یبوست +درمان

  • نویسنده موضوع کیوت
  • تاریخ شروع
کیوت

کیوت

کاربر نمونه
Ms
تاریخ ثبت‌نام
17/5/23
نوشته‌ها
458
پسندها
256
امتیازها
63
مدال ها
8
جنسیت
خانم👩
زمانی که روده‌ها برای دفع مدفوع سفت و خشک شده، دچار مشکل می‌شوند، به اصطلاح به آن یبوست می‌گویند. یبوست در افراد مختلف متفاوت است و بستگی به حرکات و دفع ضایعات توسط روده دارد. به طور کلی باید هر روز 3 بار و حداقل هر 3 روز یکبار، روده‌های فرد کار کرده و در اصطلاح تخلیه شود. اگر این عمل به سختی انجام بگیرد، فرد به یبوست دچار شده است.

شرکت پخش دارو آدوراطب با پخش سراسری محصولات دارویی و مکمل گروه کوبل دارو و داروسازی عبیدی، بهترین محصولات را برای درمان یبوست در اختیار شما هموطنان عزیز قرار می‌دهد.

چرا به یبوست دچار می‌شویم؟​

عوامل مختلفی سبب کندی حرکت ضایعات و مدفوع در روده بزرگ و در نتیجه ایجاد یبوست می‌شوند. در بیشتر مواقع اختلال در عملکرد سیستم گوارشی سبب ایجاد نشدن مدفوع کافی در روده می‌شود و در ادامه یبوست را به همراه دارد. در ایجاد یبوست روده عواملی مثل رژیم غذایی نادرست، کم تحرکی و مصرف بیش از حد برخی دارو‌ها از جمله داروهای سرماخوردگی نقش دارند. از عوامل دیگری که در ایجاد یبوست مزمن نقش دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
استرس زیاد
جراحی
خواب نامناسب
مشکلات عصبی
عدم مصرف فیبر در وعده غذایی
مصرف بیش از اندازه ملین‌ها
نخوردن آب کافی
کهولت سن
بارداری
مشکلات تیروئید و هورمونی
علائم یبوست چیست و چطور بفهمیم یبوست داریم؟
حرکات روده و دفع ضایعات از بدن در افراد مختلف متفاوت است. بعضی از افراد برای دفع مدفوع یک‌بار در روز و بعضی دیگر دو روز یکبار به دست‌شویی می‌روند. بنابراین اگر کمتر از عادت معمول بدنتان برای دفع مدفوع به دست‌شویی می‌روید، به احتمال زیاد دچار مشکل یبوست شده‌اید.

از شایع‌ترین نشانه‌های یبوست در افراد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نفخ شکم و افزایش گاز معده
سختی و فشار در هنگام دفع ضایعات
درد‌های شدید شکم
سفت و خشک شدن مدفوع
دفع دشوار و سوزش در تخلیه روده
کمر درد خفیف
استرس و خستگی
احساس خالی نشدن کامل روده
چطور یبوست را درمان کنیم؟
روش‌های مختلفی مثل انواع شربت‌ها، چای، داروهای گیاهی و قرص‌های ضد یبوست وجود دارند که توانایی رفع یبوست را به صورت مقطعی دارند. اما اگر به دنبال یک راه ساده و همیشگی برای درمان یبوست هستید ورزش کردن، رعایت رژیم غذایی درست و کاهش استرس را امتحان کنید.
آیا درمان یبوست در خانه امکان‌پذیر است؟
درمان خانگی یبوست یکی از کم‌هزینه‌ترین و ساده‌ترین روش‌های درمان یبوست‌های گاه و بی‌گاه است. مصرف مایعات گرم، نوشیدن آب، افزایش فعالیت بدنی و افزودن فیبر به رژیم غذایی می‌تواند ابتدایی‌ترین روش‌های ضد یبوست باشند. خوردن سوپ برای یبوست و پیشگیری از آن بسیار موثر است.

همچنین مصرف انواع خشکبار مثل آلو خشک، انجیر خشک، دانه کتان و دانه چیا نیز می‌تواند در درمان به شما کمک کند. روش‌های پاک‌سازی روده از طریق مصرف آب لیمو و محلول آب و نمک دریا نیز بسیار تاثیرگذار است.

برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟
با شناخت علل و علائم یبوست حاد و مزمن باید از روش‌های مختلفی برای درمان کمک بگیرید. یکی از این روش‌ها برنامه غذایی درست و مقوی است. استفاده از فیبر و انواع ویتامین‌ها در رژیم غذایی کمک می‌کند تا به راحتی به درمان یبوست بپردازید. بعضی از خوراکی‌ها در دسته غذا‌ها و بعضی دیگر در دسته غلات و مکمل‌ها می‌توانند به درمان یبوست مزمن و حاد کمک کنند.

از جمله مکمل‌ها مناسب برای درمان یبوست حاد است می‌توان به جوانه چیا و تخم کتان، پوست اسپرزه، منیزیم، پروبیوتیک‌ها و آب آلوئه‌ورا اشاره کرد. همچنین برای درمان سریع یبوست می‌توان از مواد غذایی زیر استفاده کرد.

آلو و انجیر: داری فیبر و ملین و کمک به بهبود سیستم گوارش
آب و مایعات فراوان: کمک به به عبور فیبر و تشکیل مدفوع
مایعات گرم: تحریک روده برای هضم غذا
مواد غذایی با فیبر بالا: معجزه‌ای برای درمان یبوست
سبزیجات با برگ سبز: داری فیبر و منیزیم و کمک به بهبود یبوست مزمن
 
بالا