چه چیزی باعث سقط سریع جنین میشود نی نی سایت 🔴 فوری

اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
22,973
پسندها
22,644
امتیازها
113
مدال ها
6
InShot

چه چیزی باعث سقط سریع جنین میشود نی نی سایت 🔴 فوری

سقط جنین مرحله پایان دادن به بارداری با راهکارهای پزشکی است. خاتمه دادن به بارداری می‌تواند هم به صورت ناخواسته و هم به شکل عمدی انجام شود. بدون توجه به علت آن، بسیار اهمیت دارد که این روند تحت نظر پزشک و رعایت نکات بهداشتی باشد. سقط به دو طریق دارویی و جراحی انجام می‌شود. بسته به سن بارداری یکی از این دو روش برای پایان بارداری به کار می‌رود.

ما در سایت وطن وی هر دو روش جراحی و دارویی را به شما معرفی می‌کنیم، پس برای آشنایی با راهکارهای سقط جنین، این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:علائم پاک شدن رحم بعد از سقط نی نی سایت 🔴 علائم آشکار

سقط جنین​

سقط جنین یک راهکار مداخله گرانه پزشکی است که برای ختم دادن به بارداری استفاده می‌شود. راهکارهای گوناگونی از سقط وجود دارد و بستگی به مدت زمانی که از بارداری می‌گذرد قابل اجرا هستند . سقط جین با دارو و جراحی دو راهکار مهم روش های سقط جنین هستند. برای کاهش عوارض جانبی هر يک از این راهکار ها باید با نظارت پزشک انجام شود. پزشک متخصص اکثرا با انجام معاینات، بررسی سوابق پزشکی مادر ، تأیید بارداری، مشخص کردن زمان دقیق بارداری با سونوگرافی می‌تواند دستور انجام سقط جنین را بدهد. اینکه کدام راهکار مناسب بوده و چه عارضه و صدماتی می‌تواند برای شما به همراه داشته باشد نیز به تشخیص پزشکتان خواهد بود.
بعضی از علل که باعث می‌شوند، پزشک سقط جنین را توصیه کند، بارداری خارج از رحمی یا ابتلا به بیماری‌های مقاربتی است. در مواردی نیز مادر به شکل خودخواسته به بارداری خاتمه می‌دهد. دقت داشته باشید که انجام این مرحله به شکل غیرقانونی و کمبود امکانات پزشکی تهدیدی جدی برای سلامت و حتی جان مادر است . سقط به هر دلیلی که باشد باید با مشورت و تجویز پزشک در محیطی کاملا بهداشتی انجام شود. در ادامه به معرفی هر یک از دو راهکار سقط جنین می‌پردازیم.

همچنین بخوانید: چه چیزی باعث سقط صد درصدی جنین میشود نی نی سایت 🔴 توضیحات کامل

سقط به روش دارویی یا سقط جنین با استفاده از دارو​

یکی از رایج ترین روش های سقط جنین، سقط دارویی است و همانگونه که از نام آن هم پیداست، در این راهکار با استفاده از دارو به بارداری خاتمه داده خواهد شد. این روش سقط به طور معمول در١٠ هفته اول بارداری انجام می‌شود. سقط دارویی جنین به‌ جهت تکمیل سقط زودهنگام و خودبه‌خودی، خارج کردن کامل بافت های باقی مانده از رحم و پايان بارداری ناخواسته یا به توصیه پزشک به علل مختلف پزشکی از جمله برای حفظ سلامت مادر، انجام می‌شود.

این روش سقط جنین با عمل جراحی یا بی‌هوشی انجام نمی‌شود و در اکثر خانم‌ها مانند یک پریودی شدید پشت سر گذاشته می‌شود. پس از مصرف داروهای سقط جنین، یک خونریزی شدیدتر از پریودی اتفاق می‌افتد و ممکن است همراه با گرفتگی شکم، اسهال یا درد و ناراحتی در معده خواهد بود. دقت داشته باشید که این نشانه ها پس از مصرف دارو طبیعی است. سقط دارویی به طور معمول در مطب یا کلینیک انجام می‌شود، اما در خانه هم می‌توانید این کار را انجام دهید. شایان ذکر است توصیه می‌شود که داروهای سقط جنین را با تجویز پزشک مصرف کنید، تا از عوارض جانبی جلوگیری شود. حدودا یک هفته بعد از سقط جنین با دارو باید به پزشک مراجعه کنید تا از خروج به طور کامل جنین و پایان بارداری مطمئن شوید.

داروهای مورد استفاده برای سقط جنین​

داروهای گوناگونی وجود دارد که از آن‌ها برای سقط جنین استفاده می‌شود. هرکدام از این داروها خصوصیت خاص خودشان را دارند که پزشک با بررسی موقعیت و خطرات یکی از آن‌ها را توصیه می‌کند.

میفپریستون خوراکی و میزوپروستول خوراکی​

میفپریستون (Mifeprex) و میزوپروستول (Cytotec) شايع ترین داروهای سقط جنین هستند و اکثرا در مدت هفت هفته از اولین روز آخرین پریودی مصرف می‌شوند. میفپریستون، وظیفه خنثی سازی عمل پروژسترون را دارد که این کار باعث نازک شدن جداره داخلی رحم می‌شود. میزوپروستول باعث انقباض رخم می شود و همین کار سبب خارج شدن جنین رحم و خاتمه دادن به بارداری می‌شود.

میفپریستون خوراکی و میزوپروستول واژینال یا زیر‌زبانی​

این راهکار سقط جنین دارویی هم تقریبا شبیه فرایند قبلی است، اما با این تفاوت که قرص میفپریستون درون واژن یا زیر زبان مادر قرار گرفته و رفته‌رفته جذب بدن می‌شود. این فرایند عوارض جانبی کمتری خواهد داشت و آثار بیشتری نیز دارد. برای این‌که این داروها تاثیر گذاری بیشتری داشته باشند، باید تا 9 هفته از اولین روز آخرین قاعدگی مصرف شوند.

متوتروکسات و میزوپروستول واژینال​

خیلی کم برای حاملگی ناخواسته متوتروکسات به کار می‌رود، البته برای حاملگی‌های خارج از رحمی هم همین طور از آن استفاده می‌شود. سقط دارویی به این فرایند باید در عرض هفت هفته از اولین روز آخرین قاعدگی انجام شود و ممکن است یک ماه طول بکشد تا روند سقط تکمیل شود. متوتروکسات به شکل تزریقی یا خوراکی قابل مصرف است و میزوپروستول را می‌توان بعداً در خانه استفاده کرد.

میزوپروستول واژینال​

این روش سقط جنین دارویی تاثیر کمتری نسبت به سایر روش‌ها داشته و به‌همین علت باید تا قبل از پایان هفته نهم بارداری انجام شود.

مصرف داروهای القا کننده سقط سبب ایجاد خونریزی شدید واژینال و گرفتگی ماهیچه‌های شکمی می‌شوند. در بعضی موارد ممکن است این علائم تا دو هفته نیز طول بکشند. همین طور شاید بعضی افراد هم بعد از مصرف این داروها، علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، سردرد، تب، لرز، اسهال و… را تجربه کنند. البته باید توجه داشته باشید که شدت درد و خونریزی پس از مصرف داروهای سقط با توجه به سن و سال مادر یا تعداد هفته‌های بارداری قابل تغییر خواهد بود. برای کم کردن درد هنگام سقط می‌توانید از مسکن‌ها استفاده کنید و به‌منظور مهار خونریزی، پدهای بهداشتی با قدرت جذب بالا بهترین پیشنهاد محسوب می‌شوند.

در موارد کمی ممکن‌ است‌ عفونت‌ بعد از سقط دارویی وجود دارد، اما به‌منظور جلوگیری ، ممکن است پزشک آنتی‌بیوتیک برایتان تجویز کند. به طور معمول تا چند روز پس از سقط توانایی انجام برخی از کارهای روزانه را به هیچ وجه نخواهید داشت، ولی اکثرا برای مدت زمان بیشتری نیاز به استراحت نیست ، بعد از سقط دارویی محدودیت‌هایی از جمله جابه جایی اجسام سنگین ، استفاده از تامپون، ورزش‌هایی مانند شنا و… خواهید داشت که کم کم می‌توانید به زندگی معمول خود بازگردید. برای اطمینان خاطر از می توان برگشت به فعالیت‌های روزانه داشته باشید ، بهتر است با پزشک معالج صحبت کنید. بیش از ٩۵ درصد سقط دارویی جنین با موفقیت کامل پشت سر گذاشته می‌شود، اما در مواقعی که سقط تکمیل نشده باشد، احتمالاً به جراحی نیاز خواهید داشت.

برای این‌که نسبت به التیام کامل اطمینان حاصل شود، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با بررسی اندازۀ رحم و ارزیابی خونریزی یا نشانه های عفونت به سلامت شما پی خواهد برد. پس‌ از انجام سقط جنین با فرایند دارویی توصیه می شود تا دو هفته پس از انجام این کار از رابطۀ جنسی واژینال و استفاده از تامپون دوری کنید. امکان دارد پزشک درباره خروج بافت‌ و لخته خون، خونریزی، درد و مواردی این‌چنینی از شما سوالاتی بپرسد. اگر پزشک معالج نسبت به سقط ناقص دچار شک باشد ، سونوگرافی را توصیه می‌کند و در صورت وجود این اتفاق، بایستی سقط را با عمل جراحی انجام دهید.

در صورت مشاهده این نشانه ها حتماْ پزشک خود را در جریان بگذارید. برخی از این‌ها می‌توانند نشاندهنده عفونت باشند:

  • ادامه دار بودن یا شدت درد در شکم و کمر تا چند روز بعد از سقط
  • داشتن خونریزی حاد که به مدت دو ساعت طول بکشد و هر ساعت دو یا چند پد به طور کامل خیس شود.
  • تب به مدت زمانی بیشتر از ۲۴ ساعت
  • داشتن نشانه های بارداری مثل تهوع و درد و احتباس سینه‌ها
  • نداشتن پریودی به مدت دو ماه
  • ترشحات غیر طبیعی و بدبو از واژن

نکات بسیار مهم مربوط به سقط دارویی​

همان گونه که گفته شد، سقط جنین با فرایند دارویی باید تا هفته نهم و تا قبل از پایان هفته 10 بارداری انجام شود، در مواقعی که مدت زمان بیشتری از بارداری‌ شما گذشته، باید راهکارهای دیگری را برای سقط انتخاب کنید. این فرایند سقط برای بعضی از افراد پیشنهاد نمی‌شود، مواردی که می‌تواند استفاده از روش سقط دارویی جنین ممانعت کند عبارتند از:

  • گذشتن از هفته دهم بارداری
  • حاملگی بیرون از رحم
  • کم‌خونی زیاد یا وجود اختلالات در انعقاد خون
  • مشکل مزمن آدرنال
  • مصرف کوتاه مدت از کورتیکواستروئیدها
  • وجود ابزار های داخل رحمی یا IUD
  • حساسیت به داروهای ذکر شده
  • دسترسی نداشتن به مراقبت‌های اورژانسی یا نظارت پزشک
دقت داشته باشید که پیش از انجام سقط با دارو، بایستی با پزشک درباره سوابق پزشکی و بیماری‌های خود صحبت کنید.

سقط جنین با روش جراحی​

در این فرایند ، با استفاده از عمل جراحی، بافت‌های داخل رحم، دفع می شود و بارداری خاتمه می‌یابد. سقط جنین با جراحی به طور معمول در طول سه ماهه اول بارداری تا هفته 14 صورت می‌گیرد. راهکارهایی مانند ساکشن یا آسپیراسیون و وکیوم، دیلاتاسیون و تخلیه یا D&E و دیلاتاسیون و کورتاژ یا D&C برای انجام این راهکار سقط، انجام می‌شود. پزشک با بررسی شرایط جسمی مادر ، سابقه پزشکی و سن بارداری، انجام سقط با بیهوشی کامل یا بی‌حسی موضعی را تجویز می‌کند. برای انجام بهتر سقط با عمل جراحی، چند ساعت یا یکی دو روز قبل از عمل ، داروهایی برای اینکه دهانه رحم باز شود تجویز خواهد شد. ساکشن، شایع ترین روش برای سقط با جراحی است که در آن، یک لوله پلاستیکی نازک وارد واژن شده و بافت داخلی رحم را با مکش خارج می‌کند. این روش تقریبا 15 دقیقه زمان می برد.

برای اشخاصی که در سه ماهۀ دوم بارداری قرار دارند و بیشتر از 14 هفته از آخرین قاعدگی آن‌ها گذشته، سقط با فرایند D&E انجام می‌شود. طی این روش، یک ابزار به اسم فورسیس وارد رحم شده و بافت داخل رحم دفع خواهد شد. این عمل حدود 10 تا 20 دقیقه طول می‌کشد و اکثرا همان روز، پزشک مجوز مرخص شدن را می‌دهد. در کل ، سقط پس از هفته 24 بارداری صورت نمی گیرد، ولی در مواردی که ممکن است بارداری سبب آسیب به مادر شده یا احتمال تولد نوزاد با مشکل شدید وجود داشته باشد، پس از آن هم پزشک، سقط را تجویز می‌کند.

در مواردی که بارداری از سه ماهۀ دوم گذشته باشد هم سقط ممکن است با فرایند D&C انجام می‌شود. اکثرا همه روش های سقط جنین سرپایی بوده و در مطب یا کلینیک انجام می‌شوند. در بیش از 99 درصد موارد سقط جنین به روش جراحی با موفقیت پشت سر گذاشته می‌شود، اما مواردی که جنین سقط نشود، باید سقط را مجددا انجام دهید.

سقط دارویی جنین و سقط با عمل جراحی چه تفاوتی دارد​

این دو راهکار از روش های سقط جنین هردو آثار بالایی دارند و کاملا ایمن هستند. شایان ذکر است اکثرا افراد سقط جنین با روش دارویی را انتخاب می‌کنند. به علت اینکه نیازی به بیهوشی ندارد و آسانی در انجام آن در اولین هفته‌های بارداری جز اساسی ترین ویژگی‌‌ سقط با دارو به حساب می آید . بعضی از شرایط مثل قرار گرفتن در هفته‌های ١١ بارداری به بعد و مدت کوتاهی برای کامل شدن سقط، از مواردی هستند که سبب می‌شوند سقط جنین با جراحی توصیه شود و به دلیل حضور پزشک خود شخص نیز بیشتر تمایل دارد این روش صورت گیرد . در اصل پزشک با بررسی موقعیت شما و مدت زمان بارداری یکی از این دو راهکار را برای سقط انتخاب می‌کند.

تلاش کردیم در این مقاله توضیحاتی مفید درباره راهکارهای سقط جنین دارویی و جراحی را برای شما عزیزان توضیح دهیم. بر اساس‌ آنچه که گفته شد روش های سقط جنین گوناگون است. بعضی اوقات ممکن است به‌ علت های متفاوت ، روند سقط به شکل ناقص صورت گرفته باشد، و نیاز باشد که فرایندی دیگر را دوباره امتحان کنید. در اکثر موارد هم، سقط جنین، خونریزی و دردی مثل به پریود دارد؛ البته باید توجه داشته باشید که اندازه و شدت خونریزی از قاعدگی بیشتر است. برای آنکه از شدت درد سقط جنین کم شود، پزشک مسکن‌های متفاوتی را تجویز می‌کنند. خونریزی پس از سقط جنین نیز به طور معمول چندین هفته طول می‌کشد. پزشک با توجه به شرایط شما و سن بارداری یکی از راهکارهای سقط دارویی یا جراحی را انتخاب می‌کند
 
آخرین ویرایش:
بالا