مضرات مصرف بیش از حد قهوه و کافئین چیست؟

  • نویسنده موضوع شاهدخت
  • تاریخ شروع
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,299
پسندها
10,250
امتیازها
113
مدال ها
16
آیا مصرف بیش از حد کافئین موجب حملات قلبی میشود؟ عملکرد کافئین بر معده چگونه است؟ آیا در هنگام بارداری یا شیردهی مصرف قهوه و کافئین مجاز است؟ مصرف بیش از حد کافئین بر روی فشار خون چه تاثیری دارد؟ آیا مصرف قهوه و کافئین در دوران قاعدگی و یائسگی مجاز است؟ آیا مصرف کافئین و قهوه برای نقرس و دیابت نوع ۲ مناسب است؟

23 03 12 13 42 18 621 deco copy 1024x616 copy 1024x616


مضرات و عوارض جانبی مصرف بیش از حد کافئین

در این بخش ما قصد داریم شما عزیزان گرامی را با عوارض جانبی و مضرات ناشی از مصرف بیش از حد کافئین و قهوه با خبر نماییم ، و ضرر‌های نوشیدن آن را برای تمام رده‌های سنی از جمله کودکان و بزرگسالان بازگو کنیم ؛ پس با ما همراه باشید.

طبیعت اعتیادآور کافئین آن را به یک خطر بزرگ تبدیل کرده است، به ویژه در میان نوجوانان و بزرگسالان. عوارض جانبی کافئین که آدم‌های زیادی به طور گسترده آن‌ها را تجربه کرده‌اند عبارت هستند از کم‌آبی، تولید بیش از حد ادرار منجر به کم‌آبی ، اختلالات معده، تهوع، افزایش فشار خون، افسردگی، بی‌قراری، افزایش ضربان قبل منجر به مرگ، چاقی مفرط، افزایش وزن بدن، تب و بسیاری دیگر.

بسیار خوب، تا الان فقط خلاصه‌ای را برای‌تان بیان کردیم. ادامه‌ی این مقاله را بخوانید تا به جزییات عوارض جانبی کافئین پی ببرید:

۱. باعث حملات اضطرابی می‌شود

مصرف بیش از اندازه‌ی کافئین می‌تواند به ایجاد حالت خطرناکی از اضطراب منجر شود. می‌دانیم فرد مضطرب با بیش‌ترین درجات عصبانیت و بی‌قراری مواجه می‌شود؛ حتی اگر ظاهرا دارای شرایط معمولی باشد. کافئین چنین شرایطی را وخیم‌تر می‌کند. بنابراین، اگر فردی با این علائم مواجه است باید در مصرف کافئین احتیاط کند.

۲. اختلالات معده

اسیدهای موجود در کافئین معده را به تولید اسید بیش‌تر تحریک می‌کنند که این مسئله کاملا مضر و زیان‌بار است. از این رو، مصرف بیش از اندازه‌ی کافئین ممکن است به اختلالات معده نظیر حالت تهوع، گرفتگی معده، اسهال، و نفخ منجر شود.

۳. ممکن است باعث بی خوابی شود

بی‌خوابی
اساسا جزء علائم ترک کافئین است که معمولا با مشکلات جسمی دیگری نظیر خستگی مفرط و سردرد همراه است. این نشانه‌ها در میان افراد معتاد به کافئین رایج است. اساسا، افرادی که بیش از اندازه کافئین مصرف می‌کنند، هنگام ترک این ماده با دردسرهایی از قبیل بی‌خوابی و ناراحتی مواجه می‌شوند.

۴. سقط خود به خودی


زنان باردار باید در مورد کافئین با احتیاط فوق‌العاده برخورد کنند، زیرا مصرف بیش از اندازه‌ی این داروی اعتیادآور ممکن است به سقط خود به خودی و دیگر مشکلات پیش از زایمان منجر شود.

کافئین با داشتن ویژگی محلول در آب، به آسانی از طریق جریان خون وارد جفت می‌شود. این ماده‌ی محرک مستقیما باعث افزایش ضربان قلب و متابولیسم (سوخت و ساز) جنین می‌شود. از دیگر عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه‌ی کافئین می‌توان به تاخیر در رشد جنین نیز اشاره کرد.

زنان شیرده نیز نباید روزانه بیش از ۲ فنجان قهوه بنوشند زیرا این کار مستقیما روی نوزاد تاثیر می‌گذارد و باعث ناراحتی‌های جسمی در آن می‌شود.

Screenshot   Chrome copy 1024x547 copy 1024x547


۵. افزایش فشار خون

آدم‌هایی که از بیماری فشار خون رنج می‌برند باید در مورد میزان مصرف روزانه‌ی کافئین با احتیاط برخورد کنند.

این دارو به خاطر تاثیرش در افزایش ناگهانی فشار خون در یک زمان کوتاه شهرت دارد. با این‌که کافئین تاثیرات بلند مدتی به همراه ندارد، ولی ممکن است وضعیت بیماران مبتلا به ضربان نامنظم قلب را وخیم‌تر کند.

کافئین هم‌چنین با حمله‌ی قلبی در جوانان نیز در ارتباط است. طبق نتایج یک مطالعه، افراد جوان مبتلا به بیماری خفیف فشار خون بالا که روزانه بیش از چهار فنجان قهوه مصرف می‌کنند، تا چهار برابر بیش‌تر از آن‌هایی که روزانه دو فنجان یا کم‌تر قهوه می‌نوشند، در مقابل حمله‌ی قلبی آسیب‌پذیر هستند.

۶. ممکن است باعث مشکلات قاعدگی شود

با این‌که یک فنجان قهوه‌ی داغ می‌تواند در لحظات سخت حس بسیار خوبی به آدم بدهد، ولی مصرف بیش از اندازه‌ی کافئین می‌تواند در چرخه‌ی قاعدگی زنان اختلال ایجاد کند. این ماده می‌تواند باعث تاخیر در دوره‌ی قاعدگی، خونریزی بیش از حد، و گرفتگی‌های طولانی مدت شود

کافئین هم‌چنین می‌تواند احتمال گُر گرفتگی را در زنان یائسه افزایش دهد.

طبق مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله‌ی انجمن یائسگی آمریکای شمالی به چاپ رسید، زنان یائسه‌ای که به کافئین وابسته هستند بیش‌تر از سایرین احتمال دارد به علائم گر گرفتگی دچار شوند.

۷. ممکن است احتمال ابتلا به بی‌اختیاری ادرار را افزایش دهد

کافئین احتمال ابتلا به بی‌اختیاری ادرار را در زنان افزایش می‌دهد. این‌که زنی دچار اختلال مثانه شود و کنترل‌ آن را از دست بدهد، می‌توان در جمع باعث خجالت وی شود. ادرار زنان مبتلا به این اختلال با خندیدن، سرفه، یا عطسه کردن به طور ناگهانی خارج می‌شود.



۸. چاقی مفرط

چاقی مفرط نیز مستقیما به مصرف کافئین مربوط می‌شود. بر خلاف باور عامه، این داروی اعتیادآور سطوح هورمون‌های استرس را در بدن افزایش می‌دهد که به احساس گرسنگی شدید منجر می‌شود.

۹. ممکن است باعث توهم شود

کافئین واقعا می‌تواند شما را بالا ببرد! و اگر بخواهید هم‌چنان سوار بر بال‌های این داروی اعتیادآور در آسمان پرواز کنید، شاید عاقبت دچار گیجی و توهم نیز بشوید. در برخی موارد حتی این مسئله باعث تشنج منجر به مرگ نیز شده است.

۱۰. احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد


مصرف کافئین به مقادیر زیاد می‌تواند احتمال ابتلا به پوکی استخوان را نیز افزایش دهد. این ماده در کار جذب کلسیم اختلال ایجاد می‌کند، و در نتیجه باعث نازک شدن استخوان (پوکی استخوان) می‌شود.

هم‌چنین مصرف بیش از اندازه‌ی کافئین ممکن است باعث اسپاسم و درد ماهیچه‌ها می‌شود

۱۱. ممکن است در کار تولید استروژن اختلال ایجاد کند

طبق نتایج یک مطالعه، کافئین می‌تواند احتمال باردار شدن زنان را تا ۲۷ درصد کاهش دهد. این درصد ممکن است با درجه وابستگی فرد به کافئین افزایش یابد. هم‌چنین کافئین به عنوان عاملی شناخته می‌شود که می‌تواند در تولید استروژن و متابولیسم (سوخت و ساز) اختلال ایجاد کند.

به هر صورت، اگر می‌خواهید بچه‌دار شوید باید یک “‌نه‌” بزرگ به کافئین بگویید. کافئین دارای تاثیر قدرتمندی است که می‌تواند بارداری را با مشکل مواجه کند

۱۲. افزایش خطر حمله‌ی نقرس

آدم‌هایی با سابقه‌ی ابتلا به نقرس باید به طور کلی از کافئین اجتناب کنند، زیرا این ماده مکررا باعث شعله‌ور شدن آتش نقرس می‌شود. مصرف کافئین می‌تواند مشکل این قبیل افراد را وخیم‌تر کند.

۱۳. افزایش احتمال ایجاد کیست در بافت پستان

کافئین برای زنان یک خبر بد به همراه دارد! طبق یک مطالعه‌ که نتایج آن در مجلات علمی منتشر شده‌اند، احتمال ایجاد کیست در بافت پستان زنانی که روزانه بیش از ۵۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف می‌کنند تا دو برابر بیش از آن‌هایی است که روزانه ۳۱ تا ۲۵۰ میلی‌گرم از این ماده مصرف می‌نمایند.



۱۴. برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ مناسب نیست

اگر به دیابت نوع ۲ مبتلا هستید، شاید بهتر باشد مصرف کافئین‌تان را محدود کنید. این داروی اعتیادآور ممکن است در متابولیسم (سوخت و ساز) گلوکز اختلال ایجاد کند و باعث افزایش ناگهانی و کنترل نشده‌ی گلوکز در جریان خون شود.

۱۵. ممکن است باعث حساسیت (آلرژی) شود


حساسیت به کافئین بسیار نادر است، ولی برخی آدم‌ها ممکن است بیش از اندازه‌ به مولکول کافئین حساس باشند. این مسئله ممکن است باعث علائم حساسیتی نظیر بثورات پوستی، کهیر، و درد شود.

۱۶. مهار تولید کلاژن در پوست


هم‌چنین کافئین به عنوان عامل کاهنده‌ی تولید کلاژن در پوست انسان شناخته می‌شود

۱۷. ممکن است در فرایند بازیابی شنوایی از دست رفته اختلال ایجاد کند

طبق نتایج مطالعه‌ای بر روی خوکچه‌های هندی، کافئین ممکن است سرعت ترمیم شنوایی از دست رفته‌ی ناشی از صدای بلند را کاهش دهد. چنین تاثیری در انسان نیز مشاهده شده است.

Screenshot   Chrome copy 1024x682 copy 1024x682


۱۸. کم‌ آبی و خشکی دهان

کافئین از خیلی جهات شبیه الکل است. اعتیادآور است، در همه جا یافت می‌شود، شما را بالا می‌برد، و باعث کم‌آبی می‌شود.

کافئین یک ادرارآور طبیعی است و باعث مي‌شود مایعات زیادی از بدن‌مان خارج شوند؛ در نتیجه، بدن‌مان دچار کم ‌آبی و دهان‌مان دچار خشکی شود. سلول‌های بدن که دچار کم آبی شوند، قادر نخواهند بود مواد مغذی را به آسانی جذب کنند و در دفع مواد زائد به مشکل بر می‌خورند. بنابراین، هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی مصرف کافئین انتخاب مناسبی نخواهد بود، زیرا می‌تواند باعث کم‌ آبی شدید در بدن‌تان شود.

۱۹. باعث ایجاد آکنه (جوش) می‌شود

هم‌چنین نوشیدن چندین فنجان قهوه در روز می‌تواند باعث ایجاد آکنه شود. کافئین سطوح استرس بدن را با افزایش ترشح هورمون‌های استرس تشدید می‌کند؛ افزایش استرس از دلایل اصلی ایجاد آکنه است. هم‌چنین کافئین تعادل بدن‌تان را به هم می‌ریزید، باعث ایجاد استرس می‌شود و در نتیجه به ایجاد آکنه کمک می‌کند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,299
پسندها
10,250
امتیازها
113
مدال ها
16
Screenshot   Chrome copy 1024x540 copy 1024x540
آیا قهوه برای کودکان مضر است؟


در این بخش کوشیده ایم شما والدین گرامی را با مضرات نوشیدن قهوه و خوارکی های کافئین دار برای کودکان آشنا نماییم ؛ لذا با ما همراه باشید. از تاثیرات مصرف کافئین بر کودکان می‌تواند منجر به طور خلاصه به موارد زیر اشاره نمود :


● بی‌خوابی
● بی‌حسی
● سردرد
● مشکل در تمرکز
● افزایش ضربان قلب
● نوسانات خلقی
● بیش فعالی

●حتی ناراحتی معده و غیره



بیشتر والدین سعی می‌کنند از دادن قهوه به کودک خود پیشگیری کنند؛ چرا که نگران سلامت و تغذیه‌ی فرزند خود هستند. اما از طرفی، دیگر نوشیدنی‌های کافئین دار را در دسترس آنها قرار می‌دهند. نوشیدنی های کافئین دار بسیار زیاد هستند. ولی باید مصرف آنها را برای کودک به حداقل برسانید. باید توجه داشته باشید که در حال حاضر، هیچ گونه توصیه‌ای برای مقدار مجاز مصرف کافئین وجود ندارد.

با این وجود، بعضی از پزشکان کانادایی معتقد هستند که کودک زیر 7 سال، نباید بیشتر از 45 میلی گرم کافئین مصرف کنند و این مقدار کافئین برابر با 355 میلی لیتر نوشابه و 43 گرم شکلات است. باید بدانید که بر خلاف باورهای عمومی، قهوه جلوی رشد کودک را نمی‌گیرد. اما زیاده روی در مصرف آن، می‌تواند عوارض جانبی و جدی در پی داشته باشد. مثل بی‌خوابی، پیش فعالی و کاهش اشتها خواهد شد. باید توجه داشته باشید که بر اساس مرکز تحقیقات سلامت ایالات متحده، استاندارد مصرف توصیه شده قهوه برای کودک در حد 25 میلی گرم در روز است.

مقدار و محدودیت مصرف کافئین برای کودکان

اما بهداشت کانادا راهنمای قهوه برای والدین را به طور دقیق تری بیان نموده است:

کودکان 4 تا 6 سال با خیال راحت می‎‌توانند 45 میلی‌گرم کافئین در روز مصرف کنند.

کودکان 7 تا 9 سال با اطمینان می‌توانند 63 میلی‌گرم کافئین در روز مصرف کنند.

برای کودکان 10 تا 12 ساله این میزان و حد مجاز حدودا 85 میلی‌گرم کافئین در روز است.


کودکان 12 تا 18 ساله با اطمینان می توانند 2.5 میلی‌گرم کافئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز مصرف کنند.

خطرات و تاثیرات مصرف کافئین بر کودکان

مصرف قهوه برای کودک توصیه نمی‌شود. اما بعضی از کودکان بیش از حد قهوه و کافئین مصرف می‌کنند و به همین دلیل در ادامه سعی داریم بعضی از این عوارض را معرفی کنیم:

آسیب دیدگی‌های استخوان‌

باید توجه داشته باشید که قهوه ادرار آور است و تولید ادرار را چند برابر افزایش خواهد داد. در مقابل افزایش ادرار باعث از دست رفتن کلسیم از بدن می‌شود و می‌تواند پوکی استخوان‌ها را به دنبال داشته باشد. قهوه مقدار زیادی کافئین دارد که می‌تواند کلسیم بدن را به صورت کامل بگیرد. به ازای هر 100 میلی‌گرم قهوه هضم شده، 6 میلی‌گرم کلسیم از دست می‌رود و به صورت کلی برای رشد استخوان‌های کودک کلسیم واجب و ضروری است.



پیش فعالی از تاثیرات مصرف کافئین بر کودکان

باید بدانید که مصرف قهوه برای کودک می‌‌تواند آنها را به مشکلات رفتاری، مانند پیش فعالی، بیقراری و عدم توانایی در تمرکز دچار سازد. زیرا کافئین موجود در قهوه محرکی است که انرژی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و سطح هوشیاری را افزایش می‌دهد. به صورت کلی تاثیر کافئین می‌‌تواند تا ساعت‌ها در بدن بماند. تاثیرات کافئین بر کودکان به اندازه تمامی ساعاتی که کودک در مدرسه به سر می‌برد؛ باشد. این تاثیر منفیِ قابل توجهی را در ارتباط کودک با هم کلاسی‌ها در مطالعه و یادگیری ایجاد خواهد کرد.

بی خوابی

کودک در بازی سنی 5 الی 12 سال در طول شبانه روز نیاز به 11 ساعت خواب و نوجوانان نیاز به 9 الی 10 ساعت خواب خوب دارد
. به صورت کلی تامین این ساعات خواب، چندان کار سختی به نظر نمی‌رسد. اما با در نظر گرفتن برنامه‌های شلوغ و زود از خواب بیدار شدن‌ها، گاهی نمی‌توان این نیاز را تامین کرد. خیلی از کودکان برای افزایش سطح انرژی خود اقدام به مصرف قهوه می‌کنند. این موضوع می‌تواند باعث کمبود خواب شود. باید توجه داشته باشید که قهوه از دسته محرک‌هایی است که، نسبت به نوشابه گازدار 5 برابر بیشتر کافئین دارد و تا 8 ساعت در بدن می‌ماند. باقی ماندن کافئین در بدن باعث به هم خوردن ریتم شبانه روزی خواهد شد و به همین دلیل بهتر است کودک و نوجوان از مصرف قهوه اجتناب کنند.



نتیجه گیری

تاثیرات مصرف کافئین بر کودکان می‌تواند منجر به بی‌خوابی، بی‌حسی، سردرد، مشکل در تمرکز، افزایش ضربان قلب، نوسانات خلقی، بیش فعالی و حتی ناراحتی معده شود.
از آنجایی که آستانه کافئین در کودکان کمتر است؛ این علائم را سریعتر از بزرگسالان تجربه می‌کنند. به خصوص وقتی تازه وارد دنیای قهوه شده‌اند و آن را به همراه نوشابه، شکلات و نوشیدنی‌های انرژی زا مصرف می‌کنند. مصرف بیش از حد آن برای آنها آسان است که باعث به هم ریختن ریتم قلبی ناشی از مصرف کافئین زیاد می‌شود. همچنین تحقیقات انجام شده بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده است که کافئین می‌تواند میل به مصرف سایر محرک‌ها را افزایش دهد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

موضوعات مشابه

بالا