فهرست محبوب ترین جاهای دیدنی تهران + توضیحات و عکس

  • نویسنده موضوع Reza
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 2
  • بازدیدها 62
  • برچسب‌ها
    نی نی سایت
Reza

Reza

مدیر فنی
Male
مدیر فنی
تاریخ ثبت‌نام
1/7/22
نوشته‌ها
1,834
پسندها
2,425
امتیازها
113
مدال ها
6
جنسیت
محبوب ترین جاهای دیدنی تهران

معرفی مهمترین جاهای دیدنی تهران

تهران بزرگ‌ترین شهر و پایتخت ایران و مرکز استان تهران و شهرستان تهران است. جمعیّت آن در حدود 8 میلیون نفر است و بیست و پنجمین شهر پرجمعیّت جهان به شمار می‌ آید. مساحت این شهر ۷۳۰ کیلومتر مربّع است. این شهر یکی از بزرگ‌ترین شهرهای غرب آسیا و بیست و هفتمین شهر بزرگ دنیا است. شهر تهران، در شمال کشور ایران و جنوب دامنهٔ رشته‌ کوه البرز واقع شده‌است.
مهمترین جاهای دیدنی تهران عبارتند از:


برج میلاد

عکس از جاهای دیدنی تهران,جاهای دیدنی تهران,برج میلاد

برج میلاد از بلندترین برج های ایران است


برج میلاد نام برج مخابراتی چند منظوره است که در شمال غربی تهران، میان تپه‌ ای با مساحت تقریبی ۱۴ هکتار واقع در جنوب محله شهرک غرب و شمال کوی نصر در منطقه ۲ شهرداری تهران قرار دارد. این برج با ارتفاع ۴۳۵ متر (۳۱۵ متر از آن مربوط به شفت بتنی و ۱۲۰ متر دیگر مربوط به آنتن برج)، بلندترین برج ایران، ششمین برج بلند مخابراتی جهان و بیستمین سازه بلند نامُتکی جهان است.

این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازهٔ رأس برج در میان تمامی برج‌های مخابراتی دنیا مقام نخست را دارد. این سازه به دلیل بلندی بسیار و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است و از این رو، یکی از نمادهای پایتخت ایران به شمار می‌آید.

موزه آبگینه

جاهای دیدنی تهران,مکان های دیدنی تهران,موزه آبگینه

موزه آبگینه، موزه تخصصی شیشه و سفال است


این مجموعه تا ۱۳۳۰ خانه و محل کار قوام‌السلطنه بود و بعد از آن به مدت هفت سال در اختیار سفارت مصر قرار گرفت. سپس، به ترتیب به محل سفارت افغانستان، بانک بازرگانی و در سال ۱۳۵۵ با همکاری مهندسان ایرانی و اتریشی، تغییرات آن شروع شد. موزه آبگینه، موزه تخصصی شیشه و سفال است.

قدیمی‌ ترین شیشه‌ ها، لوله‌ های شیشه‌ ای به نام سیلندر شیشه است که از معبد چغازنبیل کشف شده است و مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد است. شیشه‌ ها و سفال‌ های طبقه اول نیز مربوط به دوره‌ های پیش از تاریخ است که قدیمی‌ترین سفال دست‌ساز از دوران اشکانی می باشد. این موزه دارای تالارهای مختلفی مانند تالار صدف، تالار زرین و تالار لاجورد است که مجموعه ای از ظروف تاریخی با نقش و نگارهای هنری را در خود جای داده است.


بوستان نوروز

جاهای دیدنی تهران,بهترین جاهای دیدنی تهران,بوستان نوروز

از جاهای دیدنی تهران میتوان به بوستان نوروز اشاره کرد


یکی از جاهای دیدنی تهران در غرب بزرگراه شهیدمدرس و جنوب پارک آب و آتش می باشد که با عبور از مجموعه آب و آتش و ادامه مسیر به سمت جنوب، بعد از اتوبان شهید همت با استفاده از یک پل ارتباطی وارد بوستان نوروز و مجموعه پلانتاریوم می شوید.
بوستان نوروز با بیش از 90 هزار متر مربع مساحت بزرگترین بوستان پهنه غربی اراضی عباس آباد تهران با کارکرد تفریحی، فرهنگی و تفرجی است که برای آن کارکردهای بین المللی و فرهنگی نیز تعریف شده است. در بخشی از بوستان نوروز به نام «اکو»، برای کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو (به علاوه بحرین و عراق، که عضو اکو نیستند ولی نوروز را جشن می گیرند) 12 سکو طراحی شده است که این کشورها می توانند مراسم و آداب خاص خود درباره نوروز را در آن به نمایش بگذارند.


بوستان باغ ایرانی

جاهای دیدنی تهران,بهترین جاهای دیدنی تهران,بوستان باغ ایرانی

بوستان باغ ایرانی در ده ونک قرار گرفته است


با مساحتی حدود 3.4 هکتار در محدوده شهرداری منطقه 3 تهران واقع شده و بر اساس الگوی باغ ایرانی طراحی گردیده است تا به یکی از جاهای دیدنی تهران بدل شود. بوستان باغ ایرانی در یکی از محله های قدیمی تهران به نام ده ونک قرار گرفته که با قدم زدن در کوچه پس کوچه هایش یادی از گذشته های نه چندان دور تهران می کنید. عمارت ها و خونه باغ های قدیمی یاد آور آرامش و صفای مردم آن، از زیباییهای محله های قدیمی تهران هستند. در همان حوالی یکی از باغ های قدیمی سر و سامان داده شده و با استفاده از عناصر معماری سنتی ایرانی نام باغ ایرانی را به یدک می کشد.

2.5 هکتار از سطح بوستان باغ ایرانی به فضای سبز اختصاص داده شده و جالب اینجاست که در احداث فضای سبز آن درختان قدیمی موجود حفظ گردیده اند و گونه های گیاهی دیگر از قبیل برگ نو، برگ بو، زرشک، شیر خشت، مورد، پیراکانتا، انواع رز و نسترن و بوته های فصلی و دایمی به آن اضافه شده اند. گلکاری های بسیار زیبا در کنار درختان سر به فلک کشیده و نیمکت هایی که می توانید روی آنها بنشینید و از زیباییهای این باغ لذت ببرید. بدون شک بوستان باغ ایرانی از مکانهای دیدنی تهران است.
از ویژگی های مهم بوستان باغ ایرانی می توان به مناسب سازی معابر جهت تردد معلولین اشاره کرد که استفاده از این بوستان را برای این عزیزان راحت تر می کند. بوستان باغ ایرانی به نام های پارک باغ ایرانی، نیز شناخته می شود. بوستان باغ ایرانی دارای 2 ورودی اصلی با سردرهای زیبا در ضلع شرقی و غربی و 2 ورودی در ضلع جنوبی و جنوب غربی است.

آدرس بوستان باغ ایرانی: خیابان شیخ بهایی شمالی،20 متری پیروزان، کوچه شهید صابری.


بهشت مادران

بهترین جاهای دیدنی تهران,جاهای دیدنی تهران,بهشت مادران

یکی از جاهای دیدنی تهران، بهشت مادران، که فقط مختص زنان است


این بوستان نخستین مجموعه ورزشی تفریحی ویژه بانوان است که با دیوارهای بلند محافظت شده و ورود مردان به آن ممنوع است. عملیات احداث پروژه بوستان بهشت مادران واقع در ضلع شمال شرقی تقاطع بزرگراه های رسالت و شهید حقانی از اواخر اردیبهشت سال ۱۳۸۴ شروع گردید.

یکی از جذابیت‌ های بوستان بهشت مادران، گونه‌ های گیاهی است که برای فضای سبز آن استفاده شده و زنان علاقه‌مندی خاصی برای آگاهی از کم و کیف رشدشان نشان می‌ دهند که البته در این رابطه فضایی در قالب کلینیک گل و گیاه نیز در پارک طراحی شده است. در این پارک بیش از ۳۸ گونه گیاهی وجود دارد. همچنین جوی‌ های آب در سراسر بوستان طراحی شده که برخی در آرامش پارک، عبور آب را به تماشا می‌ نشینند و در حقیقت یکی از زیباترین فضاهای پارک همین قسمت است. دور از هیاهوی خیابان‌ ها و ماشین‌ ها بهشت مادران فضایی آرامش بخش برای زنانی است که نیاز به تفریح و استراحت دارند.


بوستان آب و آتش

جاهای دیدنی تهران,عکس جاهای دیدنی تهران,بوستان آب و آتش

بوستان آب و آتش که از مکانهای دیدنی تهران است


یکی از بوستان های متفاوت شهر تهران با مساحتی گسترده و امکانات تفریحی مختلف که بدون شک از دیدنیهای تهران محسوب می شود. بوستان آب و آتش با مساحت 24 هزار مترمربع در تیرماه 1388 افتتاح شد. بوستان آب و آتش یا بوستان حضرت ابراهیم (ع) دارای تجهیزاتی مانند چهار برج آتش، آبنما،فضای بازی با آب، چادری ۷۰۰ متری با روی گردان ۳۷۰ نفری، پل ابریشم، لانه کبوتر، کالسکه رانی، فانوس دریایی، آلاچیق،... و محیط سبز است که آن را از سایر بوستان های تهران متمایز کرده است.
بوستان آب و آتش که از مکانهای دیدنی تهران است از طریق یک پل کابلی به بوستان نوروز ارتباط دارد. این پل مخصوص پیاده روی و دوچرخه سواری است که از روی اتوبان همت می گذرد و نمای بسیار زیبایی دارد. بوستان آب و آتش دارای 2 در ورودی نیز هست که یکی از اتوبان شهید حقانی و دیگری از کوچه کنار بوستان؛ در ضلع غربی آن که دالانی با سقفی چوبی است و در تابستان با گل و گیاه پوشیده می شود وبسیار زیبا و دلنشین است.


آدرس بوستان آب و آتش: بوستان حضرت ابراهیم (ع) در شمال مجموعه تفریحی اراضی عباس آباد تهران قرار گرفته است. بوستان آب و آتش در میدان ونک، اتوبان شهید حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک، دست راست، جنب اتوبان. در اولین کوچه بعد از چهارراه جهان کودک راه دارد که آخر آن خیابان پارکینگ مخصوص پارک نیز در نظر گرفته شده است.

درکه

مکان های تفریحی تهران,جاهای دیدنی تهران,درکه

درکه تهران به نام های درکه، نیز شناخته می شود


درکه یکی از از قدیمی ترین و زیباترین محلات ییلاقی شمیرانات است که در امتداد دره مصفایی به همین نام به صورت شمالی-جنوبی و در دو طرف مسیر رودخانه درکه واقع شده است. محل و مسیر کوهستانی درکه در شمال غرب تهران قرار دارد و آغاز یکی از مسیرهای محبوب کوه پیمایی در تهران است. درکه یکی از تفریحگاههای مهم و قدیمی تهران است که نباید هیچوقت آن را از نظر دور کنید. ییلاق خوش آب وهوایی در پای کوههای بلند البرز، مکانهای دیدنی با دسترسی آسان که می توان برای کوه پیمایی سبک و گشت و گذار به آنجا رفت .

قدمت درکه به حدود قرن پنجم هجری بر می گردد و سادات ساکن در آن از نسل امامزاده سید محمد والی از نوادگان علی بن حسین هستند. کشف سنگ های قبور، تنور های قدیمی، هاون های سنگی تراش خورده هنگام خاکبرداری و احداث بنای امامزاده، همچنین جاری بودن چشمه آب در شمال بقعه متبرکه موید سکنای اولیه اهالی درکه در اطراف همین امامزاده می باشد.


هفت حوض، جنگل و آبشار کارا، آبشار بند عبدالله، آبشار جوزک، پلنگ جوزک، پلنگ چال، اسپیو (آب سپید)، هفت چشمه (هفت طیغانی)، و کفو (آب کف دار) معروف ترین جلوه های طبیعت زیبا و مترنم دره درکه هستند که بر جاذبه های گردشگری و کوه پیمایی آن افزوده اند. درکه تهران به نام های درکه، نیز شناخته می شود.

چشمه علی

جاهای دیدنی تهران,عکس جاهای دیدنی تهران,چشمه علی

نام باستانی این چشمه علی، سورنا بوده است


این چشمه در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده است. چشمه‌علی از میان صخره‌ اى بزرگ خارج شده و به سوى جنوب و سپس جنوب شرق جاری است. نام باستانی این چشمه، سورنا بوده است که احتمالا منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان است. بعدها به نام امام علی (ع) به چشمه على معروف شد. قدمت چشمه‌ علی به حدود ۸۰۰۰ سال پیش بر می‌ گردد، زمانی که نخستین اجتماع در کنار چشمه‌ ای دایمی واقع بر بالای تپه‌ ای، گرد آمدند. این محل در هزاره سوم پیش از میلاد ناگهان متروک شد و دوباره از هزاره دوم مسکونی و آباد گشت.

این جا آثاری از عهد پارت‌ ها (حصار معبد آناهیتا متعلق به آغاز عصر مسیحی)، ساسانی‌ ها، اسلام تا عهد تیموریان به دست آمده است. به استناد روایت‌ های مختلف، مادر زرتشت نیز در این مکان متولد شده است. درباره آب چشمه گفته می‌ شود که از جاجرود و قیطریه تأمین می‌ شود و پس از گذر از راه‌ های زیر زمینی، از دل تپه می‌ جوشد. در گذشته فرش فروش‌ ها و مردم تهران، قالی‌ ها و قالیچه‌ های خود را با این عقیده که در آب این چشمه خاصیتی است که فرش را تمیز و رنگش را روشن‌ تر و پر جلاتر می‌ سازد، در آب چشمه‌علی می‌ شستند. چشمه‌ علی در جنوب تهران و شمال شهرری در منطقه ۲۰ شهرداری تهران قرار دارد.


میدان آزادی

جاهای دیدنی تهران,مکان های دیدنی تهران,برج آزادی

برج آزادی نماد تهران می باشد



از بزرگ ترین میدان های تهران است که برج آزادی با ارتفاع چهل و هشت متر ، نماد تهران در آن قرار دارد. برج آزادی یا شهیاد ، در زمان سلطنت محمد رضا شاه پهلوی به عنوان نماد پایتخت ساخته شد. این میدان که قبل از انقلاب ۱۳۵۷ ایران میدان شهیاد نام داشت، به صورت بیضی ساخته شده است که در مرکز آن برج آزادی قرار گرفته است و در حاشیه ی آن دو مسیر اتومبیل رو که در بعضی قسمت ها به صورت دو طبقه ساخته شده است، قرار گرفته است. بین بنای برج آزادی و مسیرهای اطراف میدان نیز باغچه های چمن کاری شده به صورت شش ضلعی ساخته شده است.


بازار تجریش

بازار تجریش,مهمترین جاهای دیدنی تهران,جاهای دیدنی تهران

بازار تجریش یکی از قدیمی‌ترین بازارهای تهران در منطقه شمیرانات است


بازار تجریش که از یک طرف به میدان تجریش، از سمت دیگر به امام‌زاده صالح و کوچه‌ های اطراف آن راه دارد، از قدیمی‌ ترین مراکز خرید شمیران بوده و هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده است‌. اگر چه ساخت بازار قائم به سبک جدید در کنار آن شکل کاملاً سنتی بازار را تحت تأثیر قرار داده است‌، اما هنوز حجره‌ های معروف و قدیمی بازار هویت خود را از دست نداده‌ اند. بازار قدیمی تجریش، به صورت سرپوشیده و متصل کننده دو محله سرپل و تجریش است‌، که نمونه کوچکی از بازار تهران است‌.

در بازار تجریش که از سوق‌ های کوچکی تشکیل شده‌، یک میدان سرپوشیده میوه و تره ‌بار هم وجود دارد که از نظر مکانی بسیار جذاب و زیبا است‌. البته این میدان در اصل مکان تکیه تجریش می باشد که یکی از قدیمی ترین تکیه های تهران به شمار می رود و بعد از ده محرم به اجاره در اختیار بازار میوه تره بار قرار می گیرد. بازار تجریش همچون دیگر بازارهای سنتی، مسجد و حسینیه دارد‌.



فهرست دیگر جاهای دیدنی تهران:

تهران قدیم

1. مجموعه برج آزادی
2. خانه موزه مقدم حسن آباد
3. عمارت مسعودیه بهارستان
4. باغ موزه نگارستان بهارستان
5. کاروانسرای خانات میدان شوش
6. خانه کاظمی تهران قدیم چاله میدان
7.باغ موزه قصر

8. مدرسه دارالفنون ناصرخسرو
9.خانه دکتر مصدق فلسطین
10.قنات آب شهرک امید


هنری
11. خانه موزه استاد صبا بهارستان
12. موزه فرش کارگر شمالی
13. موزه موسیقی الهیه
14. خانه صادق هدایت سعدی
15. موزه سینما باغ فردوس
16. موزه ابگینه و سفالینه سی تیر
17. شهرک سینمایی غزالی جاده مخصوص کرج
18. موزه هنرهای معاصر کارگر شمالی
19. تاتر شهر پارک دانشجو
20. تالار وحدت حافظ
فرهنگی تاریخی
21. مجموعه موزه های کاخ گلستان
22. مجموعه موزه های کاخ نیاوران
23. مجموعه موزه های کاخ سعد آباد
24.موزه عبرت ایرات عشرت آباد
25. موزه رضا عباسی شریعتی
26. موزه جواهرات چهارراه استانبول
27. موزه عروسک های ملل پاسداران
28. موزه ملی ایران سی تیر
29.موزه ملک باغ ملی
30. باغ مینیاتوری ایران جانبازان غربی


مذهبی
31. آرامگاه ابن بابویه
32. موزه آثار شهدا بهشت زهرا
33. موزه مرکزی شهدا طالقانی
34. مسجد و مدرسه سپهسالار ناصر خسرو
35. کلیسای سرکیس مقدس نجات الهی
36. موزه هنرهای دینی امام علی اسفندیار
37.حسینیه و خانه امام خمینی جماران
38. مرقد امام خمینی بهشت زهرا
39.حسینیه ارشاد شریعتی
40. امام زاده داوود کن


گردش و فضای سبز
41. آبشار و آب نما تهران شهید خرازی
42. پارک ژوراسیک سعادت آباد پارک پرواز
43. باغ ایرانی شیخ بهایی
44. پارک بازیافت علی آباد جنوبی
45. دریاچه شهدای خلیج فارس چیتگر
46. بوستان نوروز پل طبیعت گنبد مینا و زیما پارک آب و آتش
47. باغ گیاه شناسی ملی پیکان شهر
48. باغ پرندگان هنگام
49. موزه حیات وحش هفت چنار
50. موزه حشرات هایک میرزا یانس چمران


ورزشی
51. کوهنوردی کوهستان های تهران پناه گاه های شیر پلا توچال و پناه گاه کلک چال درکه و دارآباد
52. دوچرخه سواری پارک چیتگر
53. مجموعه ورزشی استادیوم آزادی
54. مجموعه ورزشی انقلاب نیایش
55. پیست های اسکی توچال و دیزین و شمشک و ...
56. پینت بال ای تهران کوهستان و انقلاب و ...
57. پرواز پاراگلایدر شهران
58. جاده پیاده روی پارک پردیسان
59. پارک اختصاصی بانوان بهشت مادران حقانی
60. کارتینگ پرند


علمی
61. موزه پست و تلفن باغ ملی
62. موزه ملی پزشکی کارگر شمالی
63. موزه خودروهای تاریخی جاده مخصوص کرج
64. موزه تماشاگه زمان تجریش
65. نمایشگاه هوایی اتوبان کرج
66. موزه دکتر حسابی مقصود بیک
67. موزه صنعت برق پیروزی
68. رصد خانه زعفرانیه
69. پارک ترافیک مرزداران
70. موزه اسناد ملی حقانی


تجاری
71. بازار قدیم تهران
72. بازار سنتی تجریش
73. بازار مبل و موزه مبل یافت آباد
74. نمایشگاه بین المللی تهران چمران
75. مجتمع تجاری و پردیس بزرگ سینمایی کوروش ستاری
76. هایپر استار باکری
77. مال های جدید تهران تیراژه 2 و ارگ و تهران مال و پالادیوم ...
78. مرکز خرید گلستان شهرک غرب
79. مرکز همایش های اجلاس سران
80. بازار موبایل علاالدین جمهوری


خوراکی
81. رستوران ها و کافه های دربند
82. رستوران ها و کافه های درکه
83. رسووران های فرحزاد
84. کافه و رستوران های ییلاقات تهران فشم و میگون. لواسان و کن
85. کافه نادری انقلاب
86. فودکورت پالادیوم
87. قنادی های کوک
88. کافه رستوران خانه هنرمندان ایرانشهر
89. چلوکبابی های قویمی بازا تهران مسلم و شمشیری و شرف الاسلامی و ...
90. دیزی سنتی آذری میدان راه آهن


تفریحی
91. برج میلاد و دلفیناریوم
92. آکواریوم و موزه صلح پارک شهر
93. سورتمه تهران گلابدره
94. تله کابین توچال
95. سینمای 7 بعدی پارک آب و آتش
96. دهکده آبی پارس
97. مجموعه آبی فشافویه اتوبان قم
98. باشگاه موتورسواری صحرایی اتوبان بابایی
99. سرزمین عجایب مجتمع تیراژه اشرفی اصفهانی
100. شهربازی بیلینو بوستان نهج البلاغه
 
Reza

Reza

مدیر فنی
Male
مدیر فنی
تاریخ ثبت‌نام
1/7/22
نوشته‌ها
1,834
پسندها
2,425
امتیازها
113
مدال ها
6
جنسیت

صنایع دستی تهران​


استان تهران به لحاظ موقعیت اقتصادی و اجتماعی , محل تمرکز بسیاری فعالیت های اقتصادی در کشور است و در این میان از رشته های صنایع دستی و هنرهای سنتی نیز بی بهره نبوده و ازدوران قاجار تا کنون به دلیل قرار گرفتن این شهر به عنوان پایتخت ایران و نوجود دولتمردان و رجال بسیاری از رشته های صنایع دستی به این شهر منتقل گردیده اند که تا به امروز نیز ادامه داشته و به نحوی جزو فعالیت های بومی استان شده اند .


می توان گفت به دلیل وجود جذابیت های استان و مشکلات معیشتی در سایر نقاط بسیاری از افراد به این استان مهاجرت نموده و همراه با خود توانمندی ها و صنایع دستی محل زندگی قبلی را نیز منتقل نموده اند .


در این استان به لحاظ تمرکز بازار تولید در تعدادی از رشته های صنایع دستی و تمرکز بازار مصرف ( داخلی و خارجی )مکان مناسبی برای بروز استعدادهای توانمند هنرمندان این هنر – صنعت به وجود آمده است .


در زیر پوست این شهر بزرگ و پر از جمعیت و باتوجه به ناهنجاری های موجود در آن وجود و رونق این نوع فعالیت ها در زندگی مدرن و پرسرعت عصر حاضر حکایت از گرایش باطنی انسان به زیبایی و خلق آن از طریق ساخت وسایل کاربردی و روزمره زندگی با استفاده از انواع تکنیک های صنایع دستی دارد .



وجود کارگاههای فعال صنایع دستی در استان با توجه به حجم اشتغال موجود در آن نمایشگاهها و همچنین گالری های متعدد در سطح استان شرایط به وجودآوردن تاثیرات مثبت احتماعی فعالیت های هنری و از جمله صنایع دستی را نشان می دهد .

شاخص ترین صنایع دستی استان تهران عبارتند از :
شیشه گری فوتی
که برای ساخت وتهیه انواع ظروف مانند گلدان و غیره با استفاده از مذاب شیشه و دمیدن درآن تا حصول شکل نهایی به کار می رود .

معرق شیشه که هنری است برای تزیین پنجره ساختمان ها نقوش آن کاملا هندسی بوده ودر برخی موارد به جای میله های فلزی چوب استفاده می شود .

همجوشی شیشه که ایجاد فرم های مختلف و تهیه ظروف مصرفی و تزیینی و قطعات شیشه های رنگی با روش اتصال به یکدیگر با حرارت دادن در کوره است .

معرق سنگ که اصطلاحی است برای کنار هم قراردادن قطعات سنگ های مسطح رنگی بریده شده بر اساس طراحی مشخص .

ساخت احجام سنگی : ساخت ظروف و یا محسمه است به وسیله تراشیدن سیگ یک تکه طبق طرح مورد نظر

صنایع دستی چوبی :به مجموعه محصولات چوبی گفته می شود که با طرح ها و نقوش هنری توسط ابزار و وسایل مختلف از جمله دستگاه های خراطی وسایل نجاری نظیر اره سوهان و رنده مغار و غیره به وجود می آیند و همچنین تولید فرآورده های چوبی که با استفاده از روکش حاصله از به هم چسباندن قطعات کوچک چوب وفلز و استخوان ساخته می شود .

چرم : مجموعه تولیداتی که با استفاده از چرم دباغی شده و آماده شدن به عنوان مواد اولیه با طرح و نقوش سنتی , مصنوعات متنوعی را با تکنیک های مختلف مانند نقش اندازی ضربی , نقاشی روی چرم و غیره تهیه می کنند.



آشنایی با صنایع دستی تهران,معرق سنگ


معرق شیشه
آشنایی با صنایع دستی تهران,معرق سنگ


معرق سنگ



آشنایی با صنایع دستی تهران,معرق سنگ


ساخت احجام سنگی



آشنایی با صنایع دستی تهران,معرق سنگ


شیشه گری فوتی
 
Reza

Reza

مدیر فنی
Male
مدیر فنی
تاریخ ثبت‌نام
1/7/22
نوشته‌ها
1,834
پسندها
2,425
امتیازها
113
مدال ها
6
جنسیت

سوغات تهران​

براي مسافران و آن ها که با تهران شناخت چندانی ندارند، این شهر و شهرهای اطراف آن جز یک شهر خاکستری و سراسر دود و ترافیک معنا ندارد و کلمه« سوغاتی» بدون مناسبت ترین چیزی است که ميشود از آن انتظار داشت ولی در ورای هوای الوده و ترافیک دائمی، استان تهران سوغاتی هایی دارد که در جای دیگری مانند آن را نخواهید مشاهده کرد. در ادامه انواع سوغاتی تهران را معرفی کرده ایم.

سیب دماوند​

بگذارید از سیب دماوند آغاز کنیم که بهترین محصول این منطقه به حساب می آید . درصورتی که فصل تابستان گذرتان به دماوند خورد حیف است بدون خرید چند کیلو سیب دماوند را ترک کنید. سیب های تولیدی این فصل با اسم های شفیع آباد، گلاب، عایق الماسی، کهنز و قندک شناخته میشوند که مطمئن هستیم بار اول است که این اسامی را می شنوید. در فصل پائیز هم سیب دماوند اقسام مختلفی دارد که حاوی سیب شمیرانی، گلشاهی، عباسی مشهد، دریان و اخلمد خراسان است. در بین این فهرست احیانا سیب گلاب آشناترین مدل سیبی است که با آن رو به رو شده اید.



ولی دماوند تنها به سیب ختم نمی شود بلکه گردو و عسل دماوند هم براي افردی که به این منطقه شناخت بیشتری دارند بسیار مشهور است. درصورتی که از سیب دماوند می گذرید سفارش می کنیم از گردو و عسل آن نگذرید که کیفیت بسيار بالايي دارد.



,سوغاتی های خوراکی تهران,سوغاتی های شهر تهران

سیب دماوند انواع مختلفی دارد که شامل سیب شمیرانی، گلشاهی، عباسی مشهد و ...است



قالی بافی و جاجیم بافی​

قالی بافی یکی از صنایع دستی بسیار شایع استان تهران به حساب می آید که در منطقه های روستايي این استان خصوصا در منطقه های غیرشهری کرج، دماوند و شمیرانات رشد چشمگیری پیدا نموده است.



اما در شهر تهران هم هنرمندان قالی بافی وجود دارند که عمده فعالیت خود را در زمينه چهره بافی، تابلوبافی و اثرهای حجم متمرکز نموده اند. درصورتی که گذرتان به چهارراه ولی عصر خورد یک راسته فروش تابلوفرش و جاجیم و فرش های بسیار نفیسی موجود است که میتوانید اثرهای این هنرمندان را در آن جا ببینید و در صورت احتیاج خريداري کنید.



,سوغاتی های خوراکی تهران,سوغاتی های شهر تهران

قالی بافی یکی از صنایع دستی بسیار رایج استان تهران محسوب می شود



از دوغ آبعلی نگذرید​

به آبعلی که رسیدید، دیدن دوغ های محلی که بیرون سوپر مارکت ها و فروشگاه ها چیده شده اند، توجه شما را بسوی خود جلب خواهد کرد. پیشنهاد می کنیم اصلاً به سادگی نگذرید و حتماً این دوغ خوش طعم را امتحان کنید. اما سفارش نخست ما این است که اول یکی از آن دوغ های محلی را که در شیشه سرو ميشود امتحان کنید به دلیل آن که طعم و مزه اش شما را به سال های خيلي دور خواهد برد. سعی کنید دوغ آبعلی را از« آبعلی» یا از جاده هراز تهیه کنید که اطمینان اصل بودن آن بیش تر است.



سوغاتی های تهران,سوغات تهران

دوغ آبعلی یکی از سوغاتی های استان تهران می باشد



تهران هم سوهان دارد​

درصورتی که به شهر ری سفر کردید و به زیارت شاه عبدالعظیم رفتید حتماً در بازگشت سوغات این شهر را که سوهان است، تهیه کنید. سوهان های شهر ری بسیار مشهور است و هر سلیقه ای آن را می پسندد. همچنین درصورتی که براي کوهنوردی راهی دربند شده اید، آلوچه و لواشک دربند هم در مسیر به وفور به چشم می خورد و نیازی به معرفی ندارد. درصورتی که آلوچه ها را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید تا بازگشت از سفر و رسيدن به خانه خراب نخواهد شد.



سوغاتی های تهران,سوغات تهران

سوهان های شهر ری بسیار معروف است و هر سلیقه ای آن را می پسندد



نقاشی روی چرم

سوغاتی ارزنده ای که یادگار بجامانده از زمان قاجار در این شهر است و جزء صنایع دستی معروفی است که مخصوص شهر تهران است. پس از نقاشی روی چرم، نقاشی و طراحی روی پارچه هم در بین صنعت گران تهران ترویج پیدا کرد. در کل میتوان خاطرنشان کرد که تهران یک شهر خوب براي خرید انواع و اقسام صنایع دستی است. چون اطراف این شهر بزرگ پر شده از شهرها و روستاهایی که هر کدام صنعت اختصاصی خودشان را دارند و تولیداتشان را براي فروش به بازارهای تهران می اورند. در نتيجه گزینه های مختلفی براي خرید صنایع دستی گوناگون پیش رویتان دارید.



سوغاتی های تهران,سوغات تهران

نقاشی روی چرم یکی از صنایع دستی خاص استان تهران است



کشمش شهریار​

از استان خاکستری علاوه بر سیب و گردو و عسل، سوغات بهتری هم ميشود تهیه کرد که آن کشمش و انگور مرغوب شهر شهریار است. شهریار بخاطر آب و هوای خوبی که دارد، بهترین منطقه در تولید میوه و محصولاتی مثل چغندر و غلات است. اما درصورتی که در فصل تابستان به شهریار سفر کردید یا در همین تهران چشم تان به گوجه سبزهای شهریار خورد بدون معطلی و هیچگونه تردیدی چند کیلویی از آن بخرید و مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد.

سوغاتی های تهران,سوغات تهران
شهریار به خاطر آب و هوای خوبی که دارد، بهترین منطقه در تولید میوه و غلات است

« گُلاج» فیروزکوه​

نان گلاج فیروز کوه یکی ديگر از سوغاتی های استان تهران بشمار مي‌ايد . این نان خوش طعم در بین عشایر فیروزکوه رواج دارد و نان اصیلش را میتوانید از آن ها تهیه کنید. این نان خوش طعم و سالم در یخچال تا یک ماه دوام و ماندگاری دارد. نان گلاج به علت مواد اولیه جدید که از دام و غلات محیط عشایری استفاده ميشود ، بسیار مقوی است. مواد تشکیل دهنده این نان خوشمزه شیر تازه، آرد تازه، آب، تخم مرغ محلی، خمیر مایه نان و دارچین میباشد . بعد از به هم زدن مواد و عمل امدن خمیر آن را به مدت زیاد ورز می‌دهند و بعد بصورت گرد در آورده و در روغن حیوانی سرخ ميکنند.



سوغاتی های تهران,سوغات تهران

نان «گُلاج» یکی از سوغات مشهور فیروز کوه است



جاجیم های فیروزکوه​

اما علاوه بر قسمت خوش طعم شهرستان فیروزکوه درصورتی که طالب صنایع دستی هستید ما جاجیم های این شهرستان را به شما پیشنهاد می کنیم . منطقه فیروز کوه بخاطر کوهستانی بودن و رشد دامپروری یکی از مرکزها تولید پشم ایران محسوب می شود و به همین علت جاجیم های این منطقه بسیار مشهور است.



سوغاتی های تهران,سوغات تهران

منطقه فیروز کوه یکی از مراکز تولید پشم ایران به حساب می آید و جاجیم های آن معروف است



چاپ باتیک از سوغاتی های شهر تهران:​

چاپ باتیک نوعی هنر چاپ روی پارچه است که بیش تر در شهرهای تبریز، اسکو و تهران رواج داشته است. در این مدل چاپ با استفاده از قالب ها، طرح های مختلفی را روی پارچه چاپ ميکنند. براي این کار از رنگ های طبيعي چون زردچوبه، انار، روناک و اسپرک استفاده ميکنند. اما باتوجه به وضعیت صنایع دستی تهران، احتمال پیدا کردن این سوغاتی در تهران بسیار کم است!





سوغاتی های تهران,سوغات تهران,سوغاتی تهران

چاپ باتیک یکی از سوغاتی های شهر تهران

آلوچه و لواشک های دربند:​

دربند، علاوه بر حال و هوای خوش، گردش و تفریح و سرگرمی، یه جای خوب براي خرید آلوچه و لواشک به حساب می آید که جزء خوش طعم ترین سوغاتی هایی هستند که میتوانید از سفر به تهران با خود ببرید.





سوغاتی های تهران,سوغات تهران,سوغاتی تهران

سوغاتی شهر تهران


فروش سفال در پایتخت تهران:​

ساخت محصولات سفالي و هنر سفال گری از فعالیت های شایع در اغلب شهر ها و استان های ایران است که در تهران هم انجام می گیرد. از خصوصیت های برتر سفال تهران میتوان به استفاده از خاک رس مرغوب در ساخت اشیای سفالي اشاره نمود. چنانچه علاقمند به چنين ظروفی هستید، میتوانید آن را از مغازه های تهران بعنوان سوغات و کادو براي دوست های و آشنایانتان خريداری کنید.



سوغاتی های تهران,سوغات تهران,سوغاتی تهران

صنایع دستی تهران


بوی خوش قهوه:​

از ديگر سوغات تهران قهوه است. قهوه فروشی های تهران که بوی خوششان در خیابان ها و پیاده روهای برخی از مناطق میپیچد، از برترین سوغاتی است که براي عزیزی که در شهري ديگر است میتوان به سوغات برد.، مخصوصا درصورتی که آن عزیز به قهوه هم علاقمند باشد.



سوغاتی های تهران,سوغات تهران,سوغاتی تهران

از ديگر سوغات تهران قهوه است


شیشه گری و تراش شیشه:​

یکی از قدیمی ترین صنایع دستی تهران شیشه گری، تراش شیشه و نقاشی روی شیشه است که چه بسا عمر این هنر دستی در کشور به بیش از 2000 سال پیش برمیگردد. شیشه گری نوعی هنر ساخت ظروف شيشه‌اي است که با استفاده از خمیر مذاب شیشه انجام ميشود و بسته به مدل محصولی که می خواهند تولید کنند روش آن متمایز است. در این صنعت کارهای جانبی دیگری من جمله معرق شیشه، همجوشی شیشه هم انجام ميشود و شما میتوانید این ظروف را از بازارهای تهران تهیه کنید.



سوغاتی های تهران,سوغات تهران,سوغاتی تهران

قدیمی ترین صنایع دستی تهران شیشه گری، تراش شیشه می باشد

از کجا سوغات تهران را خرید کنیم؟​

مراکز خرید و بازارهای گوناگون در تهران امکان خرید و فروش محصولات مختلفی را آماده نموده است . ولی درصورتی که می خواهید صنایع دستی تهران را خريداري کنید، میتوانید به پاساژ پروانه، بازار بزرگ تهران، جمعه بازار تهران ( چهارراه استانبول)، بازار تجریش، خیابان استاد نجات الهي و مراکز عتیقه فروشی منوچهری تهران و... مراجعه کنید.



امیدواریم با سفر به تهران از جاذبه های تاریخی و جاهای دیدنی تهران دیدن کنید و بتوانید بهترین سوغات شهر تهران براي افردی که دوستشان دارید، خريداري کنید.
 
بالا