شهر باستانی مداین صالح کجاست؟

  • نویسنده موضوع مهسان
  • تاریخ شروع
مهسان

مهسان

تاریخ ثبت‌نام
26/11/22
نوشته‌ها
22
پسندها
66
امتیازها
13
مداین صالح شهری باستانی متعلق به پیش از دوران اسلام است که در ناحیه شمالی عربستان سعودی واقع شده و اهمیت آن به لحاظ سازه‌های سنگی باستانی واقع در منطقه است.

شهر باستانی مداین صالح در ۱۴۰۰ کیلومتری شمال شهر ریاض ، پایتخت عربستان سعودی قرار دارد. این شهر به لحاظ موقعیت استراتژیکی در ناحیه شمال در یکی از مهم‌ترین مسیرهای تجاری شبه جزیره عربستان قرار داشته و از طرفی با مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و فرهنگی مانند بین‌النهرین، سوریه و مصر همجوار است. همچنین به عنوان یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای باستانی این کشور و نیز دومین شهر بزرگ نبطی‌ها در سده نخست میلادی شناخته می‌شود.

سنگ نمای خارجی
تاریخ سنگ نمای خارجی استفاده شده در مداین صالح به سده اول پیش از میلاد باز می‌گردد. این آثار دارای حدود ۵۰ سنگ‌نوشته ونقش‌های درونی است که متعلق به مرحله پیش از نبطیان و قوم ثمود است. این بنا، در برگیرنده ۱۱۱ گور و نیز سامانه آبیاری تاریخی است که نشان‌دهنده تخصص نبطیان در زمینه سازه‌های آبی بوده است.

خانه‌های حجر در کوه ساخته شده و این کوه‌ها «اثالث» نام دارد. این کوه‌ها چنان است که هرکس آن‌ها را از دور ببیند آن‌ها را به هم پیوسته می‌پندارد، ولی چون نزدیک شود هریک را جدا می‌بیند. گرداگرد این کوه‌ها را شنزار فراگرفته و به این خاطر بالا رفتن از این کوه‌ها بسیار دشوار است.

در تاریخ ۷ ژوئیه ۲۰۰۸، به عنوان اولین اثر ثبت شده در عربستان سعودی ، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.امروزه نیز مداین صالح به لحاظ باستان‌شناسی از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و خرابه‌های باشکوه آن با بقایای شهر پترا در اردن برابری می‌کند.
یکی از باشکوه ‌ترین نمونه‌های این بقایای باستانی قلعه قصر الفرید است.قصرالفرید به معنی قلعه تنها است، زیرا این قلعه جدا و به دور از سایر بناها قرار دارد. ولی برخلاف نام پرآوازه‌اش، این بنا مقبره‌ای بیش نیست!
نکته جالب توجه اینکه تاکنون هیچ اطلاعاتی درباره چگونگی شکل ‌دهی نمای بنا از بالا به پایین به دست نیامده است.در قرآن کتاب دینی مسلمانان، در آیات ۸۰ تا ۸۴ سوره حجر، به این مکان اشاره شده است.



قصرالفرید
125557 13715114 1755423801341405 108385050 n
 
ترانه

ترانه

Female
تاریخ ثبت‌نام
5/12/22
نوشته‌ها
98
پسندها
336
امتیازها
63
جنسیت
تو کتاب تاریخمون بودش
 
بالا