طبع خاکشیر از نظر دکتر خیراندیش 🔴 + خواص و نحوه مصرف

اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
22,877
پسندها
22,619
امتیازها
113
مدال ها
6
InShot

طبع خاکشیر از نظر دکتر خیراندیش 🔴 + خواص و نحوه مصرف

امیدواریم این مقاله که حاصل تلاش تیم محتوا سازی طب سنتی سایت وطن وی است مورد توجه شما دوستان عزیز قرار بگیرد. لطفا با بخش طب سنتی وطن وی همراه باشید
حتما می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت یاد کرده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوانی دارد همین طور در این کتاب آسمانی از میوه های بسیاری نام برده شده است. با پیشرفت جامعه های انسانی بیماری ها هم گسترش زیادی کرده اند و یکی از راه های رهایی بشر از امراض مختلف شناسایی طبیعت و آشنایی با خاصیت های گیاهان و میوه ها است.
یکی از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها یاد شده است می توان به انجیر و زیتون اشاره کرد که به تازگی یک گروه تحقیقاتی ژاپنی به خاصیت های بی شمار مصرف یک عدد میوه انجیر و هفت عدد میوه زيتون پی برده است.

پس از آنکه یکی از پژوهشگران قرآن مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت مرتبه در قرآن آمده است ، رییس این گروه پژوهشی مسلمان شد.

طبع خاکشیر از ديدگاه دکتر خیراندیش

خاکشیر دارای خاصیت های ضد التهابی و ضد میکروبی است و مصرف خاکشیر سبب می شود که موهای شما شوره نزند.
همین طور خاصیت های ذکر شده در مطب بالا باعث می شود که صورت شما درگیر جوش و آکنه نشود.
برای درمان یبوست در دوران بارداری خیلی سود مند است.
درمان کننده مشکل ناباروری در مردان و تقویت کننده قوای جنسی مردان است.
برای پیشگیری و بر طرف شدن یبوست و اسهال در کودکان مفید است.

اگر کودک و نوزاد شما به تب و آبله مرغان و سرخک مبتلا شد ، درمانش خاکشیر مصرف است تا خارش را کاهش دهد و تب را پایین بیاورد.
خاکشیر می بایست بعد از دو سالگی به کودک داده شود و قبل از ان آب خاکشیر را صاف کنید و به کودک بدهید.
اگر هر روز صبح ناشتا با شیر استفاده شود به افزایش وزن شما کمک می کند.
برای لاغری می توانید از یک قاشق خاکشیر با آب ولرم و اندکی شکر در صبح قبل از صبحانه استفاده کنید.
برای درمان بیماری فشار خون بالا مفید است.
خوردن خاکشیر و ترنجبین برای افرادی که استعداد بیماری سنگ کلیه دارند مفید است.
مصرف خاکشیر با ترنجبین باعث بر طرف شدن بوی بد دهان می شود.
برای بهبود زخم و جراحات مفید است.
برا رفع ترشحات بانوان مفید است.
خاکشیر مدر یا دیورتیک است و برای دفع کرم بسیار مفید است.
برای درمان امراض نقرس و حصبه و مخملک و سرخک . آبله سودمند است.
خاکشیر برای رفع گرفتگی در صدا مفید است.
درمان کننده بیماری های گوارش است و باز کننده اشتها است.
درمان کننده بیماری ها و ناراحتی های دستگاه تناسلی است.
همین طور کوبیده آن پماد خوبی برای تورم پستان است.
برای درمان دل پیچه خاکشیر و عسل بخورید.
خاکشیر دارای طبعی گرم و تر است و موجب می شود که کارکرد معده تقویت شود.

آشنایی با سایر خواص خاکشیر

برای اینکه شما دوستان عزیز با دیگر خاصیت های خاکشیر آشنا شوید این بخش را حتما مطالعه کنید.

آشنایی با خاکشیر

خاکشیر که نام دیگر آن خاکشی است گیاهی یک تا دو ساله است که در دشت و صحرا به صورت خودرو رشد می کند و وحشی است.
نکته جالب، خاکشیر از خانواده کلم سانان است و با ترب سفید و گل کلم و کلم پیچ و کلم قرمز و کلم بروکلی و کلم بروکسل خویشاوندی دارد.
این گیاه از تیره شب بویان است و به دو رنگ قرمز و قرمز تیره دیده می شود که رنگ قرمز طعمش تلخ است.
نام دیگر این گیاه شفترک است و نام علمی خاکشیر Descurainia Sophia و نام عمومی آن Flixweed است.

خواص خاکشیر و بارهنگ

در ایام گرم تابستان برای جلوگیری از عطش و تشنگی استفاده خاکشیر همراه با بارهنگ و خرفه خیلی تاکید می شود.
قطعا می دانید خاکشیر باعث کم شدن حرارت بدن و بهبود کارکرد کبد شما می‌شود.
گیاه خاکشیر دارای طبیعت گرم و تر است ولی با یک فرایند خاصی منجر کاهش حرارت بدن و کارکرد بهتر کبد می‌شود.

گیاه بارهنگ دارای طبیعتی سرد و خشک است و خرفه نیز طبیعت سرد و تر دارد که به همراه با خاکشیر برای رفع تشنگی یک ترکیب فوق العاده‌ای است.
دقت داشته باشید که بسیاری از افراد در گرمای هوا و مصرف گرمیجات باعث بروز جوش‌های پوستی می‌شود که مصرف این گیاهان همراه با آب گرم و کمی شکر یا نبات می‌تواند به رفع جوش‌های صورت بسیار کمک کننده است
متخصصان طب سنتی توصیه می کنند. از تخم ریحان، آبلیمو و عسل نوشیدنی تهیه کنید که به قوت بدن یاری می رساند، به این شکل که شربت عسل و آبلیمو که یک قاشق مرباخوری تخم ریحان در آن ریخته شده باشد.

مصرف خاکشیر پیش از خواب

تحقیقات علمی نشان می دهد که استفاده از شربت خاکشیر در شب قبل از خواب و صبح به صورت ناشتا می‌تواند فشار خون شما را کنترل کند.

خواص خاکشیر جوشانده شده

ترکیب یک قاشق غذاخوری خاکشیر و نصف لیوان آب جوش و دو حبه قند یا برابر آن شکر تقریبا برای تمام مزاج‌ها مناسب است، مخصوصا جوشاندن خاکشیر برای یبوست و برای افرادی که شکم‌شان سخت کار می‌کند خیلی مفید است
از مهمترین علامت های غلبه مزاج سرد، خشکی دهان، کم میلی به آب، بد طعمی طعام، کم اشتهایی، نفخ شکم، بروز برخی دردها در معده، ضعف و لاغری که روز به روز زیاد شود، است. استفاده از خاکشیر همراه با آب جوش برای برطرف شدن این معضل مفید خواهد بود.
بعضی از افراد هستند که در طول روز دچار دل پیچه می‌شوند. این دل‌ضعفه ممکن است در طول روزهای گرم تابستان یا در ایام ماه رمضان به سراغ افراد مختلف بیاید.
برای جلوگیری از بروز این دل‌ضعفه کافی است، جوشانده خاکشیر و آب عسل را با هم ترکیب نموده و استفاده کنید. برای تهیه آب عسل باید یک لیتر آب و یک کیلو عسل را با هم جوشیده شود.
در طب سنتی از خاصیت های خاکشیر جوشیده برای درمان اسهال، ادرارآور، تب بر، رفع التهاب کلیه، دفع کرم و درمان آب آوردن نسوج استفاده میشده است.
یک خاصیت خاکشیر جوشانده شده درمان سنگ کلیه است؛ برای دفع سنگ کلیه، باید جوشانده خاکشیر با خارشتر و ترنجبین صبح قبل از صبحانه مصرف شود.
جوشاندن خاکشیر برای درمان کبد چرب در طب سنتی بسیار تجویز می‌شود؛
طرز تهیه جوشانده خاکشیر برای کبد چرب به این صورت است که دو قاشق غذاخوری خاکشیر را در دو لیوان آب بجوشانید، ناشتا میل کنید و تا نیم ساعت چیزی نخورید.
برای اینکه خاکشیر اثر بهتری داشته باشد می توانید آن را با اندکی ترنجبین مخلوط کنید، همچنین برای باز کردن راه های کبدی می‌توانید از مخلوط خاکشیر با آب پنیر نیز استفاده کنید.
جوشانده خاکشیر زیان ندارد مگر در افرادی که حساسیت دارند و یا استفاده بیش از حد می کنند.

خاکشیر برای درمان یبوست

برای درمان یبوست کودکان کافی است که یک قاشق چای خوری خاکشیر را کوبیده و آب ولرم مخلوط کنید و به او بدهید تا مشکل او بر طرف شود.
برای درمان افراد کهنسال نیز می توانید از مخلوط خاکشیر کوبیده و عسل و آب ولرم استفاده کنید چرا که مصرف قرص های مفید برای یبوست در آنها مشکل ساز است.خاکشیر به عنوان یک ملین طبیعی شناخته می شود که افزایش دهنده حرکات روده است و به بر طرف شدن یبوست کمک می‌کند. شما می‌توانید شربت خاکشیر را با آب گرم تهیه کنید تا یبوست بهبود یابد.
مصرف عسل هم در این شربت برای درمان یبوست متداول است.

نوزادان و کودکان

یکی از هم گیر ترین مشکلات کودکان یبوست است که می توانید آنرا با خاکشیر بذ طرف کنید. خاکشیر به دلیل اینکه یک ملین طبیعی به حساب می آید ، هضم غذا را راحت تر کرده و در نهایت از برزو یبوست در کودکان و نوزادان جلوگیری می کند.
همچنین خاکشیر به دلیل اینکه دارای خاصیت ضد باکتریایی می باشد برای کودکان در حال رشد بسیار مفید است. یکی از مشکلات رایج کودکان در سنین کم بیماری اسهال می باشد که خاکشیر می تواند منجر به کاهش خطر این بیماری در کودکان شود.
یکی دیگر خاصیت های خاکشیر برای کودکان و نوزادان این است که می تواند خارش پوست کودکان را کم کند . طبع خاکشیر سرد و تر می باشد و به همین دلیل برای درمان تب بالا و خارش پوست در کودکانی که به آبله مرغان و سرخک مبتلا هستند مفید است.
خاکشیر برای کودکان و نوزادان خاصیت های فراوانی دارد اما می بایست کودکان بعد از سن دو سالگی آنرا مصرف کنند. برای نوزادان و کودکان زیر دو سال می توانید از شربت خاکشیر صاف کرده که داخل آن دانه های خاکشیر نباشد استفاده کنید.

خاصیت های خاکشیر برای درمان و پیشگیری از گرمازدگی

قطعا می دانید خاکشیر از گیاهانی است که برای کم شدن دمای بدن و پیشگیری از ابتلا به گرمازدگی بسیار مفید است و در فصل تابستان و ماه رمضان یکی از بهترین نوشیدنی هایی که برای رفع تشنگی استفاده می شود شربت خاکشیر است.
در طب سنتی از شربت خاکشیر یخمال برای کم‌ شدن دمای بدن استفاده می شود. در مواقعی که گرمازدگی فرد کم باشد می توانید با این روش او را مداوا کنید ولی در گرمازدگی های حاد حتما بیمار را سریعا به پزشک برسانید.

خاصیت های خاکشیر برای لاغری و کاهش وزن

خاکشیر بهبود دهندهحرکات روده شده و پاک‌سازی و سم‌زدایی روده ها را پی دارد و با افزایش دفع چربی ها از بدن منجر لاغری می‌شود. یکی از خاصیت های خاکشیر کمک به لاغری می‌باشد، شما هر روز صبح قبل از صبحانه یک قاشق غذاخوری خاکشیر را بشویید و در یک لیوان آب ولرم حل کنید و مصرف کنید.

دستور نوشیدنی لاغر کننده با خاکشیر و آبلیمو

دو قاشق غذا خوری خاکشیر و گلاب و یک قاشق غذا خوری آبلیمو و یک لیوان آب ولرم را با هم مخلوط کرده و می توانیم کمی شکر را هم به شربت اضافه کنیم.
اگر به مدت یک ماه روزانه ناشتا مصرف شود پس از یک ماه اثرات خود را روی لاغری و سلامت بدن نشان می دهد.

خاصیت خاکشیر برای پوست

خاکشیر دارای خواص ضد باکتری قوی بوده و پاک سازی کننده پوست می‌شود که این امر برای درمان آکنه و جوش بسیار مفید است. شما می‌توانید دو قاشق غذاخوری خاکشیر رو با نصف قاشق عرق شاه‌تره و نصف فنجان عرق کاسنی ترکیب کرده و به مدت سه هفته مصرف نمایید تا جوش صورت درمان شود.
برای روشن سازی پوست ترنجبین را پنج ساعت در آب خیس کنید و سپس آن را صاف کنید و سپس دو قاشق خاکشیر تمیز در آن بریزید و مصرف نمایید.این کار باعث می شود که لک های صورت شما بر طرف شود.

خواص خاکشیر برای رفع بوی بد دهان

شربت خاکشیر و ترنجبین باعث سم‌زدایی بدن شما می شود و خلط های موجود در سیستم تنفسی را بر طرف کرده و به درمان بوی بد دهان کمک می‌کند. شما می‌توانید هر روز عصر یک لیوان شربت ترنجبین و خاکشیر مصرف کنید تا بوی دهان شما رفع شود.

خواص خاکشیر برای درمان سنگ کلیه

خاکشیر به عنوان یک مدر طبیعی بوده و باعث افزایش ادرار می شود که این موضوع به دفع سموم بدن از کلیه ها کمک کرده و سنگ کلیه را درمان می کند. در طب سنتی از شربت خاکشیر و ترنجبین برای پیشگیری از سنگ کلیه استفاده می شود.

خاصیت خاکشیر برای درمان اسهال

در طب سنتی از خاکشیر برای پاک‌سازی روده‌ها و درمان مشکل اسهال استفاده می‌شود. اگر شربت خاکشیر را با آب سرد و شکر تهیه کنید اسهال را بهبود می بخشد.

خاکشیر برای جلوگیری از سرماخوردگی

خاکشیر به‌‌عنوان یک خوراکی که دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی بسیار قویی شناخته می شود. برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا می توانید از خاکشیر یاری بگیرید. خاکشیر در طب سنتی به دلیل طبع سردی که دارد به‌‌عنوان یک تب‌بر طبیعی معروف است.
خاکشیر اگر همراه با عسل مصرف شود موجب می شود که سیستم ایمنی شما تقویت گردد و تاثیر آن برای درمان سرماخوردگی تا سه برابر شود.

خاکشیر برای چاقی

برای چاقی و اضافه وزن اگر هر روز صبح قبل از صبحانه یک لیوان شربت خاکشیر و شیر میل کنید باعث تقویت می شود
و افزایش اشتها را به دنبال دارد. مصرف خاکشیر به درمان لاغری کمک کرده و باعث افزایش وزن شما می شود.
 
آخرین ویرایش:
بالا