راه های غلبه بر حسادت در رابطه عاطفی.. 🦋

  • نویسنده موضوع sahar♡
  • تاریخ شروع
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,564
پسندها
19,218
امتیازها
113
مدال ها
18

حسادت قادر است نشانه کمک کنه روی اینکه به چه کسی اهمیت می دهید تمرکز کنید. حسادت در رابطه عاطفی حتی می تواند در بعضی از موارد در تقویت روابط موثر باشد همه چیز به نحوه استفاده شما از این احساس و نحوه کنترل حسادت بر می‌گردد.​


۱- صحبت کردن با یک دوست مطمئن🦋
تصادف در برخی مواقع می تواند واقعیت را برای شما تحریف کند. برخی مواقع ابراز این نگرانی‌ها به فرد ثالث می تواند وضعیت را کمتر ترسناک کند و به شما کمک کند تا بعضی از چشم اندازها را بهتر ببینید، منطقه درکش کنیم و احساس حسادت خود را کنترل کنید.

۲- بیان نگرانی ها🦋
اگر کارهای همسرتان احساس حسادت شما را تحریک کرده است این موضوع را در اسرع وقت با شریک زندگی خود مطرح کنید. شریک زندگی شما امکان دارد متوجه چنین رفتاری نشده باشد یا اینکه متوجه نشده باشد که شما چه احساسی دارید. از این فرصت استفاده کنیم و در مورد هرگونه مرزی که احساس می‌کنید در رابطه شما نیازمند است یا مسائلی که برای شما آزاردهنده می باشد، صحبت کنید اگر نسبت به شریک زندگی خود اعتماد کامل دارید؛ ولی به دلیل تجربه قبلی در رابطه فرد شکاکی هستید، تلاش کنید با کمک یک روانشناس، باورهای اشتباه و زخم های گذشته خود را ترمیم کنید.

۳- کشف ریشه حسادت🦋
حسادت می تواند یک احساس پیچیده و قوی باشد و شما ممکن است در برخورد با آن احساس خوبی نداشته باشید. ولی به جای اینکه حسادت را به عنوان موضوعی منفی تصور کنید، تلاش کنید به عنوان یک منبع مفید اطلاعات با نگاه کنید. حسادت به شما می‌گوید بین آنچه که داری و آنچه که می خواهید تفاوت وجود دارد. البته حسادت کنترل نشده می تواند به خود سرزنشی مبدل شود و چرخشی به وجود بیاورد که احساسات منفی و کمبود اعتماد به نفس در شما افزایش یابد.

۴- مشاهده تصویر کامل🦋
حسادت در برخی مواقع در جواب به یک تصویر جزئی به وجود می‌آید به عبارت دیگر، شما ممکن است خود و دستاوردها و ویژگی های خود را با یک دید حال یا ناقص از فرد دیگر مقایسه کنید. مردم بهترین خودشان را به جهان نشان می دهند، پس همیشه نمی توان تشخیص داد که واقعاً در زندگی یا رابطه شخص دیگری چه اتفاقی رخ می‌دهد. خصوص رفتی فقط به شبکه‌های اجتماعی نگاه می‌کنید. در روابط عاشقانه زناشویی هم همین‌گونه است. امکان دارد تصویر کاملی که شما از زندگی زوج دیگری می بینید باعث حسادت در شما و دلسردی نسبت به رابطه شما شود. از یاد نبر که ظاهر زندگی هیچ کس را با باطن زندگی خود مقایسه نکنید.

- تمرین ترفند های مقابله در لحظه🦋
کنار آمدن با حسادت به محض بروز آن به شما کمکی نمی‌کند تا علت های اساسی خود را برطرف کنید. ولی می‌تواند به شما کمک کند تا پریشانی کمتری را تجربه کنید. دور کردن توجه احساس عادت در رابطه عاطفی می تواند شما را از رفتار های احساسی دور نگه دارد.

۶- تمرین ذهن آگاهی🦋
ترفند های ذهن آگاهی به شما کمک می کند تا بدون هیچ قضاوت یا انتقادی و شریک زندگی خود، افکار و احساسات خود توجه کنید. بالا رفتن آگاهی درباره حسادت می تواند به شما کمک کند تا آن را بهتر مهار کنید.

۷- سپاسگزاری نسبت به داشته های خود🦋
کارگزاری و قدردانی می تواند تا حد زیادی کمک کند. شاکر بودن نسبت به داشته هایی که داریم، نه تنها می تواند حسادت را کمتر کند، بلکه استرس را نیز نابود می‌کند. مثبت رابطه خود و خوبی هایی که شریک زندگی شما را دارد را به خاطر بیاورید و به نسبت به آنها قدردان باشید. بهتر از هر روز زمانی را به یادداشت نکات مثبت اختصاص دهید.
۸- شمردن تا ده🦋
هر موقع که احساس حسادت در رابطه عاشقانه شما، در مرز تبدیل شدن به عصبانیت بود، چشمان خود را ببندید، نفس عمیق بکشید و تا ۱۰ بشمارید. بعد از گذشت ۱۰ ثانیه، از خود سوال کنید که آیا واقعاً چیزی که از آن ناراحت هستید، ارزش این را دارد که روز خود را خراب کنید؟

بایستی آن را با همسر خود مطرح کنید، این کار را با آرامش انجام دهید. به جای اینکه سر شریک زندگی خود فریاد بزنی به او را تحقیر نمایید، به سادگی بگویید: این کار برای من ناراحت کننده می باشد و تلاش کنید علت و ریشه های آن را با یکدیگر بررسی کنید.

۹- صحبت کردن با یک درمانگر🦋
اگر به تنهایی در کنار آمدن با حسادت در رابطه عاطفی خود دچار مشکل هستید، گفتگو با یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند. همیشه صحبت از حسادت و آسان نیست. امکان دارد از دشت را گذاشتن این افراد با شخصی که نمی‌شناسید احساس راحتی بیشتری کنید. یک درمانگر خوب شما را با مهربانی و دلسوزی ملاقات می‌کند، افزون بر این، بهتر از هر کسی می داند که حسادت احساسی نرمال و عادی است که همه در برهه ای آن را تجربه می کنند.
۱۰- تنظیم انتظارات از رابطه🦋
یک نکته مهم برای غلبه بر حسادت این می باشد که انتظارات خود را برای رابطه عاشقانه خود تنظیم کنید توجه کنید که تنظیم انتظارات به معنی پایین آوردن استانداردهای شما نیست. بلکه مرور و روشن کردن توقعاتی می باشد که شما و شریک عاطفی خود از هم دارید. دانستن این انتظارات به شما کمک می کند تا همسرتان نسبت به موضوعاتی که باعث ناراحتی شما می شود یا باعث حسادت شما می شود اطلاع داشته باشد و برای دور کردن این احساسات از شما تلاش کند.

۱۱- افزایش اعتماد در رابطه🦋
اعتماد جنبه اساسی یک رابطه سالم شاد و راضی کننده می باشد. راه غلبه بر حسادت را در رابطه عاطفی، داشتن یک اعتماد سال می باشد. برای افزایش اعتماد در رابطه عاشقانه خود، به نکات زیر توجه کنید:

ابراز احساسات خود
نشان دهید که قائل اعتماد هستید
دروغ نگفتن نسبت به هم
کاری نکنید که دوست ندارید همسرتان انجام دهد.
ما انجام چنین کارهایی شما و همسرتان به اعتمادی سالم می رسید که موجب می شود در رابطه خود احساس امنیت کنید.
_12 عشق ورزیدن به خود🦋
رابطه سالم از سطوح سالم عشق به خود ناشی می شود. تقویت عشق به خود و دوست داشتن خود، در غلبه بر حسادت در رابطه عاشقانه نیز کمک می کند. شما قادر هستید با گذراندن وقت تنها و یادگیری قدردانی از خود، رفتار خوب با بدن خودمون و افزایش مهارت‌های تان، عشق احترامی را که نسبت به خود دارید، بیشتر کنید .
 
بالا