چرا بعضی روزها حرکت جنین کم میشود نی نی سایت 🔴 علت اصلی

اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
24,072
پسندها
22,855
امتیازها
113
مدال ها
6
InShot

چرا بعضی روزها حرکت جنین کم میشود نی نی سایت 🔴 علت اصلی


شما برای آگاهی از حرکات و تشخیص تحرک کم جنین خود بایستی از نحوه حرکت یک جنین طبیعی آگاه باشید. از اولین حرکات جنین که برای مادر قابل تشخيص است، حرکتی مثل به بال بال زدن اشاره کرد. هرچند قبل از هفته ۱۶ ام حرکاتی مانند خمیازه کشیدن، مکیدن انگشت و بلعیدن مایع آمنیوتیک رخ می دهد ، ولی اکثرا موقع سونوگرافی قابل مشاهده هستند. در اصل در هفته ۱۴ تا ۲۰ ام دیگر مادر می‌تواند حرکت های شدید جنین را در رحم خود احساس کند.

حرکات جنین در سه ماهه دوم بارداری می‌تواند کمی غیر منتظره باشد. همانطورکه کودک شما بزرگتر می‌شود، قدرت حرکات او نیز بیشتر می‌شود و امکان داردحتی متوجه حرکات کششی و مشت و لگد زدن جنین شوید.

حرکات معمولی جنین

در سه ماهه آخر بارداری ممکن است متوجه بعضی الگوهای حرکتی جدید در حرکات کودک خود شوید. به طور معمول در این زمان حرکات بزرگتر و شدیدتر به نظر می‌رسند. ممکن است کودک شما در ساعات خاصی از شبانه روز فعال‌تر شود.

هر چند در ماه‌های آخر وزن کودک با سرعت زیادی اضافه می شود، محیط رحم برای او تنگ تر می‌شود و حرکات جنین اندکی محدود می‌شوند، اما این مسئله نبایستی این امر با تکان نخوردن و کم تحرکی جنین در شکم مادر مشتبه شود و مادر دچار اشتباه شود. نکته مهم حرکات کم جنین مخاطره آمیز است و مرده‌زایی یکی از خطرات عدم حرکت جنین است.
درکل ، از هفته بیستم تا هفته سی و هفتم به طور معمول حرکات ضعیفی وجود دارند. این‌ حرکات کم کم کاهش می‌یابند و در مقابل حرکات قوی و به شکل چرخشی افزایش می‌یابند. از هفته سی و هفتم تا زایمان، حرکات با قدرت و چرخشی دوباره کاهش و حرکات ضعیف شدت پیدا می کند.

دلایل کم شدن حرکات جنین در بارداری؟

بعضی از پزشکان توصیه می‌کنند که برای تشخیص دگرگونی ها در برنامه‌های روزمره جنین، تعداد ضربه‌ها و حرکات او باید کنترل شود، ممکن است شما موقعی را برای انجام این کار انتخاب کرده‌اید که دقیقا هنگام چرت زدن نوزاد است. پس در این شرایط جنین حرکت محسوسی نخواهد داشت.

این مطلب را حتما بخوانید 👇​

وزن_گیری_مناسب_جنین_حین بارداری

توجه کنید که معمولا شدت حرکات جنین در مواقع خاصی از روز مانند موارد زیر زیاد می‌شود:

زمان ورزش می‌کنید
هنگام ماده غذایی شیرین می‌خورید یا مایع سردی می‌نوشید
اوقاتی که دراز می‌کشید
پس بهتر است در این مواقع اقدام به شمارش ضربه های جنین به‌منظور ارزیابی کم شدن حرکات جنین در ماه هفتم بارداری یا دلیل تکان های کم جنین در هفته ۳۰ به بعد کنید. چون متخصصان توصیه می‌کنند که از هفته ۲۸ ام شمارش تعداد حرکات جنین آغاز شود.

ولی علل بالقوه مهم تری مثل موارد زیر نیز وجود دارند که نشان می‌دهند کودک شما به شکل کافی حرکت نمی‌کند:

✔️ممکن است روند رشد کودک شما به دلایل مختلفی مثل نارسایی در اثر گرفتگی عروق خونی جفت، جدایی بین اتصال جفت و رحم و غیره کُند شده باشد. به طور معمول علت بی حرکتی جنین در هفته ۲۳ یا دلیل کم شدن حرکت جنین در هفته ۳۱ این مسئله است.
✔️یا ممکن است جفت یا رحم دچار اختلالات فیزیولوژیکی شده باشند. این مشکل اکثرا با بزرگتر شدن جنین بروز می‌کند. از علل شایع کم تکان خوردن جنین در ماه هشتم یا کم تحرکی جنین در ماه نهم، اختلالات رحم یا جفت است.
✔️گاها ممکن است بند ناف کودک شما دور گردن او پیچیده شده باشد. شرایط خطرناکی که نگران کننده است و به طور معمول سبب

کم شدن حرکات جنین در هفته ۲۵، حرکت کم جنین در هفته ۳۲ یا کم شدن حرکات جنین در هفته ۳۹ می‌شود.
بی توجهی و سهل انگاری و عدم تشخیص به‌موقع این مشکلات علی الخصوص علت کم شدن حرکات جنین در هفته ۳۷، قطعا با خطر مرده‌زایی یا سقط جنین همراه است. به‌همین‌ علت ، پزشک بلافاصله از شما می‌خواهد که سونوگرافی از نوع تست بدون استرس (NST) انجام دهید. تست بسیار سودمندی که اطلاعات خوبی در مورد ضربان قلب و حرکات کودک ارائه می‌دهد.

ممکن است مشکل انسداد عروق وجود داشته باشد، بایستی سونوگرافی سه‌بعدی یا سونوگرافی کالر داپلر انجام خواهد شد. به این ترتیب پزشک می‌تواند به‌ شکل جامع و کامل حرکات و روند رشد و تکامل جنین را بررسی کند تا مطمئن شود که در مسیر درستی قرار دارند.

این مطلب را بخوانید :علایم دفع پروتئین بارداری


روش های ارزیابی و بررسی کم تحرکی جنین در منزل
کنگره متخصصان زنان و زایمان آمریکا (ACOG) به تمامی مادران باردار توصیه می‌کند که پیش از مراجعه به پزشک، از هفته ۲۶ ام بارداری هر روز این تست را انجام دهند. به این صورت می‌توان در اولین زمان ممکن متوجه کم شدن حرکات جنین در ماه‌های مختلف بارداری علی الخصوص سه ماه آخر شد و عوارض احتمالی آن را خیلی زود کنترل کرد.

برای ارزیابی روند حرکات جنین خود در منزل، موقعی از روز را انتخاب کنید و تعداد دفعاتی که کودکتان لگد می‌زند یا حرکت می‌کند، شمارش کنید . در اصل ببینید که چقدر طول می‌کشد تا به ۱۰ ضربه برسد. اگر کودک شما در عرض یک ساعت ۱۰ بار حرکت داشت یا ضربه زد جای نگرانی نیست و خطر کم تحرکی جنین شما را تهدید نمی‌کند.

ولی چنانچه کمتر از ۱۰ ضربه شد، بهتر است خوراکی مصرف کنید . زیرا با خوردن هر وعده غذایی توده معده مادر زیاد شده و جنین با زیاد شدن حرکت، به کم شدن فضای اطراف خود واکنش نشان می‌دهد. اکنون به پهلوی چپ بخوابید و دوباره این تست را انجام دهید.

اگر قبل از پایان یافتن یک ساعت بعدی به ۱۰ ضربه رسید، وضعیت شما و نوزاد نرمال است. اما اگر در طول روزهای آینده متوجه شدید که حرکات جنین کم کم در حال کاهش است، سریعا با پزشک متخصص زنان و زایمان خود تماس بگیرید.

در کل هدف از انجام این تست خانگی این است که در طول دو ساعت حداقل ۱۰ حرکت جنین را احساس کنید. هر چند ممکن است این مسئله فقط ۱۵ دقیقه یا کمتر طول بکشد

این مطلب را بخوانید :🔰 بهترین غذاها در ۳ ماه اول بارداری !

روش های افزایش حرکات جنین در منزل

اگر دچار نگرانی هستید و می‌خواهید دفعات حرکات کودکتان را افزایش دهید تا خیالتان راحت شود، انجام کارهای زیر مفید است:

یک میان‌وعده مصرف کنید یا نوشیدنی شیرین مانند آب‌پرتقال بنوشید.
از جا بلند شوید و حرکت کنید. ورزش‌های سبکی انجام دهید.
یک چراغ قوه را روی شکم خود بتابانید.
با کودک خود گفتگو کنید یا به آهنگ گوش کنید.
با دست اندکی روی شکم خود فشار دهید. البته تا جایی‌که بتوان کودک خود را احساس کرد.
بعد اینکه موارد بالا را انجام دادید ، دوباره در حالت نشسته یا دراز قرار گیرید تا ببینید آیا کودک شم حرکت را شروع می کند یا خیر. ممکن است کمی زمان ببرد تا ضربات منظم او را احساس کنید.

برای کم تحرکی جنین، چه مواقعی به پزشک مراجعه کنیم؟
اگر پس از انجام راهکارهای خانگی یاد شده، در مورد آمار ضربات بدست آمده اطمینان خاطر ندارید، یا نگران دچار نگرانی هستید ، هر چه سریعتر با پزشک خود مشورت کنید. حتی اگر تصور می کنید که کودک در ساعات دیگری شروع به حرکات با شدت داشته باشد، چون سهل انگاری در این مورد جایز نیست.
 
بالا