راهکارهای آماده سازی و رفتار با بچه اول هنگام تولد بچه دوم چگونه باید باشد ؟ + هر آنچه والدین باید بدانند

  • نویسنده موضوع شاهدخت
  • تاریخ شروع
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,299
پسندها
10,250
امتیازها
113
مدال ها
16
راهکارهای آماده سازی و رفتار با بچه اول هنگام تولد بچه دوم چگونه باید باشد ؟ + هر آنچه والدین باید بدانند

Screenshot   Chrome


این موضوع کاملا طبیعی است که پس از تولد نوزاد دوم، توجه والدین بین فرزندان تقسیم خواهد شد. کودک تغییر رفتار والدین را حس کرده و ناراحت و سرخورده می‌شود. این احساس ناراحتی معمولا با حسادت و آسیب رساندن به نوزاد همراه خواهد بود. برخی مواقع والدین پس از تولد فرزند دوم، تمام توجه و محبت خود را به او می‌دهند. و در مقابل زمانی برای فرزند اول خود وقت می‌گذارند؛ که او نیازی به آن نخواهد داشت. در این شرایط فرزند اول، تلاش می‌کند با ناسازگاری و حسادت، جایگاه خود را به دست آورد. بهتر است بدانید این موضوع کاملا شایع است و به نوع رفتار با کودک اول از جانب والدین بستگی دارد.

اگر شما هم مدتی است قصد دارید برای فرزند اول خود خواهر یا برادری را به دنیا بیاورید. اما نگران احساسات و برخوردهای او هستید، این مقاله می‌تواند به شما کند.

چطور والدین، فرزند اول را به خواهر یا برادر کوچکترش معرفی کنند؟

هنگامی که نوزاد دوم متولد شد؛ از اعضای خانواده یا دوستان خود بخواهید که فرزند بزرگتر را برای ملاقات نوزاد و مادرش به مدت کوتاهی به بیمارستان بیاورد.

به محض ورود فرزند بزرگترتان، او را در آغوش بگیرید و نوازش کنید.

از طرف کودک تازه متولد شده، برای فرزند اولتان هدیه مورد علاقه‌اش را بخرید.

زمانی که از بیمارستان مرخص شدید؛ فرزند بزرگتر را به مکانی خاص مانند زمین بازی موردعلاقه‌اش ببرید و در آنجا برای کودک تازه متولد شده جشن تولد بگیرید.

Screenshot   Chrome


چگونه فرزند بزرگترم را برای ملاقات با خواهر یا برادر جدیدش آماده کنم؟

اولین کاری که باید انجام بدهید این است که با فرزندتان درباره خواهر یا برادر جدیدش صحبت کنید.

با توجه به سن فرزندتان درباره نحوه رشد کودک توضیحاتی بدهید و از او بخواهید برای برنامه‌ریزی‌های مربوط به کودک جدید به شما کمک کند.

برای او توضیح دهید که یک نوزاد بیشتر اوقات در حال خوابیدن، غذا خوردن و گریه کردن است و نمی‌توان از او انتظار داشت سریعاً به یک همبازی تبدیل شود.

اگر نیاز است تا فرزند اول فضای اتاقش را تغییر دهد یا از گهواره‌اش خارج شود تا فضای مناسب برای حضور فرزند جدید آماده شود بایست این کار پیش از تولد فرزند جدید انجام دهید.

اینکار باعث می‌شود فرزند بزرگتر به حضور فرزند جدید عادت کند.

زمانیکه برای انجام مراحل زایمان در بیمارستان هستید با فرزند بزرگتر خود صحبت کنید و برایش توضیح دهید که موقتاً از او دور خواهید بود و به زودی به خانه بازمی‌گردید.
در صورت امکان برنامه‌ریزی کنید تا فرزندتان از بیمارستان و بخش زایمان دیدن کند تا چگونگی متولد شدن نوزاد برای فرزندتان داستانی رازآلود نباشد.

Screenshot   Chrome


برای کمک به فرزندتان این نکات را در نظر بگیرید:

کودکان کمتر از دو سال:

کودکان در این احتمالاً هنوز معنای داشتن یک خواهر یا برادر جدید را نخواهند فهمید. درباره عضو جدید خانواده با فرزندتان صحبت کنید و برایش کتابهای تصویری درباره ورود فرزند جدید به خانواده بخرید.

کودکان 2 تا 4 ساله:

کودکان در این سن کاملاً به والدینشان وابسته هستند و ممکن است به دلیل توجه شما به کودک نورسیده حسادت کنند. برای او توضیح دهید که نوزادان به مراقبت و توجه زیادی نیازمندند و تشویقش کنید برای خرید وسایل مورد نیاز نوزاد همراه شما به فروشگاه بیاید.

برای او مطالبی درباره چگونگی خواهر یا برادر بزرگتر بودن بخوانید. برایش عروسکی بخرید تا همزمان که مراقب نوزاد هستید او نیز مراقب عروسکش باشد. عکس‌های تولد فرزند بزرگتر را با یکدیگر نگاه کنید و برایش داستان بدنیا آمدنش را تعریف کنید.

Screenshot   Chrome
 
بالا