چه چیزهایی باعث وزن گیری جنین در ماه آخر میشود نی نی سایت

اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
22,793
پسندها
22,599
امتیازها
113
مدال ها
6
چه چیزهایی باعث وزن گیری جنین در ماه آخر میشود نی نی سایت

موضوع وزن‌گیری جنین در دوران بارداری از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است. اگر وزن جنین کمتر از میزان نرمال باشد باعث بروز مشکلات برای سلامت جنین و زایمان خواهد شد. به همین دلیل دانستن راهکارهایی برای افزایش وزن جنین بسیار ضروری است. بعضی از مادران با اینکه در طول مدت بارداری مواد غذایی زیاد مصرف می کنند ، ولی جنین وزن مناسبی ندارد . این موضوع نشانگر آن است که رژیم غذایی مادر در بارداری درست نبوده و مادر ویتامین‌ های مورد ضروری را کسب نمی کند.
انتخاب بهترین راهکار برای وزن‌ گیری جنین در بارداری سلامت باعث می‌ شود که نوزاد با وزن مناسب دنیا بیاید. به همین دلیل رو در این مقاله اصلی ترین مواد غذایی که مادر باردار باید برای وزن گیری جنین در ماه پایانی بارداری مصرف کند را برای شما آورده‌ ایم. با بررسی مواد غذایی مورد نیاز بدن مادر باردار در ماه پایانی بارداری تا پایان با وطن وی همراه باشید.

این مطلب را حتما بخوانید 👇​

وزن_گیری_مناسب_جنین_حین بارداری


رژیم غذایی مادر باردار برای وزن گیری مناسب جنین​

رژیم نقش مهمی را در بارداری دارد . اگر خواهان داشتن جنینی سالم با وزن نرمال هستید ؛ ضروری است رژیم غذایی کامل و صحيح و سالمی داشته باشید. رژیم شما باید حاوی تمامی گروه‌ های گوناگون غذایی باشد. اکثر از مادران به اشتباه فکر می‌ کنند که خوردن هر ماده غذایی حتی کم ارزش از نظر غذایی می‌ تواند به اضافه شدن وزن جنین کمک کند.
اگر مادر با سبک تغذیه خود میزان کافی ویتامین‌ ها و مواد معدنی را کسب نکند؛ جنین رشد نرمال نخواهد داشت. یکی از مواردی که در دوران بارداری در سلامت جنین و مادر نقش اساسی دارد، مصرف مواد غذایی است که کیفیت بالایی دارند .

چربی‌ های مورد نیاز جنین​

یکی از گزینه های مورد نیاز برای رشد مغز و دستگاه عصبی مرکزی جنین چربی‌ ها می‌ باشند. چربی‌ ها همین طور به عنوان منبع بسیار مناسب برای تامین انرژی به حساب می‌آیند و در منتقل کردن ویتامین‌ ها به سراسر بدن نقش مهمی دارند. چربی ضروری امگا ۳ با مصرف آجیل مانند گردو و دانه‌ های روغنی، ماهی چرب سالمون تامین می شود که سبب رشد بهتر جنین، تامین انرژی، و ترشح و میزان هورمون متعادل می سازد ، کم شدن تورم و خلق و خوی جنین بهبود می یابد .

این مطلب را بخوانید :علایم دفع پروتئین بارداری


مصرف لبنیات در دوران بارداری​

از آنجایی که لبنیات مملو از کلسیم می‌ باشند، برای رشد استخوان جنین بسیار ضروری و جایگاه ویژه ای دارد. لبنیات همین طور از پروتئین و ویتامین های A ,D سرشار است . در ماه‌ های پایانی، مادران باردار بهتر است دست کم روزانه دو بار شیر بنوشند. مادرانی که با طعم شیر مشکل دارند و یا با مصرف شیر مشکلات گوارشی سراغ شان می آید ، می‌توانند به جای شیر از مقدار فراوانی ماست استفاده کنند تا بتوانند مواد ضروری برای بدن خود را تامین کنند.
مصرف لبنیات محلی که با استفاده از شیر پاستوریزه نشده درست می شوند و احتمال آلودگی آن‌ ها شدت می‌بخشند امکان دارد سبب ایجاد بیماری هایی برای مادر، سقط جنین و عارضه های دائمی برای جنین شوند؛ پس می بایست مادران باردار از خوردن لبنیات محلی پرهیز کنند . لبنیات مناسب برای این دوران شامل شیر، خامه، پنیر، ماست و بستنی می‌ باشد که مصرف آن ها چهار مرتبه در روز سفارش می‌ شود.

مصرف حبوبات و غلات در دوران بارداری​

مواد معدنی ضروری برای بدن مادر باردار فیبر، املاح معدنی و ویتامین B می‌ باشند که با مصرف حبوبات و غلات بدست می آیند . مصرف این مواد غذایی تاثیر شگفتی بر رشد و نمو جنین دارند. ویتامین B و فولیک اسید برای جلوگیری از ایجاد نقص جدی در جنین بسیار حیاتی که با مصرف حبوبات و غلات در دسترس مادر باردار قرار می‌ گیرند. همچنين حبوبات و غلات مفید برای مادر باردار برای وزن گیری جنین لوبیا چیتی، قرمز و سفید، ذرت و سایر غلات دارای سبوس مانند بلغور و جو دو سر می‌ باشند.

مصرف میوه و سبزی‌ در دوران بارداری​

مصرف سبزی‌ هایی که دارای برگ های سبز با رنگ تیره می‌ باشند؛ مانند گوجه فرنگی، پرتقال، انبه ویتامین‌ ها، املاح و فیبر مورد نیاز مادر باردار را فراهم می کنند و مصرف هر روزه آن بسیار ضروری است. خوردن میوه‌ هایی مثل موز، آناناس و سیب به عنوان یک میان وعده مناسب توصیه می‌ شود. مصرف سیب زمینی نیز در این مدت سفارش می‌ شود. سبزی‌ های مفید برای این دوران اسفناج، کلم پیچ و برگ چغندر می‌ باشند.

غذاهای دریایی در دوران بارداری​

غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو مملو از پروتئین، آهن و اسید چرب امگا ۳ می‌ باشند که مصرف آنها سبب رشد و تکمیل مغز جنین در ماه‌های آخر بارداری می‌ شود. برای درمان و حل اختلالات رفتاری و شناختی در دوران کودکی بهتر است، مادر باردار در دوران حاملگی از مقادیر کمی این مواد غذایی استفاده کند. مصرف دو بار غذاهای دریایی در دوران حاملگی سفارش شده است.
مصرف برخی از ماهی‌ ها به دليل وجود فلزات سنگین در دوران حاملگی زیان آور می‌ باشد. اگر مادر در بارداری این غذاهای دریایی را مصرف کند.، ممکن است جنین درگیر تاخیر در رشد، کم شنوایی و کاهش یادگیری و درک شود. خوردن کوسه ماهی، تیره ماهی، ماهی دودی و ماهی خال مخالی در دوران بارداری اکيدا ممنوع است. چون خوردن آن‌ ها امکان دارد بر روی دستگاه عصبی جنین آثار سوء بگذارد. مصرف کنسرو ماهی نیز به دلیل داشتن مواد نگهدارنده در دوران بارداری باید کاهش پیدا کند.

مصرف مایعات در بارداری به میزان مناسب​

مصرف اندازه کافی مایعات در بارداری به پیشگیری از هرگونه کم‌ آبی بدن کمک می‌ نماید. کم‌ بود آب بدن مادر در بارداری می‌ تواند باعث عوارض جبران ناپذیری برای شما و جنین شود. استفاده از آب، انواع آب‌میوه‌ ها، آب سبزیجات، شیر و هرگونه مایعات البته عاری از کافئین به تأمین آب مورد نیاز بدن کمک کننده است.

مصرف ویتامین‌ های مخصوص بارداری​

مصرف مکمل ها و مولتی‌ ویتامین‌ ها تجویز شده توسط پزشک در دوران بارداری کاملا حیاتی است. جنین جهت رشد و نمو خود به این ویتامین‌ ها نیاز دارد . انواع مکمل‌ هایی که در دوران بارداری تجویز می‌ شوند آثار مهمی در افزایش وزن جنین دارند. بنابراین آن‌ ها را مداوم و به وقت مصرف نمایید.

این مطلب را بخوانید :🔰 بهترین غذاها در ۳ ماه اول بارداری !


نکات مهم در ماه پایانی بارداری​

  • مناسب است تعداد وعده‌ های غذایی در ماه آخر بارداری جهت وزن گیری جنین ۵ تا ۶ وعده افزایش یابد .
  • تغییرات در روش پخت و پز یکی دیگر از نکات حائز اهمیت است.
  • در این مدت سعی کنید از غذاهای کباب شده و پخته شده به روش بخار پز استفاده شود.
  • از مصرف کیک، شیرینی، شکلات و چیپس به عنوان میان وعده دوری شود.
  • مصرف تخم مرغ دو تا سه بار در هفته در ماه آخر بارداری سود مند می‌ باشد.
  • تخم مرغ عسلی ممنوع است
  • تهیه سیسمونی نوزاد در ماه آخر بارداری به علت رشد جنین، بالا رفتن وزن مادر و بی حوصلگی‌ ها میتواند مشکل باشد، پیشنهاد می‌شود درماه‌ های ابتدایی بارداری فهرست اقلام مورد نیاز سیسمونی نوزاد خود را فراهم کرده
  • کم‌ خوابی و بی‌ خوابی یکی از مشکلات مادر در ماه آخر بارداری است، به همین علت بهتر است میان وعده‌ های سبک مصرف شود و فاصله بین شام و خواب حداقل ۲ ساعت باشد.
  • سنگینی وزن جنین می‌تواند باعث کشیده شدن رحم و پوست قسمت شکم به سمت پایین شود. به همین دلیل مشاهده درد های خفیف شکمی و لگنی در این ماه نرمال بوده و نیازی به نگرانی نیست.
  • از دیگر علائم طبیعی در ماه آخر بارداری کم شدن حرکت های جنین نسبت به ماه‌ های قبل از آن در بارداری است. از آنجایی که در این ماه جنین به اندازه کافی رشد کرده است. نمی‌ تواند به راحتی در رحم مادر حرکت نماید.
  • به هیچ وجه در ماه آخر بارداری اشیا سنگین بلند نکنید. این کار می‌ تواند باعث به پاره شدن کیسه آب و زایمان زودرس شود.
سخن پایانی : وزن گرفتن جنین باید از راهکارها و روش‌هایی درست و سلامت انجام پذیرد؛ زیرا موضع با اهمیت رشد و نمو صحیح است و معیار برای سنجش سلامت او الزاما وزن بالا نیست. در ضمن باید در نظر داشته باشید که تغذیه برای وزن‌ گیری جنین در ماه پایانی بارداری کمک شایانی به شما نخواهد کرد. زیرا عمده رشد جنین در سه ماهه اول و دوم صورت می گیرد و در سه ماهه سوم تنها شاهد افزایش اندازه جنین خواهیم بود. پس می بایست که بهترین راهکار برای وزن‌ گیری جنین را از اوایل بارداری رعایت کنید.
سلامت باشید ❤️
 
آخرین ویرایش:
بالا