🪔نمره t شما چند است؟ اسکن تراکم استخوان برای پوکی استخوان

  • نویسنده موضوع اعتصامی
  • تاریخ شروع
اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
23,413
پسندها
22,661
امتیازها
113
مدال ها
6
Dexa jumbo

در حالی که ما تمایل داریم استخوان‌های شکسته را با بچه‌های کوچک‌تر که در زمین بازی خانه‌های خشن هستند مرتبط کنیم، با افزایش سن، استخوان‌های ما شکننده‌تر می‌شوند. کاهش تدریجی استخوان با افزایش سن ممکن است منجر به پوکی استخوان شود، بیماری که استخوان ها را نازک و ضعیف می کند. این می تواند منجر به شکستگی باسن، بازوها و سایر علائم استخوانی ضعیف شود. کشف این که ممکن است پوکی استخوان داشته باشید، تشخیص آن با فناوری های جدید بسیار آسان تر شده است.

با چندین فناوری می توانند تراکم استخوان را ارزیابی کنند.

رایج ترین آن به عنوان جذب سنجی اشعه ایکس با انرژی دوگانه (DEXA) شناخته می شود. برای این روش، یک دستگاه اشعه ایکس را از طریق استخوان ها ارسال می کند تا تراکم استخوان را محاسبه کند. این فرآیند سریع است و فقط پنج دقیقه طول می کشد. و ساده است: شما روی میز دراز می کشید در حالی که یک اسکنر از روی بدن شما عبور می کند.

در حالی که این فناوری می‌تواند تراکم استخوان را در هر نقطه از بدن اندازه‌گیری کند، معمولاً برای اندازه‌گیری تراکم استخوان در ستون فقرات کمری (در قسمت پایین کمر)، لگن (یک محل خاص در لگن نزدیک مفصل ران) و گردن فمور استفاده می‌شود. (بالای استخوان ران یا استخوان ران). DEXA این کار را تنها با یک دهم تابش اشعه ایکس استاندارد قفسه سینه انجام می دهد
.

این روش به عنوان استاندارد طلایی برای غربالگری پوکی استخوان در نظر گرفته می شود -

اگرچه اولتراسوند، که از امواج صوتی برای اندازه گیری تراکم استخوان در پاشنه، ساق پا یا انگشت استفاده می کند، در نمایشگاه های سلامت و در برخی مطب های پزشکی نیز استفاده می شود.

اسکن DEXA یا سونوگرافی به شما عددی به نام T-score می دهد که نشان دهنده میزان نزدیکی شما به میانگین حداکثر تراکم استخوان است. سازمان جهانی بهداشت سیستم طبقه بندی زیر را برای تراکم استخوان ایجاد کرده است:

• اگر T-score شما 1- یا بیشتر است: تراکم استخوان شما طبیعی در نظر گرفته می شود.

• اگر امتیاز T شما بین 1- و 2.5- باشد: تراکم استخوان پایینی دارید که به عنوان استئوپنی شناخته می شود، اما پوکی استخوان ندارید.

• اگر امتیاز T شما 2.5- یا کمتر است: شما به پوکی استخوان مبتلا هستید، حتی اگر هنوز استخوانی نشکسته اید.
 
بالا