سوالات درس ١١ دینی دوازدهم انسانی 🔴 ۱۰۰ درصد کامل و جامع

اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
22,890
پسندها
22,636
امتیازها
113
مدال ها
6
سوالات درس ١١ دینی دوازدهم انسانی 🔴 ۱۰۰ درصد کامل و جامع

سوالات متن درس ١١ دینی دوازدهم انسانی با جواب , در این مطلب سوال و جواب های صحیح، نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن درس یازدهم عصر شکوفایی کتاب دین و زندگی ۳ دوازدهم انسانی را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش وطن وی همراه ما باشید

همچنین بخوانید :سوالات متن درس ١٠ دین و زندگی دوازدهم انسانی

نمونه سوال و جواب های متن درس ١١ یازدهم دین و زندگی دوازدهم انسانی

۱) برخی از شرایط اجتماعی و فرهنگی مردم مکه پیش از اسلام را نام ببرید.

پاسخ: بسیاری از مردم، داشتن دختر را ننگ می‌شمردند و وقتی به آنها خبر می‌دادند که خداوند دختری به آنها بخشیده، خشمگین می‌شدند. در داخل قبایل، غارت اموال، دزدی، برده‌داری، قمار، ربا و داد و ستدهای نادرست رواج داشت. کعبه مرکز بت‌های مختلف شده بود. بسیاری نیز به پرستش ارواح و ماه و ستارگان مشغول بودند.

۲) شرایط اجتماعی و فرهنگی مردم ایران در زمان طلوع اسلام چگونه بود؟

پاسخ: خسرو پرویز، پادشاه ایران در زمان طلوع اسلام خود را آدمی فناناپذیر از میان خدایان و خدایی بسیار جلیل در میان مردمان می‌شمرد. در پادشاهی ساسانی حدود یک درصد کل جمعیت آن روز ایران، همه چیز را در اختیار داشتند و بقیهٔ مردم چون بردگان از حقوق اولیه و اساسی خویش محروم بودند.

۳) شرایط اجتماعی و فرهنگی امپراتوری روم در زمان طلوع اسلام چگونه بود؟

پاسخ: امپراتوری روم با استبداد اداره می‌شد و مسیحیت تحریف شده را، دستاویز حکومت خود قرار داده بود. تبعیض‌های نژادی، انحطاط اخلاقی و جنگ‌های پی درپی و طولانی مدت، این امپراتوری را به افول کشانده بود.
۴) رسول خدا (ص) آمد تا با همکاری و تلاش و همراهی مردم مقدمات تمدنی بر پایهٔ …………….. را بنا کند.

پاسخ: معیارهای الهی و دینی

۵) پیام های آیه «فَاستَقِم کَما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَکَ وَ لا تَطغَوا اِنَّه‌ُ بِما تَعمَلونَ بَصیرٌ [سورهٔ هود / ۱۱۲]» را بنویسید.

پاسخ: پیامبر اکرم (ص) همواره جامعه را نسبت به عظمت مسئولیت های بزرگشان آگاه می کرد.
وظیفه مردم و جامعه اسلامی، استقامت در راه دین است تا جامعه توحیدی تشکیل شود.


۶) خداوند در آیه ۱۱۲ سوره هود از پیامبر اکرم (ص) چه می خواهد؟

پاسخ: خداوند در این آیه از پیامبر اکرم (ص) می‌خواهد که نه تنها خودش، بلکه جامعه را برای برقراری جامعهٔ توحیدی و تمدن اسلامی به پایداری و استقامت در راه دعوت کند و به چنین مرحله‌ای از آمادگی برساند.
۷) در جامعه‌ای با فرهنگ منحط، پیامبر خدا (ص) با رفتار و عمل خود بسیاری از ………… را نابود ساخت.

پاسخ: سنت‌های جاهلی

۸) حضرت فاطمه (ع) وارث و ترویج کننده کدام ارزش ها شدند؟

پاسخ: حضرت فاطمه (س) وارث و ترویج کنندهٔ همهٔ مفاخر و ارزش‌هایی شد که پیامبر اکرم (ص) به ارمغان آورده و پیامبران بزرگ الهی همچون نوح و ابراهیم (ع) و موسی (ع) و عیسی (ع) برای آنها مبعوث شده بودند.
۹) سه حدیث از پیامبر اکرم (ص) در شأن حضرت فاطمه (ع) را بنویسید.

پاسخ: – بهترین زنان جهان چهار تن‌اند: مریم، آسیه، خدیجه و فاطمه (س)
– خداوند از خشنودی فاطمه خشنود و از خشمش به خشم می‌آید.
– فاطمه پاره‌ای از تن من است، هرکه او را بیازارد مرا آزرده است و هرکس مرا بیازارد، خدا را آزرده است.

۱۰) اقدامات سه تن از زنانی که در خانواده پیامبر، پا به پای مردان تاریخ را قم زنده اند را بنویسید.

پاسخ: خدیجه (س) حامی بزرگ پیامبر، فاطمه (س) همراه پدر و حامی بزرگ علی؛ و زینب (س) در کنار برادر و پیام رسان نهضت عاشورا.

۱۱) چرا خانواده پیامبر اکرم (ص) الگوی تمام عیار عفاف، حیا و پوشش اسلامی بودند؟

پاسخ: تا به دیگر مؤمنین بیاموزند که توجه به مقام و منزلت زن به معنی بی بند و باری، نگاه ابزاری به او، و یا به معنی هوس رانی و متزلزل ساختن بنیان خانواده نیست.

۱۲) برخی از اقدامات حاکمان بنی امیه و بنی عباس نسبت به زنان را بنویسید.

پاسخ: حاکمان بنی امیه و بنی عباس و بسیاری دیگر از حاکمان سرزمین‌های اسلامی با تشکیل حرمسرا، زنان زیادی را به دربار خود آوردند، حقوق الهی آنان را نادیده گرفتند.
۱۳) جند مورد از حقوق زنان در اسلام را نام ببرید.

پاسخ: زنان حق مالکیت و کار داشتند، دسترنج آنها به خودشان تعلق داشت، در عین حال که وظیفهٔ هزینهٔ خانواده را بر عهده نداشتند، به همین جهت می‌توانستند ثروت خود را وقف امور عام المنفعه کنند. بسیاری از موقوفه‌های قدیمی کشور ما مربوط به زنان خیّری است که ثروت خود را وقف امور خیریه کرده‌اند. تحصیل برای زنان آزاد بود و اندیشمندان بزرگی از زنان در جهان اسلام پیدا شدند که سابقه نداشت.

۱۴) موقعیت زن و خانواده در ………… بسیار برتر از موقعیت زن در …….. و سایر مناطق جهان بود.

پاسخ: تمدن اسلامی – اروپا

۱۵) دیدگاه قرآن کریم درباره درجه دوم بودن زن را بنویسید.

پاسخ: قرآن کریم، تلقی موجود درجه دوم بودن زن را به شدت نفی و با آن مبارزه کرد. البته با اینکه مسلمانان همچنان تحت تأثیر برخی اندیشه‌های خرافی درباره زن که از دوره جاهلی باقی مانده بود، قرار داشتند؛ در عین حال تحول عظیمی نسبت به گذشته پدید آمده بود.
۱۶) سخن رسول اکرم (ص) را درباره جویندگان علم بنویسید.

پاسخ: «کسی که دوست دارد نگاهش به چهره کسانی افتد که از آتش دوزخ در امان‌اند، به جویندگان علم بنگرد. سوگند به کسی که جان من در دست قدرت اوست، هر شاگردی که برای تحصیل علم (نه به قصد شهرت و نه برای تظاهر و تفاخر)، رفت و آمد کند، در هر گامی، ثواب و پاداش عبادت یک سالهٔ عابد برای او منظور می‌گردد؛ و برای هر قدمی که در این مسیر می‌نهد، شهر آبادی در بهشت برای او آماده می‌سازند. و زمین نیز برای او طلب آمرزش می‌کند …»

۱۷) زنان مدینه برای علم آموزی در کلاسی که ……………. تشکیل داده بود شرکت می‌کردند.

پاسخ: حضرت فاطمه (س)
۱۸) یکی از ویژگی‌های فرهنگ علمی ………… عدم اختصاص علم به طبقه یا قشر خاص بود.

پاسخ: دورهٔ اسلامی.
۱۹) تلاش پیامبر اکرم (ص) و پیشوایان ما نسبت به توجه به عقلانیت و خردورزی چه نتایجی در پی داشت؟

پاسخ: پیشوایان دینی سبب علاقهٔ مسلمانان به علم و دانش شد، به طوری که توجه به اندیشه و تفکر و ارزشمندی علم روز افزون شد و ثمرات آن در تمدن اسلامی مشاهده گردید. مثلاً نیاکان ما در جهان اسلام توانستند علوم و دانش بشری را از چند شاخهٔ محدود به پانصد شاخه برسانند. و این، به معنای توسعه زیاد علم بود که ناچار بودند آن را شاخه شاخه کنند و به صورت تخصصی بدان بپردازند. شوق و علاقهٔ آنان به دانش سبب شد که در بسیاری شهرها در کنار هر مسجد، مدرسه‌ای نیز بنا کنند.

۲۰) در امور مربوط به بهداشت و سلامت، وضع مسلمانان چگونه بود؟

پاسخ: بسیار درخشان بود؛ اگر شرایط قبل از اسلام و اوضاع آن دوره را در اروپا که هنوز حتی با حمام آشنا نبودند موردتوجه قرار دهیم، درمی‌یابیم که چگونه دستورات ساده‌ای مانند وضو و غسل و دیگر آموزه‌های بهداشتی اسلام مانند طهارت و نجاست و نیز دستورات پیشوایان دین در مورد سلامتی و درمان، دنیای اسلام را متحول کرد.

۲۱) امام علی (ع) درباره خردورزی و احترام به تفکر و تعقل چه می فرمایند؟

پاسخ: «منزلت عالم و دانشمند، والاتر از کسی است که با کوشش، روزها را به روزه می‌گذراند و شب‌ها را به عبادت سپری می‌سازد»؛

۲۲) امام رضا (ع) در حدیث مفصلی که در ارزش علم از پیامبر اکرم (ص) نقل می کند، چه می فرمایند؟

پاسخ: «اگر آموختن دانش با هدف الهی همراه باشد، کار نیک (حسنه) تلقی می‌شود. علم آموزی، عبادت است و مذاکرهٔ علمی، تسبیح و تقدیس پروردگار. و عمل و رفتار هماهنگ با علم، جهاد در راه خداست … فرشتگان، شیفتهٔ دوستی با دانشمندان اند و با درود و تحیات خویش به آنان تهنیت می‌گویند …»

۲۳) پیام های آیات «اَرَاَیتَ الَّذی یُکَذِّ‌بُ بِالدّینِ فَذٰلِکَ الَّذی یَدُعُّ الیَتیمَ وَ لا یَحُضُّ عَلیٰ طَعامِ المِسکینِ [سورهٔ ماعون / ۱ تا ۳]» را بنویسید.

پاسخ: برقراری عالت از اهداف رسالت پیامبر و از مهمترین معیارهای اسلامی است.
تفاوت انسان دین دار و بی دین در رعایت عدالت اقتصادی است.
کسی که یتیم را براند و به اطعام مسکین بی توجه باشد، اعتقادی به قیامت ندارد.


۲۴) طبق سخن پیامبر اکرم (ص) برترین جهاد چیست؟

پاسخ: «برترین جهاد، سخن حقی است که انسان در مقابل سلطانی ستمگر بر زبان آورد.»

۲۵) تمام رفتار های پیامبر (ص) منطبق بر معیارهای الهى و دينى بود.

پاسخ: این جمله صحیح است.
۲۶) پس از پیامبر (ص) در طول چند قرن تمدنى پديد نيامد و هيج جنبه مثبتى نداشت.

پاسخ: این جمله غلط است.

۲۷) حضرت خدیجه (س) در شکل گیری بزر گترین تحول جهانی نقش ممتازی ايفا ننمود.

پاسخ: این جمله غلط است.

۲۸) تلاش پیامبر (ص) و پیشوایان دینی سبب علاقه مسلمانان به علم و دانش شد.

پاسخ: این جمله صحیح است.

۲۹) با توسعه سرزمین های اسلامی و شکل گیری حکومت های اسلامی که پیامبر (ص) را الگو قرار دادند.

پاسخ: این جمله غلط است.

۳۰) یکی از ابعاد عدالت، عدالت اقتصادی است که قر ان کریم تفاوت انسان دین دار و بی دین را در آن دانسته است.

پاسخ: این جمله صحیح است.

۳۱) رسول خدا (ص) آمد تا با همکاری و تلاش و همراهی مردم، مقدمات تمدنی بر پایه معیارهای …………. و ………… را بنا کند.

پاسخ: الھی – دینی

۳۲) حضرت فاطمه (س) بس از رسول خدا (ص) چشمه سار هميشه جارى ………….. و ……………. در جامعه اسلامى شد.

پاسخ: خوبی ها – ارزش ها

۳۳) قرآن کریم، تلقی موجود درجه دوم زن را به شدت ………… و با آن ……………….. كرد.

پاسخ: نفى – مبارزه

۳۴) شوق و علاقه مسلمانان به دانش سبب شد كه در بسيارى از شهرها در كنار هر مسجد …………… نیز بنا کنند.

پاسخ: مدرسە اى

۳۵) برقراری عدالت از اهداف رسالت پیامبر (ص) و از مهمترين …………. اسلامی شمرده می شود.

پاسخ: معیارهای تمدن

۳۶) يكى از ويژگى هاى فرهنگ علمى دوره اسلامى عدم اختصاص …………. به طبقه یا قشر …………….. بود.

پاسخ: علم – خاص

۳۷) در جامعه ای با آن فرهنگ منحط، پيامبر خدا (ص) با ……………… و …………….. خود بسیاری از سنت های جاهلی را نابود ساخت.

پاسخ: رفتار – عمل

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات بسنده نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه نمایید.
موفق باشید💛
 
بالا