چگونه گز سفت را نرم‌ کنیم/تاریخچه ی گز

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 0
  • بازدیدها 116
  • برچسب‌ها
    نی نی سایت
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6
Gaz


قبل از اینکه در مورد روش نرم کردن گز سفت شده براتون بگیم نظرتون رو به این داستان جالب در مورد تاریخچه گز جلب میکنم:

در جنگ چالدران که بین ارتش صفوی و امپراتوری عثمانی بود . شاه اسماعیل در تامین خوراک سپاه مشکلاتی داشت . اقوام ترک شمال غربی کشور به شاه اسماعیل گندم نمیدادند و اگر میخواست از اصفهان گندم و گوشت را به تبریز ببرد قطعا درمسیر خراب میشد . به آشپز های دربار دستور داد خوراکی را طراحی کنند که سبک باشد و نیرومند تا نیروی سربازان در جنگ را تامین کند . در آن زمان خوراکی بود به اسم حلوا چوبه ، خب از اسمش مشخصه که مثل چوب سفت بوده و اصلا نرم نبوده !! آشپز ها به این حلوا چوبه پسته و تخم آفتاب گردان اضافه کردند تا مقوی تر شود . این خوراکی که چندین سال بعد تغییر کرد و نرم شد سنتی ترین نوع گزه. دیدین که گز اصیل کلا سفت بوده و کاربردش خوراک سربازان در جنگ بوده . اما با گذشت زمان میل مصرف کننده ها به گز نرم رفت و در دوره شاه عباس صفوی رسما گز اصفهان با دستور پخت سنتی که میشناسیم بوجود آمد .

▪︎چرا گز سفت میشه :

نکته جالبی که در گز وجود داره اینه که گز خیلی خیلی کم احتمال داره کپک بزنه و خراب بشه ، بخاطر اینکه درصد رطوبت یک گز اصیل در حد 5 درصده و رطوبت مورد نیاز برای فعالیت باکتری ها و کپک در حدود 8 درصده و نمیتونن روی گز رشد کنن . دقت کرده باشین عسل هم همینطوریه ،چون درصد رطوبت کمی داره اصلا خراب نمیشه . این موضوع به قدری اهمیت داره که در سال 2019 کارخانه های مواد خوراکی اروپایی که تونستن صرفا با کنترل رطوبت ، خراب شدن محصولاتشون رو کاهش بدن نسبت به اون هایی که به زور مواد نگهدارنده این کار را میکردند فروش 2 برابری داشتند . ما 450 سال پیش در دوره صفویه به این اصل رسیده بودیم و شیرینی درست کرده بودیم که بدون نگهدارنده خراب نمیشد .

اما همین درصد رطوبت کم هم گاها مشکل زا میشه . اگر رطوبت گز از 5 درصد به 3 درصد برسه گز ما تا حد زیادی خشک میشه . گرما دیدن ، قرار دادن در معرض آفتاب و گذر زمان باعث میشه گز ما بخشی از رطوبتش رو از دست بده و کمی سفت بشه . حالا چاره چیه؟ مرحله اول پیشگیری و سپس درمان

▪︎پیشگیری از خشک شدن گز :

همیشه راحت ترین روش حل مسئله ، حذف صورت مسئله است . شما اگه گز را تازه بخرین احتمال اینکه قبل از اینکه تموم بشه ، خشک بشه کم میشه . پس در درجه اول سعی کنید گز تاریخ روز و تازه سفارش بدین . پیشنهاد ما سفارش مستقیم از کارخانه های تولیدی است .امروزه که همه شرکت های بزرگ یک سایت دارن راحت از هر برندی که خواستین میتونین مستقیم خرید کنید . یا اگه هم ترجیح میدین حضوری خرید کنین حتما به تاریخ تولید گزی که میخرین توجه کنین.

▪︎نکته بعدی بعد از خرید گز اینه که کجا نگهش میداریم ؟

برای کاهش تبخیر آب باید اجسام را در ظرف در بسته و در دمای پایین قرار بدیم . حتما دیدن وقتی هوا گرمه لباس اتون زود تر خشک میشه ، چون گرما باعث افزایش تبخیر آب میشه . بهترین روش نگهداری از گز اینه که در ظرف در بسته قرار بدین و داخل فریزر بذارین . این روش معجزه میکنه و تا 1 سال گزتون به تازگی روز اول میمونه و هیچ جالشی نخواهید داشت.

نکته مهم :

ماندگاری گز لقمه ای حدود 2 برابر گز آردی است و اگر مصرف گز زیادی ندارید و مایل هستین مدت زیادی آن را نگه دارید بهتره که گز لقمه ای سفارش بدین ولی اگه عاشق گز هستین و مصرفتون روزانه یک جعبه گزه ، گز آردی خوراک خودتونه .

▪︎ نرم کردن گز سفت شده :

اول خیالتون رو راحت کنم حتی با این روش هم ممکنه گزتون به نرمی روز اول نشه . ولی نرم تر و قابل استفاده تر میشه . برای این کار مقداری گلاب را با فرچه روی گز سفت شده میمالیم ، نه به قدری که گز ها خیس شود صرفا مقداری نم دار شود . سپس آن ها را در ظرف در بسته میگذاریم و داخل ماکروفر یا روی پکیج و بخاری قرار میدیم و فرصت میدیم حدودا چند دقیقه گرم شود . مراقب باشین حرارتی که میدین به قدری نباشه که همون یذره رطوبت گز هم تبخیر بشه و به چوب خشک برسید!!

پس از گذشت چند دقیقه ظرف گز سفت شده را بیرون آوردید و از معجزه الهی لذت ببرید . گز شما نرم و قابل استفاده شده اما حواستون باشه حتما حتما سریع اونو مصرف کنید تا دوباره سفت نشه.



این آموزش کوتاه ولی خیلی کاربردی و مفیده. اگه شما هم روش میشناسین که میشه باهاش گز سفت شده را نرم کرد اینجا واسمون بنویسین ممنونم 🌹
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا