چالش‌ها و راهکارهای استفاده از شال و روسری در فعالیت‌های ورزشی

پ

پرند اسکارف

Ms
تاریخ ثبت‌نام
6/1/24
نوشته‌ها
12
پسندها
6
امتیازها
3
جنسیت
خانم👩
چالش‌ها و راهکارهای استفاده از شال و روسری در فعالیت‌های ورزشی

در کشورهای اسلامی مانند ایران داشتن پوشش اسلامی برای بانوان از الزامات است. پوششی که با عنوان حجاب از آن یاد می شود در حقیقت جزو قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران است. اما شاید در برخی مواقع بانوان نتوانند به راحتی پوشش اسلامی خود را حفظ کنند مانند استفاده از شال و روسری در ورزش که طبیعتاً کاری سخت اما شدنیست. ما در این مقاله قصد داریم شما را با مشکلات استفاده از شال و روسری در ورزش و روش های استفاده از شال و روسری در ورزش آشنا کنیم. پس تا انتها با ما بمانید.
چالش‌ها و راهکارهای استفاده از شال و روسری در فعالیت‌های ورزشی 1

چالش های استفاده از شال و روسری در ورزش چیست؟

یکی از مشکلاتی که بانوان ایرانی برای ورزش کردن در محیط های عمومی دارند، حفظ حجاب اسلامیست. براساس قانون جمهوری اسلامی، رعایت مسائل شرعی مانند حفظ حجاب و پوشش سر برای بانوان یکی از مهم ترین واجبات است. اما از آن جا که بسیاری از خانم ها به ورزش و فعالیت های بدنی علاقمند هستند، برای انجام چنین فعالیت هایی در فضاهایی مانند پارک یا محیط های ورزشی عمومی باید پوشش خود را حفظ کنند و در حقیقت با چالشی بزرگ مواجه هستند. پوشیدن شال و روسری در ورزش شاید به نظر ساده و آسان برسد، اما زمانی که میزان فعالیت شما بیشتر می شود و تحرک بدن شدیدتر می گردد، رعایت پوشش اسلامی کاری سخت و دشوار می شود. تا زمانی که بانوی مسلمانی بخواهد در محیط های محفوظ مانند باشگاه یا منزل یا فضاهای مخصوص بانوان ورزش کند، مشکلی از نظر حفظ حجاب و پوشش سر نخواهد داشت. زمانی این مشکل به یک چالش بزرگ تبدیل می شود که یک بانوی ورزشکار قصد انجام فعالیت های ورزشی در محیط های عمومی را داشته باشد.
یکی از مشکلات استفاده از شال و روسری در ورزش ایجاد حس خفگی و کمبود انرژی در شخص می باشد. چرا که بانوی ورزشکار علاوه بر تمرکز بر روی فعالیت بدنی و ورزشی خود باید دائماً مراقب پوشش سر و حجاب خود نیز باشد. این موضوع باعث می شود میزان انرژی و اکسیژن بیشتری از شخص گرفته شود و علاوه بر آن، فرد نتواند تمرین های ورزشی خود را به خوبی و به درستی انجام دهد. موضوع کاهش تمرکز برای افرادی که به طور تفننی به ورزش می پردازند چندان از اهمیت خاصی برخوردار نمی باشد. به عنوان مثال اگر یک بانو بخواهد ورزشی مانند پیاده روی انجام دهد، یا در فضایی مانند پارک یا جنگل نرمش های سبک یا حتی کمی سنگین را تمرین کند ممکن است مشکلی پیش نیاید. اما زمانی که بانوی ورزشکاری به صورت حرفه ای به یک ورزش خاص مانند بدنسازی، فوتبال، بسکتبال، رشته های رزمی و ... می پردازد و در فضاهای عمومی تمرینات خود را انجام می دهد، این کاهش تمرکز می تواند بر نتیجه نهایی که منجر به شکست یا موفقیت وی در رشته مورد علاقه اش می شود تأثیر بسیار زیادی بگذارد.
اگر بخواهیم یکی دیگر از مشکلات استفاده از شال و روسری در ورزش را عنوان کنیم می توان به استفاده از شال و روسری در مسابقات جهانی اشاره کرد. درست است که حجاب اسلامی موضوعیست که در تمامی دنیا با آن آشنا هستند و مسلمانان بسیاری در دنیا وجود دارند که دارای پوشش اسلامی سر می باشند، اما داشتن حجاب در هنگام یک مسابقه ی جهانی یا بین المللی یکی از سختی های این کار است. چرا که ممکن است فدراسیون ورزش مورد نظر این موضوع را نپذیرد. در گذشته بسیاری از فدراسیون ها با داشتن حجاب سر و پوششی بیشتر از پوشش تعریف شده توسط فدراسیون برای بانوان ورزشکار در مسابقات جهانی، مخالف بودند. اما امروزه با تلاش های بسیار که توسط بانوان مسلمان و کشورهای اسلامی انجام شده است دیگر بانوی ورزشکاری در دنیا وجود ندارد که نتواند به خاطر پوشش سر و حجاب وارد میدان مسابقه نشود و این موفقیتی است که با تلاش بانوان خود ساخته بدست آمده است.

آیا استفاده از شال و روسری در ورزش مضر است؟

پوشیدن شال و روسری در ورزش در شرایط عادی نمی تواند مضر باشد. اما در روزهای گرم سال و در آفتاب سوزان تابستان، اضافه شدن هر لایه از لباس به لباس های ورزشکار می تواند ورزش او را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. چرا که باعث کاهش انرژی می شود و بانوی ورزشکار نمی تواند به راحتی تمرین خود را به پایان برساند. علاوه بر کاهش انرژی یکی دیگر از مشکلات استفاده از شال و روسری در ورزش آن هم در هوای گرم، تعریق بیشتر است. افزایش تعریق و از دست دادن آب بدن باعث به خطر افتادن سلامت شخص می شود. یعنی می تواند سبب گرمازدگی و افت فشار شدید گردد. درست است که ورزشکاران باید در شرایط سخت نیز تمرین کنند و خود را با شرایط موجود وفق دهند. اما موضوعی که این جا مطرح است، آسیبی که به جسم و سلامت فرد وارد می شود، می باشد. این مشکل می تواند بر نحوه ی تمرین و در نهایت از دست دادن انگیزه و امید یک بانوی ورزشکار حرفه ای نیز شود.
پیشنهاد ما برای بانوان ورزشکاری که می خواهند به طور حرفه ای ورزش کنند و نمی توانند در روزهای گرم ورزش خود را به تأخیر بیاندازند و در عین حال نیز نسبت به گرمای شدید تحمل کمتری دارند، اینست که حتماً در روزهایی که هوا خیلی گرم است حتماً در یک فضای سربسته و خنک مانند باشگاه های ورزشی که از سیستم های خنک کننده ی حرفه ای برخوردار هستند، استفاده نمایند تا دچار مشکلاتی که ذکر شد، نگردند.
چالش‌ها و راهکارهای استفاده از شال و روسری در فعالیت‌های ورزشی 2

راهکارهای رفع چالش های استفاده از شال و روسری در ورزش کدامند؟

• از جمله راهکارهایی که می توان برای رفع مشکلات استفاده از شال و روسری در ورزش بیان کرد، پوشیدن مقنعه حجاب یا مقنعه زیرشالی می باشد. مقنعه حجاب مانند یک کلاهیست که دارای قسمت پوشاننده گردن و قسمت بالایی قفسه سینه است. این مدل مقنعه سال های اخیر بسیار مورد توجه بانوان محجبه قرار گرفته و در صفحات مجازی نیز از این مقعنه برای آموزش بستن انواع شال و روسری استفاده می کنند. این مقنعه از جنس ریون بوده و کاملاً به سر و گردن می چسبد و در نتیجه مانع از سر خوردن شال و روسری از روی سر می شود و دیگر نیازی به مرتب کردن به طور دائمی شال و روسری نخواهید داشت. از زمانی که بانوان ورزشکار از طرف فدراسیون های جهانی اجازه ی ورود به میادین مسابقه را دریافت نموده اند، تماماً از این مدل مقنعه برای پوشاندن سر و گردن استفاده می کنند. پوشیدن مقنعه حجاب می تواند تا حد زیادی خیال ورزشکار را از بابت حجابش راحت کند و دیگر دغدغه حفظ حجاب را در حین تمرین یا مسابقه نخواهد داشت. این مقنعه ها بین ورزشکاران به روسری ورزشی نیز معروف است.
• اما شاید استفاده از روسری ورزشی برای بسیاری سخت باشد و با جنس هایی مانند ریون سازگاری نداشته باشند. ما برای این افراد پیشنهاد می کنیم یا از روسری ورزشی با جنس های نخی استفاده کنند که شاید در بازار وجود نداشته باشد و باید خود شخص آن را تهیه کند که کمی سخت است. اما راه دیگری نیز وجود دارد. برای پوشیدن شال و روسری در ورزش، بانوان می توانند از یک هدبند به عنوان نگه دارنده ی شال و روسری خود استفاده نمایند. با این کار هم مشکل چسبندگی بیش از حد مقنعه را بر طرف نموده اند و هم از یک جنس ظریف و خنک استفاده کرده اند. این هدبند را می توانند هم بر روی شال و روسری خود ببندند و هم در زیر آن ها استفاده نمایند. در نهایت نیز با حفظ حجاب اسلامی به تمرین خود می پردازند.
• چنانچه در هوای سرد و بارانی می خواهید در محیط های عمومی ورزش کنید یک پیشنهاد عالی جهت استفاده از شال و روسری در ورزش برای شما بانوی ورزشکار داریم. شما می توانید روی شال یا روسری خود یک کلاه از نوع بافت یا کلاه لبه دار استفاده نمایید. با این کار علاوه بر این که سر و پیشانی خود را از سرما و وزش باد مصون داشته اید، در عین حال حجاب اسلامی خود را نیز رعایت نموده اید. ضمن این که چنین استایلی می تواند خود انگیزه ای برای ادامه بیشتر ورزش باشد.

چه نکاتی را باید هنگام استفاده از شال و روسری در ورزش رعایت کنیم؟

بانوان ورزشکاری که می خواهند در فضای عمومی به تمرینات ورزشی و حرفه ای خود بپردازند باید یک سری نکاتی را جهت استفاده از شال و روسری در ورزش خود رعایت کنند تا در نهایت دچار مشکل نشوند. فرقی نمی کند که در تابستان ورزش می کنید یا در زمستان، باید در هنگام ورزش به نکاتی که در ادامه خواهیم گفت توجه کنید و آن ها را رعایت کنید تا خدایی نکرده از ادامه ی ورزش منصرف نشده و با انگیزه و پشتکار تا انتها پیش روید. از جمله این نکات می تواند به موارد زیر اشاره نمود:
1- اولین موضوعی که باید به آن دقت ویژه کنید، استفاده ی به موقع از آب است. در روزهای گرم سال به دلیل تعریق بیشتر بدن، طبیعتاً آب بدن کم شده و ورزشکار نیاز به نوشیدن آب در طول تمرین خواهد داشت. این مطلب در خصوص بانوان ورزشکار چند برابر از اهمیت برخوردار است، چرا که استفاده از شال و روسری در ورزش خصوصاً در هوای گرم سبب تعریق بیشتر بدن می شود و همین امر می تواند آب بدن را به شدت کاهش دهد. برای این که شما به عنوان یک بانوی ورزشکار با مشکلات جسمی ناشی از کمبود آب مواجه نشوید حتماً به اندازه ی مورد نیاز خود آّب به همراه داشته باشید و در طول تمرین در زمان های استراحت با نوشیدن آب، میزان آب مورد نیاز بدن خود را برطرف نمایید.
2- نکته ی دیگری که باید برای پوشیدن شال و روسری در ورزش آن را رعایت کرد، استفاده از شال و روسری های نخی ست. هرچه جنس شال و روسری شما ظریف تر و به نخ و پنبه نزدیک تر باشد، شما بیشتر احساس سبکی می کنید و حتی در هوای گرم روسری ورزشی نخ و پنبه شما می تواند تعریق و رطوبت سر و گردنتان را هم جذب نماید. با این کار به خنک ماندن بدن خود نیز کمک می کنید. شاید بتوان یکی از مزایای استفاده از شال و روسری در ورزش را همین موضوع دانست. چرا که استفاده از شال و روسری در ورزش باعث عدم تماس باد با سر و گردن شما می شود ولی در عین حال بدن شما را هم خنک نگه می دارد.
3- اما نکته ی آخری که باید در زمان استفاده از شال و روسری در ورزش رعایت کنید، نحوه ی بستن آنهاست. در فضای مجازی و اینترنت مدل های بسیاری برای آموزش بستن شال و روسری وجود دارد. اما پیشنهاد ما به شما اینست که حتی الامکان از شال و روسری هایی با قواره و ابعاد کوچک تر استفاده نمایید تا کمتر برای شما دست و پا گیر شوند. در ضمن می توانید با یک گره ساده ولی محکم روسری و شال خود را به دور گردن فیکس کرده و مانع از سر خوردن آن ها شوید. با این کار دیگر نگران حفظ حجاب نخواهید بود و بدون دغدغه به ورزش ادامه خواهید داد. این کار در حقیقت یکی از روش های استفاده از شال و روسری در ورزش می باشد.
چالش‌ها و راهکارهای استفاده از شال و روسری در فعالیت‌های ورزشی 3

جمع بندی
حجاب و پوشیدن شال و روسری در کشورهای اسلامی مانند ایران برای بانوان از واجبات است که البته این موضوعی نیست که بخواهد مانع از فعالیت های ورزشی، اجتماعی و یا اقتصادی بانوان شود. پوشیدن شال و روسری در ورزش نیز با مشکلاتی همراه خواهد بود که با دانستن راهکارهای استفاده از شال و روسری در فعالیت ورزشی می توان آن مشکلات را به حداقل یا حتی صفر رساند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

موضوعات مشابه

بالا