ماندگاری لمینت دندان دقیقا چه مدت است؟🤫

  • نویسنده موضوع Nazbanoo
  • تاریخ شروع
Nazbanoo

Nazbanoo

کاربر شهروند
Female
تاریخ ثبت‌نام
1/10/22
نوشته‌ها
1,134
پسندها
1,978
امتیازها
113
مدال ها
4
جنسیت
طول عمر و ماندگاری لمینت دندان آیا لمینت دائمی است؟ آیا لمینت دندان در صورت آسیب دیدگی و یا افتادن، قابل تعویض می باشد؟ طول عمر لمینت چیست ؟موارد موثر بر ماندگاری لمینت دندان چیست؟
از چه نوع خمیر دندان و مسواکی برای مسواک زدن دندان لمینت شده، استفاده کنیم؟

Û±Û±-Û±Ûµ-Û³Ûµ-ÙاÙدگارÛ-ÙÙÛÙت-دÙداÙ.png

در پاسخ به این سوال باید گفت که طول عمر این روکش ها، تا حد بسیار زیادی به اینکه چقدر به رعایت نکات مراقبتی از آن ها، پایبند هستید و آن ها را با دقت انجام می دهید، بستگی دارد. در صورتی که با دقت و به درستی از آن ها مراقبت شود، می توانید تا 20 سال آن ها را بر روی دندان های خود داشته باشید و از زیبایی دندان های خود لذت ببرید، اما در صورت عدم مراقبت صحیح، بیشتر از 10 سال ماندگاری نخواهند داشت. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که اگر لمینت دندان من دچار آسیب شد، باید چکار کنم؟ برای یافتن پاسخ این سوال شما را به مطالعه ادامه این مطلب دعوت می کنیم.



آیا لمینت دندان در صورت آسیب دیدگی و یا افتادن، قابل تعویض می باشد؟

در صورتی که لمینت، از دندان جدا شده و یا دچار لب پر شدگی، ساییدگی و ترک خوردگی شود، قابل تعویض می باشد. این روش درمانی زیبایی قابل بازگشت نمی باشد، زیرا دندانی که قبلا لمینت شده، به دلیل خراشیدگی هایی که برای نصب لمینت بر روی آن ایجاد شده است، نمی تواند بدون روکش باقی بماند و در صورت افتادن لمینت، باید مجددا لمینت بر روی آن نصب شود. در بخش بعدی راه های افزایش ماندگاری لمینت سرامیکی را برای پیشگیری از این اتفاقات توضیح خواهیم داد.


راهکارهای افزایش طول عمر لمینت


لمینت های سرامیکی به دلیل استحکام و مقاومت بالایی که دارند، تبدیل به محبوب ترین روش در میان سایر روکش های زیبایی دندانی، شده اند که با رعایت نکات زیر می توانید مدت زمان بیشتری از زیبایی آن ها لذت ببرید و در هزینه های احتمالی ناشی از نیاز به تعویض آن ها پیشگیری نمایید.



رعایت بهداشت دهان ودندان

اولین و اساسی ترین اقدام برای افزایش طول عمر لمینت دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. مراقبت از این روکش ها، نیازمند انجام کار های خاصی نمی باشد و تنها با انجام مراقبت های ساده ای که از دندان های طبیعی خود انجام می دهید، می توانید از آن ها نیز مراقبت کنید. روزی دو بار مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه، سلامتی دندان ها، لثه و همچنین روکش های پرسلن شما را تضمین می کند.
کاهش خوردن مواد غذایی رنگی، قلیایی و اسیدی
گرچه لمینت ها در برابر جذب مواد رنگی مقاوم هستند، ولی مصرف زیاد مواد غذایی و نوشیدنی های قلیایی، اسیدی و رنگی مانند شکلات، توت های رنگی، قهوه، چای و **** قرمز، نوشیدنی های گازدار، به مرور زمان بر رنگ آن ها تاثیر می گذارد و باعث تغییر رنگ و زرد شدن رنگ لمینت ها می شود. پس توصیه این است که مصرف این موارد را محدود کنید و پس از خوردن آن ها حتما دندان های خود را مسواک بزنید و در صورتی که در شرایطی قرار دارید که امکان مسواک زدن وجود ندارد، حتما دهان خود را با آب بشویید.
استفاده از محافظ شبانه در صورت داشتن دندان

قروچه
عاداتی مانند دندان قروچه که بر اثر اضطراب بوجود می آیند و باعث می شوند تا فرد دندان های خود را بر روی هم فشار دهد، یکی از عوامل بسیار مهمی می باشد که می تواند بر ماندگاری لمینت، تاثیر بگذارد و موجب ساییدگی و لب پر شدن آن شود. در صورتی که دچار این عارضه هستید، برای پیشگیری از آسیب به لمینت، می توانید با مراجعه به دندانپزشک، نایت گارد مخصوص دندان های خود را سفارش دهید.


عدم مصرف سیگار
مصرف سیگار و سایر دخانیات، تاثیر نامطلوبی بر سلامت لمینت دندان دارد. این مواد باعث تغییر رنگ لمینت و همچنین ایجاد پوسیدگی در دندان و بروز بیماری های لثه می شوند که این اتفاقات موجب کاهش طول عمر لمینت ها می گردند. در صورتی که لمینت دندان انتخاب شما برای برطرف کردن نواقص ظاهری دندان هایتان می باشد، مصرف دخانیات را ترک کنید.


عدم استفاده از دندان ها به عنوان ابزار
درست است که روکش های لمینتی از استحکام بالایی برخوردارند، اما استفاده از دندان های لمینت شده به عنوان ابزار، به طور مثال برای باز کردن درب بطری، کیسه های پلاستیکی و یا برای بریدن چسب، می تواند به این روکش ها نیز آسیب وارد کند و موجب لب پر شدن و ترک خوردن و شکستگی آن ها شود.



نخوردن غذاهای سفت
خوردن غذاهای سفت، شکستن پوست آجیل و تخمه و همچنین عاداتی مانند جویدن یخ، همانگونه که دشمن سلامتی دندان های طبیعی می باشند، باعث آسیب به لمینت ها می شوند. پس بهتر است برای افزایش دوام روکش های لمینتی این کار ها را انجام ندهید.
استفاده از محافظ دندان
توصیه می شود افرادی که در فعالیت های ورزشی که در آن ها احتمال ضربه به صورت وجود دارد، مانند بوکس و ورزش های رزمی، مشغول هستند، از محافظ دندان استفاده نمایند تا در صورتی که ضربه ای به صورت آن ها وارد شود، روکش لمینت آن ها دچار شکستگی نشود.


انجام چکاپ های 6 ماهه دندانپزشکی
همانگونه که برای اطمینان از سلامت دندان های طبیعی، توصیه می شود تا هر 6 ماه یکبار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید، برای چک کردن سلامتی دندان های لمینت شده نیز باید به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورتی که آسیبی به دندان ها و یا لمینت ها وارد شده باشد، در اسرع وقت درمان شود تا از بروز آسیب های بیشتر پیشگیری شود
موارد موثر بر ماندگاری لمینت دندان

در ادامه در سایت مادران شما را با این موارد آشنا می کنیم:

جنس لمینت
یکی از فاکتور های موثر بر ماندگاری لمینت دندان، جنس مواد مورد استفاده است. در صورتی که مواد لمینت از برند های با کیفیت و مرغوب انتخاب شوند، روکش لمینتی طول عمر بیشتری خواهد داشت.
مهارت دندانپزشک در نصب آن

از مهم ترین اقدامات پس از انتخاب این روش زیبایی برای دندان های خود، دقت در انتخاب دندانپزشک زیبایی می باشد. این کار باید با ظرافت و دقت بسیار زیادی انجام شود تا دندان های لمینت شده بسیار شبیه به دندان های طبیعی ظاهر شوند. در صورتی که دندانپزشک مهارت و تبحر کافی را نداشته باشد، نتیجه رضایت بخش نخواهد بود و ممکن است بیمار بخواهد نصب لمینت ها را مجددا انجام دهد که در این صورت، این کار نیازمند صرف وقت و هزینه های اضافی خواهد بود. همچنین در صورت عدم نصب درست روکش ها، امکان تمیز کردن صحیح دندان ها وجود نخواهد داشت و در پی آن دندان ها و لثه دچار مشکلاتی می شوند که بر سلامت دهان و دندان و لمینت تاثیر منفی دارند.


سن بیمار
با افزایش سن، بافت لثه عقب نشینی می کند، در نتیجه طول دندان ها بیشتر می گردد. این اتفاق سبب می شود تا بین لثه و لمینت دندان فاصله ایجاد شود. فاصله ایجاد شده بر ظاهر لمینت ها تاثیر نامطلوبی خواهد داشت و زیبایی آن ها را تا حدودی کم می کند.
پیامد های عدم رعایت بهداشت دهان و دندان پس از لمینت

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، می تواند موجب ایجاد بیماری های لثه و پوسیدگی دندان شود. در صورتی که لثه دچار بیماری شود، ممکن است عقب نشینی کند و این اتفاق سبب ایجاد فاصله بین دندان ها و روکش ها می شود که ظاهر ناخوشایندی خواهد داشت. همچنین فاصله ایجاد شده بین دندان ها و لثه، محلی برای تجمع باکتری ها و پلاک ها و در نتیجه پوسیدگی دندان می شود. در صورتی ک دندان زیر لمینت دچار پوسیدگی شود، دیگر قابلیت نگهداری این روکش ها را نخواهد داشت و استحکام و ماندگاری لمینت ها، کاهش می یابد.


چگونه متوجه شویم لمینت دندانمان نیاز به تعویض دارد؟
در صورت عدم رعایت نکات و مراقبت های بعد از لمینت دندان، در مدت زمان کم تری نیاز به تعویض روکش های خود خواهید داشت. هنگام نصب مجدد لمینت سرامیکی، تنها در صورتی که دندان زیر لمینت دچار پوسیدگی شده باشد، نیاز به انجام زیر سازی های لازم و برداشتن کامل پوسیدگی ها خواهید داشت، در غیر اینصورت نیاز به انجام زیر سازی ندارید. در ادامه به توضیح مواردی که باعث می شوند تا بیمار نیاز به تعویض لمینت دندان خود داشته باشد، می پردازیم:

آسیب به لمینت
اگر لمینت سرامیکی دچار لب پر شدگی، شکستگی و ترک شود، باید برای تعویض آن به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.
پوسیدگی دندان


پوسیدگی دندان
در صورتی که دندان زیر لمینت دچار پوسیدگی گردد، باید لمینت آن برداشته شود، پوسیگی روی دندان برطرف گردد و سپس مجددا لمینت جدید بر روی آن قرار بگیرد.

عدم رضایت بیمار
در صورتی که دندانپزشک زیبایی شما، کار خود را به درستی انجام ندهد و لمینت ها را به طور اصولی و صحیح نصب نکند، نتیجه رضایت بخش نخواهد بود و ممکن است بخواهید آن ها را تعویض نمایید.



از چه نوع خمیر دندان و مسواکی برای مسواک زدن دندان لمینت شده، استفاده کنیم؟

برای مسواک زدن دندان های لمینت شده توصیه می شود تا از مسواک با موهای نرم و همچنین خمیر دندان حاوی فلوراید، استفاده نمایید.



فرآیند تعویض لمینت دندان چگونه است؟

فرآیند تعویض لمینت دندان، درست همانند نصب اولیه آن انجام می شود، با این تفاوت که دیگر نیاز به تراش مجدد مینای دندان وجود ندارد و لمینت جدید پس از قالب گیری دندان و ساخته شدن در آزمایشگاه، بر روی دندان نصب می شود.


چند وقت یکبار نیاز است تا لمینت دندان تعویض گردد؟

در صورت انجام مراقبت های لازم به صورت اصولی، لمینت دندان می تواند تا 20 سال ماندگاری داشته باشد، مگر اینکه تحت تاثیر عواملی مانند سن و یا آسیب به آن ها، مجبور به تعویض لمینت دندان، شویم.



آیا لمینت سرامیکی دندان یک روش دائمی می باشد؟

لمینت دندان دائمی نمی باشد و همانگونه که در این مطلب اشاره کردیم، در صورت انجام مراقبت های لازم تا مدت زمان طولانی به صورت مطلوب و رضایت بخشی بر روی دندان های شما باقی می ماند.


به ماندگاری لمینت دندان بیشتر توجه داشته باشیم یا هزینه آن؟

گرچه هزینه انجام این روش در مقایسه با سایر روش های طراحی لبخند مانند کامپوزیت، بیشتر می باشد، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که ماندگاری آن نیز در مقایسه با سایر روش ها، بیشتر است.
آیا جنس و ساختار دندان بر لمینت دندان تاثیر دارد؟
در صورتی که جنس دندان خوب بوده و از ساختار قوی و سالمی برخوردار باشد، می تواند بر کمتر شدن احتمال شکستن، جدا شدن لمینت از دندان و وارد شدن سایر آسیب ها به آن، موثر باشد
 

موضوعات مشابه

اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
13
اعتصامی
اعتصامی
تابان
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
102
تابان
تابان
یکی یدونه
پاسخ‌ها
5
بازدیدها
46
انشرلی موخرمائی
انشرلی موخرمائی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
57
اعتصامی
اعتصامی
بالا