راه حل تشویق کودکان برای ورزش.. 🦋

  • نویسنده موضوع sahar♡
  • تاریخ شروع
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,201
امتیازها
113
مدال ها
18
شاید برخی افراد تصور کنند که کودکان به ورزش کردن منظم نیاز ندارند زیرا آن ها سرشار از جنب و جوش هستند. ولی از نظر علمی هر نوع فعالیت بدنی ورزش به حساب نمی آید در ضمن ورزش کردن در کودکی به مراتب با اهمیت تر از سایر سنین خواهد بود. از این رو تشویق کودکان برای ورزش مهم خواهد بود.
فعالیت بدنی در صورتی که با برنامه ای مدون و به طور منظم اجرا گردد، همچنین هدف خاصی را دنبال نماید ورزشی است که تاثیرات مثبت بر سلامت روح و جسم فرد خواهد داشت. ورزش کردن در هر سنی دارای اهمیت بوده و باید به یکی از فعالیت های روزانه افراد مبدل شود ولی در سنین کودکی دارای اهمیت بسیاری می باشد.

در طی مراحل رشد فرد، مراحل ابتدایی اهمیت بیشتری داشته و اثرات ویژه ای در مراحل بعدی به همراه خواهد داشت. کودکانی که دارای فعالیت بدنی مناسبی باشند، توانایی بدنی لازم جهت انجام کارهای مورد نیاز را نیز خواهند داشت. علت اصلی این توانایی، نتایجی می باشد که از انجام منظم تمرینات ورزشی حاصل می گردد. نتایجی که به عنوان مزایای ورزش شناخته می شود و اهمیت تشویق کودکان برای ورزش را آشکار می کند.
Download 6
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,201
امتیازها
113
مدال ها
18

فواید وزش برای کودکان​

ارتقای توان عضلانی و مستحکم شدن استخوان ها
تناسب وزن پیدا کردن
جلوگیری از ابتلا به بیماری های متعدد در بزرگسالی همانند دیابت، سرطان و …
بهبود کیفیت خواب
فراهم شدن نشاط بیشتر
به طور کلی ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی منظم به همراه فواید جسمی و روحی زیادی که برای کودکان به دنبال دارد سبب ارتقای انگیزه و تمرکز آن ها می گردد. همچنین سبب شده کودک در مدرسه هم موفقیت بیشتری پیدا کند. به علاوه مهارت های ورزشی در هر سنی می تواند افزایش دهنده اعتماد به نفس باشد.

باید اشاره کرد کودکان زیر ۶ سال به طور معمول از فعالیت های بدنی مانند دویدن و پریدن لذت می برند. پس از این سن، کودک باید حداقل ۵ ساعت در هفته ورزش نماید. این میزان فعالیت بدنی منظم برای ارتقای توان قلبی و تنفسی آن ها الزامی است. این رویه باید حداقل تا ۱۷ سالگی تداوم داشته باشد.
Download 7
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,201
امتیازها
113
مدال ها
18

خانوادگی به ورزش بپردازید.​

برای شرکت در تمرین های ورزشی همه اعضای خانواده را با خود همراه نمایید. برای عملی شدن این ایده گزینه های بسیاری در اختیار است از جمله ساده ترین آن ها خرید یک توپ است. یا می توانید با فرزند خود در کلاس آموزش هنرهای رزمی یا شنا ثبت نام نموده و یا یک تیم والیبال یا فوتبال تشکیل دهید. همچنین رفتن به کوهنوردی یا طبیعت گردی نیز می تواند جذاب باشد.

۲. الگوی کودک خود باشید.​

کودک رفتار والدین را زیر نظر داشته و از آن ها تقلید می کند. در صورتی که فرزند شاهد برنامه ورزشی منظم شما باشد و می بیند شما از انجام ورزش لذت برده و به آن اهمیت می دهید، انگیزه در وی برای ورزش کردن تقویت می شود. تجربه نشان داده فرزندان پدر و مادری که ورزش می کنند، در بزرگسالی نیز به ورزش اهمیت می دهند

۳. ورزش را به یک تفریج جذاب تبدیل نمایید.​

بچه ها عاشق بازی و سرگرمی هستند و اگر ورزش جنبه بازی و سرگرمی پیدا کند، قطعا از آن لذت خواهند برد. و آن را ادامه می دهند. به این ترتیب تمرین های ورزشی مناسب را در بازی های مورد علاقه آن ها گنجانده یا آنطور که آن ها دوست دارند، ورزش نمایید. به طور مثال موسیقی به همراه تمرین برای بچه ها جذاب است.

۴. از ابزار ورزشی استفاده کنید.​

می توانید برای بردن فرزند خود به مدرسه با او پیاده روی نموده یا از اسکیت و دوچرخه استفاده کنید. همچنین روزهایی را با فرزند در پارک گذرانده و از ابزارهای ورزشی داخل پارک هم کمک بگیرید. یا موقع برگشت به منزل به جای استفاده از آسانسور از پله ها استفاده نمایید
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,201
امتیازها
113
مدال ها
18

رقابت ایجاد کنید.​

برای کودکان مسابقه ای ترتیب داده و یک جایزه برای برنده در نظر بگیرید. هر کسی سریعتر دویده یا تعداد بیشتری شنا برود یا هر کس که پرش بلندتری انجام دهد جایزه از آن او خواهد بود. عنوان های بسیاری برای مسابقات ورزشی وجود دارد. مسابقه را ادامه داده و پیشرفت ورزشی کودک خود را ثبت نمایید. به طور کلی رقابت می تواند تشویق کننده خوبی برای کودکان به ورزش باشد.

تایم استفاده از لوازم الکترونیکی را محدود کنید.​

کودکان باید برنامه معینی برای استفاده از تلویزیون، رایانه، تبلت، گوشی و سایر وسایل بازی داشته باشند. وقتی برای آن ها برنامه روزانه تنظیم می کنید حتما علایق آن ها را در نظر گرفته ولی نیازهای فکری و بدنی هم اهمیت بیشتری دارد. نباید اوقات فراغت کودک صرف بازی هایی شود که هیچ تحرکی در آن نیست.

هدایای ورزشی​

خوب است اگر هدیه ای برای کودک خود در نظر می گیرید، ورزشی باشد. به طور مثال برای پیشرفت تحصیلی، موفقیت در باشگاه ورزشی، داشتن رفتار شایسته در منزل و … هدیه ای مانند توپ والیبال، لباس ورزشی، دوچرخه و سایر لوازم ورزشی را در نظر بگیرید. این هدایا می توانند هم انگیزه و هم فعالیت های بدنی بچه ها را افزایش دهند.

ورزش مناسب انتخاب کنید.​

علیرغم شرایط سنی، ویژگی های فردی کودک نیز در انتخاب نوع تمرینات ورزشی اش اهمیت پیدا می کند. کودکان نه تنها در سنین مختلف دارای توانایی حرکتی مختلفی بوده بلکه دارای تفاوت ژنتیکی بوده که سبب می شود کودک در یک سن معین مهارت های حرکتی متفاوتی از خود بروز دهد. به طور مثال برخی کودکان از نظر ژنتیکی مستعد اضافه وزن بوده و باید بیشتر ورزش نمایند یا کودک ۷-۸ ساله به راحتی دوچرخه سواری می کند ولی دویدن طولانی برایش مشکل است.
 
بالا