ظروف هفت سین امسال را خودتان بسازید💜

  • نویسنده موضوع Avakin
  • تاریخ شروع
Avakin

Avakin

طلایی
تاریخ ثبت‌نام
16/10/22
نوشته‌ها
161
پسندها
716
امتیازها
93
مدال ها
3
تکنیک ویترای (نقاشی روی شیشه)
با این تکنیک شما می‌توانید ظرف‌های قدیمی خودتان را سروشکلی جدید بدهید و آن‌ها را برای تزئین سفره هفت سین استفاده کنید. مثلاً نیم لیوان‌ها، کاسه‌های آجیل یا ماست‌خوری، گیلاس‌ها و بستنی‌خوری‌ها را می‌توانید رنگ کنید و به شکلی جدید درآورید. رنگ‌های مخصوص نقاشی روی شیشه بانام «ویترای» به فروش می‌رسند و دو نوع پایه آب و پایه تینر دارند؛ یعنی حلال آن‌ها آب یا تیتر است. برای این‌که رنگ‌های کنار هم با یکدیگر ترکیب نشوند و کار خطوط واضحی داشته باشد باید از خمیر دور گیر استفاده کرد. ابتدا نقش دلخواه را با این خمیرها که رنگ‌های مختلف دارند، روی ظرف بکشید و بعد از خشک شدن لاینر (همان خمیر دور گیر)، رنگ‌آمیزی طرح را شروع کنید. بعد از مدتی نه‌چندان زیاد خشک می‌شوند و اگر با اسفنج و نرم و سریع شسته شوند، رنگ‌ها پاک نمی‌شوند.
07dab745 b386 4374 991d ff40d6bc2fe5

تکنیک دکوپاژ
در این سبک‌کارهای هنری معمولاً طرح یا نقشی روی ظرف چسبانده می‌شود. در بازار و فروشگاه‌های لوازم هنری برگه‌هایی با طرح‌ها و نقش‌های متنوع مخصوص دکوپاژ به فروش می‌رسند که کافی است نقش را با قیچی ببرید و آن را در آب خیس کنید. کاغذ زیرین نقش جدا می‌شود و طرح موردنظر که معمولاً روی زمینه بی‌رنگی چاپ‌شده است، باکمی چسب در پشت آن، آماده است که روی سطح دلخواه چسبیده شود. بعدازاین مرحله باید روی نقش دکوپاژ را با چسب مخصوص پوشاند. این چسب بعد از خشک شدن بی‌رنگ می‌شود و برای ثابت کردن طرح روی ظرف ضروری است. فقط باید دقت کرد که برای کارهای ابتدایی طرح دکوپاژ را کوچک برش بزنید که چسباندن آن راحت باشد و موقع گذاشتن روی بدنه ظرف، زیر کاغذ نقش دار حباب ایجاد نشود. این تکنیک را حتی روی ظروف شیشه‌ای هم می‌شود اجرا کرد. برای پیاده کردن این تکنیک روی ظروف سفالی یا پلی‌استر بهتر است ظرف ابتدا رنگ شود. البته این را هم باید اضافه کرد که با دستمال‌های سفره طرح دار و چسب چوب هنری رقیق‌شده هم می‌شود این تکنیک را اجرا کرد؛ اما باید لایه‌های اضافی و بدون طرح دستمال را جدا کرد. ساخت این ظروف هفت سین بسیار ساده اما زیباست.
704876e3 b4c4 4317 93fb 80b59f56480e

تکنیک پتینه
این تکنیک بر روی ظرف‌های سفالی و پلی‌استر اجرا می‌شود. ابتدا باید زمینه ظرف را به رنگی ساده رنگ‌آمیزی کنید. بعد از خشک شدن رنگ زمینه با وسایلی مانند قلمهای نوک پهن، قلمهای چتری، اسفنج، گلوله‌ پارچه‌ای ضخیم یا مقداری فویل آلومینیوم مچاله شده و آغشته کردن آن‌ها به رنگی دیگر که بهتر است متضاد یا تیره‌تر از رنگ زمینه باشد، به‌صورت ضربه‌ای روی ظرف ضربه زده، آن را منقش کنید. اگر از رنگ‌های مسی، طلایی یا نقره‌ای برای پتینه کردن استفاده کنید ظروفی که برای تزئین سفره‌هفت سین درست کرده‌اید جلوه‌ای اشرافی پیدا می‌کنند.
Ded70a4e 4487 467d b984 c9f773709664

ایده های دیگر برای سفره هفت سین:

- ظروف سفالی را به شکل چهل‌تکه طرح بزنید و رنگ کنید. رنگ‌های تند و گرم به کار ببرید تا هفت‌سین شادی داشته باشید.
- اگر اهل دوخت‌ودوز و کار با نمد هستید کل سفره هفت‌سین را با نمد و به‌صورت نمادین درست کنید.
- در ایده نمدی دیگری می‌توانید با نمد و روبان کاسه‌هایی برای تزئین هفت سین درست کنید که داخل آن‌ها سیر و سیب و سرکه و بقیه خانواده را بریزید.
- اگر به هنر بافتن و قلاب‌بافی وارد هستید امسال برای تزئین سفره هفت سین از این هنر بهره بگیرید و همه سفره یا برخی از وسایل یا تزئینات آن را باهنرتان مزین کنید.
- اگر وقت یا حوصله بافتن در این حجم زیاد و در این مدت کم را ندارید حداقل یک عروسک به شکل نماد سال (که امسال سگ نماد سال است) ببافید.
- در کنار دیگر تزئینات سفره هفت سین یک موش نمدی هم درست کنید تا با گذاشتن آن در کنار دیگر اجزا، عکسی که کنار سفره می‌گیرید مشخص‌کننده نماد سال 1402 باشد.
550d3183 c170 4e35 80cd cd0708092e94
 

موضوعات مشابه

اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
60
اعتصامی
اعتصامی
تابان
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
53
تابان
تابان
تابان
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
22
تابان
تابان
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
18
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
23
اعتصامی
اعتصامی
بالا