روش تهیه جوانه در خانه |+۴روش

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6
5931644 631


جوانه زنی روشی برای لذت بردن از حبوبات و غلات مورد علاقه ماست و در عین حال شیوه‌ای خوب برای نزدیک شدن به طبیعت و خام خواری است. واقعا این است که جوانه زنی چندان سخت نیست فقط مقداری بذر و کمی وقت و حوصله می‌خواهد. روشهای مختلفی برای درست کردن جوانه وجود دارد که همه آنها از قانون دادن رطوبت به میزان کافی پیروی می‌کنند چون رطوبت بیش از اندازه موجب فساد بذرها خواهد شد. زمان جوانه زنی تنها چند روز طول می‌کشد که به اقلیم شما بستگی دارد. در مکانهای گرم و مرطوب و فصول گرم سال جوانه‌ها حدود ۲ تا ۳ روز وقت برای جوانه زنی می‌خواهند. به طور میانگین ۴ تا ۵ روز وقت می‌گیرند تا به نیم سانتی برسند. جوانه زنی حتی سفت‌ترین حبوبات را هم نرم خواهد کرد. در حقیقت حبوبات جوانه زده بسیار نرم هستند بطوری که می‌توان آنها را به راحتی خورد. با این روش شما می‌توانید هر نوع حبوبات، غلات یا دانه‌ای را تبدیل به جوانه کنید.

روش اول:

حبوبات را شسته و مقداری آب روی آنها بریزید و زیر شیر ۲ تا ۳ بار بشویید تا زمانی که آب شفاف شود. آنها را در کاسه‌ای کاملا تمیز و استریل بگذارید و مقداری کافی آب روی آنها بریزید تا خیسانده شوند. روی کاسه را دربی گذاشته و به مدت یک شب بگذارید خیس بخورد.

حبوبات پس از خیس خوردن متورم شده و از لحاظ اندازه ۲ برابر می‌شوند.

آب آنها را ریخته و در آبکش یا الک بریزید و بشویید
آنها را در همان کاسه قبلی بریزید. آب تازه اضافه کنید و بگذارید ۶ تا ۸ ساعت خیس بخورند.

حبوبات دوباره متورم شده و بزرگ می‌شوند. اگر هر نوع کفی را در طول روز روی آب مشاهده کردید، آن را دور بریزید و به جوانه زنی ادامه دهید تا به این ترتیب از رشد باکتریهای مضر جلوگیری کنید.

حبوبات را دوباره با آب بشویید و با انگشتان دست به آرامی آنها را بهم بزنید. مرتب آب آنها را دور ریخته و بشویید (هر ۱۲ ساعت در زمستان و هر ۶ ساعت در تابستان) و موقع شستن هم با دست به آرامی آنها را بهم بزنید.

حالا پس از ۲۴ ساعت حبوبات به این شکل در می‌آیند. این نخستین علامت جوانه زنی است که به این ترتیب باید آنها را از داخل آب خارج کنید.

جوانه‌ها را داخل پارچه تنظیف ریخته و داخل آبکش بگذارید.
پارچه را اطراف حبوبات بپیچانید. مطمئن شوید که پارچه نمدار است.

آبکش حاوی دانه‌ها را روی یک کاسه گذاشته و استراحت بدهید. این کاسه آب اضافی آنها را جمع خواهد کرد. بگذارید ۶ تا ۸ ساعت بمانند. روی آن بطور یکسان آب بپاشید و دقت کنید که پارچه تنظیف به هنگام فرایند جوانه زنی مرطوب باشد حبوبات در تمام مدت جوانه زنی باید مرطوب بمانند. اگر خشک باشند، جوانه ها از بین خواهند رفت.

جوانه ها به این ترتیب هستند.

اگر می‌خواهید جوانه‌ها بلندتر باشند بهتر است ۱ روز بیشتر بگذارید بمانند و وقتی دانه ها کاملا جوانه زدند، زمانی ذخیره کردن آنهاست. هر گونه آب اضافی را دور ریخته و آنها را داخل حوله کاغذی تمیز بگذارید تا خشک شوند. آنها را در ظرفی دردار در یخچال نگهداری کنید.

این حبوبات به طور کامل جوانه زده‌اند و می‌توان آنها را خام خورد. نهایتا ۴ تا ۵ روز در یخچال نگهداری کنید. البته اگر ظرف یکی دو روز مصرف شوند، بهتر است.

روش دوم:

حبوبات را بشویید و زیر آب شیر ۲ تا ۳ بار شسته و آبکشی کنید تا آب آن تمیز و شفاف باشد. آنها را داخل شیشه دهان گشاد بریزید و آب کافی روی آنها بریزید تا آب رویشان را بگیرید سپس درب بطری را بسته و یک شب تا صبح بگذارید خیس بخورند.

صبح بعد آب را دور بریزید و حبوبات را آبکش کنید. آب تازه اضافه کنید و آب قبلی را کاملا دور بریزید. درب بطری را گذاشته و بگذارید یک شب تا صبح بماند.

درب بطری را با پارچه تنظیف بپوشانید و دور تا دور آن را با کش ببندید.

بطری را در جایی گرم قرار دهید و به مدت ۶ تا ۸ ساعت بخیسانید. حبوبات مقدار زیادی از آب را جذب کرده و بزرگ می‌شوند. آب را دور ریخته و آنها را با آب شیر بشویید. آنها بعد از ۲۴ ساعت جوانه می‌زنند.

پارچه را برداشته و حبوبات را با آب بشویید. با نخستین نشانه جوانه زدن، آنها را از آب خارج کنید. همه آب را دور بریزید و دوباره حبوبات را در بطری بریزید و بگذارید در مکانی گرم به مدت ۶ تا ۸ ساعت قرار دهید.

بعد از ۴۸ ساعت جوانه می‌زنند. شستن آنها زیر آب سرد را ادامه دهید تا از رشد باکتریها و ایجاد بوی بد جلوگیری کنید

حبوبات در طول فرایند جوانه زنی نیازمند رطوبت هستند. اگر خشک شوند، فرایند جوانه زنی را از بین می‌برد.
جوانه‌ها بعد از ۴۸ ساعت به این شکل هستند. اگر می‌خواهید جوانه بزرگتر شوند بگذارید ۱ روز بیشتر بمانند.

روش سوم:

حبوبات را کاملا شسته و سنگ و خاشاک را دور بریزید.
موقع شستن با دستانتان میان ماشها را بهم بزنید تا خوب تمیز شوند. در نهایت باید آب شفاف باشد.
آنها را در آب جوشیده و سرد شده یا آب گرم به مدت ۸ ساعت بخیسانید. پوست آنها باید شکسته شود. در این زمان آنها شروع به جوانه زدن می کنند.
آنها را در الک ریخته و آبشان را دور بریزید و خوب بشویید.

ماشهای شسته را داخل پارچه‌ای نخی بریزید. آنها را روی پارچه پخش کنید.

حالا گوشه‌های پارچه را گرفته و آن را سفت بپیچانید و در صورت امکان گره بزنید

روی آن را با یک بشقاب سوراخ دار بپوشانید یا روی آن را کمی باز بگذارید تا هوا به خوبی گردش کند. آن را در جایی گرم و تاریک بگذارید.
بسته به شروع آب و هوایی که در آن قرار دارید، جوانه زنی انجام خواهد شد. اگر آب و هوای شما خیلی گرم است، فقط مقداری آب روی پارچه بریزید و بدون اینکه پارچه را ببندید بگذارید جوانه بزنند.

چرا بعضی از حبوبات جوانه نمی‌زنند

نوع خاصی از حبوبات به خصوص ماشها سبز نمی‌شود و خیلی سفت هستند و موقع پختن متوجه نپز بودن آنها خواهید شد. اینها معمولا ماشهایی هستند که خیلی کهنه شدند و مثلا سال قبل برداشت شدند و بخش زیادی از رطوبت آنها از بین رفته و قدرت جوانه زنیشان نیز به شدت کاهش یافته است. موقع خرید ماش به تاریخ آنها توجه کنید و سعی کنید از ماش بسته بندی شده استفاده کنید.

روش چهارم: برای بذرهای ریز

شاید در مورد خواص جوانه یونجه و شبدر برای سلامتی و مقابله با سرطان چیزهایی شنیده باشید اما از آنجایی که بذر آنها ریز است نمی‌توانید آنها را مرتب بشویید بنابراین اینجا روش کمی متفاوت است و البته شاید هم راحت‌تر و جذابتر.

۱ تا ۲ قاشق غذاخوری بذر قابل جوانه زنی را به مدت حداقل ۸ ساعت در آب سرد تازه در یک بطری دهان گشاد بریزید. برای بذر بروکلی می‌توانید آب ولرم بریزید. به مدت یک شب بخیسانید. درب بطری را با پارچه تنظیف پوشانده و دور آن را کش ببندید تا محکم شود.

روز دوم به هنگام صبح بطری را کج کنید تا تمام آب داخل آن از طریق منافذ پارچه تنظیف خالی شود. آب بیشتری را داخل بطری بریزید و خالی کنید. بگذارید آب خالی شود. حالا آن را روبروی پنجره بگذارید اگر پنجره آفتابگیر نباشد هم مشکلی نیست.

به هنگام عصر دوباره آب بریزید و خالی کنید. نیازی نیست درب بطری را بردارید بلکه فقط از طریق همان پارچه تنظیف آب ریخته و خالی کنید. حالا بطری را از سمت دیگر رو به پنجره بگذارید. معمولا بسیاری از افراد بطری را وارونه کرده و زیر آن یک حوله کاغذی می‌گذارند بعضی هم با استفاده از استند فلزی یا قفسه آنها را کج و رو به پایین نگه می‌دارند تا آب اضافی خالی شود.

روز سوم تا ششم صبح و عصر روی آنها آب ریخته و باز آب را تخلیه کنید. برای این کار می‌توانید روی تلفن یادآور نصب کنید تا ساعت خاصی را به شما برای آب دادن یادآوری کند.

بذرها جوانه زده و بعد از چند روز برگهای کوچکی هم در می‌آورند. برای بروکلی در روز هفتم دیگر کار تمام است. برای یونجه هم می‌توانید در ظرف شش یا هفت روز آنها را برداشت کنید.

وقتی که همه بذرها جوانه زدند نوبت جدا کردن پوسته‌های بذر است. برای این کار جوانه‌ها را داخل یک ظرف بزرگ ریخته روی آنها بریزید تا بذرها جدا شوند. این کار را برای ماش هم انجام می‌دهیم و بهتر است که ابتدا جوانه‌ها در یک آبکش پلاستیکی با اندازه مناسب قرار گیرند بطوری که پوسته بذر از منافذ آبکش خارج شود اما جوانه‌ها نه.

به شتشوی جوانه‌ها در ظرف ادامه دهید تا زمانی که پوسته بذرها کاملا جدا شود. حالا بذرها را کاملا آبکشی کنید و روی حوله کاغذی قرار دهید تا آب اضافی آنها برود. سپس در ظرفی دردار در یخچال نگهداری کنید. حالا شما یک بمب انرژی مغذی دارید.

نکات مهم و احتیاطی درمورد در جوانه‌ها

جوانه‌ها جزو مواد مغذی هستند اما اگر موقع درست کردن احتیاط نکنید می‌توانید حاوی باکتریهای مضر باشند و شما را بیمار کنند.

شیشه یا کاسه برای جوانه زنی را کاملا شسته و استریل کنید. برای اینکار از مایع ظرفشویی و آب گرم استفاده کنید.

همیشه از بذرهای تازه برای جوانه زنی استفاده کنید. اگر بذرها خیلی کهنه باشند ممکن است خوب جوانه نزنند. همان روش برای بذرها، غلات دیگر و سایرین مفید خواهد بود. از همین روش برای جو و گندم و سایر غلات و یا دانه‌های روغنی مثل تخمه استفاده کنید.

آب همیشه از آب تازه برای جوانه‌ها استفاده کنید. دانه‌های جوانه زده فقط نیاز به آب دارند. بنابراین مطمئن شوید که هر روز به آنها آب بدهید و هر بار آب تازه استفاده کنید.

مرتب آب آنها را خالی کنید. هر ۱۲ ساعت یکبار در زمستان و هر ۶ ساعت در تابستان و موقع خالی کردن آب، انگشتان خود را در میان آنها بچرخانید (روش اول و دوم).

اگر مقداری حباب روی آنها بود، حبابها را با قاشق دور بریزید و به جوانه زنی ادامه دهید. این کار احتمال باکتریهای مضر را کاهش می‌دهد.

وقتی جوانه‌ها به طور کامل رشد کردند، آب اضافی را دور ریخته و آنها را لای حوله کاغذی یا دستمال نخی قرار دهید تا خشک شوند. سپس در ظرفی دردار ریخته سپس در یخچال بگذارید.
آنها را ظرف چند روز مصرف کنید.

جوانه‌ها نیاز به محیطی گرم و مرطوب برای رشد دارند. جوانه زنی نیازی به نور ندارد. دمای ایده آل برای رشد بذرها ۲۲ درجه دارد. به هنگام زمستان دما را ثابت نگه دارید.

اگر می‌خواهید جوانه‌های سفید، قطور و بلند داشته باشید می‌توانید از روش جوانه زنی در سبد استفاده کنید....
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا