شوهرم جلوی دیگران بی احترامی، پرخاشگری و توهین میکنه

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6
Q1376909571


خشم یک نوع هیجان طبیعی است که در همه ما انسان‌ها وجود دارد اما این ما هستیم که انتخاب می‌کنیم پیش دیگران چه رفتاری داشته باشیم، چقدر خشم‌مان را بروز بدهیم و چقدر رفتار پرخاشگرانه نشان بدهیم. مسلما حفظ احترام همسر در اوقات تنهایی یا در جمع‌ها واجب است اما برخی از افراد به دلیل نداشتن توانایی در مدیریت هیجانات و یا مشکلات دیگر، نمی‌توانند هیجانات‌شان را ‌کنترل کنند.

چرا همسرم در مقابل جمع با من پرخاشگری میکنه؟



دلایل مختلفی وجود دارند که در این بخش از مقاله درباره آن توضیح می‌دهیم.


_استرس و اضطراب زیاد

فردی که زیاد استرس و اضطراب دارد، بدنش در حالت برانگیختگی و آماده باش قرار دارد که بتواند از هر موقعیتی فرار کند یا در آن موقعیت‌ها از خود دفاع کند. بنابراین در حالت انقباض و آماده باش روانی است. همین موضوع باعث تحریک‌پذیری زیاد افراد می‌شود که می‌تواند رفتارهای تکانشی و هیجانی‌شان را تشدید کند.

_افسردگی

یکی از علائم افسردگی، تحریک‌پذیری زیاد است. وقتی فرد تحریک‌پذیر باشد، زود عصبانی می‌شود، زود ناراحت و رنجیده می‌شود. بنابراین ممکنه است نتواند رفتارها و کلامش را کنترل کند و از خود پرخاشگری و بی احترامی نشان بدهد.


_عوامل محیطی و تربیتی

اگر فرد در محیطی بزرگ شده باشد که همه هیجانات‌شان را به شدت بروز می‌دهند و با هم رفتارهای بدی دارند، کودک ممکن است از هیمن رفتارها و حرف‌ها الگوبرداری کند و خودش نیز آنها را اجرا کند. همچنین اگر تربیت به گونه‌ای باشد که به کودک آموزش داده شود که نباید هیجاناتش را بروز بدهد، فرد در بزرگسالی به یک جایی می‌رسد که دیگر نمی‌تواند همه چیز را در خودش نگه دارد و باید برون‌ریزی کند. از آنجایی که به او آموزش داده نشده است که چگونه به درستی هیجاناتش را ابراز کند، او به صورت ناخودآگاه از روش‌های اشتباهی استفاده می‌کند، مثل کتک زدن، توهین کلامی و… این افراد معمولا زودجوش هستند آن قدر که هیجانات انباشته شده در خود دارند.


_مشکلات حل نشده در زندگی مشترک


اگر همسرتان با شما مشکلات زیادی داشته باشد و اختلافات زیادی بین‌تان باشد که حل نشده است، همین موضوع باعث می‌شود همسرتان مدام از دست شما و ارتباط‌تان عصبانی شود و پرخاشگری کند. پس کیفیت پایین رابطه زناشویی هم می‌تواند علت این رفتار باشه



_ مسئولیت‌پذیر نبودن چه ارتباطی با پرخاشگر بودن دارد؟

افرادی که پرخاشگر هستند و رفتارهایی مثل فحش دادن، بی احترامی کردن و… را نشان می‌دهند. افرادی بی مسئولیت نیز هستند چرا که اغلب برایشان مهم نیست که رفتارها و حرف‌هایشان چه تاثیری روی طرف مقابل می‌گذارد و چه حسی را در او ایجاد می‌کند. آنها فقط به فکر خودشان و تخلیه کردن‌شان هستند. برایشان مهم نیست که دل طرف مقابل را می‌شکنند یا خیر. این یعنی اینکه فرد خودش را در برابر احساسات و عواطف همسرش مسئول نمی‌داند. این هم بخشی از مسئولیت‌پذیر نبودن افراد است. مشکل رفتاری باشد.



شوهرم جلوی دیگران بی احترامی، پرخاشگری و توهین میکنه، چه کار کنم؟


-خونسرد باشید

می‌دانیم چیزی که از شما انتظار داریم سخت است اما باید آن را اجرا کنید چون اگر شما هم در مقابل رفتارهای همسرتان عصبانی شوید و با او دعوا کنید، اوضاع بدتر می‌شود. به علاوه در جمع دعوا کردن با شوهرتان فکر نمی‌کنیم جلوه خوبی داشته باشد. پس بهتر است خونسرد باشید و سعی کنید بحث را عوض کنید و یا بی توجه باشید یعنی نه مقابله به مثل کنید و با تندی برخورد کنید و نه با او منطقی صحبت کنید بلکه اصلا توجهی به آنچه که اتفاق افتاده است نکنید. چرا می‌گوییم منطقی هم در آن لحظه با همسرتان صحبت نکنید؟ چون فرد پرخاشگر و عصبانی در آن لحظه نمی‌تواند منطقی فکر کند. پس صحبت‌تان بی‌فایده خواهد بود! صحبت منطقی را موکول کنید به شرایط بهتر.


-وقتی تنها شدید با همسرتان صحبت کنید

بعد از اینکه تنها شدید و همسرتان هم آرام شد، به صورت منطقی و با آرامش با همسرتان صحبت کنید. به او بگویید که رفتارش یا حرف‌هایش چه تاثیری روی شما می‌گذارند و چه احساساتی را در شما ایجاد می‌کنند. بگویید که چرا این رفتارها و حرف‌ها را دوست ندارید. او را متهم نکنید. فقط درباره احساسات خودتان صحبت کنید. این کار باعث می‌شود او بداند که رفتارش اشتباه است و نیاز است اصلاح کند. البته برخی از افراد اشتباه‌شان را قبول نمی‌کنند اما به هر حال گفتن این موضوع با لحن و جمله‌بندی درست، خالی از لطف نیست و ضروری است.


-به همسرتان نشان بدهید که رفتار او عواقبی دارد

به همسرتان نشان بدهید که در مقابل رفتار اشتباهش از او انتظار عذرخواهی کردن دارید. حتی باید یک جاهایی اشتباهش را جبران نیز بکند. البته در این کار زیاده‌روی نکنید چون اگر زیاده‌روی کنید دیگر قهر کردن‌تان یا ناراحت شدن‌تان برایش عادی خواهد شد و در دفعات بعدی به آن اعتنا نخواهد کرد اما گاهی باید این گونه جدی عمل کنید و نشان بدهید که رفتارش باعث سردی یا دور شدن شما از او می‌شود.


-زود قضاوت نکنید

اکثر ما آدم‌ها به خاطر طرحواره‌‌ها و شکست‌هایی که در زندگی داشتیم حس می‌کنیم وقتی کسی به ما بی احترامی می‌کند یا رفتار بدی نسبت به ما انجام می‌دهد، حتما عمدی است و او با ما دشمنی دارد. اما این طرز تفکر لزوما درست نیست. افراد بیشتر وقت‌ها ناخودآگاه با ما اشتباه رفتار می‌کنند چون رفتار درست را بلد نیستند. اگر کمی بیشتر و عمیق‌تر درباره سلامت روان همسرتان و سبک تربیتی او فکر کنید متوجه می‌شوید که علت رفتارهایش دشمنی کردن با شما نیست بلکه ناخودآگاه این کارها را انجام می‌دهد چون نمی‌داند چطور باید به درستی رفتار کند. پس زود قضاوت نکنید و فکر نکنید همسرتان از شما متنفر است و…


-زمانی را برای خودتان بگذرانید

برای اینکه از آسیب‌های رفتارهای همسرتان در امان بمانید، باید مراقب سلامت روانی‌تان باشید. مسئول سلامتی خودتان، فقط خودتان هستید و نه همسرتان. اگر او درست رفتار کردن را بلد نیست، حداقل شما با خودتان درست رفتار کنید و زمانی را در آرامش به خودتان اختصاص بدهید. اگر حس می‌کنید سلامتی‌تان آن قدر به خطر افتاده است که نیاز به کمک حرفه‌ای مشاور دارید، حتما از مشاور کمک بگیرید. در این زمینه می‌توانید از مشاوران همیار عشق راهنمایی دریافت کنید.


-از خود دفاع کنید

اگر واقعا رفتار شوهرتان به شما آسیب می‌زند و او خودش را اصلاح نمی‌کند، شاید وقت آن رسیده است که برای دفاع کردن و نجات دادن خودتان کارهای جدی‌تری انجام بدهید. نباید قربانی رفتارهای اشتباه او باشید. شما حق دارید در محیطی باشید که آرامش و عشق در جریان است.


-سعی کنید با او مهربانانه رفتار کنید

می‌دانیم سخت است اما گاهی مهربانی و عشق می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. سعی کنید با همسرتان مهربانانه و با عشق رفتار کنید. شاید محبت کردن متعادل به او بتواند رفتارهایش را تغییر بدهد و او را هم کمی نرم‌تر از آنچه که هست بکند.


-از زوج درمانگر کمک بگیرید

اگر این موضوع با این روش‌ها حل نشد، توصیه می‌کنیم حتما با زوج درمانگران مشورت کنید و راهکارهای تخصصی‌تر را دریافت کنید. اگر هم تصمیم به جدایی دارید چون رفتارهای همسرتان روی سلامتی شما تاثیر منفی گذاشته است، می‌توانید برای تصمیم به جدایی‌تان هم با مشاوران همیار عشق مشورت کنید. آنها به شما کمک می‌کنند در زمینه زندگی‌تان تصمیم درست و منطقی بگیرید.
 
بالا