مجازات حبس برای رابطه نامشروع چند سال است؟

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6
یکی از جرایم منافی عفت که در قانون مجازات اسلامی مورد پیش‌بینی قرار گرفته است، جرم رابطه نامشروع است که به معنای ایجاد و برقراری هر نوع رابطه‌ای اعم از پیامکی، کلامی یا فیزیکی میان دو شخصی است که علقه زوجیت میان آن‌ها وجود ندارد.

مجازات حبس برای رابطه نامشروع

خیلی از افراد تصور می‌کنند که مجازات حبس برای رابطه نامشروع در قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی‌شده است؛ درحالی‌که چنین نیست. همان‌طور که اشاره شد، در قانون مجازات اسلامی رابطه نامشروع حبس مرتکبان را در پی نخواهد داشت و صرفاً مجازات شلاق را به همراه خواهد داشت؛ حتی در مورد رابطه نامشروع تلفنی.
در نظر داشته باشید که حتی انجام جرم زنا نیز مشمول مجازات حبس نمی‌باشد و سبب اعمال سایر مجازات‌ها همچون صد ضربه شلاق، رجم یا اعدام است که این مجازات بسته به اینکه زنای محصنه یا غیر محصنه باشد تفاوت دارد.

اما به‌طورکلی، آنچه که برای اعمال مجازات رابطه نامشروع و همچنین زنا مهم است آن است که حتماً رابطه نامشروع به‌صورت قانونی اثبات شود؛ در غیر این صورت نه‌تنها امکان اعمال مجازات رابطه نامشروع نیست، بلکه ممکن است شاکی به مجازات جرم تهمت رابطه نامشروع محکوم شود.

اما در یک صورت ممکن است که رابطه نامشروع مشمول مجازات حبس یا زندان شود که این موضوع در ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی ذکر شده است. بر اساس این ماده:

” هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل، به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌گردد و در صورتی‌که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نیست؛ ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. ”

لذا اگر رابطه نامشروع به‌صورت علنی اتفاق افتاده باشد ممکن است به استناد این ماده، علاوه بر اعمال مجازات رابطه نامشروع (شلاق)، طرفین به مجازات حبس یا زندان برای رابطه نامشروع نیز محکوم شوند
 
بالا