شباهت و تفاوت تبخال و زگیل تناسلی در چیست؟

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
Nazbanoo

Nazbanoo

کاربر شهروند
Female
تاریخ ثبت‌نام
1/10/22
نوشته‌ها
1,134
پسندها
1,978
امتیازها
113
مدال ها
4
جنسیت
زگیل تناسلی و تبخال دستگاه تناسلی چگونه درمان می شود؟
علائم شایع تبخال تناسلی چیست؟,
علامت های زگیل تناسلی چیست؟,
علامت های زگیل و تبخال تناسلی کدام است,
تبخال تناسلی و زگیل تناسلی جز بیماری های شایع منتقله از طریق رابطه جنسی می باشد که اغلب ممکن است هیچ نشانه خاصی نداشته باشد اما امکان انتقال آن به شریک جنسی در این شرایط نیز وجود دارد. البته تشخیص دقیق این دو بیماری از یکدیگر بر عهده پزشک متخصص می باشد و باید از هر گونه خود درمانی خودداری کرد.

اگر شما هم فکر می کنید ممکن است مبتلا به یکی از بیماری های زگیل تناسلی یا تبخال تناسلی مبتلا هستید، با صحبت کردن با یک متخصص زنان و زایمان در زمینه مشاوره و انتخاب بهترین روش درمان اقدام کنید.

زگیل و تبخال تناسلی هر دو در ناحیه تناسلی ایجاد می شوند و ممکن است علائم خاصی نداشته باشند. به طور کلی می توان گفت زگیل تناسلی نسبت به تبخال تناسلی رایج تر است و احتمال ابتلا به آن برای تمامی افراد وجود دارد. با توجه به مشکلی که در تشخیص زگیل و تبخال تناسلی از یکدیگر وجود دارد، می خواهیم در ادامه تفاوت این دو عفونت را در سایت مادران بررسی کنیم :



زگیل تناسلی و علائم آن
شاید جالب باشد که بدانید زگیل تناسلی علائم خاصی ندارد و حتی ممکن است شما به آن مبتلا گردید و هرگز متوجه نشوید. باید بدانید که زگیل تناسلی یکی از نشانه های ویروس HPV است که می تواند در اندام تناسلی نمایان شود و عواقبی مانند ابتلا به سرطان های مربوطه مانند سرطان دهانه رحم را به همراه داشته باشد.

زگیل های تناسلی معمولا نرم، کم رنگ و گوشتی هستند که بیشتر در نواحی زیر تشکیل می شوند.

دهانه رحم
ولووا
واژن
آلت تناسلی مردان
مقعد
اسکروتوم
شکل ظاهری زگیل های تناسلی در هر فرد و بسته به این که در چه نقطه ای از بدن ایجاد می شوند، ممکن است متفاوت باشد.

زگیل های تکی
زگیل های به هم چسبیده
گروهی از زگیل ها که شکل گل کلم مانندی ایجاد می کنند.
تبخال تناسلی و نشانه های آن
تبخال تناسلی دارای دو نوع HSV-1 و HSV-2 می باشد که علائم خاصی ندارد و علاوه بر ناحیه تناسلی، ممکن است در پوست اطراف دهان نیز مشاهده شود.

تبخال دهانی در طی رابطه جنسی دهانی منتقل می شود و علائم آن شامل موارد زیر می باشد.

نشانه های سرماخوردگی مثل گره های لنفاوی متورم و احساس درد در ناحیه سر
ایجاد تاول در دهان یا حول آن
قرمزی، تورم، درد و خارش در ناحیه ای که عفونت پیدا کرده است.
ایجاد زخم در اطراف دهان یا زیر بینی همراه با درد
تبخال تناسلی نیز در ناحیه تناسلی رشد می کند و علائمی به شکل زیر را به همراه دارد.

درد، سوزش و خارش اندام تناسلی
احساس درد در پا یا کمر
بروز نشانه هایی از سرماخوردگی مثل تب و لرز و سر درد
احساس سوزش حین ادرار
برآمدگی قرمز رنگ و یا تاول در اندام تناسلی
زخم های ناشی از تبخال تناسلی معمولا تا چند هفته باقی می ماند و در صورت گسترش یافتن، قابلیت انتقال پیدا می کنند. ویژگی که تبخال های تناسلی دارند این است که می توانند از بین بروند و مجددا ظاهر شوند. این ظهور دوباره به عنوان شیوع بیماری شناخته می گردد و در مرتبه اول، با علائمی شبیه به آنفولانزا همراه است.

نواحی که بیشتر مستعد ایجاد تبخال تناسلی هستند به شرخ زیر می باشند:

آلت تناسلی مردان
داخل ران ها
واژن
مقعد

تفاوت های زگیل و تبخال تناسلی
تا حدودی با تبخال و زگیل تناسلی آشنا شدیم و گویا در ظاهر، تفاوت چندانی با هم ندارند. در این بخش می خواهیم به صورت جزئی تر تفاوت آن ها را در برخی موارد بیان کنیم.

علائم
زگیل های تناسلی معمولا علائم خاصی ندارند اما تبخال های تناسلی، به صورت زخم و تاولی که همراه با خارش و درد است، بروز می کنند.

شیوه تشخیص
برای تشخیص زگیل تناسلی گاهی از روش معاینه و گاهی هم از برخی آزمایش ها استفاده می شود که معمولا با پاپ اسمیر انجام می گیرد. اما برای بررسی تبخال تناسلی و تشخیص آن از معاینه بدنی و گاهی کشت ویروسی استفاده می شود.

نحوه درمان
درمورد درمان تبخال و زگیل تناسلی باید بگوییم که این ویروس ها خودشان درمان نمی شوند اما می توان زگیل و تبخال ناشی از آن ها را با دارو، درمان نمود. زگیل ها با استفاده از لیزر نیز قابل درمان می باشند.



با وجود شباهت بسیاری که بین تبخال و زگیل تناسلی وجود دارد دریافتیم که دو مشکل جدا از هم می باشند و برای تشخیص آن ها بهتر است به پزشک متخصص مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که کنترل هر چه بهتر و بیشتر این مشکلات می تواند تا حد زیادی در کم خطر بودن آن ها موثر باشد و اگر به آن ها بی توجهی کنید، می توانند خطراتی مانند سرطان های مربوط به اندام تناسلی ایجاد کنند


منبع: آیلا جون
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

بالا