🪔خروپف/نگاهی دقیق تر به چیستی خروپف و همچنین علل، عواقب و درمان آن

  • نویسنده موضوع اعتصامی
  • تاریخ شروع
اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
23,413
پسندها
22,661
امتیازها
113
مدال ها
6
Allergyandentassociates 65652 causes snoring stop blogbanner1 768x461

خروپف یک موضوع گسترده است، اما شدت و پیامدهای سلامتی آن می تواند متفاوت باشد.
خروپف می تواند خفیف، گاه به گاه و غیر نگران کننده باشد یا ممکن است نشانه یک اختلال تنفسی مرتبط با خواب باشد. بیش از یک چهارم بزرگسالان به طور منظم خروپف را تجربه می کنند.

دانستن اصول اولیه در مورد خروپف، از جمله علل آن، زمانی که خطرناک است و نحوه درمان آن، می تواند سلامتی بهتر را تسهیل کند و علت شایع شکایات خواب را از بین ببرد.

چه چیزی باعث خروپف می شود؟
خروپف در اثر لرزش و لرزش بافت ها ایجاد می شود
نزدیک راه هوایی در پشت گلو.
در طول خواب، ماهیچه ها شل می شوند و راه هوایی باریک می شوند. هنگامی که فرد دم و بازدم می کند، هوای متحرک باعث تکان خوردن بافت و ایجاد صدا می شود.

برخی افراد به دلیل اندازه و شکل ماهیچه ها و بافت های گردنشان بیشتر مستعد خروپف هستند. در موارد دیگر، شل شدن بیش از حد بافت یا باریک شدن راه هوایی می تواند منجر به خروپف شود.
نمونه هایی از
عوامل خطر که در خطر بالاتر خروپف نقش دارند عبارتند از:

  • چاقی
  • مصرف الکل
  • استفاده از داروهای آرام بخش
  • گرفتگی مزمن بینی
  • لوزه های بزرگ، زبان یا کام نرم
  • انحراف سپتوم یا پولیپ بینی
  • فک کوچک یا عقب افتاده
  • بارداری
تفاوت بین خروپف و آپنه خواب چیست؟

آپنه انسدادی خواب (OSA) یک اختلال تنفسی است که در آن راه هوایی در حین خواب مسدود یا جمع می شود و باعث وقفه های تنفسی مکرر می شود.

خروپف یکی از شایع ترین علائم OSA است
، اما همه افرادی که خروپف می کنند OSA ندارند.
خروپف مرتبط با OSA به گونه‌ای است که فرد در حال خفگی، خروپف یا نفس نفس زدن است.


OSA خواب را مختل می کند و اغلب تعادل اکسیژن و دی اکسید کربن را در بدن مختل می کند. خروپف خفیف تر، که اغلب خروپف اولیه نامیده می شود، اغلب رخ می دهد اما این اثرات دیگر را تحریک نمی کند.آیا خروپف خطرناک است؟

آیا خروپف خطرناک است؟​

خطرناک بودن خروپف به نوع، شدت و فراوانی آن بستگی دارد.

  • خروپف خفیف: خروپف خفیف و نادر طبیعی است و معمولاً نیازی به آزمایش یا درمان پزشکی ندارد. تأثیر اصلی آن بر روی شریک یا هم اتاقی در رختخواب است که ممکن است از سر و صدای گاه به گاه آزارش دهد.

  • خروپف اولیه: خروپف اولیه بیش از سه شب در هفته رخ می دهد. به دلیل فراوانی آن، برای شرکای تختخواب اختلال بیشتری ایجاد می کند. با این حال، معمولاً به عنوان یک نگرانی برای سلامتی دیده نمی شود، مگر اینکه نشانه هایی از اختلالات خواب یا آپنه خواب وجود داشته باشد، که در این صورت ممکن است آزمایش های تشخیصی لازم باشد.

  • خروپف مربوط به آپنه انسدادی خواب: خروپف مرتبط با OSA از دیدگاه سلامتی نگران‌کننده‌تر است. اگر OSA درمان نشود، می تواند پیامدهای مهمی بر خواب و سلامت کلی فرد داشته باشد. OSA کنترل نشده با خواب آلودگی خطرناک در طول روز و شرایط سلامتی جدی از جمله مشکلات قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت، سکته مغزی و افسردگی مرتبط است.

چه زمانی در مورد خروپف باید به پزشک مراجعه کرد؟​


بسیاری از موارد خروپف خوش خیم هستند، اما در صورت وجود علائم احتمالی آپنه خواب، مهم است که با پزشک صحبت کنید:

  • خروپف که سه بار یا بیشتر در هفته رخ می دهد
  • خروپف بسیار بلند یا آزاردهنده
  • خروپف همراه با صداهای نفس نفس زدن، خفگی یا خرخر کردن
  • چاقی یا افزایش وزن اخیر
  • خواب آلودگی در طول روز
  • عدم تمرکز یا وضوح ذهنی
  • سردرد صبحگاهی و احتقان
  • فشار خون بالا
  • دندان قروچه شبانه
  • تکرر ادرار در شب
اگر متوجه هر یک از این علائم شده اید، مهم است که با یک پزشک که می تواند تشخیص دهد که آیا آزمایش یا درمان اضافی لازم است، مشکل را حل کنید.
چگونه بفهمم وقتی تنها می خوابم خروپف می کنم؟

بیشتر افرادی که خروپف می کنند از این موضوع آگاه نیستند مگر اینکه شخص دیگری به آنها بگوید. این ممکن است بخشی از علت عدم تشخیص آپنه خواب باشد


اگر تنها می خوابید، راه اندازی دستگاه ضبط ممکن است مفید باشد. این می تواند یک ضبط صوت ساده یا یکی از بسیاری از برنامه های تلفن هوشمند باشد، اما برنامه ها مزیت تجزیه و تحلیل الگوهای صدا را برای تشخیص قسمت های احتمالی خروپف دارند.
بهتر است برای چندین شب ضبط شود زیرا ممکن است هر شب خروپف رخ ندهد. همانطور که گفته شد، برنامه ها به تشخیص OSA کمک نمی کنند.

همچنین مهم است که به دنبال علائم دیگر مربوط به اختلال خواب مانند خواب آلودگی قابل توجه در طول روز، خستگی، مشکلات توجه یا تفکر، یا تغییرات خلقی غیر قابل توضیح باشید.

چه درمان هایی می توانند به توقف خروپف کمک کنند؟​

درمان بستگی به ماهیت خروپف و انواع مشکلات ناشی از آن دارد.

برای افراد مبتلا به خروپف نادر یا اولیه، درمان ممکن است ضروری نباشد مگر اینکه خواب فرد یا خواب فردی که با او زندگی می‌کند مختل شود. در این موارد، درمان ها ساده تر و کم تهاجمی تر هستند. افراد مبتلا به آپنه خواب معمولاً نیاز به درمان بیشتر دارند.


انواع درمان ها شامل تغییر سبک زندگی، دهانی های ضد خروپف، تمرینات دهانی، دستگاه های فشار مثبت راه هوایی (PAP) و جراحی است. پزشک یک فرد در بهترین موقعیت برای توصیف مزایا و معایب هر روش درمانی در مورد خاص خود است.

تغییرات سبک زندگی


تغییرات سبک زندگی می تواند به توقف خروپف کمک کند و در برخی موارد، درمان های دیگری ممکن است ضروری نباشد. حتی زمانی که درمان‌های دیگری تجویز می‌شود، تغییر سبک زندگی همچنان توصیه می‌شود.

  • حفظ وزن سالم: اضافه وزن یا چاقی عوامل خطر خروپف و آپنه خواب هستند ، بنابراین حفظ وزن سالم می تواند گام مهمی در برابر خروپف باشد.
  • محدود کردن استفاده از الکل و آرام بخش ها: الکل یک محرک مکرر خروپف است و داروهای آرام بخش نیز می توانند باعث خروپف شوند.تنظیم وضعیت خواب: خوابیدن به پشت باعث می شود راه هوایی شما راحت تر مسدود شود. عادت کردن به وضعیت خواب متفاوت ممکن است زمان ببرد ، اما می تواند یک تغییر مفید باشد.
  • بالا بردن سر تخت: بالا بردن قسمت بالایی تخت با استفاده از بالابرها، بالش *** ای یا یک قاب قابل تنظیم ممکن است به کاهش خروپف کمک کند.
  • کاهش احتقان بینی : انجام اقداماتی برای از بین بردن آلرژی یا سایر منابع احتقان بینی می تواند با خروپف مقابله کند. نوارهای تنفسی که از روی بینی عبور می کنند ممکن است به باز کردن مجرای بینی در طول شب و همچنین گشاد کننده های داخلی بینی کمک کنند.
    • تنظیم وضعیت خواب: خوابیدن به پشت باعث می شود راه هوایی شما راحت تر مسدود شود. عادت کردن به وضعیت خواب متفاوت ممکن است زمان ببرد ، اما می تواند یک تغییر مفید باشد.
    • بالا بردن سر تخت: بالا بردن قسمت بالایی تخت با استفاده از بالابرها، بالش *** ای یا یک قاب قابل تنظیم ممکن است به کاهش خروپف کمک کند.
    • کاهش احتقان بینی : انجام اقداماتی برای از بین بردن آلرژی یا سایر منابع احتقان بینی می تواند با خروپف مقابله کند. نوارهای تنفسی که از روی بینی عبور می کنند ممکن است به باز کردن مجرای بینی در طول شب و همچنین گشاد کننده های داخلی بینی کمک کنند.

    • دهان گیره های ضد خروپف

    • یک دهانی ضد خروپف به نگه داشتن زبان یا فک شما در یک موقعیت ثابت کمک می کند تا از انسداد راه هوایی در هنگام خواب جلوگیری کند. دو نوع اصلی دهانی ضد خروپف وجود دارد.
  • دستگاه های پیشرفت فک پایین: این دستگاه ها با نگه داشتن فک پایین به سمت جلو عمل می کنند. بسیاری از آنها قابل تنظیم هستند تا بتوانید تناسب راحت و موثرتری پیدا کنید.


    • دستگاه های نگهدارنده زبان: این دهانی ها به نگه داشتن زبان در جای خود کمک می کنند تا به سمت گلوی شما نلغزند.
  • CPAP هنوز به عنوان درمان استاندارد طلایی برای آپنه خواب در نظر گرفته می شود. با این حال، در حالی که برخی از افراد می‌توانند به راحتی از دستگاه CPAP استفاده کنند، برخی دیگر دستگاه را آزاردهنده می‌دانند، به خصوص اگر صدای دستگاه بلند باشد یا اگر ماسک ضعیف باشد. دستگاه های دهانی سفارشی اغلب جایگزین مناسبی برای بیماران OSA هستند که نمی توانند CPAP را تحمل کنند . مشخص شده است که دستگاه های پیشرفته فک پایین در درمان خروپف و OSA خفیف تا متوسط موثر هستند. برای تهیه بهترین برنامه درمانی مهم است که با پزشک مشورت کنید
تمرینات دهان

شل شدن ماهیچه های اطراف راه هوایی احتمال خروپف را برای فرد افزایش می دهد. ورزش‌هایی که برای تقویت دهان، زبان و گلو انجام می‌شوند، می‌توانند با این کار مقابله کنند و تون عضلانی را برای کاهش خروپف ایجاد کنند.

تمرینات ضد خروپف دهان بیشترین تأثیر را در افراد مبتلا به خروپف خفیف نشان داده است و معمولاً باید روزانه در یک دوره دو یا سه ماهه انجام شوند.

دستگاه های فشار مثبت راه هوایی

دستگاه های فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) یکی از رایج ترین درمان ها برای آپنه خواب در بزرگسالان است. آنها هوای تحت فشار را از طریق یک شیلنگ و یک ماسک به داخل راه هوایی پمپ می کنند و از انسداد آن جلوگیری می کنند. دستگاه‌های فشار مثبت راه هوایی دوسطحی (BiPAP یا BPAP) مشابه هستند اما سطوح فشار متفاوتی برای دم و بازدم دارند. دستگاه های تنظیم خودکار فشار مثبت راه هوایی (APAP) به الگوهای تنفسی پاسخ می دهند و فشار را در صورت نیاز تغییر می دهند.

دستگاه‌های CPAP، BiPAP و APAP اغلب در درمان آپنه خواب و خروپف مرتبط با آن مؤثر هستند. برای تهیه این دستگاه ها به نسخه نیاز دارید و باید متناسب با تنفس شما کالیبره شوند. به همین دلیل، مهم است که با یک تکنسین خواب برای شروع کار با دستگاه PAP کار کنید.

استفاده از ماسک PAP ممکن است در ابتدا ناراحت کننده باشد، اما اکثر مردم به آن عادت می کنند و متوجه می شوند که استفاده از این دستگاه به طور قابل توجهی خروپف را کاهش می دهد و خواب را بهبود می بخشد.

عمل جراحی

در بزرگسالان، جراحی به ندرت اولین درمان برای خروپف یا آپنه خواب است، اما اگر روش‌های دیگر مؤثر نباشد، ممکن است یک گزینه باشد.

یکی از انواع جراحی، به نام uvulopalatopharyngoplasty ، راه هوایی را با تنظیم یا برداشتن بافت مجاور باز می کند. جراحی همچنین می تواند پولیپ بینی، انحراف تیغه بینی یا سایر انسدادهای مجرای بینی را برطرف کند.

انواع دیگری از جراحی های کم تهاجمی ایجاد شده اند، اما تا به امروز شواهد محدودی از آزمایشات بالینی در مورد فواید و معایب آنها وجود دارد.
 
بالا