نون_بربریییی
کاربر شهروند
Ms- تاریخ ثبتنام
- 10/12/23
- نوشتهها
- 1,398
- پسندها
- 363
- امتیازها
- 83
- مدال ها
- 17
- جنسیت
- خانم👩
متن کامل شعر آنکس که بداند و بداند که بداند از مولانا 🔴 با معنی
آن کس که بداند و بداند که بداند
اسب خرد از گنبد گردون بجهاند
آن کس که بداند و نداند که بداند
آگاه نمایید که بس خفته نماند
آن کس که نداند و بداند که نداند
لنگان خرک خویش به منزل برساند
آن کس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب ابدالدهر بماند
آن کس که بداند و بخواهد که بداند
خود را به بلندای سعادت برساند
آن کس که بداند و نداند که بداند
با کوزه آب است ولی تشنه بماند
آن کس که نداند و بخواهد که بداند
جان و تن خود را ز جهالت برهاند
آن کس که نداند و نخواهد که بداند
حیف است چنین جانوری زنده بماند
متن کامل شعر معروف از کتاب معراج السعاده ملا احمد نراقی
آنکس که بداند و بخواهد که بداند
خود را به بلندای سعادت برساند
آنکس که بداند و بداند که بداند
اسب شرف از گنبد گردون بجهاند
آنکس که بداند و نداند که بداند
با کوزه ی آب است ولی تشنه بماند
آنکس که نداند و بداند که نداند
لنگان خرک خویش به مقصد برساند
آنکس که نداند و بخواهد که بداند
جان و تن خود را ز جهالت برهاند
آنکس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب ابدالدهر بماند
آنکس که نداند و نخواهد که بداند
حیف است چنین جانوری زنده بماند
معنی شعر آنکس که بداند و بخواهد که بداند
شاید بارها شعر زیبایی را که منسوب به امیر فخرالدین محمود بن امیر یمینالدین (یا همان ابن یمین) شنیدهاید و در بسیاری از محافل و جلسات از آن بهره مند شدهاید:
آن کس که بداند و بداند که بداند
اسب خرد از گنبد گردون بجهاند
آن کس که بداند و نداند که بداند
آگاه نمایید که بس خفته نماند
آن کس که نداند و بداند که نداند
لنگان خرک خویش به منزل برساند
آن کس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب ابدالدهر بماند
آنچه این اواخر برایم جلب توجه کرد، شباهت عجیب این شعر (که در سده هشتم هجری سروده شده است)، با مدلی تحت عنوان "مدل چهار مرحله یادگیری هر مهارت جدید" است که سالها بعد در 1970 نوئل بارچ بسط یافت. این مدل بعدها در بسیاری از منابع علمی، به آبراهام مازلو نسبت داده شد.
برای تببین موضوع و مختصری در بیان این رابطه، میتوان هر یک از مراحل مدل را به بخشی از این شعر زیبا نسبت داد:
مرحله اول همان جهل مرکب است که در آن فردی ناشایست، نا آگاه و متوهم در این وادی طی طریق میکند و بعید نیست که علیرغم نبود شرایط، تصدی مشاغلی پرطمطراقی را یدک بکشد و با خود اینگونه اندیشه کند که علامه دهر است و دانای کل، با شبیهسازی این نوع از افراد، میتوان به مشکلات و تبعات همکاری با چنین افرادی به وضوح پی برد.
آن کس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب ابدالدهر بماند
مرحله دوم حاوی آگاهی و شناخت از ناتوانیها و خلا در شایستگیهاست که در این حالت فرد باید برای رفع این کاستیها، با توجه به شناخت از آن همت کند و چاره جوید:
آن کس که نداند و بداند که نداند
لنگان خرک خویش به منزل برساند
در سومین مرحله است که شایستگیهای فرد و اشراف بر آنها، توامان باعث تعالی و پیشرفت وی میشوند، بدیهی است در این مقطع موفقیتهای حقیقی بدور از رانتها و لابیها نصیب فرد خواهد شد:
آن کس که بداند و بداند که بداند
اسب خرد از گنبد گردون بجهاند
مرحله چهارم خواب غفلت است و بلایی است که شمار زیادی از افراد در موقعیتها و شرایط مختلف کار و زندگی، با آن دست به گریباناند. در سازمانها انتظار این مهم، تا حدود زیادی از مشاوران و متخصصان منابعانسانی انتظار میرود تا با اتخاذ تدابیری، به شناخت و درک شایستگی کارکنان دست یابند و در مسیر درست و اثربخش آنان را رهنمون شوند...
آن کس که بداند و نداند که بداند
آگاه نمایید که بس خفته نماند..
آخرین ویرایش توسط مدیر: