کیفر جرم محاربه _ جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی

  • نویسنده موضوع شاهدخت
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 0
  • بازدیدها 49
  • برچسب‌ها
    نی نی سایت
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,299
پسندها
10,250
امتیازها
113
مدال ها
16
✍️چکیده مطالب حقوقی جزای اختصاصی 3 (جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی) در ذیل ارکان تشکیل دهنده ی جرم محاربه پس از دهها دوره تدریس این درس:

✅️1- جرم محاربه صرفا با داشتن و کشیدن سلاح محقق می شود و نیاز به استفاده از سلاح ندارد؛ سلاح می تواند سلاح گرم یا سرد باشد ولی حتما باید واقعی باشد و با سلاح قلابی و اسباب بازی محاربه محقق نمی شود.

✅️2- جرم محاربه از نظر رکن روانی جرم عمدی نیازمند سوء نیت عام و خاص است؛ سوء نیت خاص لازم برای تحقق محاربه قصد جان یا مال یا ناموس یا ترساندن مردم است.

✅️3- جرم محاربه از جهت نتیجه ی قتل ، ربایش یا تخریب مال، و تعرض به ناموس و وحشت مخاطب، جرمی مطلق است؛ یعنی برای تحقق این جرم نیازی به حصول نتیجه های یاد شده نیست.

✅️4- جرم محاربه از جهت حصول نتیجه ایجاد ناامنی در محیط جرمی مقید است؛ ایجاد ناامنی در محیط یعنی این که بعد از وقوع جرم، بعضی از مردم برای حضور و عبور از محیطی که جرم واقع شده، دلهره داشته باشند، با احتیاط عمل کنند یا اصلا قید حضور در آن محل را بزنند.

✅️5- کلمه مردم در ماده 279 شامل یک یا چند نفری است که آماج و مخاطب کشیدن سلاح قرار می گیرند؛ مردم اسم جمع است و به یک نفر هم صدق می کند و فرقی نمی کند آن یک نفر زن باشد یا مردم، قوی باشد یا ضعیف، مامور باشد یا غیر مامور، کودک باشد یا بزرگسال و...

✅️6- جرم محاربه قابل گذشت نیست و توبه هم تنها اگر پیش از دسترسی و دستگیری باشد موجب سقوط حد است ولی بعد از دسترسی و دستگیری توبه مسقط کیفر نیست مگر با عفو ولی فقیه.

✅️7- کیفر محاربه می تواند یکی از کیفرهای اعدام، به صلابه کشیدن، قطع دست و پای چپ و راست و تبعید باشد؛ قاضی برای انتخاب هر یک از این کیفرها شرایط جرم ارتکابی را لحاظ می کند و اگر محاربه همراه با جنایت باشد، عموما به کیفر اعدام حکم می شود.

🖊 به قلم دکتر جعفر صادق منش
 
بالا