نصف جهان در یک میدان!

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6
Downloaderla 632af78ea7a53 1 768x322


این میدان از میدان سرخ مسکو که یکی از گسترده‌ترین و مشهورترین میدان‌های جهان است وسیع‌تر است.

میدان نقش جهان اصفهان مجموعه برجسته تاریخی ایران و جهان است. میدان نقش جهان پیش از انقلاب با نام میدان شاه شناخته می‌شد و بعد از انقلاب، نامش به میدان امام تغییر کرد.

پیش از دوره صفویه در محل میدان، باغی زیبا به نام «باغ نقش جهان» قرار داشت. این باغ نام خود را از شهری در آذربایجان الگو گرفته‌بود که آن شهر امروز نخجوان نام دارد. پرشکوه‌ترین دوران تاریخی این میدان به دوره شاه عباس صفوی برمی‌گردد.

برخی از جاذبه‌های میدان نقش جهان​

کاخ عالی قاپو​

یکی از زیباترین بناها در میدان نقش جهان کاخ عالی قاپو است، که در ضلع غربی میدان قرار گرفته‌است. تماشایی‌ترین قسمت این کاخ گچ‌بری‌های بالاترین طبقه آن است که به اتاق موسیقی یا اتاق صوت مشهور است و نقش سازهای مختلف در آن دیده‌‌ می‌شود. راز شکوهمندی این بنا نیز در نماهای مینیاتوری آن نهفته است.

مسجد شیخ لطف الله​

در گوشه‌ای دیگر از این میدان، گنبد زیبای مسجد شیخ لطف الله، توجه هر فردی را به خود جلب‌‌ می‌کند، چرا که بر فراز آن هیچ مناره‌ای وجود ندارد. مسجد شیخ لطف الله یکی از مساجد خاص ایران است که در دوران صفویه ساخته شده‌است.

دروازه چوگان​

در ضلع جنوبی و شمالی میدان نقش جهان، ستون‌‌هایی کوتاه و سنگی وجود دارند که امروز رهگذران بی‌تفاوت از کنار رد می‌شوند، درحالی که این‌ ستون‌ها یادگاری‌‌هایی از ورزش چوگان در گذشته هستند و قدیمی‌ترین دروازه چوگان دنیا را تشکیل‌‌ می‌دهند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا