معنی ضرب المثل دیوار موش دارد موش هم گوش دارد

یلدا

یلدا

کاربر نمونه
Ms
تاریخ ثبت‌نام
11/10/23
نوشته‌ها
323
پسندها
524
امتیازها
93
مدال ها
4
جنسیت
خانم👩
1698156486374 copy 1024x1024 copy 1024x1024 1

معنی ضرب المثل دیوار موش دارد موش هم گوش دارد

✔️ یعنی در سخن گفتن باید محتاط بود و هر جا و در میان هر جمعی نباید هر حرفی را زد، زیرا ممکن است کسی خبرچینی کرده و آن را بازگو کند.

✔️حرف به گوش بقیه می رسد.

✔️باید رازدار بود و هر حرفی را نزد حتی در خفا.

✔️یعنی از غیبت باید دوری کرد چون ممکن است هر لحظه شخصی دیگر آن را بشنود.


ریشه و داستان ضرب المثل

در زمان های قدیم حاکم مستبد و ستمگری بود که بسیار به مردم سخت می گرفت و از ترس این که مبادا مردم به او خیانت کنند جاسوسان زیادی را در شهر مامور کرده بود تا تمام اخبار را به گوشش برسانند.

حاکم ستمگر دستور داده بود تا مامورانش در میان مردم جار بزنند که دیوار موش دارد و موش هم گوش، به این معنی که هر چه بگویید به گوش حاکم خواهد رسید و هیچ چیز از چشم او پنهان نمی ماند.

چنان ترس و وحشتی در شهر حکم فرما شده بود که مردم از ترس، حتی در خلوت خانه های خود نیز جرات سخن گفتن راجع به حاکم را نداشتند.

روزی جوانی در یکی از خیابان های شهر، با دوستانش مشغول صحبت بود و خوابی که دیشب دیده بود را برای آن ها تعریف می کرد.جوان گفت خواب دیده است که روی اسب سفیدی نشسته و لباس سبز رنگ زیبایی به تن دارد.

دوستان جوان گفتند تعبیر خواب تو این است که به زودی به پادشاهی می رسی.

از قضا جاسوسان حاکم که در همان نزدیکی بودند حرف های جوان بخت برگشته با دوستانش را شنیدند و خیلی سریع به حاکم خبر دادند.

حاکم با شنیدن خبر هایی که جاسوسان برایش آورده بودند بسیار آشفته شد و دستور داد جوان را دستگیر کرده و سرش را از گردنش جدا کنند.

ماموران حاکم نیز سراغ جوان ناکام رفتند و او را کشتند. حاکم پس از شنیدن خبر مرگ جوان خیالش آسوده شد و گفت: کسى حق ندارد حتى خواب پادشاهى را ببیند.​
 
بالا