زنان ناشزه از این حق محروم هستند

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6
در صورتی ک زنی بدون داشتن عذر موجه،نظیر وجود خطر جانی،مالی یا شرافتی ناشی از زندگی با مرد یا سایر مصادیق عسر و حرج از تمکین عام و خاص همسر خود خوداری کند،ب او ناشزه گفته خواهد شد

محدودیت‌های زن ناشزه​


محدودیت‌های زن ناشزه، یکی از مهم‌ترین مواردی است که زنانی که بدون داشتن عذر موجه، از تمکین عام یا خاص همسر خود خودداری می‌کنند، باید از آن مطلع باشند

که عبارت‌اند از:

_ عدم پرداخت نفقه به وی توسط شوهر و عدم امکان درخواست صدور حکم طلاق، به علت عسروحرج ناشی از نپرداختن نفقه، توسط همسر.

_ عدم امکان ازدواج مجدد زن با مردی دیگر، تا مادامی که او از همسر قبلی خود متارکه نکرده و عده خود را سپری ننموده است؛ بدون جاری‌شدن صیغه طلاق حتی اگر زن از شوهر سال‌ها جدا زندگی کند، همچنان امکان ازدواج مجدد را نخواهد داشت.

_ روبروشدن با مسئله ازدواج مجدد همسر، بدون نیاز به اذن او و صرفاً با اذن دادگاه و ازدست‌دادن امکان درخواست صدور حکم طلاق، به علت عسروحرج ناشی از ازدواج همسر بدون اذن زن اول.

_ مواجه‌شدن با ممنوعیت خروج از کشور؛ چراکه بر اساس قانون، زنان متأهل در خروج از کشور نیازمند اذن و رضایت همسر خود هستند.

شرایط و حقوق زنان ناشزه​


پس از توضیح درباره جزئیات تمکین عام و خاص، شرایط ناشزه بودن زن را به‌اختصار توضیح می‌دهیم.

_ زن بدون داشتن عذر موجه از سکونت در منزلی که توسط شوهر تعیین‌شده خودداری می‌کند.

_ زن وظایف و تکالیفی را که قانون بر عهده او قرار داده، انجام نمی‌دهد.

_ زن بدون رضایت شوهر به شغلی اشتغال دارد که مخالف مصالح خانوادگی او یا حیثیت خود زن است.

_ زن بدون داشتن عذر موجه و عدم وجود موارد مجاز عدم تمکین، از برقراری ارتباط جنسی با همسر خود در حدود متعارف خودداری می‌کند.


نفقه زن ناشزه​


پیش از این اشاره کردیم که ناشزه بودن زن تأثیرات مهمی در حقوق مالی او می‌گذارد. نفقه بخشی از حق مالی یک زن در ازدواج است که تحت تأثیر ناشزه بودن او قرار می‌گیرد. در صورت اثبات ناشزه بودن زن توسط قانون و صدور رأی دادگاه مبنی بر ناشزه بودن زن، به او نفقه تعلق نخواهد گرفت. در ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی به این نکته اشاره شده که زن ناشزه حقی بر دریافت نفقه نخواهد داشت.

مهریه زن ناشزه​


حق زن برای دریافت مهریه برخلاف نفقه تحت تأثیر ناشزه بودن زن قرار نمی‌گیرد. طبق قانون ۱۰۸۳ بلافاصله پس از جاری شدن عقد، زن مالک مهریه می‌شود. پس از آن زن می‌تواند هرگونه تصرفی در مهریه داشته باشد. بنابراین یکی از حقوق زنان ناشزه مهریه است.شرایط و حقوق زنان ناشزه
 
فاطیما

فاطیما

قوی تر از دیروز♡
Female
تاریخ ثبت‌نام
12/11/22
نوشته‌ها
1,216
پسندها
2,308
امتیازها
113
جنسیت
هعی 💔🚶‍♀️
 
  • بوس چشمکی
واکنش‌ها[ی پسندها]: ثمین
بالا