پرایمر چیه؟و چه کاربردی داره؟

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6

پرایمر چیست؟​

پرایمر، ماده ای است که قبل از انجام آرایش مورد استفاده قرار می گیرد تا پوشانندگی و ماندگاری آرایش را افزایش دهد یا به عبارتی پرایمر، یک لایه میان پوست و آرایش شما ایجاد می کند. بنابراین عملکرد پرایمر مربوط به زیرسازی و آماده سازی قبل از آرایش است. در اصل پرایمر یک زیر ساز و پایه آرایش محسوب می شود و به عنوان بیس براى میکاپ استفاده می شود.

قبل از کرم پودر و بعد از مرطوب کننده زده میشه و پوستتون رو آماده میکنه براى میکاپ! پرایمر ها معمولا منافذ باز پوست رو موقتا تا حدى کاور میکنن، و پوست رو صاف و یکدست میکنند! معمولا پرایمر ها پوست رو مات میکنند ولى خوب پرایمر هایى هم وجود دارن که مات کننده نباشند! مثل پرایمر هاى روغنى! پرایمر دوام آرایش رو بالا میبرند و باعث میشود پوست صورت دیرتر و کمتر عرق کند و آرایش از روى صورت پاک نشود!

آیا واقعا استفاده از پرایمر اهمیت دارد؟​


مرحله استفاده از پرایمر در آرایش بسیار اهمیت دارد. به هیچ وجه نباید تصور کنید که استفاده از پرایمر یک هزینه ی اضافی است. تنها زمانی به اهمیت آن پی خواهید برد که از آن استفاده کنید. علاوه بر زیباتر شدن آرایش، مصرف پرایمر به سلامت پوست شما نیز کمک می کند. شاید برایتان عجیب باشد، اما دلیل آن مواد سازنده ایست که در پرایمر به کار برده شده است.

کاربرد پرایمر​


_ آماده سازی پوست برای میکاپ
_ صاف و یکدست کردن پوست و کاور کردن منافذ باز پوست
_ پوشش دهی چروک های سطحی و عمیق
_ بالا بردن دوام و ماندگاری آرایش
_ مات کردن و جلوگیری از برق زدن پوست (پرایمر هایى هم وجود دارند که مات کننده نباشند مثل پرایمر هاى روغنى که برای پوست های خشک مناسب است)
_ محو کردن انواع لک، جای جوش، سیاهی زیر چشم و ... با استفاده از پرایمرهای رنگی

مزایای پرایمر برای پوست​


پرایمر یک انتخاب عالی برای شروع آرایش است. غیر از اینکه پوست را برای آرایش آماده می کند، می تواند فواید زیر را برای پوست به دنبال داشته باشد:

1 - ضدپیری

در تهیه پرایمرها از محصولات ضد چروک و ضد پیری پوست استفاده می شود. استفاده از این محصول، برق و نشاط پوست های جوان و تازه را به پوست صورت شما برمی گرداند. با استفاده از پرایمر، پوست شما جوان و شاداب به نظر می رسد.

2 - روشن کردن پوست

یکی دیگر از ویژگی های پرایمرها که البته از محصولی به محصول دیگر، متفاوت است، ویژگی روشن تر کردن پوست است. گاهی پوست ما به دلایل مختلف، تیره و کدر می شود. زیرساز آرایش، محصول خوبی برای درخشان تر کردن و روشن کردن پوست است. حتی اگر پرایمر را به تنهایی استفاده کنید، می توانید از این ویژگی آن بهره مند شوید.

3 - کوچک کردن منافذ

اغلب کسانی که پوست چرب دارند از بزرگ بودن منافذ روی پوستشان ناراضی هستند. پرایمرهای مخصوص پوست چرب یکی ار بهترین محصولات آرایشی هستند که به کوچک کردن منافذ پوست شما کمک می کنند. با کمک پرایمر، پوست چرب شما ظاهری یک دست تر خواهد داشت.

4 - نرم کننده

این محصول، نوعی نرم کننده پوست است. قبل از زدن کرم پودر باید از پرایمر استفاده کنید تا سطحی صاف و یکدست برای آرایش داشته باشید. نرم بودن پوست، باعث می شود که مواد آرایشی، به طور صاف و یکدست روی پوست قرار بگیرد و ظاهری مخملی و زیبا داشته باشد. علاوه بر این، باعث می شود که آرایش شما مدت بیشتری دوام داشته باشد.

5 - تصحیح رنگ پوست

قبل از آرایش، همه به دنبال تصحیح رنگ پوست هستند. پرایمر به خوبی این کار را انجام می دهد. بعضی از نواحی پوست گاهی به دلایل مختلف تیره تر می شود یا حتی ممکن است بعضی از قسمت های پوست قرمز شود. با کمک پرایمرها می توانید بسیاری از این ناهماهنگی ها در رنگ پوست را بپوشانید و پوستی یکدست و صاف داشته باشید و در نهایت جذابیت بیشتر آرایش شب را تجربه کنید.

6 - آبرسانی پوست

پرایمرها خاصیت مرطوب کنندگی و آبرسانی به پوست را دارند. کرم های مرطوب کننده جزو پر مصرف ترین محصولات مراقبت پوست هستند. تقریبا همه با هر نوع پوستی، به مرطوب کننده نیاز دارند. پرایمرها می توانند کار مرطوب کننده را نیز انجام دهند. به خصوص برای روزهای طولانی و شب های طولانی که پوست زیر لوازم آرایشی برای ساعت ها باقی می ماند.

7 - کاهش قرمزی و لک صورت

پرایمرها به کاهش قرمزی ناشی از التهاب کمک می کنند. بسته به مواد موجود، می تواند پوست شما را نیز تسکین دهد. هنگامی که صحبت از آکنه به میان می آید، یک پرایمر خوب می تواند به شما کمک کند تا بیشترین بهره را از کانسیلر و کرم پودر خود ببرید. پرایمر به شما کمک می کند که صورت لک دار را به طور خیلی نامحسوس بپوشانید!

انواع پرایمر​


▪︎پرایمر براق (Illuminating)

پرایمرهای براق کننده حالت سرحال و شاداب به پوست می دهند بخصوص زمانی که نمی خواهید از کرم پودر استفاده کنید از این نوع پرایمر بر روی قسمتهای برجسته صورت مثل بینی، استخوان ابرو، استخوان گونه و بالای لب استفاده کنید.

▪︎پرایمر مات : این پرایمرها فاقد چربی بوده و برای پوستهای چرب مناسبند. مانع براقیت پوست می شوند.

▪︎پرایمر رنگی یا تصحیح کننده رنگ (Color Correcting) : رنگهای مختلف این محصولات برای برطرف کردن نوع خاصی از عیوب چهره به کار برده می شود. این پرایمر ها بر اساس چرخه رنگ طراحی شده اند به گونه ای که هر رنگی با رنگ مخالفش خنثی می شود مثلا رنگ قرمز پوست با پرایمر سبز، رنگ زرد پوست با پرایمر تناژ آبی و رنگ صورتی برای شاداب کردن پوستهای خسته کاربرد دارد.

▪︎پرایمرهای با پوشش بالا یا محو کننده (Blurring) : این پرایمر ها برای پوشاندن عیوب چهره به کار می روند.

▪︎پرایمرهای آبرسان (Hydrating) : افرادی که دارای پوست خشکی هستند هنگام استفاده از کرم پودر پوست آنها پوسته پوسته شده و باعث نازیبا شدن پوست می شود. اگر دچار چنین مشکلی هستید حتما از پرایمر های آبرسان برای رفع این مشکل کمک بگیرید. این پرایمرها رطوبت پوست را تامین می کنند.

▪︎پرایمرهای تنگ کننده ی منافذ پوست (Pore-Minimizing)

اگر جزو افرادی هستید که از منافذ باز پوستتان خسته شده اید، این پرایمر ها گزینه مناسبی هستند. این پرایمرها حاوی موادی هستند که به تنگ کردن منافذ پوست کمک می کنند.

چگونه از پرایمر استفاده کنیم؟​



1 - پوست خود را آماده کنید

اگر می خواهید پوست شما کاملا بدون عیب و نقص از آب درآید، این مرحله بسیار اهمیت دارد. با استفاده از یک پاک کننده ملایم، صورت را بشویید. از پوست لایه برداری کنید و پیش از هر کار دیگری یک کرم طوب کننده ی سبک به پوست خود بزنید. اجازه دهید خوب روی پوست شما بنشیند.

2 - پرایمر را روی پوست خود بزنید

مقداری پرایمر را به پشت دست خود بزنید و با نوک انگشت ها آن را روی پوست بزنید. از بینی به سمت خارج انگشت ها پیش بروید. این عمل موجب فیکس شدن فونداسیون بر روی صورت شما می شود. چند دقیقه صبر کنید تا به خوبی روی پوست شما جذب شود و سطح پوست شما را صاف کند. حتی می توانید پرایمر را به تنهایی استفاده کنید.

آیا می توان از مرطوب کننده به عنوان پرایمر استفاده کرد؟​


پرایمر و مرطوب کننده از نظر عملکرد با هم متفاوت هستند، پرایمرهایی که خاصیت رطوبت رسانی دارد می تواند جایگزین رطوبت رسان شود اما از آنجایی که پرایمرها هزینه بالایی دارد به صرفه نمی باشد اما رطوبت رسان یک محصول مراقبت از پوست است و نمی تواند جایگزین پرایمر شود. در نهایت بهتر است هر محصول را در جای مخصوص به خود استفاده نمایید و جایگزین یکدیگر نکنید.

چه پرایمری را انتخاب کنم؟​


با توجه به شناختی که از پوست خود دارید باید پرایمر را انتخاب کنید. از آنجایی که پرایمر ها انواع مختلفی دارند ممکن است دچار سردرگمی بشوید. ولی نگران نباشید کافی است به نکاتی که در زیر اشاره می کنیم دقت کنید.

اگر پوست صورت چربی دارید از پرایمر های مات کننده استفاده کنید. این نوع پرایمر برق پوست شما را جذب کرده و پوستی کاملا نرمال خواهید داشت.
اگر پوست صورت خشکی دارید از پرایمرهایی که مرطوب کنندگی دارند استفاده کنید تا با حفظ رطوبت، پوست شما را شاداب نشان دهند.

اگر پوست صورت شما حساس و مستعد جوش و آکنه می باشد حتما از پرایمرهای آبرسان استفاده کنید. این نوع پرایمر باعث بسته شدن منافذ پوست می شود.

برای پوست های دارای چروک از پرایمرهای مغذی و یا حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنید.
در انتها اگر جزو کسانی هستید که شناخت کافی در مورد پوست خود ندارید به شما پرایمرهای شفاف یا بی رنگ را پیشنهاد می کنم که اصولا بروی تمامی پوست ها سازگاری دارند.
 
بالا