یلدا

یلدا

کاربر نمونه
Ms
تاریخ ثبت‌نام
11/10/23
نوشته‌ها
323
پسندها
522
امتیازها
93
مدال ها
4
جنسیت
خانم👩
InShot   copy 1024x814 copy 1024x814 1


درمان ریزش مو در مردان با طب سنتی توصیه دکتر خیراندیش

با مقاله ای بسیار مفید از بخش طب سنتی، سایت وطن وی در خدمت شما هستیم، و قصد داریم علت ریزش مو در مردان و درمان ریزش مو در طب سنتی بررسی کنیم، لطفا با ما همراه باشید.
ریزش مو در مردان معمولا از شدت گرمی و حرارت است . اگر حرارت ناشی از خلط دم باشد وسط سر شروع به ریزش میکند . اگر حرارت ناشی از خلط صفرا باشد ریزش از جلوی سر اتفاق می افتد .

①کسانیکه ریزش مو در خانواده آنها ارثی است بهتر است از سنین نوجوانی سالی یکی دوبار حجامت در بهار انجام دهند تا هیچگاه دچار ریزش مو نشوند . (تا ۲۸سالگی این روند را ادامه دهند) .

②کسانیکه ریزش مو در آنها شروع شده و در حال پیشرفت است باید در اولین فرصت حجامت کنند تا ریزش موی آنها متوقف شود . سالی دو بار حجامت در بهار را تا سن ۲۸ سالگی انجام دهند .

✔️پیش از انجام حجامت سرکه انگبین مصرف شود تا خون رقیق گردد و حجامت خوبی صورت گیرد . توجه : برای رویش مجدد مو یکی از راههای آزموده شده ؛ ماساژ مداوم کف پا است .

علت کم پشتی و درمان ریزش مو

دکتر خیراندیش در این ویدیو چه میگوید :

کسانی که موهای سرشون نمیریزه یا سری معتدل دارند یا سری سرد، اما ریزش دیگر ریزش سرد است که این ریزش بیشتر در مردان اتفاق میفته، طاسی در زنان نداریم چرا چون در زنان صفرای غالب نداریم به همین دلیل طاسی در زنان به این شکل نیست.

ریزش دوم ریزش سرده یک نوعش کم پشت شدن مو که ناشی از ضعف بنیه است. به اینا اصلا موضعی درمان نمیدیم میگیم بادام بخور، میگه چه ربطی داره، قوت تن پیدا کردی درست میشه اگر در دوران شیردهی ریزش مو پیدا کردین شیر بادام بخورید تا قوتی که از تن رفته برگرده، سوپ گندم هم مفیده. یک ریزش سرد دیگری داریم که میزان سردی بیشتری بر تن و روان حاکم میشه ریزش شدید میده که ریزش سکه ای میده که این هم در زنان اتفاق میده و هم در مردان، این از اوج سردی است که این اتفاق افتاده، این رو با گرم کردن تن و روان، ابتدا در طول مدت ۳ چله و در امتداد موضعی گرم کردن، قابل درمان است. اون هایی که مستعد بودند روانشون برای گرم شدن ما اونا درمان کردیم.


درمان ریزش مو در مردان به روش طب سنتی

✔️ماساژ سر با روغن نارگیل
✔️ شستشو سر با سرکه
✔️ حجامت
_________________________________________________

روغن های طبیعی تقویت کننده پیاز مو


روغن مالی روی سر با روغن سیاهدانه، روغن شترمرغ، روغن بادام و یا روغن کندش

روغن کندش: فردی که سرش جوش میزند یا خارش شدید دارد بهتر است از روغن گل بنفشه استفاده کند.

روغن بنفشه برای شفافیت و نرمی پوست لک صورت و تیرگی زیر چشم بسیار موثر است

روغن شترمرغ نیز علاوه بر تقویت مو برای ترمیم پوست و رفع چین و چروک و زبری پوست مفید است.

ماسک های طبیعی تقویت کننده مو:

قرار دادن مخلوطی از آرد نخودچی تخم مرغ برگ مورد و قهوه به روی سر به مدت ۲۰دقیقه

استفاده از ترکیب حنا و بابونه: گل بابونه را در آب بجوشانید سپس آبش را صاف نموده هنگامی که ولرم شد پودر حنا را در آن بریزید و نیم ساعت تا دو ساعت قبل از حمام روی مو بگذارید.

ضمن اینکه عصاره حنای موجود در آن باعث تغییر رنگ مو نمی شود. در شامپو آسارا عصاره واقعی گیاهانی مانند کتیرا رزماری سدر حنا و بابونه است که فرد را از مالیدن و ضماد کردن گیاهان تقویتی به مدت طولانی بر روی سر بی‌نیاز می‌کند.

با مطالعه و یا مشاوره با متخصصین مزاج شناسی مزاج خود را تشخیص دهید و غذاهای مناسب با مزاجتان میل کنید تا دچار بیماری و کسالت نشوید.

تقویت مو در آقایان:

ریزش مو در مردان علاوه بر مشکلات گوارشی و عصبی معمولاً از شدت حرارت و گرمی غیر متعادل است.

اگر حرارت ناشی از زیاد بودن خون یا به اصطلاح طب سنتی (دَم) باشد وسط سر شروع به ریزش می کند و چنانچه حرارت، ناشی از صفرا باشد ریزش از جلوی سر اتفاق می افتد.

آقایان باید مزاج خود را اصلاح کرده و اصول تغذیه صحیح را رعایت نمایند. برای کاهش گرمای سر، ترکیب گلاب و سرکه را چند دقیقه در حمام به روی سر بمالید. ضماد کردن گل ختمی خیس شده روی سر به مدت ۱۰ دقیقه در حمام نیز موثر است.
_________________________________________________

علت اصلی ریزش مو در طب اسلامی توصیه دکتر تبریزیان:


علت اول: ریزش مو درمردان معمولا از حرارت زیاد و گرمی است. اگر علت گرمی از خلط دم باشد وسط سر شروع به ریزش مو می کند و اگر حرارت ناشی از خلط صفرا باشد ریزش مو از جلوی سر شروع می شود ولی ریزش مو در بانوان ناشی از شدت سردی است که باعث خالی شدن بین موها می شود در واقع مو آن ها کم پشت می شود.
علت دوم: ریزش مو سبک جدید زندگی خصوصا در زمینه حمام رفتن از جمله ایستاده دوش گرفتن و استفاده از شامپوهای شیمیایی است. هر چه بیشتر از شامپوهای شیمیایی استفاده کنیم ریزش مو بیشتر است و هر چه شامپو های گران تر استفاده کنیم باز هم ریزش مو بیشتر است زیرا مواد شیمیایی بیشتری در آن به کار می رود.علت سوم: به تغذیه غلط رایج از آب و غذا بر می گردد.

درمان های ریزش موی سر در طب اسلامی دکتر تبریزیان:

درمان ریزش مو طبیعتا اول اصلاح مزاج است و بعد داروی تقویت مو و همچنین موارد زیر در درمان ریزش و رشد مو بسیار موثرند:
۱- حذف شامپو:شامپو ریشه مو را ضعیف و بدترین دشمن مو هست. شامپو معمولا به طور کامل از روی سر پاک نمی شود و باقیمانده مواد شیمیایی آن در پوست و ریشه سر نفوذ و مو را از بین می برد.اگر به سلامت موها علاقمند هستید و اگر موهای نازک و پر ریزش دارید، بد نیست مدتی شامپو را کنار بگذارید و از صابون یا جایگرین های طبیعی و اسلامی مثل شامپو گل ختمی استفاده کنید.
۲- ایستاده حمام کردن ممنوع!یکی از عوامل ریزش مو ایستاده حمام کردن است که ریشه مو را سست می کند همچنین شانه کردن مو در حالت ایستاده مکروه است و باعث ریزش مو می شود.شانه زدن مو ایستاده و بخصوص در حمام ضرر دارد و باعث ریزش مو می شود چون پیازهای مو در اثر تحریک زیاد سست میشوند و همچنین ایستاده نباید در حمام دوش گرفت زیرا بدلیل گرم بودن حمام و بالا رفتن دمای بدن، عروق و رگ ها منبسط می شوند و خون رسانی به سر انسان که بالاترین عضو بدن است کند صورت گرفته و فشار دوش و شامپو زدن در حالت ایستاده باعث ریزش مو می شود.

۳- آب آشامیدنی کلردار، عامل ریزش مو:اگر بخواهم غیر از شامپو دشمن دیگری برای مو معرفی کنیم، کلر هست. بله، کلر که روز و شب از طریق آب وارد بدن ما می شود . کلر برای کل بدن مضر است اما برای موها دشمنی مضاعف هست بخصوص در کسانی که موهای نازک و ضعیفی دارند.

برای کم کردن اثر کلر در شستشوی سر پیشنهاد می شود:
◊ سر را مستقیما زیر شیر آب نشویید و تشتی داشته باشید که ابتدا آب وارد آن شده و سپس از داخل تشت با کاسه آب را روی سر خود بریزید. در این صورت آب مقداری از کلر خود را (بدلیل اینکه مدتی در هوای آزاد می باشد) از دست می دهد.
◊ یک نکته دیگر این که تا می توانید با آب جوشیده وضو بگیرید.
◊ یک توصیه بسیار مهم: اگر اهل استخر رفتن هستید برای همیشه این کار را ترک کنید و بجز دریا به فکر شنا کردن در جاهای دیگر نباشید. کلر آب استخر از بین برنده ریشه مو هست مخصوصا برای کسانی که موهای نازک با ریشه سست دارند.

۴- روغن گل بنفشه:در روایات آمده است که روغن بنفشه، که پایه اش روغن زیتون است از ریزش مو جلوگیری می کند به این صورت که مردان هفته ای دوبار مصرف کنند و خانم ها هر شب استفاده کنند و علاوه بر آن در این صورت موها سفید نمی شود و سفید شده ها هم، به مرور سیاه می شود.امام صادق (ع) از حضرت علی (ع) نقل می کند که می فرماید: روغن (بنفشه) پوست را نرم می کند و مغز را زیاد می کند و مجاری آب را آسان می کند و سیاهی (لکه های سیاه) پوست را برطرف می کند و رنگ انسان را روشن می کند. [منبع: الاصول من الكافی، شیخ کلینی، ج ۶، ص ۵۱۹]۵- دارو تقویت مو طب اسلامی:

♦ خواص داروی تقویت مو طب اسلامی عبارتند از:∨ تقویت کننده پیاز مو و رشد مجدد مو∨ درمان ریزش مو و کچلی∨ درمان ریز مو صورت و ابرو∨ درمان ریزش سکه ای موی سر

♦ ترکیبات داروی تقویت مو طب اسلامی آیت الله تبریزیان:∨ از ترکیبات اصلی این دارو، سرمه اثمد و میوه مورد است.

♦ نحوه مصرف دارو تقویت مو طب اسلامی آیت الله تبریزیان:∨ موها را مرطوب و دارو را به سر بمالید و ماساژ دهید و در صورت امکان دارو به پوست سر برسد و بعد از بیست دقیقه با آب خالی بشویید.نکته: بهتر است این محصول را درجای خنک (یخچال) نگهداری نمایید.

*نکته ۲:جهت درمان کامل در صورت لزوم علاوه بر داروی تقویت مو (مُورد) طب اسلامی داروهای دیگری مانند قطره بنفشه پایه زیتون، شامپو گل ختمی، صابون شامی، داروی سودابر (افتیمون)، داروی بلغم زدا (دارو امام صادق ع) و سایر داروهای طب اسلامی با توجه به شرح حال هر فرد استفاده می گردد.

پیشنهاد می شود قبل از تهیه دارو حتما با مشاوره درمانی تخصصی آیت الله تبریزیان تماس حاصل نمایید تا با توجه به شرح حال شما اسامی و تعداد دقیق داروهایی که لازم هست را توصیه نمایند.داروها با توجه به ناحیه ریزش مو و مزاج افراد توصیه می گردند به عنوان مثال: افرادی که در وسط سر ریزش مو دارند مزاج بلغمی دارند یعنی خلط پشت گلو دارند و حتما همراه با داروهای تقویت مو، جهت جلوگیری و درمان ریزش مو بایستی داروی بلغم زدا (داروی امام صادق ع) را نیز استفاده نمایند تا خلط و ریزش مو کامل درمان گردد.

_________________________________________________
در نسخه های ابوعلی سینا برای افزایش رشد مو چه خبر است؟


ابن سینا در کتاب قانون برای افزایش رشد مو این چنین مینویسد:

برای افزایش رشد مو، داروهایی لازم است که دارای گوهر لزج باشند که ریشه مو از گوهر آنها نصیبی ببرد.

برای این کار برگهای گیاه کنجد و برگهای بوته کدو خویند که موها را با آنها شستشو دهند.

روغن های مناسب برای افزایش رشد مو

روغنهایی برای مالیدن بر انتهای موها لازم است که حرارت بخش و گیرنده باشند، از قبیل:

روغن سوسن، روغن حنا، روغن آس (مورد) که ویژگی دارد.

سایر نسخه های حکیم ابوعلی سینا
هندوانه ابوجهل را در آب خیس کنند و با آن سر را بشویند.روغن زیتون را در پیاله ریزند و پیاله را با گل بیندایند و بر آتش منقل بگذارند، لادن در آن ریزند که نرم نرم بر آتش بپزند و لادن در روغن زیتون حل شود بعد از آنکه لادن در روغن زیتون بر آتش حل شد سوخته هسته خرما را نیز در آن ریزند و خوب بهم بزنند تا به کلی درهم می آمیزند سپس استعمال کنند.سوخته بزرکتان با روغن کنجد مخلوط شود بسیار خوب است.خردل در آب پز چغندر حل شده و سرشویه شود. بعد از آن روغن آس یا روغن آمله بر سر مالند.جو پوست کنده به وزن سی در هم آمله پنج در هم هر دو را در آب بر آتش بگذار که بسیار خوب بیزند و هر نیرویی که دارند به آب منتقل شود؛ آنگاه به اندازه نیمه آن آب روغن بنفشه، لادن سه در هم برگ گیاه ،کنجد برگ خطمی برگ سبز یا برگ خشك بته كدو هر يك به وزن ده درهم همه را در آن آب بریز و بگذار بر آتش بجوشند تا آب به کلی از بین می رود و تنها روغن میماند آن را بر موهای سر یا ریش بمال.توصیه های به روز شده طب سنتی در این مورد

ماساژ موها: ماساژ موها و مداومت بر انجام آن (حداقل سه ماه) با استفاده از روغن‌های گیاهی مثل روغن سیاه دانه، کنجد، روغن زیتون و روغن نارگیل می‌تواند به افزایش رشد موها کمک کند. با ماساژ موها، خون به پوست سر رسیده و تغذیه به موها ارائه می‌شود. مداومت بر انجام این کار بسیار مهم ایت. در واقع با استفاده مثلا یک هفته ای نباید انتظار معجزه داشت!

مصرف غذاهای حاوی ویتامین: ویتامین‌ها مانند ویتامین A، C و E به افزایش رشد مو کمک می‌کنند. میوه‌ها، سبزیجات و گردو جزو این دسته بندی محسوب می شوند.

مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین: پروتئین‌ها برای سلامتی و رشد موها بسیار حائز اهمیت هستند. مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، لوبیا و نخود می‌تواند به افزایش رشد مو کمک کند.

گیاهان موثر: برخی گیاهان مانند رزماری، نعناع، آویشن، حنا، سدر، بابونه و آلوئه ورا به عنوان نامدارترین گیاهان طب سنتی برای افزایش رشد موها معرفی شده‌اند. از خیسانده و روغن این گیاهان برای شستشو و ماساژ سر میتوانید استفاده کنید. این گیاهان حتی در رفع ریزش مو و شوره سر هم بسیار موثرند.

استفاده از شامپو و محصولات حاوی عصاره این گیاهان: استفاده از شامپو و محصولاتی که حاوی عصاره این گیاهان باشند، می‌تواند به بهبود رشد و سلامت موها کمک کند. این موضوع را جدی بگیرید! چرا که قدرت شوینده های شیمیایی رایج بسیار بالاست و اگر ترکیبات مناسبی نداشته باشند و بعد از استفاده از روغن ها و یا نسخه هایی که برای افزایش رشد مو به آن اشاره کردیم، از شوینده های عادی استفاده کنید تاثیر ترکیبات موثره این نسخه ها یا از بین میرود و یا بسیار کم می شود.....
سلامت باشید❤️​
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا