خبر ناسا می‌گوید بخش‌هایی از ماه می‌تواند میزبان حیات باشد

  • نویسنده موضوع هانا
  • تاریخ شروع
هانا

هانا

کاربر نمونه
تاریخ ثبت‌نام
26/3/23
نوشته‌ها
590
پسندها
626
امتیازها
93
مدال ها
6
🔻ناسا می‌گوید بخش‌هایی از ماه می‌تواند میزبان حیات باشد

🔘بسیاری از مردم احتمالاً تصور می‌کنند که ماه کره‌ای عاری از زندگی است؛ اما حالا ناسا مدعی شده که شواهد می‌تواند حاکی از وجود حیات در قمر زمین باشد و فضانوردان مأموریت‌های آتی آرتمیس حتماً به‌دنبال کشف موجودات زنده در این کره خواهند رفت.

🔘«پرابال ساکسنا»، محقق سیاره‌شناس مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا، در گفت‌وگو با Space.com می‌گوید: «با توجه به تحقیقات اخیر پیرامون محیط‌هایی که حیات میکروبی می‌توانند در آن‌ها دوام بیاورند، یکی از جذاب‌ترین چیزهایی که تیم ما کشف کرده، این است که شاید نقاطی زیست‌پذیر برای این شکل از حیات در برخی نواحی بدون هوا و نسبتاً محافظت‌شده این کره وجود داشته باشد.»

🔘این حیات میکروبی می‌تواند در نقاطی از قطب جنوب ماه وجود داشته باشد که همواره در سایه شکاف‌ها قرار دارند. یکی از سؤالاتی که ساکسنا به‌طور خاص به‌دنبال جواب آن‌هاست، این است که آیا موجودات زنده با منشأ زمینی توانسته‌اند از سیاره ما به ماه رفته و آن‌جا زنده مانده باشند یا خیر.

🔘ناسا در نظر دارد که در زودترین زمان، در اواخر سال 2025 فضانوردان خود را به سطح ماه برگرداند. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود و اکتشافات به نتیجه برسند، انسان‌ها شاید اولین ارگانیزم‌های زنده‌ای نباشند که به این کره قدم گذاشته‌اند.

🔘ناسا درحال‌حاضر باید تصمیم بگیرد که از بین 13 نقطه‌ای که در نزدیکی قطب جنوب ماه در نظر دارد، می‌خواهد کدام نقطه را برای بررسی در مأموریت آرتمیس 3 کاوش کند. ساکسنا پیش‌تر در کارگاهی تحقیقاتی گفته بود باید در نظر بگیریم که حیات میکروبی می‌تواند در ماه زنده باقی مانده باشد.

🔘یکی از نظریه‌های ورود حیات میکروبی به ماه از طریق برخورد شهاب‌سنگ‌ها به زمین و انتقال موجودات زنده به ماه است. نظریه دوم می‌گوید ممکن است انسان‌ها در زمان آخرین سفر خود به ماه، میکروب‌هایی را به این کره برده باشند. بنابراین اگر حیات میکروبی در ماه پیدا شود، منشأ آن احتمالاً زمینی خواهد بود، اما کشف همین نکته که میکروب‌ها می‌توانند در این کره سنگی زنده بمانند بسیار جذاب خواهد بود.
 
بالا