طریقه خواندن نماز عید فطر مکارم شیرازی 🔴 پاسخ ۱۰۰درصد درست

اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
22,973
پسندها
22,644
امتیازها
113
مدال ها
6
طریقه خواندن نماز عید فطر مکارم شیرازی 🔴 پاسخ ۱۰۰درصد درست

نماز روز عید فطر​

همراه با نکات و احکام نماز عید فطر​

نماز عید فطر چه نمازی است؟

نماز عید در دو روز عید فطر خوانده می شود موقع نماز عید پس از بلند شدن آفتاب است.در ادامه روش خواندن نماز عید فطر بیان خواهیم کرد لطفا با ما همراه باشید.

نماز عید فطر چطور خوانده می‌شود؟

برای مسلمانی که قصد شرکت در نماز عید را دارند این سوال مهم پیش می آید که نماز عید فطر به شکل خوانده میشود

متن تکبیر نماز عید فطر

اکثر اوقات در شب عید فطر یا پس از نماز های روزانه در روز عید و پس از نماز عید فطر افراد تکبیر نماز عید فطر را میگویند. در ایران مرسوم است هر ساله شب عید فطر دقیقا سر ساعت 21 به شکل سراسری این تکبیر در همه کشور گفته میشود. مردم در گذشته به پشت بام ها رفته و این تکبیرها را با صدای رسا بیان میکردند ولی امروز این مراسم جایگاه بیشتری پیدا کرده و به شکل زنده از صدا و سیما در شهرهای مختلف با مراسمات خاص پخش میشود.

متن تکبیرعید فطر : «اَللّهُ اَکبَرُ، اَللّهُ اَکبَرُ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَ اَللّهُ اَکبَرُ، اللّهُ اَکبَرُ وَ لِلّهِ الْحَمْدُ، اَللّهُ اَکبَرُ عَلی ما هَدانا»

موقع نماز عید فطر

برای خواندن نماز عید، از پس از طلوع آفتاب روز عید تا ظهر فرصت داریم. البته مستحب است اول بعد از طلوع آفتاب چیزی بخوریم یا به طور مصطلح افطار کنیم، بعد زکات فطره را بپردازیم و بعد نماز بخوانیم.

روش خواندن نماز عید فطر (مکارم شیرازی)

نماز عید فطر دو رکعت می باشد.

- در رکعت اول پس از خواندن حمد و سوره باید ۵ بار تکبیر بگوییم. به این صورت که بعد از هر تکبیر یک قنوت میخوانیم. بعد از قنوت پنجم یک بار دیگرتکبیر میگوییم(تکبیر ششم) و به رکوع رفته و سپس ٢ سجده انجام می دهیم و می ایستیم.

- در رکعت دوم پس از حمد و سوره باید ۴ مرتبه تکبیرو ۴. بار قنوت بخوانیم. بعد از قنوت چهارم یک بار دیگر تکبیر میگوییم(تکبیر پنجم) و به رکوع رفته و بعد دو سجده به جا می آوریم و بعد تشهد و سلام نماز را میخوانیم.


آیا نماز عید فطر واجب است؟

در مذهب شیعه اقامه نماز عید فطر و قربان هنگام حضور و وجود امام (ع) واجب است و بایستی به جماعت بخوانیم اما در صورتی که امام غایب باشد نماز عید سعید فطر مستحب است و میتواند جماعت یا فرادی خوانده شود.

نماز عید فطر در میان اهل سنت

نماز عید فطر در مذهب حنفی واجب، مذهب مالکی و شافعی مستحب موکد و مذهب حنبلی واجب کفایی است.

نماز عید اهل سنت با مذهب اندکی تفاوت دارد به این شکل که پس از تکبیر تحریمه در رکعت اول سه تکبیر زواید خوانده میشود، با هر تکبیر دستها را بلند میکنید، بعد از تکبیرات و ثنا، قرائت خوانده، رکوع و سجده خوانده میشود.

در رکعت دوم بعد از قرائت و قبل از رکوع، سه بار تکبیر زواید میگویید، و با هر تکبیر دستها را بلند میکنید، پس از آن با تکبیر چهارم به رکوع رفته و تا آخر نماز را ادامه میدهیم.و این شش تکبیر در نماز عید اهل تسنن واجب هستند و بایستی خوانده شوند و به آنها «تکبیرات زواید» می گویند.


احکام نماز عید فطر و قربان

قنوت نماز عید فطر

نماز عید فطر چند مرتبه قنوت دارد؟
در رکعت اول ۵ مرتبه قنوت و در رکعت دوم ۴ مرتبه قنوت داریم که بین تکبیرها خوانده میشود.

قنوت ها و تکبیر های نماز عید فطر واجب است و بایستی خوانده شود. در قنوت میتوانیم هر دعایی بخوانیم ولی رسم است که دعای زیر خوانده شود.

InShot

نماز عید فطر چند مرتبه تکبیر دارد؟

نماز عید فطر در کل ١١ تکبیر دارد در رکعت اول ۶ مرتبه تکبیر و در رکعت دوم ۵ مرتبه تکبیر.
 
بالا