راه‌ های افزایش سریع شیر مادر نی نی سایت

  • نویسنده موضوع شاهدخت
  • تاریخ شروع
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,299
پسندها
10,250
امتیازها
113
مدال ها
16
🔰 راهکارهای عمومی برای افزایش شیر مادر
Maesentadanapoltronaamamentandobebe 1200x840 copy 1024x717 copy 1024x717


آرامش روحی و دوری از استرس نقش بسزایی در کیفیت و میزان شیر مادر دارد . در متن زیر به طور خلاصه به عواملی که بر کیفیت و افزیش میزان شیر مادر نقش بسزایی دارند اشاره می‌نماییم :

🔰 ۱. مکیدن سینه توسط نوزاد
اولین راهکار موثر بر میزان و کیفیت هرچه بیشتر شیر مادر مکیدن سینه توسط نوزاد می‌باشد. شایان ذکر است تناوب مکیدن پستان‌ها خود به تنهایی بر افزایش شیر نقش بسزایی دارد.

🔰 ۲. عدم فعالیت های ورزشی
فعالیت بدنی شدید مادر باعث ورود اسید لاکتیک به شیر می‌شود؛ این ماده باعث تلخی شیر مادر می‌گردد. بنابراین مادر باید در هنگام دوران شیردهی از هر گونه فعالیت بدنی شدید و سنگین جلوگیری نماید.

🔰 ۳. محدود کردن مصرف برخی مواد غذایی
باید به این نکته اشاره نمود که مصرف نوشابه‌های کافئین‌دار سبب بی اشتهایی و تحرک پذیری و کم خوابی نوازد می‌شود. بنابراین مادر باید در هنگام شیردهی از خوردن مواد کافئین دارد جلوگیری نماید.
همچنین مواد غذایی مانند : پیاز، سیر، کلم، تربچه، مارچوبه و غذاهای پر ادویه بر روی طعم و مزه شیر تاثیر بسزایی میگذراد. این عوامل خود به تنهایی موجب تمایل نداشتن نوازاد به شیر خوردن میگردد.

🔰 ۴. کاهش مصرف شیر خشک
حد الامکان از دادن شیر خشک، قبل از مکیدن کامل سینه مادر به نوزاد جلوگیری نمایید.

🔰 ۵. افزایش تعداد دفعات شیردهی
باید به این نکته اشاره نمود هرچه تعداد دفعات شیردهی به نوزاد بیشتر باشد، بر افزایش شیر مادر افزوده میگردد.
شما باید در روز هر ۲ ساعت یکبار و در شب هر ۴ ساعت یکبار به فرزند شیر‌خوار خود شیر دهید تا از میزان شیرتان کم نشود.

🔰 ۶. داشتن استراحت کافی
هرچه میزان استراحت و آرامش مادر شیرده بیشتر باشد و از استرس دوری نماید بر کیفیت و میزان شیر نیز افزوده می‌شود. در کنار استراحت کافی باید به تغذیه مادر نیز توجه ویژه ای نمود.

🔰 ۷. تغذیه مناسب مادر
کدام مواد غذایی باعث افزایش شیر مادر میشود؟


■ انواع آبمیوه
■ موز
■ پاپایا
■ زردآلو
■ توت فرنگی
■ آووکادو
■ بلوبری
■ انبه
■ هندوانه
■ کدوحلوایی
■ هویج
■ یونجه
■ زغال اخته
■ سیب زمینی، اسفناج و برگ چغندر ، ریحان و شوید
■ دانه‌ها از جمله برنج قهوه‌ای، کنجد، سیاهدانه، گندم، شنبلیه، رازیانه، شنبلیله
■ حبوبات از جمله نخود
■ دلستر جو ، سوپ جو، مالت جو، جو دوسر
■ غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت، مرغ و تخم‌مرغ، ماهی به خصوص ماهی قزل آلا
■ خوردن سیراب گوسفند و کله پاچه به خصوص پاچه گوسفند.
■ انواع حلیم، آش و شوربا که از انواع بلغور در آن زیاد بکار رفته باشد.

🔰 آجیل سرشار از آنتی اکسیدان فراوان و چربی‌های سالم و مغذی است، از این جهت می‌تواند شیر شما را تقویت کند و بر کیفیت هر چه بیشتر آن نقش بسزایی داشته باشد و سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها گردد . مصرف گردو، بادام هندی، بادام و پسته برای افزایش میزان شیردهی و کیفیت شیر انتخاب‌های بسیار عالی ای هستند.

🔰 شیر بادم:‌ برخی از نوزادان به لبنیاتی که مادر می‌خورد واکنش بدی نشان می‌دهند. شیر بادم می‌تواند جایگزین خوبی برای شیر در دوران شیردهی باشد.
یک مکمل خوب برای افزایش شیر است. ۱۰ عدد مغز بادام خام پوست کنده را با یک لیوان آب و ۳ قاشق غذاخوری عسل، ۵ دقیقه در مخلوط کن، مخلوط کنید تا معجون یکنواختی به وجود آید و خنک بنوشید.

🔰 آب: در حالت عادی توصیه می‌شود روزی حداقل ۸ لیوان آب بخورید. اما در زمان شیردهی بدن مادر نیاز بیشتری به آب پیدا می‌کند. در زمان شیردهی تلاش کنید حداقل روزانه ۱۳ لیوان آب یا حدودا ۳ لیتر آب مصرف کنید.

🔰 دمنوش‌های گیاهی‌:‌ دمنوش‌های گیاهی می‌توانند تسکین دهنده و خوشمزه باشند. باید بدانید که چه گیاهانی در چای شما وجود دارد، زیرا برخی از گیاهان دارویی برای کاهش شیر در هنگام از شیر گرفتن نوزاد استفاده می‌شوند (مانند نعناع فلفلی و بادرنجبویه)، و برخی دیگر مانند کاوا-کاوا و جینسنگ می توانند برای مادر و نوزاد مضر باشند.

🔰 آب عسل: در یک لیوان آب، یک تا یک و نیم قاشق غذاخوری عسل را حل کرده کمی آب لیمو ترش تازه (و نه آبلیمو) به آن اضافه کرده و روزی دو سه لیوان، خنک و جرعه جرعه میل کنید. این نوشیدنی معجزه گر، علاوه بر رفع مشکلاتی از جمله کم خونی، تاثیر مناسبی در افزایش شیر خواهد داشت.

راه هایی برای افزایش شیر مادر در طب سنتی

🔰 سیاهدانه؛ ۱۰۰ گرم سیاهدانه را آسیاب کرده و بلافاصله با یک شیشه بزرگ عسل مخلوط کنید و روزی ۳ قاشق چایخوری میل کنید.

🔰 گندم را بو دهید و با کنجد و خشخاش و نبات مخلوط کرده، آسیاب کنید و میل کنید.

🔰 خوردن کاهو با سرکه شیره. (۱/۲ پیمانه سرکه خانگی با ۵ پیمانه شیره انگور مخلوط کرده و به مدت ۵ دقیقه حرارت می‌دهیم، مقداری از آن را با آب مخلوط کرده و میل کنید.)

🔰 رازیانه یکی از بهترین داروها برای افزایش شیر مادر است. رازیانه علاوه‌بر ایجاد تعادل هورمونی در مادر، محرک بسیار خوبی برای ترشح شیر است، اما می‌تواند خونریزی دوره نفاس را تشدید کند؛ بنابراین شروع مصرف آن باید پس از این دوره باشد.

🔰 جوانه گندم منبع سرشار ویتامین “E” است و در ایجاد تعادل هورمونی و افزایش شیر مادر، یک داروی فوق العاده است. روزی یکی، دو قاشق مرباخوری از پودر خشک شده یا ۵، ۶ قاشق غذاخوری جوانه گندم تازه را به هر نحو که دوست دارید؛ میل کنید.

🔰 مصرف زیره به خصوص زیره سبز. تخم شاهتره، گلپر، بالنگو، زنیان، تخم ریحان: برخی دیگر از داروهایی که باعث افزایش شیر می‌شوند؛ می‌توانید این داروها را به دلخواه انتخاب کرده با نبات مخلوط و آسیاب کرده و میل کنید.

🔰 مغزهای خام؛ به خصوص پسته، بادام و فندق.
شیرگاو تازه و محلی همراه با عسل، خرما یا شیره (به شرط عدم حساسیت نوزاد)


🔰 آبمیوه‌های طبیعی که در منزل تهیه‌شده و با عسل شیرین شده‌باشد. (در مجموع در دوران شیردهی بهتر است کمی مصرف خوراکی‌های آبکی افزایش یابد.)

بهترین دارو برای افزایش شیر مادر

دومپریدون: این دارو نیز برای درمان مشکلات معده کاربرد دارد. اما برای تحریک تولید شیر هم تجویز می‌شود.

متوکلوپرامید

قطره شیر افزا :
گاهی برای افزایش شیر مادر از قطره‌ای به نام قطره شیرافزا استفاده می‌شود. این قطره حاوی چند نوع گیاه بوده و مانند داروهای شیمیایی عوارض ندارد. در این قطره از عصاره رازیانه، زیره سبز، شنبلیله و عصاره شوید استفاده شده‌است. حدود ۲۰ قطره داخل آب سرد ریخته و روزی سه بار میل کنید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا