وسواس فکری چیست.. 🦋

  • نویسنده موضوع sahar♡
  • تاریخ شروع
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,200
امتیازها
113
مدال ها
18
نوعی اختلال روانی است که در آن افراد، افکار، احساسات، تصاویر یا احساساتی را ناخواسته و مکرر و در جواب، به رفتارها یا اعمال ذهنی و اجباری تجربه می‌کنند.
. 🦋
غالباً فرد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی یا OCD کاری اجباری را برای از بین بردن یا کاهش تأثیر وسواس به طور موقت انجام می دهد و انجام ندادن آن باعث بروز پریشانی می شود
. 🦋
وسواس فکری، آرزوها یا تصویرهای تکراری است که به صورت ناخواسته تجربه می شوند. این تجربه در بیشتر افراد باعث ایجاد اضطراب یا پریشانی می شود. در این شرایط فرد سعی می‌کند با یک فکر یا عمل متفاوت آنها را نادیده بگیرد، یا آن را سرکوب کند یا این اعمال را به نوعی خنثی کند.
. 🦋
اجبار رفتارهای تکراری یا اعمال ذهنی که فرد در پاسخ به وسواس مبتنی بر قوانین سختگیرانه، مجبور به انجام آن می شود. افراد مبتلا برای مقابله با اضطراب یا پریشانی و یا جلوگیری از بروز یک واقعه یا وضعیت ترسناک این راهکارها را به کار می‌گیرند.
. 🦋
یک اختلال اضطراب مزمن که با اشتغال ذهنی مفرط درمورد نظر و ترتیب و امور جزئی و همچنین کمال طلبی همراهه؛ تا حدی که باعث از دست دادن انعطاف پذیری، صراحت و کارایی میشه
تو اختلال وسواس فکری عملی افکار وسواس‌گونه، مضطرب آور و ترس با وسواس های عملی همراه میشه

این وسواس های عملی کارهایی وسواس گونه هستن که شخص برای تلاش تو راه کم کردن وسواس های فکریش انجام میده. این کار تکراری، کلیشه‌ای و تا اندازه‌ای غیرارادی هستن

طبق راهنمایی های تشخیصی و آماری اختلالات مرتبط شامل موارد زیر هستن:
• اختلال وسواسی - جبری OCD
• اختلال بدریخت انگاری بدن
• اختلال ذخیره سازی
• اختلال کندن مو
• اختلال خراشیدن پوست
•ا ختلال ناشی از مواد - دارو
 
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,299
پسندها
10,250
امتیازها
113
مدال ها
16
اختلال وسواس فکری-عملی! 💓🌱

~اختلال وسواس فکری-عملی اختلال شایعیه که فرد به افکار و ترس‌هایی گرفتار میشه که در واکنش به اون‌ها به اعمالی دست می‌زنه که ممکنه لازم نباشه و برای آرامش خاطر یک کار رو بارها انجام میده.

یکی از شایع‌ترین نوع اون وسواس نسبت به آلودگیه که شخص مبتلا بارها همه چیز رو ضدعفونی میکنه و شست‌وشو میده. در وسواس عملی فرد توانایی کنترل بر روی اعمال خودش رو نداره!

~روش هایی که برای کنترل این اختلال استفاده میشه! 🍊🧡

🏃‍♀️ ورزش کردن

💤 داشتن خواب کافی
😨 روبه رو شدن با ترس هامون
⭕ جلب کردن توجهمون به ی چیز دیگه

#اختلالات
 
بالا