تفاوت بین ورزش و کار درخانه

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6
بسیاری از ما به اشتباه تصور می كنیم كه هر نوع فعالیت فیزیكی ورزش است. اگرچه ورزش شكلی از فعالیت فیزیكی است، ولی تمام فعالیت‌های فیزیكی را نمی‌توان به عنوان ورزش قلمداد كرد. هر دو نوع این فعالیت‌ها، فعالیت‌های داوطلبانه‌ای هستند كه به سوزاندن كالری كمك می‌كنند؛ مثلاً اگر به لحاظ جسمی فعال باشید. این فقط به آن معناست كه در انجام كارهای روزانه خود منظم هستید، نه اینكه ورزشكارید. شما غذا درست می‌كنید، خانه خود را تمیز می كنید و یا برای پیاده‌روی به بیرون از منزل می‌روید و ...

ورزش فعالیت حساب شده‌ای است كه شامل حركات تكراری و كار بر روی یك گروه عضلانی خاص در یك تایم زمانی مشخص می‌شود و می‌تواند هر نوع تحرك را مثل یوگا، تای‌چی، شنا و... در بر بگیرد. ورزش فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده و هدفمندی است كه با هدف بهبود استقامت، چابكی، سرعت و قدرت انجام می‌شود. فعالیت‌های فیزیكی در میان مردم مشترك است، ولی میزان فعالیت بدنی از فردی به فرد دیگر فرق می‌كند. خود فرد است كه باید بداند چه نوع فعالیت بدنی و در چه ابعادی نیاز دارد تا به هدف خود برسد. از این رو ورزش، نقش مهمی در تصمیم‌گیری شدت، فركانس و طول مدت انجام یك فعالیت فیزیكی خاص دارد.

فعالیت‌های بدنی همچون كار در منزل اگرچه می‌تواند روحیه و سلامتی فرد را بهبود ببخشد، ولی مثل ورزش نمی‌تواند سلامتی قلب و عروق، انعطاف‌پذیری و قدرت عضلانی و... را تضمین كند. اینكه هدف شما از ورزش، عضله‌سازی است یا كاهش وزن، در برنامه‌ریزی و انتخاب نوع ورزش موثر است. شما نیاز به برنامه ورزشی دارید؛ به گونه‌ای كه استقامت، قدرت عضلانی، استقامت عضلانی و انعطاف‌پذیری شما را بهبود ببخشد. اجازه دهید هر یك از آنها را به‌طور جداگانه بررسی كنیم:

قبل از اینكه شروع به ورزش كنید، بهتر است با یك پزشك مشورت كنید و اگر به لحاظ مالی مشكلی ندارید یك مربی شخصی استخدام كنید. تركیبی از فعالیت‌های بدنی و رژیم غذایی سالم در سلامتی شگفتی‌آور خواهد بود.

مزایای فعالیت‌های جسمی و ورزش

_ كاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت و آرتروز
_ آرام‌سازی ذهن و بدن
_ استراحت و دوری از مشكلات
_ كاهش استرس
_ افزایش ترشح هورمون‌های خوب در بدن


اگر حتی نمی‌توانید به باشگاه‌های ورزشی بروید، در خانه حركات موزون انجام دهید و پیاده‌روی یكی از _ راه‌های فوق‌العاده‌ای برای بهبود قدرت و استقامت بدن است.

استقامت
استقامت قلبی یا «توان هوازی» یعنی بدن قادر به انجام تمرینات سفت باشد، بدون اینكه با مشكل و وقفه مواجه شود. فعالیت‌های هوازی همچون پیاده‌روی تند، دویدن، شنا و دوچرخه‌سواری می‌توانند استقامت بدن را افزایش دهند. اگر تصمیم دارید استقامت بدن خود را بیشتر كنید، اولین قدم ترك سیگار است.

قدرت عضلانی
برای افزایش قدرت عضلانی لازم است روی وزن خود كار كنید. برای این هدف باید جوانب احتیاط را رعایت و ابتدا ورزش با كوچك‌ترین وزنه‌ها را آغاز كنید و در طول یك دوره طولانی مدت به تدریج وزن وزنه‌ها را افزایش دهید. به یاد داشته باشید كه حتی آرنولد نیز ورزش را با وزنه‌های كوچك آغاز كرد. این توصیه را كاملا جدی بگیرید و آهسته و پیوسته ورزش كنید كه در غیر این صورت به خودتان آسیب می‌رسانید.

استقامت عضلانی
معنای استقامت و قدرت از یكدیگر متفاوت است. استقامت عضلانی مدتی است كه شما می‌توانید یك فعالیت را با شدت خاص انجام دهید. شنا و دو از جمله ورزش‌هایی هستند كه استقامت عضلانی را افزایش می‌دهند.

انعطاف‌پذیری
انعطاف‌پذیری مقدار توانایی بدن برای كشش و یا خم شدن است. یوگا و تمرینات كششی، گزینه‌های بسیار خوبی برای افزایش انعطاف‌پذیری می‌باشند. با انجام حركات كششی قبل و بعد از ورزش می‌توانید از آسیب‌های احتمالی در حین ورزش پیشگیری كنید.
 
بالا