ضرب المثل بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد

شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,299
پسندها
10,250
امتیازها
113
مدال ها
16
#ضرب المثل
بزك نمير بهار مياد ، کمبزه با خيار مياد


Screenshot   Gallery


داستان ضرب‌المثل بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد🌸🥀
حسني با مادر بزرگش در ده قشنگي زندگي مي كرد . حسني يك بزغاله داشت و اونو خيلي دوست داشت . روزها بزغاله را به صحرا مي برد تا علف تازه بخورد .
هنوز پاييز شروع نشده بود كه حسني مريض شد و يك ماه در خانه ماند . مادربزرگ حسني كاه و يونجه اي كه در انبار داشتند به بزغاله مي داد .
🍃☘🍂
وقتي حال حسني خوب شده بود ، ديگر علف تازه اي در صحرا نمانده بود . آن سال سرما زود از راه رسيد .
🍃☘🍂

همه جا پر از برف شد و كاه و يونجه ها ي انبار تمام شد . بزغاله از گرسنگي مع مع مي كرد . حسني كه دلش به حال بزغاله گرسنه مي سوخت اونو دلداري مي داد و مي گفت : “ صبر كن تا بهار بيايد آنوقت صحرا پر از علف مي شود و تو كلي غذا مي خوري . ”
🍃☘🍂
مادر بزرگ كه حرفهاي حسني را شنيد خنده اش گرفت و گفت : تو مرا ياد اين ضرب المثل انداختي كه مي گويند بزك نمير بهار مياد خربزه و خيار مياد . آخه پسر جان با اين حرفها كه اين بز سير نمي شود .
🍃☘🍂
به خانه همسايه برو و مقداري كاه از آنها قرض بگير تا وقتي كه بهار آمد قرضت را بدهي .
حسني از همسايه ها كاه قرض كرد و به بزك داد و بزك وقتي سير شد شاد وشنگول ، مشغول بازي شد .
🍃☘🍂

معنی ضرب‌المثل بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد
کمبزه ینی میوه‌های نارس مانند خربزه، گرمک، طالبی که میوه ای تقریبا مثل خیار است و این ضرب المثل زمانی به کار می‌رود که کسی در اوج سختی و مشکلات باشد و افراد به جای کمک و تلاش کردن برای حل مشکلات آن شخص وعده وعیدهای بیجا بدهند و فقط دلش را گرم کنند.

مفهوم ضرب‌المثل بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد
معنی این ضرب المثل وعده سرخرمن به کسی دادن است. وعده های الکی و نامشخص که به موجب برآورده نکردن وعده‌های زمان حال، انجام می‌شود. خود ما انسان‌ها وعده‌های الکی می‌دهیم یا جوگیر می‌شویم و بعدا به زیر آن حرف می‌زنیم؛ درست مانند بزکی که گرسنه است و سرو صدا می‌کند می‌گویند حال نمیر تا بهار بیاد؛ فقط کمی مقاومت و تحمل می‌خواهد، ماه‌ها صبر کن تا بهار برسد و باران ببارد و علف‌ها بزرگ و سبز بشوند و تو بخوری.
✔️ وعده بی اساس دادن

✔️ یعنی به زبان ساده و عامیانه ندادن علوفه به بز و وعده دادن از رسیدن فصل بهار با خربزه، طالبی و خیار.

✔️ مفهوم دادن وعده های دور و داز و نامعلوم با زبان شیرین و خوش که به سبب محیا نکردن وعده ها زمان حال، ایجاد می شود.

✔️ دادن وعده های سر خرمن از سر خساست به کسی
تاریخچه ضرب المثل بزک نمیر بهار میاد
ضرب المثل بزک نمیر بهار میاد، کنایه از شمردن جوجه‌ها در آخر پاییز است که می‌گویند اواخر بهار می‌بایست توشه‌هایی که در طول زمستان جمع کرده بودی را باید بشماری و در نهایت با حساب و کتاب خود ببینی که چه مقدار از آنها سالم مانده است.
درواقع منظور این است که توشه شما یا همان اصطلاحا بزهای شما پس از گذراندن بوران سرسخت زمستان می‌توانند خود را به گرمای بهار برسانند یا نه؛ به عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا هیچ بچه خوکی که در زمستان به دنیا آمده رنگ بهار را نمی‌بیند و تنها دلیل آن استفاده از پوست مرغوب بچه خوک‌ها برای ساخت البسه فاخر است.

می‌توان آن را به نتیجه خروجی دانشگاه‌ها و کالج‌های آموزشی هم ربط داد که چه اندازه می‌تواند پس از فارغ التحصیلی، صرفه اقتصادی برای شخصی که تقریبا بیست سال خود را صرف علم آموزی کرده است داشته باشد.
حکایت بزک نمیر بهار میاد

حکایت ضرب‌المثل بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد
روزی روزگاری دو خواهر بودند که بز کوچکی داشتند و در کلبه چوبی زندگی می‌کردند. یک روز غذای این بز تمام شد و هر دو ناراحت بودند که خواهر کوچک‌تر از شدت ناراحتی بزش را بغل کرد و گفت بز من نمیر بهار میاد خربزه با خیار میاد تحمل کن بهار از راه برسد تا برایت کلی غذا بیاورم و خواهر کوچک‌تر که با حرف خواهرش گریه اش گرفته بود کلبه را ترک کرد و به دور دست‌ها پیوست تا صدای اسب شنید و کنجکاو شد که به کلبه سر بزند شاید خوراکی پیدا کند، داخل شد و از مردی که آنجا بود، غذاهایی را برای بز کوچولو گرفت و وقتی خواهر کوچک دید که قرار نیست بزش بمیرد خوشحال شد و تشکر فراوان کرد.

شعر ضرب المثل بزک نمیر بهار میاد
گریه مکن عزیز من 🍁 موسم نوبهار میاد
بلبل مست، نغمه زن 🍁 بر سر شاخسار می یاد
غله ز «خوار» می رسد 🍁 گندم شهریار میاد
بزک نمیر بهار میاد 🍁 خربزه با خیار میاد
دخترک عزیز من 🍁 از غم نان به سر مزن
طفلک با تمیز من 🍁 شعله به خشک و تر مزن
لوطی اشک ریز من 🍁 بر دل من شرر مزن
سال دگر برای تو 🍁 شوهر غمگسار میاد
بزک نمیر بهار میاد 🍁 خربزه با خیار میاد
سال دگر به خوشدلی 🍁 نان و پنیر می خوری
گوشت کباب می کنی 🍁 دیزی سیر می خوری
بر در خانه ات همی 🍁 خربزه با بار میاد
بزک نمیر بهار میاد 🍁 خربزه با خیار میاد
یک دو سه روز صبر کن 🍁 غم مخور از گرسنگی
شام اگر نمی خوری نخور 🍁 گشنه بخواب، دم مزن
خشک شده است 🍁 آبها تشنه بخواب، دم مزن
بزک نمیر بهار میاد 🍁 خربزه با خیار میاد

ریشه ضرب المثل بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد
اشرف الدین حسینی ملقب به نسیم شمال یکی از اصحاب مطبوعات بوده که با سروده هایی طنز در باب مسائل زمانه خود سعی درنقد اوضاع و احوال آن دوران داشته است.

یکی از این سروده ها عنوان «دری وری» دارد که در خصوص وعده و وعیدهای کشککی است که ما انسان ها به این و آن میدهیم به ویژه اگر جوگیر شویم و یا چیزی کوکمان کرده باشد و یا توهم زده باشیم، وعده و وعید هایی می دهیم که گاه بعداً به کلی زیر آن می زنیم و حاشا می کنیم، دیوار حاشا هم که گفته اند بلند است، به بلندی بعضی نرده ها و دیوارها که حتی از مقابل آن هم نمی شود عبور کرد، چه برسد به اینکه از آن بالا رفت، یک طرف ماجرای این وعده و وعید ها موجودات بیچاره و درمانده ای هستند که به آنها وعده و عیدهای سرخرمنی داده می شود.

اما چه بسا که عملی نمی شود و یا دیگر نوشداروی بعد از مرگ سهراب است، درست مانند بزکی که گرسته است و بع بع می کند و به او گفته میشود ، نمیر تا بهار بیاد و علوفه و عشق و حالی، فقط کمی مقاومت می خواهد تحمل گرسنگی چندین ماهه می خواهد به احتمال اینکه بهاری بیاید و پر باران باشد و علوفه ای سبز شود و در دسترس قرار گیرد و تو بخوری، اینکه زیاد سخت نیست، لذا گفته اند «بزک نمیر بهار میاد»- نسیم شمال هم در شعری که خواهید خواند همین را می خواهد بگوید و دیگر هیچ…​
 
آخرین ویرایش:
بنده خدای مهربان

بنده خدای مهربان

کاربر نمونه
Ms
تاریخ ثبت‌نام
30/6/23
نوشته‌ها
292
پسندها
264
امتیازها
63
مدال ها
3
جنسیت
خانم👩
چوخ گوزل
 
بالا