معنی ضرب المثل در حوضی که ماهی نیست قورباغه سپهسالار است + داستان

یلدا

یلدا

کاربر نمونه
Ms
تاریخ ثبت‌نام
11/10/23
نوشته‌ها
323
پسندها
522
امتیازها
93
مدال ها
4
جنسیت
خانم👩

InShot   copy 800x800 copy 800x800

معنی و مفهوم ضرب المثل در حوضی که ماهی نیست قورباغه سپهسالار است

در زبان پارسی ضرب المثل‌های زیادی وجود دارد که، بسیار با مفهوم و پرمعناست. برای همین بسیاری از افراد حتی در گفتگوهای روزمره خود از این ضرب المثل‌ها استفاده می‌کنند. اگر به دنبال مفهوم و معنی ( ضرب المثل در حوضی که ماهی نیست قورباغه سپهسالار است ) هستید، پس با وطن وی همراه باشید. از این ضرب المثل مفهوم و کنایه های زیادی قابل برداشت است که به طور مختصر در این بخش به توضیح آن‌ها پرداختیم ایم. مفهوم کلی این ضرب المثل به شرح زیر می‌باشد :

✔️در این ضرب المثل ماهی نماد شایستگی و افراد خرمند و دانایی است که لایق زندگی می‌باشند ولی در جایگاه خود قرار ندارند. قورباغه نماد افراد پست و فرومایه است که لایق جایگاهی که دارند نیستند.

✔️اگر در جامعه ای به دانشمندان و خرمندان اهمیت ندهند، بدون شک افراد ضعیف و پست جایگاه ان‌ها را تصاحب میشوند، و امور همه جا را در دست می‌گیرند.

✔️این ضرب المثل این مفهوم را میرساند که، اگر شخصی قدرتمند جایگاه ویژه و والایی در جامعه نداشته باشد، افراد نالایق و کم ظرفیت صاحب نظر می‌شوند و جایش رو میگیرند.

✔️یعنی اگر اشخاص شایسته و خردمند حقوقشان پایمال شود، افراد نالایق جایگاه آن‌ها را تصاحب می‌شوند.

✔️این ضرب المثل کنایه از به مقام رسیدن اشخاص پست و نالایق در غیاب بزرگان و دانشمندان است.

✔️جناب حافظ می فرماید:تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف / مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی!

داستان ضرب المثل در حوضی که ماهی نیست قورباغه سپهسالار است

در روزگاران قدیم فردی خبره و کاربلد که رشته تخصصی‌اش حسابداری بود، به عنوان حسابدار در یک سازمان مشغول شد ولی بنا به دلایلی مجبور شد تا از کار خود استعفا ‌دهد. کارفرما موظف شد تا سریعا برای او جایگزین پیدا کند. ولی بخاطر اینکه کارهایش عقب نیفتد، فردی که هیچ آشناییتی با این نوع کار نداشت را استخدام ‌کرد.
فرد جدید که هیچ ‌گونه مهارتی در این کار نداشت، تنها می‌توانست تا کارها را سریعا انجام دهد. ولی مسئله مهم اینجا بود به علت اینکه این فرد هیچ اطلاعاتی راجع به کارش نداشت، سازمان دچار عواقب سخت و در نهایت با ورشکستی روبرو شد.
 
بالا