یلدا

یلدا

کاربر نمونه
Ms
تاریخ ثبت‌نام
11/10/23
نوشته‌ها
323
پسندها
522
امتیازها
93
مدال ها
4
جنسیت
خانم👩
InShot   copy 800x800 copy 800x800


معنی ضرب المثل آب که سر بالا بره قورباغه ابوعطا می خونه

✔️همانطور که همه ما می‌دانیم هیچ وقت آب خلاف جهت سراشیبی حرکت نمی‌کند و به سمت بالا نمی‌رود. حالا این ضرب المثل هم به همین نکته اشاره دارد و برای تاکید می‌گوید، اگر آب به سمت مخالف رفت آن وقت قورباغه هم شروع به آوازخوانی یا ابوعطا خوانی می‌کند. حال ابوعطا چیست؟ باید به این نکته اشاره نماییم که، ابوعطا یکی از آوازهای موسیقی ما ایرانیان است و جزء دستگاه شور به حساب می‌آید، که خواندن آن تخصص افراد حرفه ای و کارآزموده است. به عبارتی این ضرب المثل اشاره به غیرممکن بودن کاری است.

✔️با توجه به توضیحات بالا می یابیم که این ضرب المثل را زمانی به کار میبریم که، بخواهند به فردی بگویند با محاسباتی که دارد، کارش انجام نمی‌شود و پیش نخواهد رفت.

✔️ این ضرب المثل را وقتی به کار می برند که، اوضاع خراب و آشفته باشد و امیدی به تغییر و اصلاح روند ان وجود ندارد.

✔️ اگر کاری و تصمیمی را طوری انجام دهیم که خراب شود و نتوان آن را تغییر داد یا درست کرد از این ضرب المثل استفاده می‌نماییم.

حکایت و داستان آب که سر بالا رفت، قورباغه ابوعطا می خواند

روزی روزگاری ماهی قرمز کوچولویی همین طور که در آب شنا می کرد ، احساس کرد مسیرش خود به خود و بدون اختیار او عوض می شود و هر چه تلاش می کرد مثل گذشته شنا کند نمی توانست .همین طور که می رفت ، احساس کرد آب به سمت بالا می رود و حسابی هم خسته شده بود. ناگهان صدای آوازی شنید ، خوب گوش کرد . اول فکر می کرد که شاید صدای یک گرگ است . بعد گفت : نه . صدای یک کلاغ است . دوباره با خودش گفت : باید صدای یک میمون باشد باشد!!

همین طور که آب به سمت بالا می رفت ، ماهی هم بیشتر به سطح آب نزدیک می شد . یک دفعه چشمش به قورباغه ای افتاد که در حال خواندن است! با خودش فکر کرد که حالا تو این وضعیت عجیب و غریب این قورباغه هم ابو عطا می خواند!

این حکایت نشان از وضعیت عجیب و غریب است. وضعیتی که در آن آب به سمت بالا می رود و قورباغه هم می خواند. در واقع تمام کار های غیر ممکن در آن لحظه اتفاق افتاده بود.

آب که سربالا بره قورباغه ابوعطا میخونه به انگلیسی
when the cats are away, the mice will play​
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا