نام میدان وقت الساعت معروف شود.
تنها آب انبار شش بادگیر جهان

۲.تنها آب انبار شش بادگیر جهان​

این آب انبار به علت داشتن شش بادگیر این نام را گرفته است و تنها آب انبار شش بادگیر در دنیا می باشد. نیمی از بادگیر های آن از اول بنا شده بود و سه بادگیر دیگر پس از آن افزوده شده است. با اندکی دقت به بادگیر ها می توان متوجه تفاوت دو نوع بادگیر با یک دیگر شد.
با توجه به شرایط اقلیمی و سمت و سوی باد در این شهر شش بادگیر آب انبار به صورت هشت وجهی می باشند .همچنین تنها آب انبار هفت بادگیر دنیا نیز در روستای عصر آباد یزد واقع شده است که دارای دو مخزن جداگانه می باشد.

مکان های دیدنی یزد در شب​

یخچال خشتی میبد یزد

۱.یخچال خشتی میبد یزد​

در روزگاران گذشته در یزد، بناهایی را برای درست کردن یخ به وجود می آوردند، در ۵۰ کیلومتری شمال این شهر یکی از این بناها واقع شده است. برای اینکه این سازه ها از وارد شدن گرما جلوگیری کنند با خشت تازه و گل به وجود می آمدند.
یخچال خشتی میبد که در یزد قرار دارد نیز یکی از این یخچال های خشتی می باشد. قدمت این یخچال به حدود یک قرن می رسد و به دوره قبل از قاجار باز می گردد.
آب انبار گیو یزد

۲.آب انبار گیو یزد​

در منطقه های کویری و خشک همچون یزد یکی از ضروری ترین کار ها ساخت این چنین آب انبار هایی است. به همین دلیل در دوران قاجار برای ذخیره آب این آب انبار ساخته شد. آب انبار گیو، در حال حاضر به یکی از بناهای دیدنی یزد تبدیل شده است که در شامگاه گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب می کند.
این آب انبار، بر روی سطح صافی از دشت خاک رس به وجود آمده است. سازنده این بنا آب انبار را به صورت گنبدی شکل ساخته است و با استفاده از آجر طرح های زیبایی از سرو را بر روی آن تزئین کرده است. علاوه بر این گنبد، ۴ عدد بادگیر بلند نیز در کنار آن واقع شده است که سطح آن ها نیز با آجر کاری ظریفی تزئین گردیده است.
قدمت آب انبار گیو یزد به حدود ۸۰ سال پیش یعنی اوایل جنگ جهانی دوم باز می گردد. این آب انبار تاریخی در دی ماه سال ۷۵ در زمره آثار ملی ایران زمین ثبت گردیده است.
پارک شادی یزد

۳.پارک شادی یزد​

این پارک که حدود ۳ هکتار وسعت دارد، یکی از قدیمی ترین پارک های شهر باستانی یزد می باشد که حدود ۴۰ سال پیش و در سال ۱۳۶۰ ساخته شده است. بسیاری از درختان این پارک از گونه درختان کاج و نارون هستند که محیط اطراف آن را به یک طبیعت پر آرامش و زیبا تبدیل کرده است.
این پارک ابتدایی ترین پارک در یزد می باشد که به وسایل بازی برقی تجهیز شده است و بچه های دهه شصت و هفتاد نیز از آن خاطرات شیرین و به یادم ماندنی دارند. یکی دیگر از جذاب ترین ویژگی های این پارک غول برقی نمادین بزرگی دست که شور و اشتیاق زیادی را به این پارک بخشیده است و جوانان زیادی را به سمت خود فرا می خواند. این غول نمادین به طوری خاص برنامه نویسی شده است و سخنانی که از قبل برای آن نوشته لند را با حالت خاصی بیان می کند که موجب شگفتی و خنده همگان می گردد.
امکانات فراوانی همچون زمین بازی مخصوص کودکان، فواره و آبنما، مغازه های رفاهی و تفریحی، نمازخانه و دریاچه دارد و برای گذراندن اوقات فراغت و همچنین تفریح در شب های خنک یزد بسیار مناسب می باشد.
کاروان سرای زین الدین

۴.کاروان سرای زین الدین​

این کاروان سرا از نماهای بسیار جذاب و زیبا در شب هنگام یزد است. این مهمان خانه قدیمی در زمان شاه عباس کبیر و به فرمان ایشان بنا شده دست و قدمت آن به حدود ۴۰ دهه پیش باز می گردد.
در ۶۰۰۰۰ متری اتوبان یزد و کرمان منزل گاه هایی با بلوکه های خشتی با عنوان کاروانسرای زین الدین آشکار است. این کاروان سرا به عنوان قدیمی ترین بنای نو سازی شده در سال ۲۰۰۶ میلادی مفتخر به دریافت جایزه ای از یونسکو میباشد.
مهمان سرای زین الدین به نوعی کاملا خاص و بی همتا و به نوع و سبک سنتی و قدیمی ساخته شده است و گنجایش پذیرش صدها گردشگر را نیز دارد.تماشای غروب آفتاب در پشت بام این منزلگاه ها،‌ تغییر رنگ کتل ها به آبی و ظلمات شدن آسمان بزرگ کویر را در شب برای شما نمایان میکند و خاطره ای بی مانند از سفر به شهر یزد را برای شما به ارمغان می آورد.
این کاروان سرا از نوع معماری دارای اهمیت و جلوه بی مانند وبا ارزش است و چیزی شبیه به آن به جز کاروان سرا های بین کاشان و نطنز که فروریخته است وجود ندارد.
هتل داد، جلوه ای از معماری

۵.هتل داد، جلوه ای از معماری​

این هتل یک مثال فوق العاده از معماری سنتی یزد می باشد و ارزش آن به قدری بالا است که این هتل را در کنار معروف ترین دیدنی های باستانی و تاریخی یزد قرار می دهد. هتل داد افزون بر امکانات اقامتی بی نظیری که به گردشگران ارائه می دهد دو رستوران و دو کافی شام بزرگ را نیز در خود جای داده است و از لحاظ رفاهی بسیار غنی می باشد. اگر برای نوشیدن یک لیوان قهوه و لذت بردن از آن و یا برای خوردن یک وعده غذای خوشمزه به پشت بام این مجموعه بی نظیر بروید، غیرممکن است که مبهوت بافت سنتی و بسیار زیبای آن نشوید و تحت تاثیر قرار نگیرید. علاوه بر خدمات فوق العاده هتل داد یزد، معماری بسیار هنرمندانه و جذاب آن، یکی از مهم ترین دلایل مشهور شدنش در یزد می باشد.
ساخت بنای اولیه این هتل به سال ۱۳۹۷ هجری شمسی مربوط است که تا حدود ۶۵ سال بعد از آن به عنوان بنگاه بار بری کاربرد داشته است. به دلیل ارزش و قدمت تاریخی این هتل، از حدود ۲۰ سال پیش به مدت ۶ سال مورد بازسازی جدی قرار گرفت و بعد از آن به عنوان هتل ۴ ستاره مشغول به کار شد.
هتل باغ مشیر الممالک

۶.هتل باغ مشیر الممالک​

این هتل باغ یکی از برترین گزینه های انتخاب برای ساختن شبی زیبا و خاطره انگیز در استان یزد می باشد که همواره گردشگران زیادی را برای تفریح شبانه به خود جذب می کند. این باغ، فضایی بسیار رویایی و فوق العاده دارد که با درختان سرسبز و سربلند، حوض ها و فواره های زیبا و آب نما تزئین شده و بسیار دل ربا است.
تجمع درختان و گیاهان این باغ به گونه ای است که آن را به بهشتی زنده و حقیقی تبدیل کرده و مسافران در هوای خنک شبانگاه می توانند در آن گردش کنند. چهار رستوران با منو های غذایی مختلف در این هتل باغ واقع شده اند که می توانید وعده های غذایی خود را در آنجا صرف کنید.
 
  • گل
واکنش‌ها[ی پسندها]: angel

موضوعات مشابه

اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
28
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
100
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
23
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
93
اعتصامی
اعتصامی
بالا