نماز وحشت یا نماز شب اول قبر را چگونه بخوانیم؟ + نیت و متن نماز

  • نویسنده موضوع Reza
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 0
  • بازدیدها 74
  • برچسب‌ها
    نی نی سایت
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
Reza

Reza

مدیر فنی
Male
مدیر فنی
تاریخ ثبت‌نام
1/7/22
نوشته‌ها
1,834
پسندها
2,425
امتیازها
113
مدال ها
6
جنسیت
نماز وحشت یا نماز شب اول قبر را چگونه بخوانیم؟
نماز وحشت (صلاه الوحشه) نماز مستحبی است که به آن نمازنماز شب دفن (لیله الدفن) ، هدیه (صلاه الهدیه) و نماز شب اول قبر نیز می گویند. این نماز برکات فراوانی برای نمازگزار و میت دارد بنابراین خواندن آن به نمازگران پس از دفن میت توصیه شده است. فردی که از دنیا رفته هنوز با عالم قبر انس ندارد و در خود احساس ترس و وحشت دارد و این نماز با فضل الهی وحشت را از او دور می‌کند. بنابراین به این نماز نماز وحشت می گویند. اما در حقیقت این نماز نماز رفع وحشت است.

روش خواندن نماز وحشت
نماز وحشت را مستحب است به یکی از دو روش زیر بخوانید:
پس از تکبیره الاحرام در رکعت اول، سوره حمد و سپس آیت الکرسی را بخوانید. بعضی از علما گفته‌اند که خواندن آیت الکرسی تا «هو العلی العظیم» کافی است و نیازی نیست سوره توحید خوانده شود. پس از خواندن رکوع و سجده، در رکعت دوم باید سوره حمد را خواند و سپس ده مرتبه سوره انا انزلنا خوانده شود. نمازگزار باید بعد از پایان نماز شب اول قبر بگوید: «اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الی قبر فلان» که به جای کلمه فلان باید نام متوفی و پدرش گفته شود.

یکی دیگر از روش های خواندن نماز لیله الدفن یا همان نماز وحشن این است که نمازگزار بعد از تکبیره الاحرام سوره حمد و سپس آیت الکرسی را تا «فیها خالدون» بخواند.

پیامبر (ص) فرموده اند: هیچ ساعتی برای میت سخت‌تر از شب اول قبر نیست، پس برای اموات خود صدمه بدهید و اگر قدرت صدقه دادن ندارید برایش دو رکعت نماز به جا آورید. با این کار خداوند هزار فرشته به سوی قبر او می‌فرستد که با هر فرشته جامه ای و حله‌ای است که تنگی قبر را تا روز نفخ صور وسعت داده و حسنه زیاد به نمازگزار می‌دهد و او را چهل درجه بالا می‌برد.
متن نماز وحشت با ترجمه فارسی
برای خواندن نماز وحشت ابتدا باید سوره حمد و سپس باید آیه الکرسی خوانده شود:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
ستايش خدايى را كه پروردگار جهانيان
الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
رحمتگر مهربان
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
[و] خداوند روز جزاست
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
[بار الها] تنها تو را مى ‏پرستيم و تنها از تو يارى مى‏ جوييم
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ
ما را به راه راست هدايت فرما
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ
راه آنان كه گرامى‏ شان داشته اى نه [راه] مغضوبان و نه [راه] گمراهان

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْ‌ضِ ۗ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْ‌سِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ ﴿٢٥٥﴾ لَا إِكْرَ‌اهَ فِي الدِّينِ ۖ قَد تَّبَيَّنَ الرُّ‌شْدُ مِنَ الْغَيِّ ۚ فَمَن يَكْفُرْ‌ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْ‌وَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّـهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿٢٥٦﴾ اللَّـهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِ‌جُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ‌ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُ‌وا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِ‌جُونَهُم مِّنَ النُّورِ‌ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَـٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ‌ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

خداست كه معبودى جز او نيست؛ زنده و برپادارنده است؛ نه خوابى سبک او را فرو مى‌گيرد و نه خوابى گران؛ آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمين است، از آنِ اوست. كيست آن كس كه جز به اذن او در پيشگاهش شفاعت كند؟ آنچه در پيش روى آنان و آنچه در پشت سرشان است مى‌داند. و به چيزى از علم او، جز به آنچه بخواهد، احاطه نمى‌يابند. كرسى او آسمانها و زمين را در بر گرفته، و نگهدارى آنها بر او دشوار نيست، و اوست والاى بزرگ. (۲۵۵) در دين هيچ اجبارى نيست. و راه از بيراهه بخوبى آشكار شده است. پس هر كس به طاغوت كفر ورزد، و به خدا ايمان آورد، به يقين، به دستاويزى استوار، كه آن را گسستن نيست، چنگ زده است. و خداوند شنواى داناست. (۲۵۶) خداوند سرور كسانى است كه ايمان آورده‌اند. آنان را از تاريكيها به سوى روشنايى به در مى‌برد. ولى كسانى كه كفر ورزيده‌اند، سرورانشان [همان عصيانگران] طاغوتند، كه آنان را از روشنايى به سوى تاريكيها به در مى‌برند. آنان اهل آتشند كه خود، در آن جاودانند.
نماز وحشت چند رکعت دارد؟
نماز وحشت دو رکعت دارد. برای خواندن نماز وحشت نمازگزار باید در رکعت اول سوره حمد و آیة الکرسی و در رکعت دوم سوره حمد و ده مرتبه سوره انا انزلناه می خواند و بعد از نماز می گوید: «اللهمّ صَل علی محمّدٍ و آل محمّد وَ ابْعَثْ ثوابَها إلی قَبر فُلان بن فُلانْ (به جای “فلان بن فلان” نام میّت و پدرش را ببرد).

نماز وحشت با عذر شرعی
نماز وحشت را در هر موقع از شب اوّل قبر مى شود خواند ولى بهتر است در اوّل شب بعد از نماز عشاء خوانده شود. اگر بخواهند ميّت را به شهر دورى ببرند ، يا به جهت ديگرى دفن او تأخير بيفتد ، بايد نماز وحشت را تا شب اوّل قبر او تأخير بيندازند.

نیت نماز وحشت را چگونه بخوانیم؟
برای خواندن نماز وحشت ابتدا نیت نماز وحشت کنید. سپس سوره حمد و آیه الکرسی را بخوانید. پس از رکوع و سجده، در رکعت دوم باید بعد از حمد ده مرتبه سوره تکاثر خوانده شود و بعد از نماز این ذکر گفته شود: :«اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الی قبر ذلک المیت فلان ابن فلان» (به جای فلان اول نام خود متوفی و به جای فلان دوم، نام پدرش گفته شود.)
ثواب نماز وحشت
نماز وحشت برکات بسیاری برای نمازگزار و میت دارد. بنابراین بسیاری از علماء و معصومین (ع) توصیه کرده اند به هنگام فوت هرکس این نماز توسط نزدیکانش خوانده شود.

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) درباره ثواب خواندن این نماز فرمودند:

«بر میت ساعتی سخت‌تر از شب اول قبر نمی‌گذرد. پس بر مردگان خود رحم کنید و برایشان صدقه دهید و اگر نتوانستید، دو رکعت نماز برای شخص درگذشته بخوانید. پس همان لحظه حق تعالی هزار فرشته به سوی قبر او می‌فرستد که با هر فرشته جامه‌ای و حلّه‌ای است، و تنگی قبر او را تا روز نفخ صور وسعت می‌دهد و به نمازگزار به عدد آنچه آفتاب بر آن طلوع می‌کند، حسنه عطا می‌کند و او را چهل درجه بالا می‌برد.»

لایأْتِی عَلَی الْمَیتِ سَاعَهٌ أَشَدُّ مِنْ أَوَّلِ لَیلَهٍ فَارْحَمُوا مَوْتَاکُمْ بِالصَّدَقَهِ فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَلْیصَلِّ أَحَدُکُمْ رَکْعَتَینِ یقْرَأُ فِی الْأُولَی بِفَاتِحَهِ الْکِتَابِ مَرَّهً وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ مَرَّتَینِ وَ فِی الثَّانِیهِ فَاتِحَهَ الْکِتَابِ مَرَّهً وَ أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ عَشْرَ مَرَّاتٍ وَ یسَلِّمُ وَ یقُولُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ابْعَثْ ثَوَابَهَا إِلَی قَبْرِ ذَلِکَ الْمَیتِ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ فَیبْعَثُ اللَّهُ مِنْ سَاعَتِهِ أَلْفَ مَلَکٍ إِلَی قَبْرِهِ مَعَ کُلِّ مَلَکٍ ثَوْبٌ وَ حُلَّهٌ وَ یوَسَّعُ قَبْرُهُ مِنَ الضِّیقِ إِلَی یوْمِ ینْفَخُ فِی الصُّورِ وَ یعْطَی الْمُصَلِّی بِعَدَدِ مَا طَلَعَتْ عَلَیهِ الشَّمْسُ حَسَنَاتٍ وَ تُرْفَعُ لَهُ أَرْبَعُونَ دَرَجَهً.
زمان نماز وحشت برای اموات
بهتر است نماز وحشت پس از تدفین میت خوانده شود. بهتر است در اوّل شب بعد از نماز عشاء خوانده شود. در صورتی که میت باید به شهر دیگری منتقل شود بهتر است خواندن نماز میت را به تعویق بیندازید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا